Dark Recenze Dark

Dark

Dan Kremser

Dan Kremser

17. 7. 2013 22:30

Na první pohled je příběh nově zrozeného upíra Erica jen dalším z plejády nepodařených vtipů hodně bídné letní sezóny. Se skepsí jsme přistupovali ke hře už od samotného oznámení a ještě před zahráním bychom ho nemilosrdně postavili po bok motorkářů s kvalifikací bagristů. Divte se jak chcete, ale Dark není vyloženě špatnou hrou. Pravda, za kupu věcí tvůrce rozhodně nepochválíte, ale stejně tak se najde dost prvků, za které jim nelze vynadat. Když už nic jiného, pár dobrých nápadů a nějaká ta tvůrčí vize má potenciál.

Nalíčený průměr

Jak už jsme řekli, Eric Bane je nově vzniklý upír a okolo toho se točí v podstatě celá hra. Scénář totiž stojí pouze na hledání Ericova stvořitele, bez jehož krve se náš hrdina promění v nemyslícího ghůla. Ano, to je celý příběh, na ploše zhruba čtyřech hodin se toho ale stejně mnoho vymyslet nedá. Přes svoji neuvěřitelnou jednoduchost alespoň funguje těch pár dialogů docela dobře a scénář vás vrátí do doby, kdy se ještě upíři netřpytili na sluníčku, nezírali jak patizóni a nebáli se trochu ušpinit.

Jinak se můžete těšit na zcela jednoduché a přímočaré povyražení, které si na nic nehraje a dokonce ani nedělá z hráče blbce. Díky lehce zpátečnickému tónu dokáže i solidně zabavit, musíme ale přiznat, že tomu až nezdravě pomáhá komiksové ladění grafiky, které silně připomíná například Darkness II. A vlastně plní totožný účel. Stylem neskutečně táhne hru nahoru, a ačkoliv nedokáže zamaskovat zastaralost použitých technologií i neumětelství autorů, pořád se jedná o to lepší, co mohou podobné hry dneška nabídnout. Všechny lokace tedy vypadají minimálně nadprůměrně a najdou se i momenty, kdybychom hru na totální budgetovku za nějakých 20 eur určitě netipovali.

Zatrolený lov

Pokud ale hodně nezkušené vývojáře z Realmforge Studios podržela stylizace, tak jim to na plné čáře vrátila samotná hratelnost. Ne, že by se Dark hrál vyloženě špatně, v některých momentech a s přimhouřenýma očima připomíná poslední Deus Ex, všechen ten potenciál ale zabíjí naprosto katastrofální zpracování. Bugy na vás číhají takřka na každém kroku, checkpointy prakticky nenajdete a více než polovina vašich smrtí bude zaviněna nedořešeným ovládáním. Přesně určit cílové místo při teleportaci je nemožné (i když někam ukazujete myší, Eric to prostě ignoruje), často hra vůbec nereaguje na povely pro útok a vrcholem všeho je, když i přes stisknutí příslušné klávesy pro kryt jen přihlouple stojíte a koukáte strážným do očí. O ergonomii a rozložení jednotlivých ovládacích prvků pak raději ani nemluvit. To se zase jednou autoři zasekli v hodně dávné minulosti, což je u hry, která se soustředí výhradně na kradmý postup a tiché zabíjení opravdu problém.

"Schovávání mrtvol a vyhýbání se rozbitému sklu je v Dark nutností."

Nebýt toho, hraní je postavené na nadpřirozených schopnostech podobných těm z Dishonored a celkově je všechno dobře vymyšleno. Možností je dostatek a používání parádiček, jako je teleportace nebo zabití pouhým rozmarem mysli, je docela stylové. Hra vás navíc chytře bonusovými body a povedeným PRG systémem nutí zůstávat ve stínech a pečlivě si naplánovat hned několik kroků dopředu. Schovávání mrtvol a vyhýbání se rozbitému sklu je tedy nutností, zbraň do ruky ostatně nedostanete a obtížnost není zrovna z nejnižších.

Pokaždé, když vás odhalí, můžete nahrávat pár sekund starou uloženou pozici. A že jich budete mít! Odhadnout chování nepřátel je většinou nadlidský úkol a zatímco někdy jsou vojáci vyloženě lhostejní, jindy reagují na každou prkotinu. Tři druhy nepřátel, kteří by stěží prošli zvláštní školu, a pár kamer k tomu vám ale tak jako tak solidně zatopí, jen to bohužel není žádná špička a spíš než radost z výzvy budete postupem hraní čím dál tím víc naštvaní.

Upíří genocida

Až na hodně stylový vzhled je ale vlastně Dark průměrný prakticky ve všem a nižší ceně se nakonec nelze divit. Dohrání Ericova příběhu vám totiž zabere asi pět hodin a pokud nemáte rádi silácké upíry, kteří o svém konání nepřemýšlejí, bude to hodně nudných pět hodin. Ozvláštnit vám je mohla zajímavá hratelnost s fungujícími mechanismy, vývojáři ji ale zabili plejádou bugů a problémy, o kterých jsme psali výše. Právě to odsuzuje Dark na hřbitov, kde se ztratí mezi dalšími tisíci stejně průměrnými pokusy a obrátí se v prach.

Dark

Dark přináší pár nápadů a zajímavou stylizaci. Na úspěch je to málo, ale úplná tragédie to také není a ve větší slevě na Steamu ještě mohou upíři zkusit udělat kariéru. V jiném případě jim velkou šanci nedáváme.