Dead Cells: The Bad Seed Recenze Dead Cells: The Bad Seed

Dead Cells: The Bad Seed

27. 2. 2020 10:00 1

Dead Cells byla už při vydání pořádně hutná hra a během roku dostala další a další rozšíření a novinky, včetně bezplatného endgamového DLC Rise of the Giant. Nyní vývojáři z Evil Empire, dceřinného týmu, který po původních Motion Twin převzali práce na Dead Cells, připravili své první placené DLC The Bad Seed, které se nesoustředí na nové závěrečné úrovně, ale rozširuje první minuty hry. Jestli vás tedy omrzely runy skrz stoky nebo Promenádu odsouzených, přijměte pozvánku do místního arboreta a bažiny, kde na vás čeká mnoho nových přátel a zážitků.

Hře Dead Cells a jejím tvůrcům se (stejně jako dalším vývojářům za milovanými indie hity) nedá upřít jistá sympatičnost. Stejně jako Team Cherry za Hollow Knightem nebo ConcernedApe se Stardew Valley přišli relativně odnikud s fantastickou hrou, kterou ještě navíc dlouho podporovali novým obsahem. Proti jejich přístupu lze v době, kdy je různá dodatečná monetizace her v podstatě standardem, těžko něco namítnout. Jak teda Evil Empire přistoupili ke svému prvnímu placenému rozšíření?

DAROVANÝ KŮŇ A JEHO ZUBY

Překvapivě velmi opatrně. Za cenu obědového meníčka (bez polévky) nabízejí dvě úrovně na začátek hry, nového prvního bosse a pár nových nepřátel, zbraní a mutací. Je to trochu málo, ale ne vzhledem k ceně. Za pár šušňů, za cenu subscribu nebo nějakého nízkého levelu podpory na Patreonu vývojáři připravili drobnost, která sice nenadchne, ale v žádném případě neurazí. Cena je tak akorát, aby se fanoušci neostýchali těch 5 éček vývojářům impulzivně odklepnout a že za to nedostanou jen skin, ale skutečný hratelný obsah, je vlastně velmi lákavé. A když ještě vývojáři sami napíšou, že DLC je pro hráče, kteří chtějí podpořit další vývoj hry, kdo by jim to nedal?

Z žaláře nyní vede nový východ do zchátralého arboreta, které v nepřítomnosti lidí ovládly houby.

Vydat po roce a půl pravidelných obsahových aktualizací malé a levné DLC není špatné, ale působí trochu zbytečně. Dead Cells je super návyková hra, které loni propadl snad každý, koho akční roguelity neomrzely, a nechce se mi věřit, že by větší a dražší obsahový přídavek hráče ke koupi nezlákal.

BOTANIKA PRO ZAČÁTEČNÍKY

Takhle malé je DLC The Bad Seed pěkné, ale nepodstatné rozšíření, které nic nemění, jen přidává variabilitu do první třetiny hry. Z žaláře nyní vede nový východ do zchátralého arboreta, které v nepřítomnosti lidí ovládly houby. Žádné pěkné hříbečky, ale pořádně naštvané muchomůrky. Malý houbíci pobíhají okolo a narážejí do vás, velcí houbouni zase hážou na dálku kusy hlíny a malé houbíky, kteří jim přijdou pod ruku. Masožravé kytky vás potom kousnou, když se na nich bláhově zastavíte, ale jakmile svůj zubatý květ sklapnou, lze po nich vyskočit do vyšších pater. A když se poté dostanete do vesnice v bažině, utkáte se s hbitými nindžy, kteří vyskakují ze skrýši u stropu nebo po vás otravně střílí jedovaté šipky z flusačky. A také tu potkáte obří bažinná klíšťata, která vás připraví na střet s maminkou, jež si na vás brousí klepeta a ve svém hnízdě supluje boj s Conciergem na Černém mostě.

Žádná z nových příšer nebo lokací není zrovna originální a klidně by mohly vypadnout z nějaké vzorové soulsbornovky, ale pěkně sedí do atmosféry hry a nijak z řady kvalitativně nevybočují. Příšery stále signalizují své útoky, dávají tak akorát času na reakci a zvlášť v bažinné vsi dokážou zvednou tlak v situacích, kdy ze stropu seskočí jedna parta nindžů, z ochozů začnou flusat další, v rohu se z vajíček vylíhnout teleportující se červíci a ještě se k tomu přichomítne borec s mečem nebo házecí sekerou. Bitky pořád odpovídají obtížnosti hry do prvního bosse, ale adrenalinový boj na hranici chaosu k začátkům Dead Cells patří a The Bad Seed tu zkrátka dělá víc toho dobrého a nic zlého.

DO RUKY ZBRANĚ A HRR NA NĚ

Přiznám se, že nedokážu správně identifikovat, které zbraně a mutace jsou novinky z DLC a které do hry přibyly aktualizacemi zdarma. Co je mi ale jasné, je že The Bad Seed přichází s několika fajnovkami, které z runů dělají zase o něco zábavnější hru. Například za poražení mamky klíšťatky dostanete nákres super obouruční kosy. Ano, je to vlastne její velké klepeto, ale na tom nesejde. S ním rozdrtíte nepřátele raz dva i přesto, že je to pocitově snad ta nejpomalejší zbraň ve hře.

Odemykání nových zbraní a mutací vám zase nějakou dobu a pár runů zabere, takže tímto je účel splněn.

Zato na duši vás pohladí nová mutace, která vám vykouzlí vlastního houbíka (oficiálně nazvaného mushroom boi, což je zhruba tak stejně roztomilé jako můj překlad), který bude sám od sebe bourat do nepřátel a vy v případě, že máte prohnilé srdce, ho můžete poslat na sebevražednou explozi. Je toho víc, jako třeba loutna, která dává kritický zásah, když správně načasujete útok nebo kouzlo pomalu letícího víru bolesti a zmaru. Odemykání nových zbraní a mutací vám zase nějakou dobu a pár runů zabere, takže tímto je účel splněn.

HODNOTA STOKORUNY

Kromě toho ještě díky DLC hra dostává injekci loru, takže při průzkumu můžete narazit na nové místnosti dokreslující stav království před nákazou. A pár tajemství, které se mi ještě nepodařilo rozluštit. Některé místnosti v arboretu a v bažinné vesnici jsou prostě příliš velké a příliš prázdné na to, aby tam jen tak seděly... Inu, bude to ještě chtít několiksetkrát zahrát.

A to se nebojte, já na sebe takové břímě zase rád vezmu a určitě nebudu sám. Své návykovosti se Dead Cells ani po roce a půl nezbavilo a zase do něj spadnout je sakra lehké. Však sami uvidíte. Třeba vás k návratu motivuje jen fakt, že vyšlo tohle placené DLC, a sami zjistíte, co všechno přibylo v bezplatných aktualizacích i tom endgamovým přídavku Rise of The Giant. A pak třeba vývojářům těch 5 éček dáte z dobré vůle nebo prostě protože Dead Cells máte rádi a chcete, aby Motion Twin udělali zase něco povedeného. Jiným způsobem totiž nelze The Bad Seed doporučit. Obsahuje je v DLC málo a novinky prakticky nic nemění. Delší (a klidně i dražší) přídavek by zapůsobil mnohem lépe. Takhle je The Bad Seed obsah, který nepotřebujete... Ale na tom nesejde, protože se vám v tuhle chvíli už stejně nejspíš do hry stahuje.

Dead Cells: The Bad Seed

Tak dej pětku vývojářům. No tak nebuď skoupý, no tak nebuď skoupý, ó-ó-ó. Tak dej pětku vývojářům, vždyť chceš víc levelů a zbraní!