Dawn of Magic Recenze Dawn Of Magic

Dawn Of Magic

Jaromír Möwald

Jaromír Möwald

16. 5. 2007 22:46 1

Klik, klik, klik, klik, klik – loading − klik, klik, klik, klik, klik. Nepřipomíná vám to něco? Pokud náhodou nemáte strejdu telegrafistu, tak první, co si vybavíte bude určitě Diablo. Kvanta propařených hodin, tisíce zničených myší a nekonečné polemiky o tom, zda se jedná o akční hru, nebo RPG (které jsou naprosto zbytečné, protože stejně všichni ví, že je to akční RPG). Stejně jako se po vydání Metal Gear Solid na trhu objevilo spoustu „originálních“ špionážních akcí s hláškujícím tajným agentem v hlavní roli, tak i Diablo se stalo vzorem, podle kterého se řídili ostatní. A stejně jako v případě MGS se jen málokomu povedlo zapsat do podvědomí hráčů na dobu srovnatelnou (ne-li delší) s originálem.

Abrakadabra!

Vše začalo, když nesmrtelný Modo začal na nebeských obláčcích tropit hlouposti. Trest od ostatních bohů na sebe samozřejmě nenechal dlouho čekat a neposlušný Modo byl poslán na Zem, aby zde dožil zbytek svých věků. Jenže to by nebyl správný zlosyn, aby se jednoduše zabydlil v chajdě na předměstí a sem tam si zašel na tržiště a do hospody. Začal spřádat plány nejen na obligátní zničení celého světa, ale také na znovunabytí své předchozí moci. Vyslal své temné služebníky do nejvzdálenějších krajů a postupně získával stále další a další stoupence. A jak to tak bývá, tak je pouze jeden jediný hrdina, který mu může zabránit v totální destrukci lidského pokolení...anebo ne?

Zapomeňte na tradiční kombinaci paladin – amazonka – kouzelník. Tady se všechno točí kolem magie, tudíž všechny postavy mají minimálně výuční list ze školy v Bradavicích. Na výběr máte ze čtyř možností, přičemž nejpopulárnější zřejmě bude Pekařova Žena (v originále Baker’s Wife), která se se svým válečkem +4 a zástěrou, přidávající +2 k charisma stává jednoznačnou nekorunovanou královnou v krátké historii nejpodivnějších hrdinů počítačových her. Další podstatnou volbou, která bude dále determinovat celý příběh je to, zda se přikloníte na stranu dobra a pokusíte se zachránit svět, anebo jsou vám bližší Modovy ďábelské choutky a přiložíte ruku k dílu všeobecné zkázy. Vzhledem k tomu, že cestu, po níž se bude ubírat váš příběh si musíte vybrat už při tvorbě postavy, tak herní možnosti jsou tím pádem dost omezené. Někomu to možná bude vyhovovat, protože to prakticky znamená, že za cenu jedné dostanete hned dvě hry. Avšak my, kteří jsme byli odkojení kupříkladu sérii Knights of the Old Republic bychom rozhodně dali přednost formování charakteru na základě splněných úkolů.

Simsalabim!

A propos, úkoly. Těch budete muset splnit nekonečně mnoho. Od počátečních klasických rozkoukávacích „Zabij deset škorpiónů,“ nebo naprosto zbytečných „Najdi moje děti a přiveď je k večeři,“ které slouží jen a pouze k získávání zkušeností a je na nich vidět, že byly tvůrci naroubovány do hry dost nešetrně. Nabyté bodíky potom můžete investovat do celkem dvanácti magických kruhů. Tolik druhů jsme zatím v žádné jiné hře neviděli a rozhodně to potěší všechny, kteří po nocích studují sebrané spisy Davida Copperfielda. Ony kruhy se navíc ještě různě větví a pokud je chcete vyzkoušet všechny, tak vám nezbývá, než hrát několikrát. Samozřejmě vám nikdo nezaručí, že právě s tímhle druhem magie projedete hrou jako nůž máslem. Platí pravidlo, že na ohnivého elementála nejlépe chrstnout kýbl vody a přerostlou kytku masožravku nebudeme škádlit ničím menším, než firebally.

Příjemnou věcí na Dawn Of Magic je rozhodně to, že ačkoliv grafika vypadá velice slušně (a to i v detailech), tak na relativně pomalých strojích běhá rychlostí blesku. Dokonce i v případě, že obrazovka srší efekty si téměř nevšimnete žádného snížení FPS. Některé lokace vypadají opravdu dobře, často se však opakují a bohužel nejsou skoro ničím zajímavé. Pokud jste hráli třeba Baldur’s Gate, nebo Titan Quest, budete zažívat menší deja-vu. S tím rozdílem, že u toho možná budete zívat. S grafikou jde ruku v ruce i kamera. Tu si sice můžete libovolně přibližovat/oddalovat a natáčet, ale efektnost zde na celé čáře vítězí nad efektivitou. Zvuky jsou nemastné, neslané. Po vypnutí hry jen marně budete pátrat v paměti jaký že motiv to hrál v té jeskyni...uhm, jaké jeskyni?

Čárymáryfuk!

Zatím to vypadá, že Dawn Of Magic je nadprůměrná hra, s níž by nebylo špatné strávit pár dlouhých letních večerů. Jenže to by zde nesměl být jeden prvek, díky kterému nad ní jen mávnete rukou. A co že to je? Nuda, vážení přátelé! Potloukáte se po lese a mácháte holí po divočácích? Nuda. Běháte po městě a sháníte předměty? Nuda. Zachraňujete svět? Domyslete si... Hratelnost dosahuje takřka absolutní nuly. Naprosto nic vás v příběhu nepřekvapí, neustále dokola plníte série úkolů s jedním jediným cílem – nastřádat dostatečné množství zkušeností, abyste se mohli postavit finálnímu bossovi bez obav z toho, že se po první ráně změníte na malou placku. To by nám možná ke štěstí (a dobrému hodnocení) stačilo před nějakými deseti lety, ale dnes už jsme kapánek náročnější.

Ruští bohatýři ze SkyFallen se nesnažili stvořit nic jiného, než kombinaci úspěšných ingrediencí. Podobně jako pejsek s kočičkou naházeli do kotlíku spoustu dobrot v naději, že výsledek bude stát opravdu za to. Jak už asi tušíte, nestalo se tak. Skvělá optimalizace a vcelku pěkná grafika sama o sobě hodnocení nad průměrnou pětku nevytáhnou. Škoda.

Dawn of Magic

I čtení Uljanovových spisků je větší prča, než hraní Dawn Of Magic. Pokud už jste dohráli po sté Diablo II a už vás nebaví donekonečna běhat po důvěrně známých dungeonech, možná byste v téhle hře mohli najít jisté perverzní zalíbení. My si na vás budeme ukazovat prstem.

skvělá optimalizace enginu, spousta voleb při určování postavy, prakticky vzato dvě příběhové linie, občas dech beroucí grafika
nuda, nuda a ještě jednou nuda, naprostá absence hratelnosti, nic vás nenutí to zítra zapnout znova, už volba postav značí, že autoři nebrali sami sebe (a tuto hru) příliš vážně