Dead Rising 4 Recenze Dead Rising 4

Dead Rising 4

Pavel Makal

Pavel Makal

6. 12. 2016 08:09 4

Letošní předvánoční herní sezóna se rozloučila ve velkém stylu. Na trhu se po dlouhém čekání objevily hned dva tituly, na které fanoušci čekali celá léta. Řeč je samozřejmě o Final Fantasy XV a The Last Guardian. Ve světle takto zářných jmen může Dead Rising 4 působit tak trochu jako chudý příbuzný. Jenže je možné, že zrovna vy nemáte doma PlayStation 4 a dost možná vás namísto roadtripu čtveřice chlapců s diskutabilními účesy láká výlet do zasněženého městečka, toho času nemile zamořeného epidemií zombie nákazy. Pokud je tomu tak, navlékněte sváteční svetr s jelenem, nalijte si osvědčené kombo vaječný likér + rum a poslyšte příběh o tom, jak se Frank West po letech vrátil na místo činu.

ZOMBIE, ZOMBIE PŘICHÁZEJÍ

Abychom se naladili na správnou notu, napřed zavřete oči a představujte si: dav se šouravým krokem sune zdánlivě bez cíle, tupé mručení přehlušují koledy a prázdné pohledy se odrážejí od přeplněných výloh nákupního centra. Vy, jako zdánlivě jediný majitel zdravého rozumu, stojíte uprostřed vší té šlamastyky. Máte v tu chvíli chuť popadnout křovinořez a proklestit si cestu ven? Pokud ano, Dead Rising 4 je hrou přesně pro vás. Alegorie na každoroční předvánoční šílenství je tu více než jasná a v davu virtuálních nemrtvých často rozpoznáte onu důchodkyni, co do vás při čekání ve frontě tak vehementně strkala vozíkem. Jste naladěni? Tak to vezmeme hezky popořádku.

V některých ohledech jsou změny ku prospěchu, některé jsou zase tak razantní, že si budete sami pokládat otázku, co vlastně z klíčové esence jména Dead Rising zbylo.

Dead Rising 4 je dalším pokračováním série, která započala před deseti lety a u jejíhož zrodu stál legendární designér Keidži Inafune. Třetí díl byl zároveň launchovým titulem pro konzoli Xbox One a jako takovému se mu dostalo jisté shovívavosti, však také při startu nových konzolí často není co hrát a člověk vezme mnohdy zavděk i soustem, které by si jindy rád odpustil. Nyní je situace zcela jiná, současná generace konzolí je na trhu tři roky a vývojáři z Capcom Montreal jsou si dobře vědomi, že co jim prošlo tehdy, by už tentokrát hráči nemuseli přijmout s povděkem. Proto se s novým pokračováním značka Dead Rising v mnoha ohledech velmi zásadně proměnila a hned z počátku vám prozradím, že v případě čtvrtého dílu máme tu čest s absolutně západním titulem, který na své kořeny v zemi vycházejícího slunce prakticky úplně zapomíná. V některých ohledech jsou změny ku prospěchu, některé jsou zase tak razantní, že si budete sami pokládat otázku, co vlastně z klíčové esence jména Dead Rising zbylo.

PŮJDEM SPOLU DO WILLAMETTE, DUDLAJDÁ!

Jednoho pozdního předvánočního večera se reportér Frank West se svou mladou studentkou/kolegyní vydává na výlet, na jehož počátku je očekávání příjemných chvilek, strávených na minigolfu. Brzy se ale ukáže, že milé děvče rozhodně nemá v úmyslu mrhat čas dětinskými kratochvílemi a namísto toho plánuje rozkrýt jednu velkou vládní konspiraci. Když Frank ucítí skvělý materiál pro sólokapra, zbaví se jako správný novinář veškerého pudu sebezáchovy a vydá se pátrat. Příběhovými detaily vás nebudu dlouho zdržovat, protože jednak nejsou příliš důležité a hlavně je odhalování příběhu jeden z mála hnacích motorů, které budou vaše snažení posouvat kupředu. Postačí tedy, když vám prozradím, že se velice brzy vše zvrtne, Frank West je na nějaký čas nucen odejít do ústraní pod velmi kreativním alias a následně se pod vlivem víru událostí opět objevuje v malebném městečku Willamette, kterému vévodí obří a velmi dobře zásobené obchodní centrum. Z reproduktorů se linou koledy, všude vánoční výzdoba, jen ti šťastní nakupující nejsou nikde k vidění. Jejich nepřítomnost ale plně nahrazují hordy hladových zombií, které se v obřích skupinách potulují nejen po obchodním centru, ale prakticky úplně všude, kam se hnete. A hýbat se budete dost, protože si pro nás autoři tentokrát připravili docela úctyhodný otevřený svět bez otravných omezení.

Pokud mi něco v minulosti na sérii Dead Rising vadilo, pak to byl přísný časový limit, který mi znemožňoval plně si užít prostředí, které mi autoři připravili. Tentokrát se ale na hodinky nemusíte ohlížet, a nový díl tak poskytuje dostatek prostoru na prozkoumávání každého koutu řádně praštěného města. Jediné, co vám bude stát v cestě, jsou zástupy nemrtvých, ale to není nic, s čím by si bijec Frankova formátu neporadil. Velmi příjemné je, že po městě můžete víceméně pohodlně cestovat i za pomoci některého z dopravních prostředků, nešvar ze třetího dílu, kdy byla každá druhá silnice zablokována různým harampádím, je ten tam. Willamette je rozděleno do několika městských částí, přechod mezi nimi je naprosto plynulý a nic vám nebrání hned zpočátku vyrazit do jakékoli z nich. Příběh je rozdělen do sedmi dějství, která vás postupně provedou po celém okolí a velmi elegantně představí všechny prvky hry.

TICHÁ NOC, NOVINEK MOC... MÁLO?

Těch prvků ale bohužel vlastně moc není a tím se dostáváme k jádru hlavního problému Dead Rising 4. Hratelnost je totiž nevýslovně repetitivní a ačkoli je v kratších dávkách pořád zábavná a do jisté míry uvolňující, při delších herních seancích jsem se začal nepříjemně nudit. Hra totiž nabízí prakticky jedinou činnost, a to je neustálá likvidace obřího množství zombií. Možná si řeknete, že je to tak přeci správně, protože to je ta pravá esence značky Dead Rising. Bohužel ve čtvrtém díle byli živí mrtví poníženi na úroveň dekorace. Pokud jste očekávali jakýkoli náznak survival hororu, nechte si zajít chuť, hra není ani maličko strašidelná a o survivalu už vůbec nemůže být řeč. Ani ten největší zástup nemrtvých nečiní velký problém, ve hře je prakticky nemožné zemřít, a když, tak to určitě nebudou mít na svědomí zombie, ale spíše vojenské jednotky, které Franka dokáží potrápit střelbou ze samopalů. V Dead Rising 4 přestanete po chvíli základní a nejvíce rozšířené oživlé mrtvoly zcela vnímat. Pár vrásek vám možná nadělají speciální rychlé druhy, ale to bude spíš z důvodu jejich rychlého manévrování.

Po městě se jako obvykle válí neuvěřitelná spousta harampádí a - světe, div se - i šatní ramínko může být poměrně efektivní zbraní, pokud jej umně zatnete do měkkého čela ohnilé nestvůry.

Váš pocit nepřemožitelnosti je částečně vinou nového systému inventáře. Ten je ohromně pohodlný a konečně splňuje základní předpoklady pro to, abyste si mohli užít širokou plejádu bizarních zbraní. Potud vše v pořádku. Zbraně jsou rozděleny do třech kategorií, na vrhací, střelné a pak ty na blízko. Ta tam je možnost hodit po někom zbraň na blízko, každá kategorie se váže k jinému ovládacímu schématu. Granáty a ostatní podobné taškařice mají dedikované tlačítko, zbraně na blízko další dvě a triggery jsou věnovány vašemu palebnému arzenálu. Je to pohodlné zejména z toho důvodu, že máte vždy po ruce jednoho ze zástupců každé kategorie a můžete velmi svižně přejít z máchání masivním kladivem do střelby z automatické brokovnice. Každá kategorie zbraní má svůj vlastní „weapon wheel“, orientace je tedy skutečně velmi dobrá. Léčivé předměty stojí nyní úplně mimo, používáte je kdykoli snadným stiskem jediného tlačítka a máte jich neustále k dispozici tolik, že vás ani ten nejdrsnější zombijec nemůže vyvést z rovnováhy.

KOLEDA, KOLEDA, ŠTĚPÁNE, CO NÁM NESEŠ ZA ZBRANĚ?

Když už jsem nakousl ty zbraně, pojďme u nich ještě chvíli zůstat. Právě tento prvek je přeci výkladní skříní série Dead Rising a nejinak je tomu i v případě čtvrtého dílu. Po městě se jako obvykle válí neuvěřitelná spousta harampádí a - světe, div se - i šatní ramínko může být poměrně efektivní zbraní, pokud jej umně zatnete do měkkého čela ohnilé nestvůry. Kdo by se ale zahazoval s ramínky, když je hra až po okraj přeplněná návody na výrobu skutečně neobvyklých a nesmírně vražedných hraček. Z obyčejné útočné pušky a počítače uděláte plasmový kanón! Neumíte si představit, jakou spoušť udělá v řadách zombíků takový vrhač vánočních ozdob, který vždy ještě roztomile zacinká rolničkou. Proč používat brokovnici, když místo toho můžete na nepřátele vystřelit mečouna? Ano, čtete správně, mečouna! Mým největším oblíbencem se ale nakonec stal ledový meč, který vyrobíte z jakékoli delší chladné zbraně a nádoby s tekutým dusíkem. S tím se prosekáte prostě vším a ještě za sebou necháte vkusné leduláky. Crafting se samozřejmě týká i vozidel a kombinací dvou poměrně standardních dopravních prostředků můžete vyrobit stroj z pekla, který žne nebohé zombie po stovkách. Zásadní novinkou je pak exosuit, který můžete nalézt zejména v okolí vojenských základen. Bohužel je jeho používání časově omezeno, ale ve chvíli, kdy si jej vezmete na sebe, otevírají se vám zcela nové obzory. Frank totiž ve speciálním obleku oplývá extrémní silou, není tedy problém vyrvat ze země dopravní značku (ale jen tu pro podobné kratochvíle vývojáři určenou) a s její pomocí anihilovat další desítky, či stovky nepřátel. Největší zábavu si ale s exosuitem užijete ve chvíli, kdy naleznete některý ze speciálních upgradů. Mým nejoblíbenějším se stal stroj na výrobu ledové tříště, který z Franka udělá skutečný stroj na zabíjení. Nejen, že pak můžete ramenním kulometem rozsévat do hlav okolních nepřátel nekonečnou zásobu rampouchů, můžete ale také vypouštět speciální ledová tornáda, která mají naprosto zdrcující efekt na lokální zombie populaci. Na obrazovce neustále vidíte počítadlo zabití, které se vám podařilo spáchat během jednoho komba. S ledovou tříští na zádech se v klidu dostanete na hodnotu 3000 bez toho, abyste se museli nějak extra snažit. Chápete? 3000 zabitých zombií v jednom kombu. Už máte představu o tom, jakou spoušť lze v Dead Rising 4 napáchat?

Bohužel, jak už jsem uvedl výše, podobné eskapády jsou skutečně zábavné v kratších úsecích, po chvíli vám ani ta nejvypečenější zbraň nebude připadat dost zajímavá. Děláte totiž pořád to samé. Ženete se za dalším ukazatelem mise na mapě, cestou vyvraždíte populaci menší vesnice a čas od času pomůžete nešťastnému obyvateli z nouze. Šťastný chudák se vám pak odmění tím, že si najde útočiště v některém z úkrytů, rozesetých po městě. Ty fungují jako centrální huby pro každou oblast, v nichž lze nakoupit nové zbraně, vozidla, oblečení nebo třeba mapy k sběratelným předmětům či plánkům na výrobu ultimátních vražedných nástrojů. Tyto úkryty se časem vylepšují, když do nich posíláte další a další zachráněné šťastlivce. Kvituji s povděkem, že každý takový bunkr vypadá uvnitř prakticky stejně, a to i co se týče rozmístění jednotlivých prodejců. Nemusíte tak složitě pátrat po tom, kde si zrovna v tomhle úkrytu zakoupit nový plamenometný traktor.

DEJ BŮH ROZUM TADY TOMU

Dead Rising 4 rozhodně nezapře svého vydavatele. Ve hře se objevuje tuna kostýmů postav z jiných her, můžete tak na sebe vzít například přílbu Arthura z nejlepší hry všech dob, tedy Ghouls 'n Ghosts (aktuální redakční mánie, pozn. ed.), sexy kostýmek Morrigan z Darkstalkers nebo třeba masku Blanky ze Street Fighteru. Ta jde ostatně i vytunit o autobaterii, s jejíž pomocí pak můžete nebohé zombie vystavit elektrizujícím útokům a divokým saltům známého zeleného bojovníka. Oblečení je ve hře opravdu spousta, u každého zrcadla si můžete dle libosti poskládat outfit z již nalezených kousků a prakticky neustále tak může váš hrdina vypadat originálně. Je to další důkaz toho, že se Dead Rising 4 nebere ani trochu vážně. Celá hra je šílenou jízdou plnou řádně odvázaného a občas dost černého humoru. Příkladem je třeba mechanismus focení, který vás odměňuje za zachycení různých podob masakru, klidně ve formě potrhlé selfie. Ve středu toho všeho je pak Frank West, který je ale bohužel… blbec. Skutečně tleskám vývojářům z Montrealu za to, že i ve městě plném oživlých mrtvol, zelených mozků a křupanů dokázali nabídnout hrdinu, který je největší blb široko daleko. Celou první polovinu hry jsem Franka i přes občasný povedený vtípek z duše nesnášel a nezlepšilo se to ani později, kdy už získal alespoň trochu charakteru. Uvědomuji si, že jeho přítomnost byla fanoušky série vymodlena a po nemastných neslaných hrdinech předchozích dvou dílů je možná právě tohle to, na co se tak těšili, já ale jejich nadšení nesdílím.

Hra jako by vám odmítala klást překážky, všechno je až moc jednoduché, neustále máte k dispozici dost prostředků, dost léčivých předmětů, dost všeho.

Další vadou na kráse je totální absence zapamatovatelných bossů. Vzpomínáte na minulý díl, který nám nabídl pořádně úchylnou partičku, inspirovanou sedmi smrtelnými hříchy? Tak na to tentokrát zapomeňte, žádný plamenomet ve tvaru penisu se nekoná. Čas od času dostanete tip na to, že se v nějaké části městečka děje něco divného a při bližším zkoumání narazíte na skupinku ne tak úplně psychicky zdravých jedinců, většinou v maskách, které vede jeden skutečný ultramagor. Může to být třeba Sadist Claus, který na vás napřed vrhne několik vln Santových pomocníčků, aby se pak zjevil v plné kráse sám. Bohužel, za zabití těchto minibossů není žádná speciální odměna v podobě zbraně, kterou byste jinak nemohli získat. Na několik bossů narazíte i během příběhu, bohužel je jen stěží můžete považovat za něco víc než jen trochu silnějšího nepřítele. Hra jako by vám odmítala klást překážky, všechno je až moc jednoduché, neustále máte k dispozici dost prostředků, dost léčivých předmětů, dost všeho. Dead Rising 4 obsahuje poměrně jednoduchý RPG systém, v němž si otevíráte různé bonusy, jako je třeba další slot pro zbraně nebo větší objem zdraví. Jenže už na začátku jste junák k neudolání a každý přidaný bodík dělá z Franka Westa jen ještě nezastavitelnější mašinu na zombie holokaust.

JAK JSI KRÁSNÉ, TY ZOMBÁTKO?

Co se týče technické stránky hry, nemám prakticky co vytknout. Grafika vypadá velmi slušně, zejména s přihlédnutím k počtu postav, které se v jedné scéně mohou vyskytnout. Verze pro Xbox One běží hezky plynule i v té nejlítější holomajzně, zombie se krásně rozpadají na prvočinitele, hoří, mrznou a trpí v oblacích kyseliny. Z každé větší bitky pak Frank vychází značně zašpiněn krví. Všechno to boží dopuštění pak korunuje hudební doprovod, složený prakticky výhradně z koled. Jistě chápete, že to dá všemu tomu vraždění zcela nový rozměr. Čas od času narazíte na menší bug, jako například, když vás boss během souboje vyhodí z arény, což by ale zjevně neměl. Naštěstí si možná vývojáři byli vědomi toho, že se podobná chyba ve hře vyskytuje, tento glitch tedy neznamená automaticky věčný pád do prázdnoty, ale hra vás rychle teleportuje zase zpátky. Největším problémem, s nímž se budete potýkat prakticky neustále, je tak sbírání předmětů. Všech možných krámů se totiž po zemi povaluje tolik, že když chcete sebrat jeden konkrétní, projdete si pokaždé malým osobním očistcem. Situace je samozřejmě o to pikantnější, když se snažíte sebrat lékárničku a pět vojáků do vás přitom šije z automatických brokovnic.

Dead Rising 4

Pokud jste se těšili, že si nový Dead Rising projdete v kooperaci s kamarádem, musím vás bohužel zklamat. Namísto toho hra obsahuje samostatný multiplayerový režim, v němž můžete ve skupině plnit různé úkoly uvnitř obchodního centra. Je docela dobrým nápadem, že se mezi multiplayerem a režimem jednoho hráče přenáší informace o získaných pláncích na speciální zbraně. Jinak ale není příliš o čem psát, společné zabíjení zombií není o nic více naplňující než to samotářské.

Vánoce se blíží a možná, že až absolvujete všechny nutné přípravy, budete mít náladu na právě takovou hru, jakou je Dead Rising 4. Každý titul přeci nemusí před hráče jen stavět další a další výzvy. Spoustu chyb z minulosti se novému dílu podařilo napravit, nasekal ale své vlastní a mám trochu strach, že tahle formule už začíná být trochu vyčpělá. Jako krátké odreagování mezi náročnějšími tituly může posloužit velmi dobře, několikahodinová pařba ale nepříjemně odhalí hnilobu, která se skrývá pod načančaným exteriérem.

Dead Rising 4

Dead Rising 4 může být skvělým odpočinkovým titulem, ale také zdrcující, repetitivní nudou. Vše závisí na dávkování, jaké si pro svůj pobyt ve Willamette předepíšete. Zábavnost zabíjení na tisíc a jeden způsob má přeci jen své limity.