Dead Rising 3 Recenze Dead Rising 3

Dead Rising 3

5. 2. 2014 23:47 14

Zombie apokalypsa je v kurzu už několik dobrých let a nevypadá to, že by se mručící zástupy nemrtvých měly zrovna k odchodu. Herní průmysl se nabídl a otevřel zombiím své hlavy a ty se uvelebily snad na každé platformě a v mnoha více žánrech než by se dalo očekávat. Máme casual tituly, tycoony, adventury, survival horory a samozřejmě také ryze akční hry mezi kterými série Dead Rising tak trochu vyčnívá. Nejenže využívá hororové podstaty zombií, ale také dávkuje tradiční hladové kulhavce v množství, kterého se jiné hry neodváží. Třetí díl, exkluzivně na Xbox One, se řídí známými pravidly pokračování: všechno je větší, je toho víc a je to v mnoha ohledech lepší.

STRACH A HNUS V LOS PERDIDOS

Ze stísněných prostor nákupního centra a zábavního letoviska se dějiště přesunulo do smyšleného kalifornského města Los Perdidos, které se ocitlo pod přísnou armádní karanténou poté, co mezi obyvateli vypukla zombie epidemie. Los Perdidos není zrovna malé město, rozlohou je zhruba dvakrát větší než Fortune City z dvojky a rozmanitost jeho čtyř vizuálně odlišných čtvrtí dodává punc každému domu a ulici, ve kterých se živí mrtví poflakují. Tentokrát se vtělíte do kůže opraváře Nicka Ramose, dobrosrdečného mlaďocha, co si vezme za úkol dostat své přátelé z uzavřeného města dřív, než na něj vláda shodí bombu. Časový limit je tentokrát delší, a tak má Nick na nalezení cesty pryč šest dní. V průběhu sedmi kapitol budete plnit příběhové mise, ve vedlejších úkolech zachraňovat nezombifikované obyvatele, sbírat materiály k opravě únikového vozidla a postupně odhalovat, jak se vlastně věci mají se zombie nákazou a lidmi, co za ní stojí. Příběh dále rozvíjí pozadí zombie epidemie a sem tam se objeví odkazy na předchozí díly (a jejich představitele), avšak k ucelenému zážitku není třeba minulost série znát.

Ať už s neznámými hráči nebo s kamarádem můžete společně projít příběhové mise, postranní questy nebo se jen vydat na takové to řádění ve městě.

Na první pohled nevypadá Dead Rising 3 jako next-gen hra. Grafickými detaily je o třídu níž v porovnání s ostatními launchovými tituly, objektům ve světě občas chvíli trvá, než se zobrazí a někdy narazíte na pokles FPS, velmi výjimečně i na několikavteřinový zásek. Také je zarážející, že se hra téměř minutu načítá pokaždé, když zemřete, ale alespoň pak při hře samotné již k načítání nedochází. Na druhou stranu se výpočetní síla Xbox One projevuje ve fantasticky vysokém počtu různě vypadajících zombií na obrazovce najednou, všudypřítomném harampádí a poházených předmětech, které můžete sebrat a použít jako improvizovanou zbraň a rozmanitých způsobech, jak nemrtvé obyvatele města konečně poslat na onen svět.

Dead Rising 3

ZAČÍNAL JSEM NA MERKURU...

Kombinování předmětů za účelem vytvoření více či méně bizarní zbraně bylo znakem série již od prvního dílu a třetí pokračování tento aspekt dovedl do velice uspokojivého konce. Zručný Nick už nepotřebuje pracovní stoly k tomu, aby spojil dva předměty v jeden nový. Stačí nalézt patřičný plán a Nick dokáže takřka na koleně novou zbraň pohotově sestrojit. Ve hře se nalézá přes 100 různých kombinací, se kterými si vyrobíte takové skvosty jako hořící kosu, laserový meč, pistoli s mačetou (ne nepodobnou gunblade z Final Fantasy 8), provizorní granátomet, ostnaté rukavice, kyselinovou bombu, dračí oblek, plyšového medvěda se samopaly nebo pořádné kladivo s kotoučovou pilou na druhém konci. Mnoho z více než tří set zbraní, realistických i bláznivých, má unikátní způsoby užívání - něčím se mlátí, něčím drtí, jiným se propíchává, střílí blesky, seká, trhá, tříští a půlí a když vás omrzí dělat kladivem ze zombií kaši, můžete vždy vzít do ruky katanu a zombie půlit vedví nebo třeba odlákat jejich pozornost světlicí a z dálky je dobře mířeným granátem rozmetat na cimpr campr. Rozmanitost vašeho arzenálu a způsoby, jakým jednotlivé zbraně použijete v boji, jsou hlavním zdrojem zábavy a díky omezené životnosti všech předmětů se nestačíte jedné zbraně omrzet a hned dostanete (nebo si vyrobíte) jinou, další.

Stejně se přistupuje k obstarání vozidla, kterým se můžete, a v podstatě i musíte, po rozlehlém Los Perdidos prohánět. Mimo aut, motorek, technických vozidel a sporťáku, které můžete nalézt opuštěné na ulici, dokáže mechanik Nick po nalezení příslušných plánů dvě daná vozidla proměnit v leckdy šílený motorizovaný kočkopes. Namontujte si parní válec na motorku a projíždějte mručivými davy bez strachu, že by vás zbrzdily. Nasedněte do upravené čističky vozovek a zombie skončí mezi rotujícími smetáky a v kouscích zabalené do odpadkových pytlů. Jízdní vlastnosti (pojaté spíše “arkádově” než realisticky) se liší vozidlo od vozidla a určitě si mezi vylepšenými kárami najdete favorita. Škoda jen, že se vývojáři rozhodli spoustu ulic přehradit zátarasy, které řidiče často nutí k hledání volného průjezdu nebo v horších případech cestě pěšky.

Proto většinu času strávíte v kontaktních střetech se zombíkama. Souboje vycházejí ze střídání rychlých lehkých a pomalejších těžkých útoků. Je velice snadné naběhnout do zástupu umrlců a pořádně ho rozčísnout, řetězit na sebe cílené útoky a ty, které zasáhnou zombie okolo vás. I tak je třeba dávat pozor na zástupy pomalu se přibližující ze všech stran, zatímco vy vesele rubete do zatuchlého masa. Výhoda zombií je tradičně v jejich počtu a chvilka nepozornosti nebo přecenění svých sil může znamenat podlehnutí hladovým kousavcům.

Kromě klasických zombií, které tvoří zhruba 90% nemrtvé populace Los Perdidos, začnete časem potkávat speciální zombie, které toho vydrží trochu víc a také mají specifické útoky. Zombie policisté náhodně střílí z pistolí a brokovnicí kolem sebe, zombie fotbalisté na vás naběhnou a zalehnout, zombie vězni zase dokážou pořádně uhodit a snad také nebudeme příliš spoilovat, když prozradíme, že dojde i na mutantní zombie. Navíc když zapadne slunce a nadejde noc, zombie se stanou agresivnější a o poznání nebezpečnější, především v početných davech. Kromě zombií se však také dostanete do křížku s dalšími lidmi, ať už s rebely, kteří se rozhodli nově nabytou anarchii oslavit rabováním, nebo s armádními jednotkami, které se snaží udržet informace o reálném stavu ve městě pod pokličkou.

VE MNĚ PŘÍTELE MÁŠ

Ne všichni lidé jsou proti vám. Někteří přeživší také bojují v zamořeném městě o holý život a pokud jim pomůžete - splníte jednoduchý side-quest typu dones to a to, doveď mě tam a tam, zabij toho a toho - odmění se vám PP body, za které si můžete vylepšit atributy a dovednosti, nebo se k vám přidají do party. Parťákům pak můžete dát jakoukoliv základní zbraň a v závislosti na několika atributech si někteří poradí lépe v boji nablízko, jiní s pistolemi a puškami. Je však třeba se o členy party starat a čas od času je vyléčit, nebo se může stát, že o ně ve vypjatých soubojích nenávratně přijdete.

O koho však nepřijdete je kámoš či kámoška, se kterými si můžete Dead Rising 3 zahrát ve dvou. Multiplayerový prvek, ať už s neznámými lidmi nebo právě s kamarádem, je do hry nenásilně přidán a druhý hráč se může po přizvání prakticky kdykoli připojit a společně s vámi projít příběhové mise, postranní questy nebo jen se přidat na takové to řádění ve městě. Navíc se dle přísloví ve dvou lépe táhne a pomoc společníka neovládaného umělou inteligencí v mnoha momentech oceníte.

Třeba během boss fightů, které svedete se sedmi psychopaty, lidmi, kterým mezi zombiemi tak trochu přeskočilo nebo jsou prostě od přírody zlí. Nemusíte být zrovna génius, aby vám došla spojitost s křesťanskými hlavními hříchy, avšak inspirace vývojářů nešla hlouběji než za základní význam názvu hříšnosti, a tak se střetnete s líným starostovic synkem, co na vás posílá malé helikoptéry s kulomety, hypersexualizovanou vojandou, jež se oddává vzrušení z přestřelky a mluví výlučně v sexuálních dvojsmyslech, nebo třeba s obézní ženou na jezdítku, která zabije kohokoliv, kdo by jen sáhnul na její zásoby jídla a mezi její útoky patří projektilové zvracení.

Pokud jste se při poslední větě uchechtli, rovnou tento odstavec přeskočte. Mezi největší problémy Dead Rising 3 totiž nepatří slabší grafika nebo menší variabilita aktivit mimo porcování zombií na sto a jeden způsob a rozšiřování vašeho zbrojního arzenálu. Hra ve svém pokusu přiblížit se bláznivinám z pozdějších dílů Saints Row nefunkčně kombinuje nekorektní a často až pubertální humor s vážnějšími momenty v příběhu. Zvracející tlustá žena na vozítku není vtipná. Stejně jako naštvaná svalnatá kulturistka, zneuctěný Číňan co nakonec spáchá seppuku nebo bisexuální tanečník a jeho zbraň ve tvaru mužských genitálií se v tomto případě jedná o primitivní stereotypizaci, které společně s rychlopalným metačem růžových dild působí jako nevyzrálé vtípky a snaha se svézt na vlně úspěchu SR3 a 4. Možná by to fungovalo, pokud by se celá hra byla stylizovaná jako parodie, ale na to se příběh bere příliš vážně.

Dead Rising 3

Přitom hra v podstatě dělá většinu věcí správně: souboje jsou zábavné a díky snadnému obstarání nových zbraní i poměrně dynamické, multiplayer je vhodně implementován a drobnosti jako rozsáhlá možnost volby Nickova oblečení a hledání sběratelských předmětů pro PP body i nové kombinace zbraní a vozidel zajišťují, že se budete u Dead Rising 3 solidně bavit. Hra má samozřejmě své mouchy - kromě těch zmíněných třeba natahování herní doby posíláním na příběhové mise na druhý konec města nebo občasné problémy s vybráním konkrétního předmětu mezi jinými, což si zbytečně žádá citlivou manipulaci s kamerou - ale ty společně nezastíní to, že se jedná o jeden z nejlepších launchových titulů nové generace.

Dead Rising 3

Větší a v mnoha ohledech lepší než její předchůdci, Dead Rising 3 jako dosud jediná hra dokázala zobrazit nekonečná kvanta zombií v otevřeném světě a zároveň naservírovat pořádně šťavnatý kus zábavy, byť na pohled next-genově nevypadá.