Dead or Alive 5 Recenze Dead or Alive 5

Dead or Alive 5

Vojtěch Matěna

Vojtěch Matěna

16. 10. 2012 22:00

Ladné ženské linie, úzkostlivý hlas, dmoucí ňadra v hlubokém výstřihu a nohy až na zem. Někdo by si mohl myslet, že jsme si spletli odvětví zábavního průmyslu, ale není tomu tak. Série Dead or Alive si totiž odjakživa libuje ve ztělesňování žen coby odvážných bojovnic, které mají v konečném součtu nepopíratelný podíl na úspěchu hry jako takové. Pokračuje v tom i pátý díl, který chce opět dostat publikum do kolen. Inu – Japonsko.

Efektivní triangl

Dění odstartuje oznámení blížícího se prestižního turnaje bojového umění, kdy ještě před jeho samotným začátkem máte možnost seznámit se s hlavními hrdiny a naučit se základním mechanismům boje. I k nováčkům se tedy tvůrci chovají vstřícně a nemusíte mít strach, že byste zůstali napospas nicneříkajícím tlačítkům. Učenlivou praxí nejprve dosáhnete prvních úspěchů a postupně přijdete principům hry na kloub. Tvůrci se vynasnažili vyhledat přijatelný kompromis mezi lehce přístupným ovládáním a přitom komplexním stylem boje, na němž je neustále co pilovat.

Pouhá tři tlačítka tak tvoří základní kostru boje, z nichž jedno slouží pro rychlý pěstní úder, druhým soupeře chytnete a tím posledním zbývajícím ho zahodíte. Jejich použití ale musí vhodně korespondovat s konkrétní situací, kdy jen včasná reakce zaručí jejich kýženou efektivitu. V opačném případě totiž na sebe políčíte nešťastnou past, jíž protivník snadno zúročí ve svůj prospěch. Vykrývat svědomitě protivníkovy útoky a upřednostnit vyčkávací taktiku je zaručeně lepším receptem, než se nechat strhnout rychlým tempem a figurovat v otevřeném boji. Stále tu má totiž ústřední roli rozum, který přebíjí sílu pěstí.

Kdo je slabší pohlaví?

Zmíněné trio tlačítek sice obsluhuje „jen“ tři pohyby, ale to se ví, že v kombinaci se směrovými tlačítky jednotlivých útoků a samozřejmě rozvíjených komb ještě mnoho přibyde. Různorodé kopy či dorážecí techniky budou neodmyslitelnou součástí boje a je na vás, kterých budete využívat hojněji a které naopak vytěsníte ze své paměti. To už si každopádně osvojíte instinktivně sami, podstatné je hlavně fakt, že máte na výběr a způsob realizace se vždy snaží zachovat sympatickou intuitivní podobu. Rozhodně ale nepočítejte s tím, že existuje jeden univerzální vzorec (čtěte: navazující systém úderů), jímž byste okamžitě vymazali jakéhokoliv bojovníka. Naopak vás variabilita nepřátel a jejich rozdílná taktika potrápí, tudíž nejednou se propracujete k vítězství až na několikátý pokus, protože neustálé narážení hlavou proti zdi vám nakonec vyčistí hlavu.

Pro sérii Dead or Alive nikdy neplatilo, že by přímo v boji kladla kvalitativní rozdíly mezi ženou a mužem, ba naopak. Vždy se bojuje naplno a nejsou zde nikomu přisuzovány žádné výhody či nevýhody. Právě proto se nevyplácí soupeře podcenit, neboť jakkoliv můžete nad sličnou dívkou stojící proti vám slintat, věřte tomu, že pořádně škrábe a pyšní se skvělým pravým hákem. Jsme pak docela rádi, že ačkoli tomu všudypřítomná prezentace příliš nenasvědčuje, hra není nezralou taškařicí, v níž by kop do mužských slabin vyvolal sice úsměvné, ale pro účely hry nehodící se grimasy. Vše má svůj stálý řád a hranice, které se nepřekračují, alespoň co se hlavního bodu zájmu týče, díky čemuž pořád můžeme hovořit o ambiciózní a profesionální bojovce.

„Hej, rozbil si mi vázu“

Až snaha propojit souboje krátkými filmečky má své jisté mezery, kdy některé vybrané scénky působí někdy až moc lacině a navíc se přou s logikou normálně smýšlejícího člověka. Zejména v úvodu, kdy se na vypuknutí samotného turnaje ještě napjatě čeká, působí důvody k malé přátelské šarvátce dost bezradným dojmem. Pakliže máte tu čest se sérií Dead or Alive vůbec poprvé, asi se malinko pozastavíte také nad tím, s jakou vervou se autoři pustili do zpracování spoře oděných dam, jejichž jakýkoliv pohyb vyvolá drastickou reakci i v hlubokém výstřihu. Opět se to přitom týká cutscén, tudíž se nemusíte bát rozptylování v průběhu boje. Na druhou stranu autory docela chápeme, příběh z hlediska scénáře neměl nikdy v bojovce valný přínos, a proto se aspoň odvážná prezentace stará o to, aby vás bavilo dění na obrazovce se zájmem sledovat, což se daří. Jak prostá je mužská existence…

Když si uvědomíme, že předešlý regulérní díl série byl jedním z prvních titulů na konzoli Xbox 360, nemůžeme se zbavit pocitu, že po technické stránce žádný velký hop dopředu nenastal. Ne že by to byl jeden z klíčových nedostatků hry, ale oproti konkurenci strádá a sama sobě si tak podkopává nohy. Omšelý zastaralý dojem částečně vynahrazují proslulé několika úrovňové arény a vůbec celková interakce s okolním prostředím. Když se kolem vás něco rozbije či soupeře shodíte z plošiny, následkem čehož se bojuje zase někde jinde, hned vás akce vtáhne do sebe a získává kladné body v rámci celého zážitku. Vzhledem k tomu, že souboje mají rozumně nastavenou stopáž, která vás neodrazuje od opakování, ba naopak motivuje, v kombinaci s dobře vyvedenou strukturou boje můžeme mluvit i o hodně návykovém titulu. Tím spíš je škoda, že krom příběhové části už nebyla přikládána větší váha módům dalším, kde vás absolutně nic nepřekvapí.

Nemáme ten pocit, že by vás nejnovější přírůstek do této bojové série měl nějakým způsobem urazit, ale po tak dlouhé odmlce jsme přeci jen naše očekávání trochu přepískli. Autoři se po stránce novinek drželi zpátky, a byť odvedli dobrý kus práce v realizaci, jsme svědky „jen“ dalšího evolučního kroku série. Stále je to ale nesmírná zábava.

Dead or Alive 5
PlayStation Vita Vita

Dead or Alive 5 se drží lascivní prezentace, která ač jako na houpačce střídá vydařený vtip a levné pubertální scénky, hratelnost samotnou tahle omáčka okolo nijak neovlivňuje. V boji už si pak počíná jako zkušený veterán.