Dead Rising 2: Off the Record Recenze Dead Rising 2: Off the Record

Dead Rising 2: Off the Record

Ondřej Švára

Ondřej Švára

18. 10. 2011 22:00 2

Znáte ty praktiky některých obchodních řetězců. Procházíte regály s masem a snažíte se vyhnout všemu, co se máčí v marinádě, protože je jasné, že kořeněná omáčka měla přebít jisté biologické změny, které se v potravinářství už zkrátka jinak než švindlem ututlat nedají. Lidé z Capcomu také chodí nakupovat. A jejich Dead Rising 2: Off the Record je jako remake loňského druhého dílu zřejmě pomstou všem neférovým řezníkům. To oni by si měli Off the Record koupit, zvlášť jestli hráli loňské Dead Rising 2. Pro ně bude Off the Record přesně tou překořeněnou flákotou s přelepeným datem spotřeby, jakou sami prodávají.

Ale pro mě též. Vzhledem k tomu, že přesně před rokem jsem recenzoval Dead Rising 2 a paměť mi slouží, svíral mě tentokrát v nákupním centru Fortune City také silný pocit deja vu. Abych to zkrátil, Off the Record není datadisk, ani remake, ani technický facelift, Off the Record je za nemalou cenu úplně tou samou hrou jako DR2. Skutečně jen pár změn přinutí člověka, aby o téhle hře aspoň uvažoval.

Nech se West, Franku

Tou první je rošáda v hlavních rolích. Zapomeňte na motorkáře Chucka Greena, do Fortune City teď přijíždí Frank West, známý investigativec z prvního dílu, jehož novinářská kariéra během času utrpěla skandálem, a proto se nyní do obchodního domu vrací vypátrat zákulisní spiknutí a vrátit sobě čest i slávu. Ve světle nových záminek pro hlavní příběhovou kampaň však vypadá velmi nezvykle, když Frank doslova a do písmene kopíruje rok staré kroky Chucka Greena. Vlastně se vůbec nic nezměnilo, West jde do Fortune s jinými záměry, ale šlape úplně přesně v Greenových stopách. Nynější singleplayerová kampaň je naprosto totožná s tou starou včetně většiny misí a dokonce i předělových scén. Pouze se drobně upravily dialogy a vyměnili se náhodní přeživší. Vše.

Jediný vliv na hratelnost má nová hlavní postava jenom díky Frankově schopnosti krást zombíkům hnilobné duše svým fotoaparátem, ovšem brzy nabytá zkušenost mě naučila, abych pořizoval snímky co nejméně, protože jejich bodové ohodnocení se neslučuje s rizikem, jaké hráč při fotografování podstupuje. Jinak řečeno lepší o pár expů méně než znovu prokousnutá aorta.

Příběhové kampani nechť se tedy vyhnou všichni ti kteří, Dead Rising znají, Nic nezískají. Capcom evidentně nevyslyšel ani některé hodně hlasité výtky ze staré doby, a tak se některé pasáže singlu pořád nedají hrát, na mysli mám samozřejmě souboje s příliš silnými psychopaty, které jsou úplně stejně frustrující jako dřív. Off the Record ale nepřináší ani kdovíjaké vylepšení ve svém tradičním kutilství. Možná, že helma střílející světelné paprsky, nebo kriplkára s vrtulí ze sekačky někoho na pár minut zabaví, osobně jsem byl však z tvůrčí impotence remaku zklamán. Nenašel jsem nic co by mě zaujalo, jízda v offroadu prostě zůstala nepřekonána.

Bij je, jak dlouho chceš

Pro hráče jako já, co je zklamaný z takřka nulového pokroku hry, naštěstí Capcom připravil alespoň jeden zbrusu nový herní mód. Není jím nic menšího, než dlouho diskutovaný Sandbox.

Odehrává se ve stejném prostředí jako příběhová kampaň a je složen z mnoha soutěžních výzev, označených hvězdičkou. Ačkoliv se sandbox celkově oprostil od časového limitu známého z kampaně a můžete v něm hodiny řádit bez zombrexu i supící armády v zádech, ve všech jeho soutěžních výzvách musíte nakonec zase plnit časově omezené úkoly. Takže většinou máte několik desítek vteřin nebo pár minut, abyste pomlátili co nejvíc zombií, abyste získali co nejvíce expů, abyste vypili co nejvíc flašek whisky, nebo abyste včas proběhli zaplněným bulvárem do nějakého obchodu. Zní to vcelku jednoduše, výzvy opravdu nejsou tématicky rozmanité, v podstatě plníte jen to, co jsem napsal, tedy buď zabíjíte, nebo zabíjíte rafinovaně, nebo zabíjíte a utíkáte při tom odněkud někam. Jenže co byste taky v té obří masně chtěli dělat jiného, že? Sandbox je právě a jen o nezávazných jatkách, to je na něm to nejlepší.

Ostatně, čas na zdokonalování sama sebe i svých vražedných nástrojů budete potřebovat opravdu dost. Obtížnost mnoha úkolů poměrně vysoká, takže na získání bronzové, stříbrné či zlaté medaile a rance peněz k tomu je nutné se vždy dobře připravit. To znamená obstarat si vhodnou zbraň a hlavně zapřemýšlet nad strategií. Pokud jde v úkolu třeba jen o nejvíc skalpů, hodí se i obyčejné granáty s brokovnicovým doprovodem. Avšak pro honění expů už si pochopitelně musíte sestrojit vlastní zbraň, protože jenom ručně vyrobené stroje smrti se odměňují vysokými bodovými zisky.

Celkově jsou výzvy výborným zpestřením celého módu. Autoři dobře vybalancovali jejich obtížnost a také je zajímavě rozmístili po mapě. Někdy i tak, že se toho dá zneužít. Není totiž tajemstvím, že když přeběhnete z jedné lokace a hned se vrátíte zpět, tak vyresetuje úplně všechno, zombie i materiál v dílnách, a tak jsem třeba ve výzvě Silver Strip neměl problém po několika přeběhnutích vyrobit v dílně tři identické sekací tyče, které dávaly tolik expů, že mi zlatá medaile nemohla uniknout.

To je však byl jeden z těch lehčích úkolů. Nakonec zjistíte, že na ty obtížnější se švindlířské postupy s defaultním vercajkem už moc nehodí a přinutí vás vymýšlet rafinovanější postupy. Dead Rising je nyní díky sandboxu vlastně skvěle vybalancované. Už dlouho jsem neviděl tak sebevědomou hru, která by hráči na jednou místě nabízela vše včetně legálního cheatování, ale přitom si byla jistá, že ji zneužívat nebudete.

Pouze rychlejší load

Takže jaký můžeme dát Off the Record verdikt? Faktem je, že kdyby tahle hra neměla sandbox, poslal bych do Capcomu dotaz, pro koho tahle hra vlastně vznikla, protože by byla ještě větší loupeží, než takový Flatout Ultimate Carnage. Ten se aspoň v nové edici hodil do gala. Avšak Off the Record ani tohle nenabízí, hra vypadá graficky stejně jako loni a v technických ohledech pouze zkrátila nahrávací časy lokací, čímž se Capcom také dostatečně chlubí. Bohužel, dokud studio nevymyslí, jak skutečně všudypřítomné loadingy odbourat úplně, bude zkrácení časů jen malou útěchou.

Se sandboxem se však přeci jen na Off the Record můžeme dívat shovívavěji. S ním už tahle hra není jen podivným příbuzným minulého dílu a jeho dvou DLC (Case West a Case Zero). A pokud nepovažujete sandboxový bonus za sedm stovek předražený, jeho koupě se vám odmění velmi dobrou zábavou.

Dead Rising 2: Off the Record

Skutečně hodnotnou hrou je Off the Record pouze pro úplné nováčky, kteří neznají Dead Rising 2. ti ostatní o ní mohou uvažovat jenom kvůli sandboxu.