Dauntless Recenze Dauntless

Dauntless

28. 5. 2019 09:50 4

Když Monster Hunter World přivedl sub-žánr loveckých RPG do širšího povědomí hráčů, čekal jsem, že nebude trvat dlouho než se vynoří další tituly, které se na zpopularizování lovu příšer svezou. Překvapivě ale jich zas tolik není - uplynul více než rok a setkali jsme se pouze s nedávným God Eaterem 3, který po vzoru MHW udělal krok z handheldů na velké platformy. K této osamělé dvojici se nyní přidává Dauntless, a byť jeho F2P nálepka může působit na spoustu hráčů odpudivě, pominout ho jen kvůli ní by vás mohlo mrzet.

Stejně jako v jeho nepopiratelném vzoru, i v Dauntless se vydáváte na lovy příšer, z nichž odkrajujete části, ze kterých si poté vyrábíte lepší zbraně a brnění, abyste mohli vyrazit na lovy ještě silnějších příšer. Tohle návykové kolečko Dauntless zvládá velmi dobře i navzdory tomu, že není tak komplexní a náročný na techniku lovu, jako MonHun. Spousta věcí zde funguje stejně (či minimálně velmi podobně), ale snadněji. Ve výsledku je tak Dauntless pro neznalého hráče ještě přístupnější než MH: World.

HURÁ NA ZLOBIVCE

Dauntless se odehrává na rozbitých ostrovech plovoucích ve vzduchu, mezi kterými lidé přelétávají na létajících lodích. V roli slayerů se vydáváte zabíjet obří behemoty, které na těchto ostrovech žijí a... ohrožují někoho? Asi. Kdo ví. O příběh tady nejde. V centrálním městečku se Dauntless sice snaží udržovat nějakou příběhovou linku skrze questy, které vás protáhnou lovy všech dostupných příšer, ale rozhovory, které nic zajímavého neobsahují, jde snadno odklikat a během pár chvilek se pustit do dalšího lovu. A o něj tu jde v prvé řadě.

Lovy většinou zaberou zhruba 10 minut, což je v Dauntless tak akorát na rubačku jednoho přerostlého zlobivce.

Lovy behemotů by tradičně v jiných hrách představovaly boss fighty, ale tady stojí v centru dění. Behemoti jsou velké příšery různých, převážně respekt budících tvarů a úchvatných schopností. Setkáte se se vším od naštvaných obrveverek a zneviditelňujících se megavos, přes sovomedvědy, bleskové vlky a dikobrazí ještěry, až po laserové nosorožce a zlobivé kočičky schopné otevírat temné portály. Behemotů je ve hře celkem 20 kusů, což zvlášť ve srovnání s konkurencí není moc, ale na druhou se designerům povedlo dát každému dostatečně unikátní dovednosti, že souboje s nimi působí jinak.

LOV ZAČÍNÁ DOMA

Ještě před výpravou na potvoru je třeba se pořádně připravit. Kromě tří neutrálních behemotů patří všichni do jedné z elementálních rodin a vyplatí se na ně vzít příslušnou zbraň i brnění. Příšery mají vždy jen jeden element a je vždy jasné, co na něj platí - mráz proti ohni, blesky proti zemi, světlo proti stínu a samozřejmě to funguje i naopak. Ve výsledku si tak na lov například takového ohnivého tygra Embermanea vezmete ohnivou zbroj a mrazivou zbraň. Kromě toho se hodí nabrat do inventáře nějaké lahvičky, které mohou na chvíli snížit klesání staminy potřebné k útočení a uhýbání, případně s sebou vzít nějaké ty granáty. Jakmile jste vybavení, stačí si vybrat behemota a spustí se matchmaking, který spojí povětšinou 4 slayery na jeden lov.

Teoreticky lze Dauntless hrát sólo, ale mnohem lepší je to s ostatními hráči, a to ať už s náhodnými nebo ještě lépe s vašimi kamarády. Lovy ve čtyřech lidech většinou zaberou zhruba 10 minut, což je v Dauntless tak akorát na rubačku jednoho přerostlého zlobivce. Příšeru musíte nejprve na ostrově najít, ale žádné stopování jako v MH:W nečekejte. Mapy nejsou zas tak velké a jakmile někdo na behemota narazí, většinou vypálí signální světlici, která ostatní k cíli zavede. Pak samozřejmě následuje samotný boj, při kterém behemoti ukazují všechno, co umí, ale také se zpravidla párkrát dostanou do stavu zuřivosti, kdy celý začnou červeně svítit, jsou rychlejší, silnější a předvedou i pár dosud neviděných kousků. Když toho má behemot dost, zmizí na druhý konec ostrova, slayeři dostanou možnost se v klidu vyléčit třeba u průrvy s léčivým éterem, nasbírat suroviny na lahvičky a granáty a jít na druhé kolo boje. Když to pak dobře dopadne a dopadne i příšera na zem, dostanou hráči odměnu v podobě součástek na nové zbraně a zbroje a celá ta návyková smyčka může začít odznova.

OPÍCHAT, NASEKAT A ROZDRTIT

Stejně jako v MonHunu, i v Dauntless pak vaše vybraná zbraň určuje váš herní styl - kladivo je relativně pomalé a hodí se na rozbíjení rohů nebo pancíře, ale taková sekera nebo meč zase umožní useknout divé bestii ocas a s kopím a pistolemi se potom dobře strefuje do slabin. Pravděpodobně si najdete nějakou zbraň, která vám bude sedět nejlépe, ale nic vám nebrání v experimentování se všemi třídami. Na zvládnutí a ovládnutí opět nejsou tak těžké jako u sousedního MH a zpravidla nabízejí dvě tři snadná řetězící se komba a speciální útok, který je třeba nejprve nabít. Pořád se však každá zbraň ovládá poměrně jinak a zacházet s nimi efektivně neznamená jen bušit do jednoho čudlíku.

Nejvíc cool příšery dělají nejvíc cool brnění a něco málo by se našlo i v obchodě za skutečné peníze.

Z každého behemota si můžete vyrobit jednu zbraň z každé třídy a ty si poté upgradovat a zvyšovat jejich sílu. To samé platí pro zbroj, která se skládá z helmy, hrudního plátu, rukavic a nohavic. Každá zbraň i kus zbroje pak mají vlastní speciální bonus, například k povalení behemotů nebo zvýšení rychlosti útoků, ale samozřejmě stejně důležitý je i jejich elementální náboj. Až si nasbíráte pár kousků zbroje a ponoříte se do systémů hry, najdete poměrně zajímavé buildy z různých kusů zbrojí (a v hledání ideální sestavy dokážou pomoci i internetoví průvodci). Nicméně díky možnosti každý kus výbavy transmogovat a změnit tak jeho vzhled při zachování dovedností si můžete vybudovat rozličné buildy při zachování fashionu. A fashion Dauntless docela zvládá. Nejvíc cool příšery dělají nejvíc cool brnění a něco málo by se našlo i v obchodě za skutečné peníze. Škoda jen, že nelze výbavu ukládát jako celek a před lovem si musíte všechno vždy naklikat. Není to dealbreaker, ale je to trochu otravné.

PENÍZE NEBO GRIND

Takových trochu otravných věcí má Dauntless hned několik. Například navzdory měsícům v betě má hra jeden čudlík pro sbírání věcí a skok. Asi si dovedete představit, co to má ve hře za účinek, když nestojíte zrovna přesně nad houbou nebo kytkou, kterou chcete sebrat. Stejně tak dokáže být otravný grind, kdy pro to, abyste vůbec měli šanci nějak rozumně zranit novou příšeru, musíte nejdřív dokola farmit jiné příšery pro součástky, z nichž si můžete poté upgradovat svoji zbraň na dostatečný level. A nebo, že nelze na příšeru uzamknout kamera a zvlášť při souboji s těmi rychlejšími se vám cíl neustále ztrácí za zády. Nakonec nelze nezmínit i plynulost hry, která zřejmě díky přetíženosti serverů dokáže v současnosti při lovech jednou sedět na 30 FPS a pak desetkrát tančit okolo 20, zatímco postavy při lovu nepříjemně lagují. Během prvních pár dnů po spuštění se to trochu zlepšilo, ale ideální to stále není ani teď.

Přes všechnu tu podobnost s Monster Hunterem, je tu ale ještě jedna hra, se kterou toho Dauntless hodně sdílí. Fortnite je fenomén této doby a Dauntless v dobrém i zlém kráčí v jeho šlépějích. Obě hry sdílí podobný komiksový vzhled (který mi osobně extrémně vyhovuje), sdílí jednoduchou přístupnost, sdílí cross-platformový multiplayer... Sdílí i vydavatele. A Epic ví, jak F2P hry fungují. I Dauntless tedy přichází se svým season passem (který na PS4 stojí zhruba 250 kč) s nímž po každém lovu a na každém novém levelu hráči dostanou extra odměny. Popravdě, současná nabídka mě ke koupi zatím nepřesvědčila. Extra suroviny, granáty a herní měna navíc nejsou tak lákavé a ani dekorativní předměty mě za srdce nechytly. Z plejády dekorací jsou nejzajímavější animace příchodu na ostrov a ani ty nejsou úplně must-have. V případě zájmu je alespoň lze zakoupit samostatně.

HUDBA BUDOUCNOSTI

V čem se Dauntless od Fortnite liší, a co mě dost mrzí, je, že si v Dauntless na season pass nelze vydělat pouhým hraním. To společně s neatraktivním obsahem placeného balíčku mi připadá jako první kandidát na brzkou změnu. Teda po vyřešení problémů s plynulostí, což je momentálně po launchi na konzolích nejzásadnější vadou celé hry. Pak bude třeba šlápnout do nového obsahu a dokážu si představit sezóny, které přidají jednoho behemota a třeba i nový ostrov. Dauntless je na rozšiřování obsahu přímo dělaný.

Dauntless

Ale i tak je Dauntless nyní - s odhlédnutím od problému s frameratem - velmi slušná F2P hra, která hráče při hraní vyloženě nezastavuje před paywallem. Grind k žánru patří a i v Dauntless je na snesitelné úrovni, především díky pravidelným odměnám za dosažení nejrůznějších cílů. Pro někoho může Dauntless znamenat skvělý vstup do neznámého žánru. Pro někoho výplň času než vyjde další Monster Hunter. A pro někoho novou hru, kterou si může zahrát s kamarády s jinými platformami - ostatně s přípravou verzí pro Switch a mobily se v Dauntless rodí potenciální cross-playový hit. Jedno je ale jisté už teď; bavit se u něj budou všichni lovci příšer.

Dauntless

Jednodušší a rychlejší lovy příšer v Dauntless fungují díky bezva skvadře behemotů i dobrému vyvážení bojového systému. Co víc, Dauntless představuje další z hrstky titulů, které dokazují, že F2P nemusí být sprosté slovo.