Dead or Alive Xtreme 3 Recenze Dead or Alive Xtreme 3

Dead or Alive Xtreme 3

Jiří Bigas

Jiří Bigas

19. 4. 2016 08:00 26

Můj někdejší kolega to nazýval “přepnout dolů”. Už před více než deseti lety tak popsal společenskovědní jev, kdy se se za velice obtížně předvídatelných okolností nahrne muži všechna krev z mozku do níže situovaných míst, zatemní se mu mysl a pod vlivem ženského kouzla začne jednat zcela iracionálně. Nepřiznává se mi to nijak snadno, ale stal jsem se právě takovým štvancem. Moji mysl otrávily fantazie, v nichž v hlavní roli figurovaly polonahé digitální krásky ze série Dead or Alive. Bezprostředně po oznámení spin-offu s podtitulem Xtreme 3 jsem podlehl přeludu, že můj život se stane pouhou mlhavou existenci, dokud v rukou nebudu třímat obal se hrou, kolem jejíhož vydání se rozpoutala na internetu hotová hysterie.

NALEŠTĚNÁ HRŮZA

Před časem se nás někdo v hPodu ptal, jakou nejhorší hru jsme si kdy koupili, respektive, zda existuje titul, u nějž litujeme, že jsme podlehli jeho svodům. Pokud jsem si až dosud nebyl odpovědí zcela jistý, uplynulých pár dní mi pomohlo ji najít. Dead or Alive Xtreme 3 od vývojářů ze studia Team Ninja a vydavatele Koei Tecmo se nikdy neměl oficiální cestou prodávat jinde než v Asii. Existuje mnoho více či méně důvěryhodných a pravděpodobných teorií, proč se Japonci rozhodli tuto pikantní jednohubku pro PlayStation 4 a PS Vitu upřít západnímu publiku, ale díl viny jistě nese kritika z řad mravokárců a bojovníků za rovnost pohlaví, která se snese na hlavy japonských vývojářů pokaždé, když především do Spojených států zabloudí nějaká nafouknutá zpráva o nemravnostech ze země vycházejícího slunce. Vydavatel se právem mohl obávat, že Dead or Alive Xtreme 3 rozpoutá další mediální hon na čarodějnice, protože pro mnoho lidí je obtížné strávit, že to, co je u nás považováno za nevhodný sexismus a urážlivé zpodobnění, v jiném kraji spotřebitelům vadit nemusí. A dokonce ani těm z řad žen. Šuhei Jošida to nazval kulturními odlišnostmi. Důvod ale přitom mohl být mnohem prozaičtější - ani první dva díly pro původní Xbox, respektive Xbox 360 se na západních trzích neprodávaly nijak skvostně.

Namlouvat si, že je tahle choulostivá novinka o čemkoli jiném než o polonahých holkách, by mohl jen naprostý blázen.

Drama o hanbaté 18+ hře, kterou oko Evropana nikdy nezří, se změnilo v trochu pokryteckou pohádku se šťastným koncem, když vyšlo najevo, že Dead or Alive Xtreme 3 se bude v Asii prodávat i v mezinárodní verzi s anglickými titulky. A tak jsem i já sedl na lep afrodiziaku v podobě přívalu odvážných obrázků a ještě odvážnějších upoutávek a za nemalý peníz objednal z Hongkongu ten skandální titul, abych se mohl na vlastní oči přesvědčit, co že je to za bájeslovnou virtuální krmi. Namlouvat si, že je tahle choulostivá novinka o čemkoli jiném než o polonahých holkách, by mohl jen naprostý blázen. A tím jsem rozhodně nebyl. Už proto, že jsem byl “hrdým” majitelem Dead or Alive Xtreme 2 pro Xbox 360. Nicméně při tvorbě třetího dílu autoři pořádně přitlačili na pilu, a tak jsem nedokázal odolat pokušení zjistit, co je na titulu tak unikátního, že s přehledem opanoval hitparádu populárního e-shopu Play-Asia. A hlavně, naprosto mě fascinují tituly, které dovedou hráče rozdělit tak, jako se to povedlo právě Dead or Alive Xtreme 3. Slovo rozporuplné zřejmě nevystihuje přesně verdikty, které kolísají od známky 32/40 ve Famitsu až po 2/10, které udělil Gameranx, či 1,5/10 od Destructoidu.

HRA A PLAVKY, JAKÉ SVĚT NEVIDĚL

Tváří v tvář realitě musí člověk rezignovat a konstatovat, že tohle prostě nevysvětlíte jinak než rčením “jiný kraj, jiný mrav”. A jiný vkus. Vyjadřovat se totiž o Dead or Alive Xtreme 3 v superlativech a přivírat oko na jeho zjevnými nedostatky může jen člověk, který se vám bude zapřísahat, že si kupuje pánský časopis kvůli zajímavým článkům. Kdybych měl nějak jednoduše shrnout podstatu této “hry”, řekl bych, že spočívá v honbě za stále odvážnějšími “plavkami”. Slova hra a plavky nejsou v uvozovkách jen tak pro nic za nic. Dead or Alive Xtreme 3 se totiž hraje skoro sám a vlastně v něm není moc co hrát a o hraní v něm navrch ani příliš nejde. Pokud jde o plavky, nerad bych fušoval do řemesla kolegyním z Burdy, ale drtivá většina modelů nejenže neplní tu nejzákladnější praktickou funkci, ale zřejmě byste jen obtížně hledali dívku, která by si takové byla ochotná “obléknout”. Zase ty uvozovky! Ale však vy mi rozumíte. Ve hře se chopíte jedné z devíti dívek, které můžete znát ze série Dead or Alive, a do Xtreme 3 se probojovaly z celkem patnácti kandidátek. Vaším úkolem je strávit s ní čtrnáctidenní dovolenou v tropickém ráji, hýčkat ji, rozmazlovat, jednoduše učinit ji šťastnou.

Realita ale nemůže být přízemnější. Fantastická grafika, která se soustředí na ty nejmenší detaily, jako jsou opálení nebo rozvazující se plavky, je v ostrém kontrastu s nudou, která na vás číhá ve snaze dívky naopak pobavit. Nevím, jak to říct nějak kulantně, ale v Dead or Alive Xtreme 3 prostě není skoro co dělat. Hra vás odzbrojí strohou nabídkou disciplín, jejich povrchním zpracováním i nutností neustále mechanicky opakovat zadané úkoly podle stále stejného scénáře ve snaze prokousat se během několika hodin k pochybné odměně v podobě ještě odvážnějších plavek, ještě pikantnějšímu střihu, ještě choulostivějšímu záběru. Nevím, zda vám to nějak pomůže učinit si o hře lepší obrázek, ale zdaleka nejblíž nemá ke sportu, nedejbože k nějakému simulátoru, ale k šíleným randícím textovkám, které rovněž nutí hráče plahočit se před digitální školačkou s mlhavou vidinou láskyplného vyznání. Pokud bych měl nějak Dead or Alive Xtreme 3 zařadit, nebo tento žánr přiléhavě pojmenovat, bez váhání bych použil označení grind. V něm totiž spočívají veškeré herní mechanismy.

SPORTOVNÍ HRA BEZ MULTIPLAYERU

Jak už bylo řečeno, v ostrovním ráji stráví dívka 14 dní a pak jede domů, respektive berete na dovolenou další krasotinku. Během hry můžete kdykoli přecházet mezi takzvaným Girl módem, v němž kočku ovládáte sami, a Owner módem, v němž ji bohužel nevlastníte, jak by ve vás mohl jeho název vzbuzovat mylnou naději, ale stáváte se správcem ostrova a svou svěřenkyni můžete jen sledovat, uplácet a obdarovávat. Tenhle princip je mnohem snadnější ukázat, než vysvětlit, protože je stejně absurdní jako ostatně celá hra, takže mu nejspíš přijdete na kloub až díky našemu vysílání. Prozatím se ale můžete spokojit s vědomím, že prvně jmenovaný režim je ten aktivnější, v němž jednáte přímo za dívku, zatímco druhý vás situuje do role čumila, slídila, svůdce a fotografa. Primárně se tedy budeme věnovat prvnímu popsanému módu. Den letí jako voda a děvče v rámci něj stihne jen velmi omezený počet aktivit. Hlavní pozornost věnujete tedy těm, z nichž plyne nějaký bonusový zisk, a sledujete takzvané mise. Ty se generují náhodně a nabádají vás třeba: zahrajte si s děvčetem sport XY, relaxujte s děvčetem tam a tam, kupte si novou věc, vyhrajte dvakrát v téhle disciplíně. Přičemž sportů je všeho všudy jen šest - plážový volejbal, horolezectví a závod pro klacek provozujete na jedné ze dvou pláží. V bazénu vás pak čeká přetahování lanem, souboj zadků a poskakování po plovácích.

O sport a o hru jde totiž v tomto případě až v poslední řadě. Mnohem větší práci věnovali autoři prezentaci než samotné hratelnosti.

Některé z těchto disciplín jsou beznadějně nudné a trapné zároveň - jako třeba horolezectví. V jiných očividně třímá jistý potenciál, ale jsou trestuhodně nevyužité a začnou vás nudit během několika minut, protože nenabízí žádnou hloubku - to je kupříkladu případ přetahování lanem nebo zápasení. I v této bídné nabídce se ovšem vyskytuje něco, co v sobě nezapře trochu větší ambice. Původní hra z roku 2003 se jmenovala Dead or Alive Xtreme Beach Volleyball a je to znovu plážový volejbal, kterému autoři věnovali největší péči a s přimhouřením oka by měl možnost stát se základem mnohem poctivější hry s lepší sestavou sportů. Jenže… I tento sport jasně demonstruje všechny podstatné problémy hry. O sport a o hru jde totiž v tomto případě až v poslední řadě. Mnohem větší práci věnovali autoři prezentaci než samotné hratelnosti, takže si nutně musíte klást následující otázky. Proč můžu odehrát jen jeden set? Proč si nemohu zápas rovnou zopakovat? A hlavně, proč hra v tomto módu, stejně jako všech ostatních, trestuhodně postrádá multiplayer? Ten přitom předchozí díl obsahoval. Stejně jako třeba závody na vodních skútrech.

Z PLÁŽE ROVNOU DO KASINA

Vás ale namísto propracovanějších disciplín a dalších sportů čeká cesta do ložnice. Nenechte se však mýlit. I když na vás divoženka lascivně pomrkává okem a kroutí se před vámi v promočených plavkách v posteli jako kobra s epileptickým záchvatem, nedojde k tomu, na co myslíte vy. Namísto toho dáte dívce nějaký dárek, kouknete do šatníku, převléknete ji do nějakého titěrného hadříku, který jste v potu tváře vybojovali, a jde se do kasina. Proč? Protože musíte. Dostali jste totiž další úkoly. Sice se vám nechce, raději byste se na to vykvajzli a poslali holku do hajan v naději, že zítra už pojede domů, anebo konečně uhrajete čistý zápas ve volejbale, ale povinnost volá. Dva páry v pokeru za vás nikdo jiný nezíská. Jaký má smysl chodit s polonahou krasotinkou do kasina, se mě neptejte, ale jednou je tu a vy to v něm musíte pořádně roztočit. Vegas u snědeného krámu vás “ohromí” trojicí her, které obvykle vývojáři nabalí do open world akcí a nijak se tím ani nechlubí. Tady se z rulety, pokeru a blackjacku stane váš pravidelný rituál. Proč hrát hry, které vás nebaví, spíše nudí, ba přímo otravují? Jednak se jejich prostřednictvím dá solidně napakovat a bez peněz si na ostrově neškrtnete. A potom, i kdybyste měli vůči hazardu vyložený odpor, musíte se přemoci alespoň kvůli zmíněným úkolům. Takže přetrpíte pár her v pokeru, než vám padnou dva páry či postupka, nebo hrajete oko bere, dokud nevyhrajete podle zadání.

Dead or Alive Xtreme 3

Nabízí se otázka, proč vlastně pokračovat. Odpověď na ni naleznete v galerii obrázků, v jakékoli z upoutávek i v trafice při pohledu do regálu s magazíny pro muže, v nichž je víc bradavek než písmenek. Pokud jste vůči těmto svodům imunní, jménem mužského pokolení vám blahopřeji a nemusíte se tímhle zmetkem dál trápit. Pokud nikoli, zřejmě podobně jako v mnoha obdobných hrách hrozí riziko, že propadnete idiotské hratelnosti v přesvědčení, že pár dalších dní vám zprostředkuje pohled na pár dalších centimetrů čtverečních virtuální kůže. Takže se můžete jako já přistihnout, že i v Owner módu poslušně plníte výzvy, při nichž dívky sledujete u bazénu, přihlížíte tomu, jak relaxují na kole, s parapletem v ruce nebo při nácviku bojových umění. Ani náznak toho, že byste se mohli třeba zapojit alespoň prostřednictvím primitivního quick-time eventu, anebo snad že by dokonce vývojáři využili něco z technik a soubojů série Dead or Alive. Ba ne, na vás čekají jiné úkoly. Tu dívku vyfotit, jindy jí koupit oblíbený drink, s nímž váš nepošle do háje, anebo jí vnutit nějaký obzvlášť chlípný model plavek, na který jste šetřili desítky minut. A víte, co se stane? V lepším případě můžete s přimhouřenými víčky slintat nad tím, jak se vaše svěřenkyně převléká, ve správný moment oči otevřít v naději, že uvidíte dotyčnou, jak ji grafik stvořil, i když riskujete, že ji klesne nálada na bod mrazu. V horším případě, spíše většinovém, vás ale kráska rovnou odmítne a s díky váš dar vrátí, i když jste ho nechali zabalit do papíru její oblíbené barvy! Mrcha!

JEDNA KOČKA ZA DRUHOU

Nákupy mají vůbec tolik specifických zákonitostí a dívky tolik různorodých potřeb a chutí, že bychom jim pomalu mohli věnovat samostatný článek. Dárky si koneckonců posílají děvčata i navzájem, navazují přátelství a budují spolu vztahy, jak se na tropický ostrov sluší a patří. Je mi úplně jasné, na co teď myslíte, a při pohledu na okolní obrázky vám to ani nemůžu mít za zlé. Nicméně mělo by jít o soužití ve vší počestnosti. I když po čase jsem se v tom začínal také trochu ztrácet. To když vás třeba kamarádka vaší dívky přivítá na dobré ráno větou: “Nedívej se na žádné jiné holky, když jsi se mnou.” To říká jedno děvče druhému, aby nedošlo k nějakému nedorozumění. Asi chápete, že jsem v těch vztazích po čase plaval, jako v crossoveru Dallasu a Dynastie. Ale v posledním dílu série Fatal Frame se k sobě také v posteli tulí polonahá matka s dcerou, takže je to asi jedno. Je to ostatně hra od stejného vydavatele, kterou pohání částečně i stejná technologie a sdílí dokonce jednu z hrdinek. Tehdy jsem o hře prohlásil, že obsahuje mnoho erotických konotací a má silný sexuální podtext. Dead or Alive Xtreme 3 má spíš silný sexuální nadtext a pokud jde o erotiku, až si hry všimne nějaký angažovaný reportér, domácí televizní zpravodajství si zase jednou bude rvát vlasy hrůzou na hlavě v obavě o emoční vývoj dospělých hráčů, kterým je hra určená, a strážci morálky začnou bít na poplach nad zkažeností videoher.

Je to bezesporu titul odvážný, choulostivý až pikantní, ale hysterii by měl vyvolat spíše jeho ubohý obsah než alabastrová pleť virtuálních hrdinek s dokonalými křivkami, které mají zřejmě vrozený odpor k oblékání.

Jenže na Dead or Alive Xtreme 3 není ve skutečnosti nic skandálnějšího než tragická herní náplň, která je stejně falešná jako “přírodní” prsa Marie Rose, které má být osmnáct, ale vypadá s bídou na čtrnáct. Je to bezesporu titul odvážný, choulostivý až pikantní, ale hysterii by měl vyvolat spíše jeho ubohý obsah než alabastrová pleť virtuálních hrdinek s dokonalými křivkami, které mají zřejmě vrozený odpor k oblékání. Na tenhle digitální babinec je prostě nádherný pohled, ale to je asi tak všechno. Člověk musí obdivovat, s jakou péčí a smyslem pro detail se autoři věnovali úplným zbytečnostem, jako jsou stopy po opálení nebo rozvazující se a sklouzávající plavky. Pokud jste hráli již zmíněný poslední Fatal Frame, máte určitě dost konkrétní představu, kolik úsilí třeba vývojáři investovali do drobností, jako je vlhkostí promáčené oblečení. Jenže nic z toho samo o sobě dobrou hru nedělá. I když se člověk nemůže divit, že se s Dead or Alive Xtreme 3 počítá pro uvedení na PlayStation VR. Jenže výsledkem je sice pohledný, ale značně bizarní emulátor toho nejpřímočařejšího grindování, který s gustem ukážete známým a návštěvám, pokud jste dost šílení jako já, utopíte v něm i dost hodin, ale ani s největším sebezapřením si nenamluvíte, že to byly dobře utracené peníze. Je to ekvivalent SimCity BuildIt - nádherná otročina, jenže to bylo alespoň zadarmo.

Dead or Alive Xtreme 3
PlayStation Vita Vita

Tahle hra fantasticky vypadá, ale klame tělem jako žádná jiná. Slibuje bujný dekolt, ale ve skutečnosti nabízí jen plochý hrudník a prsa po tátovi.