DC Universe Online Recenze DC Universe Online

DC Universe Online

Jiří Bigas

Jiří Bigas

13. 2. 2011 23:00 3

MMO to na konzolích nemají ani trochu jednoduché. Přitom vývojáři i hráči si očividně přejí, aby se tento PC pozitivní žánr po letech váhání konečně úspěšně aklimatizoval i na půdě, které dnes dominují PlayStation 3 a Xbox 360. Jistě můžete správně namítnout, že relativně životaschopné pokusy jsme tu již měli, ale ani ty upřímně řečeno nelze s masovým úspěchem on-line her na počítačích vůbec měřit. Když Sony spadla do klína licence na jeden z největších komiksových světů vůbec, bylo v podstatě jasné, že se pokusí učinit vše pro to, aby tento klenot nabídla nejen majitelům PC, ale i věrným fanouškům značky PlayStation.

Epidemie superhrdinů

A tak se také stalo. Po relativně strastiplném vývoji disk s DC Universe Online konečně přistál na pultech obchodů. Pokud jste tak někdy snili, jaké by to bylo stát se všemocným superhrdinou, který je obdařen řadou nadlidských schopností, máte tu nejlepší příležitost si úděl bijců v pestrobarevných kostýmech vyzkoušet na vlastní kůži. Jestli jste ale pomýšleli na to, že se stanete mužem z oceli z planety Krypton, anebo budete strážit Gotham jakožto netopýří temný rytíř, musíme vás hned zkraje trochu zklamat. Slavní hrdinové a padouši ze stáje DC Comics totiž fungují „jen“ jako vaši průvodci. No, je to ostatně logické. Superman prostě může být jen jeden. Mějte přeci trochu ohledy na sličnou Lois Laneovou.

Zjevný paradox, kde že se najednou vzalo tolik nových superhrdinů a superpadouchů, rozumějte hráčů, vyřešili vývojáři poměrně šalamounsky. Z daleké budoucnosti totiž podnikne cestu zpět časem do naší přítomnosti Supermanovo nemesis Lex Luthor a na mírně šokované členy Justice League hned vybalí, že zatímco ve své době pobil všechny klaďasy, vesmírný usurpátor Brainiac se jal podmaňovat si svět. Lex si ale vypůjčil část jeho technologií a k nemalému úžasu svých letitých protivníků oznamuje, že je na čase spojit síly, nebo jinak všichni dopadnou bledě. A do zemské atmosféry jakoby se nechumelilo rozpráší substanci, která instantně nadělá z tisíců obyčejných smrtelníků nové armády nadlidí. Ale to už se ke slovu dostáváte konečně vy, jelikož jste právě jedním z oněch šťastných a musíte si vytvořit své komiksové alter ego.

Superschopnosti z druhé ruky

Tvorba postavy je patřičně důkladná a na své si přijdou i ti, kteří si přejí vyhrát s každým kouskem oblečení, barvou kostýmu i ikonickým emblémem. Ty nejdůležitější volby se nicméně netýkají vašeho šatníku, ale schopností. Rozhodující je už strana, na kterou se postavíte. Budete hájit zájmy dobra, anebo se vydáte na stezku zločinu? Toto rozhodnutí ovlivní nejen vaši výchozí pozici ve světě a úkoly, ale logicky i nabídku mentorů, z nichž si můžete vybrat svého učitele, který vás provede prvními kroky ve hře. A znovu platí, že i když řada úkolů je pro všechny stejná, nebo velmi podobná, část z nich se odvíjí právě od této volby. A pak už přichází na řadu to nejpříjemnější, tedy samotné superschopnosti. Především si musíte vybrat, jakým směrem se vaše postava bude ubírat – ovládá nějaké přírodní živly, magii, nebo se snad spíš spoléhá na technologické hračky? Další volby se zase týkají boje a používaných smrtících prostředků a nakonec tu máme fyzické předpoklady. Vaše postava může létat jako Superman, být obdařena superrychlostí jako Flash, či akrobatickým nadáním.

Jak sami vidíte, z této nabídky si musí vybrat opravdu každý. A na své si přijdou i ti, kteří se jednoduše pokusí vytvořit klon některého důvěrně známého hrdiny. Jen co ale svého svěřence obdaříte jménem, vaše kroky už vedou přímo do hry. Ať už se postavíte na kteroukoli stranu, nejprve se budete muset dostat z Brainiacova zajetí – tato tutoriálová sekvence je totiž pro hrdiny i padouchy naprosto shodná a upřímně řečeno není ani moc zajímavá. To podstatné ale splní. Seznámí vás se základy ovládání a některými hlavními prvky ve hře. Po pár krocích je vám navíc jasné, jakým směrem se bude celá hra ubírat, a v podstatě během okamžiku máte před sebou vše podstatné, co hra obsahuje, ať už v pozitivním či negativním slova smyslu. DC Universe Online předně není klasické MMORPG, je to masivní on-line akce, ta naprosto nejordinérnější rubačka, která se vám může vybavit, ozvláštněná nicméně řadou specialit a hlavně spletitým levelovacím systémem.

Vítejte ve světě bublin a okýnek

Jakmile se vám podaří prchnout z Brainiacova zajetí, ocitnete se v Metropolis, nebo Gothamu. A než se vůbec stačíte rozkoukat na základně, která funguje jako obchodní i sociální epicentrum pro všechny hráče z vaší strany, vybraný mentor i řada dalších postav vás okamžitě začne bombardovat všemožnými úkoly. Plnit je můžete zcela podle libosti a v jakémkoli pořadí, což je velmi příjemné. Jejich nabídka se navíc neustále rozšiřuje, takže nemusíte nezbytně ztrácet čas s questem, který vás z nějakého důvodu nezaujal, nebo vám dělá potíže. Jednotlivé mise se naneštěstí hrají velmi podobně a nezvykle rychle se dostaví pocit stereotypu, kdy autoři obměňují spíše jen kulisy a zúčastněné aktéry než samotný obsah úkolů. Dobrý je naopak nápad řetězit mise do větších celků, kdy po několika dílčích úkolech zpravidla následuje tuhý souboj s některým superhrdinou či superpadouchem, podle toho, na jakou stranu barikády jste se postavili.

Naštěstí svět DC je sám o sobě tak kouzelný a jeho legendární postavy přitažlivé, že vás prostě bude těšit plnit některé podobné mise i pro ten pocit, že se postavíte po bok některé z komiksových ikon, případně je budete vytahovat z bryndy. Jedinečnou komiksovou atmosféru dotvářejí i legendární lokace, kreslené cut scény, hudba a koneckonců i dabing, který vás provází u všech podstatných dialogů ve hře. Drobnou výtku bych snad měl k vizuální stylizaci některých charakterů v čele s Jokerem, který v porovnání s tím z Arkham Asylum či posledních filmových adaptací vypadá na můj vkus až příliš fantaskně. Na druhou stranu, abyste to vše skutečně docenili musíte se považovat za skutečného fanouška. Jestli tu a tam zkouknete nějaký film a jen výjimečně si přečtete některý z komiksových příběhů, dost možná přijdete o část kouzla hry, které spočívá v iniciativním odhalování nových zákoutí zdejších světů.

Dajte si po čuni

Ať už se ale postavíte na stranu těch dobrých, nebo špatných, narážet na další hráče budete neustále a můžete samozřejmě cestovat i mezi oběma hlavními městy. Ty doplňují ještě vedlejší lokace v podobě hlavních základen a PvP i PvE instancí, kdy můžete dát nakládačku šmejdu z vesmíru spolu s partičkou dalších dobrodruhů například v Oblasti 51. Pokud byste naopak zatoužili rozbít si ústa vzájemně jen s nějakým dalším hráčem, nebudete rovněž ochuzeni. Vedle klasických bitek v samotném Gothamu a Metropolisu se navíc vývojáři rozhodli na nátlak fanoušků zakomponovat do hry i zcela nezávislý soubojový mód, v němž se zhostíte některé z legend a můžete se tak alespoň na pár okamžiků vžít do kůže Batmana, který hájí svou netopýří jeskyni. Než se však k těmto bonusům dostanete, budete muset svého borce trochu potrápit v bitevní vřavě. Naštěstí, nové schopnosti ve hře sbíráte pomalu jako houby po dešti. DC Universe Online nezná klasické přerozdělování bodů, ale za každý nový level si můžete odemknout nějakou novou schopnost či pasivní bonus. Šlechtění postavy tak sice není bůhvíjak komplexní nebo složité, ale díky široké škále dovedností hráči rozhodně nepůsobí jako by se líhli v kopírce. Za velký klad lze navíc považovat i fakt, že nové vybavení a předměty mohou, ale nemusí změnit výchozí vzhled vaší postavy, se kterým jste si dali takovou práci.

Starosti člověku při hraní ale dělá technická stránka. Zatímco s ovládáním na gamepadu se ještě autoři porvali poměrně statečně, i když tu a tam si i tak připadáte jako chobotnice, interface hry je na tom dost bídně. Samotná menu jsou sice poměrně přehledná, ale navigace v nich je zoufale nešikovná a především neskutečně pomalá. Pokud si lámete hlavu nad tím, jak vůbec může na konzoli fungovat interakce a komunikace s ostatními hráči, pak vězte, že se jí opravdu příliš nedočkáte. Omlouvat si to můžete třeba tím, že tenhle svět je tvořen spíš sólisty, než týmovými hráči, ale výjimky byste určitě našli. Vrásky může někomu nadělat i vizuální stránka hry. Ať už to ale máte se vztahem ke grafice jakkoli, DC Universe Online na PS3 jednoduše vzhledově určitě neexceluje. Unreal Engine 3 budete pod občas vyloženě nelichotivou slupkou poznávat jen stěží. Navíc hra za sebou táhne i několik logických nedostatků. Ve světě plném superhrdinů si jednoduše moc super nepřipadáte a tak nějak chybí i wow efekt z toho, co vaše alter ego dokáže. Zklamaný bude i ten, kdo v DC Universe Online hledá MMORPG klasického střihu. Hra totiž v sobe i přes pohledné souboje v reálném čase plné speciálních schopností nezapře, že jde o prachobyčejný button masher.

DC Universe Online

DC Universe Online sice trpí řadou dětských nemocí převážně technického charakteru, stále ale jde o nadějnou vlaštovku. Autoři věrně zachytili komiksový svět i s jeho jedinečnou atmosférou. Pokud se nezaleknete stereotypu, třeba vás potěší, že titul vybalí na hráče vše podstatné od první minuty.