Dakar 18 Recenze Dakar 18

Dakar 18

Jaroslav Burda

Jaroslav Burda

3. 10. 2018 15:05 26
Reklama

Představte si nekonečně rozlehlé, vyprahlé pustiny Bolívie. Polykáte kilometry, prach, pot a písek vám zalézá pod přilbu a do motoru. Přehoupnete se přes obzor na své tovární KTM a pouštíte se přes největší solnou pláň na světě Salar de Uyuni v Bolívii. Motorka se vám pod přívalem agresivních solí sype pod rukama. 10 582 km² soli a naprostého ticha. Jen vy, odvíjející se roadbook a váš stroj. Představte si přívalový déšť, který přímo před vámi utrhnul masivní kus cesty kdesi v západní Argentině. Navigátor po vaší pravici hledá optimální, alternativní řešení, stěrače kmitají a sotva pobírají přívaly vody a bahna. Míjíte posádku vozu MINI, pravděpodobně Orlanda Terranovu nebo dakarského harcovníka Nani Romu, která se v nepřehledném terénu zahrabala po blatníky do bahna. Neodvažujete se zastavit a vytáhnout vlečné lano. Představte si rozeklané štíty jihoamerického pohoří And, zrádně kamenitou silničku, vinoucí se v nadmořské výšce čtyř tisíc kilometrů. Ačkoliv jste s celou posádkou absolvovali noční aklimatizaci v kyslíkovém stanu, trpíte úpornou bolestí hlavy. Palivová jednotka vašeho kamionu se vzpírá a máte za sebou tři těžké defekty pneumatiky, které se v těchto výškách mění v takřka nezvladatelné břemeno. Přední sklo už dávno neřešíte, protože se vám vysypalo zhruba před sto kilometry. Před vámi je porce dalších 125 mil, přejezd do Peru a pak vysněný bivak. Tuhle etapu musíte dojet. Máte informaci, že Kolomý dojel s Tatrou Buggyrou na třech kolech, s hořícími brzdami. Tohle všechno uvidíte v každoročním přenosu ze všech etap nejtvrdšího motosportu na světě (a ještě mnohem více extrémních příběhů jednotlivých posádek, včetně úmrtí, zranění, bloudění, totálního vyčerpání apod.), ale ve hře Dakar 18 rozhodně NE!

HISTORIE PLNÁ PÍSKU A SNŮ

Až fanaticky náboženský vztah k Dakarské Rallye, jsem si vybudoval zcela automaticky již v dětství, kdy mi děda nosil z práce desítky plakátů s LIAZkami, z továrny, která byla za humny. Zatímco zdi mých vrstevníků okupovaly chlapecké a dívčí kapely z takových periodik jako Popcorn a Bravo, já tapetoval epickými výjevy z Afriky, kde se v divokých '80 letech Dakar jezdíval. Nikdy nezapomenu na motorkáře, svištícího na plný knedlík kolem slavných pyramid v Gíze. Dnes nepředstavitelná frajeřina. V šatníku mi dodnes visí autentický dres od motorkáře Davida Pabišky (Barth Racing), veterána této světoznámé off-road rallye. A to včetně olejových skvrn! Navíc Jablonec nad Nisou, mé rodné město, "porodilo" první speciální kamion, který se v roce 1985 účastnil teprve 7. ročníku soutěže! První závodní prototyp zkonstruoval Jiří Moskala a spol. a strhnul tak lavinu zájemců a fanoušků. Brzy na to se přidala kopřivnická Tatra. Kdo by (kromě Pavla Makala :-) ) neznal jména jako Moskala, Kakrda, Loprais, Kolomý či Macík? I dnes se oči národa upínají především k titánské kategorii trucků.

DAKAR 18 - NEJLEPŠÍ DAKAR VŠECH DOB?

Rallye Dakar je v prvé řadě dobrodružství. Muži a ženy (!), jejich stroje versus divočina. Rallye Dakar je survival. Nikoliv však v přeneseném významu, ale doslova. I z těchto důvodů je soutěž vyhledávána tisíci fanoušky po celém světě a mnoho hráčů, kteří by jinak "kroucení volantu" ve hře nevěnovali ani tu nejmenší pozornost (včetně mě) zpozornělo, když Bigmoon Entertaiment oznámili svůj projekt Dakar 18. Následovala informace, že hra bude zaštítěna pořádající organizací A.S.O., což byl příslib oficiální grafiky, statistik, navigace apod. Unreal Engine měl zajistit, když ne excelentní, tak minimálně skvělou grafickou stránku.

Portugalské studio vyrazilo dech s úcty hodnou rozlohou herní mapy, která se roztáhla na astronomických 18 tisíc km².

Portugalské studio vyrazilo dech s úcty hodnou rozlohou herní mapy, která se roztáhla na astronomických 18 tisíc km² (nutno brát v potaz, že se bavíme o závodní hře a ne RPG). A především všechny fanoušky potěšilo ujištění, že ve hře budou licencovaní závodníci a technika v kategoriích: motorky, čtyřkolky, auta, SxS (buginy) a kamiony. Realistickou simulaci počasí, fyziky aut a navigačního systému (roadbook), to už jsme tak nějak v roce 2018 očekávali od závodní hry automaticky. Potěšil ale fakt, že (přesně po vzoru skutečné rallye) je možné z vozu vystoupit a v případě ztráty orientace, nedej bože bloudění po rozlehlé krajině, najít záchytné body a vrátit se na mapu. Zajímavě zněla i pestrá paleta možností jak svůj závodní stroj vyhrabat z písku, pomocí lana vymlasknout z bahna a (dle oficiálního textu na krabičce) zkoumat, zachraňovat a opravovat.

KDE SE STALA CHYBA ANEB ROADBOOK NA ZCESTÍ?

Pamatujete si na onen pohlcující trailer, po kterém měl člověk chuť vybrat úspory, koupit si lepší rotoped, postavit ho na pískoviště na sídlišti a hrát si na Dakar? Lež. V této hře nefunguje NIC, jak byste si přáli, jak si představujete a co vám slibovali. Ano, všechna menu, mapy či navigace jsou skutečně oficiální. Závodníci jsou licencovaní a ačkoliv je jejich počet seškrtán na nutné minimum, sednout si na KTM v opálené kůži španělské sexy dračice Laiy Sanz, má své kouzlo. I když drtivou většinu své kariéry odjela na stroji Montesa... Nechybí Joan Barreda Bort, ale například 5 násobného (!) vítěze rallye Dakar, Cyrila Desprese, byste hledali marně. V soupisce dále najdete například Stéphana Peterhansela, Nassera Al Attiyah, Nani Romu (auta), Ignacia Casalea či Rafala Sonika (čtyřkolky) nebo Eduarda Nikolaeva a především posádku Martina Kolomýho (kamiony), abychom jmenovali ty největší borce. Nabídka motocyklů a vozů působí na první pohled zeštíhleně, ale je odpovídající a vybere si každý. Od Dakaru nemůžete čekat pestrost Forzy či Need For Speed. Papundeklová autíčka s 999 vrstvami laku by se na první písečné duně roztavila až po ráfky.

Jenže potom absolvujete první trénink. Slušně vymodelovaný off-road MINI najíždí na start a vy, v roli Stéphana Peterhansela jen koukáte na tu… 10 let zastaralou grafiku. První dojem je skutečně katastrofální (dokonalá imerze výprodejového koše v Tescu), ale uchlácholíte se, že tu 15 let žádná hra z prostředí Dakaru nebyla, a potom, grafika přece není všechno! Jenže následně si všimnete, že drtivá většina rozpočtu padla na dvě věci: licence a skvěle zpracovaný roadbook, což je prostě jen kus srolovaného papíru s grafickými značkami terénu. Ale je zpracován skvěle! Tu si povšimnete identických příjezdů na start a dojezdů do cíle (jak v tréninku, tak závodě), vždy stejného střihu kamery - nájezd do brázdy/blatník/záběr na posádku, onde fádní, nehezké až odpudivé krajiny. Mimo trať sice není naprosto vůbec nic, co byste chtěli zkoumat (na mysl mi ihned vytanula nekonečná mapa v Delta Force), ale je to skoro 20 tisíc kilometrů čtverečných. Kdo z vás to má? Sešlápnete plyn a s láskou vzpomínáte na rok 1998, kdy jste brázdili finské lesy v Colin McRae Rally a se slzou v oku zavzpomínáte na Mad Maxe, který měl mnohem zábavnější jízdní model (o variabilitě pouštního prostředí nemluvě). Veškerá technika se pohybuje fyzikálně dokonale… stejně. Ale především neuvěřitelně těžkopádně. Pokud jste se těšili na režim simulace, tak na to rychle zapomeňte. V Dakar 18 si na svém voze nenastavíte zhola nic, tady nejsme u Codemasters a jejich F1 2018.

Pokud se nehodláte naučit 111 ikon roadbooku, které vyznačují vaši ideální trasu, tak na soutěžení v Dakar 18 rovnou zapomeňte.

Jediné, co se blíží realitě, je systém navigace. Roadbook, který se vám odvíjí podle projetých waypointů, je zpracován opravdu realisticky a pokud se nehodláte naučit přesně 111 ikon, které vyznačují vaši ideální trasu, tak na soutěžení v Dakar 18 rovnou zapomeňte. Roadbook je alfa a omega této hry. Bez poslouchání solidně nadabovaného navigátora a kontroly roadbooku, sjedete z cesty doslova každých 300 metrů. Terén je díky fádnímu zpracování natolik nevýrazný, že jsem občas jel doslova krokem, než jsem si uvědomil, že hromádka kamení, za níž se mám dát 260° vlevo, je skutečně ta, kterou hledám... Při oblíbeném pohledu z kokpitu zmatenost a nepřehlednost vynásobte pěti. Bez tréninku a bez špičkové znalosti roadbooku se nevydávejte do závodu. Ano, můžete si zapnout pomocníka, který vás ve finále vždy navede k dalšímu kontrolnímu bodu, jenže potom budete mít z Dakar 18 arkádu s odpudivou grafikou, ve které budete groteskně a zběsile křižovat mezi kamením a dunami (a samozřejmě budete časově penalizováni). Občas zapadnete, načež vylezete z vozu s toporně pochodujícím panáčkem a chopíte se lopaty. Občas (za vřískotu navigátora) zprohýbáte pár plechů či urvete poloosu, načež se přepnete do menu, kde kliknete na "opravit". K běžícímu času se připočte penalizace/čas strávený opravou a pokračujete dál…

NÁRAZ

Vůbec nejhorší je ale kategorie motocyklů. Jejich ovládání je buď hardcore psychologicko-balanční simulátor nebo špatný vtip. Stačí nepatrný pohyb do libovolného směru a motorka se s vámi nakloní zhruba o 70° (?). Z pohledu řidítek je zcela neovladatelná, nemluvě o tom, že s takto "kvalitně" nastaveným strojem nelze stíhat číst odvíjející se roadbook, sledovat krajinu a hlídat držkopády. Z pohledu třetí osoby je motorka neovladatelná úplně stejně, zato vše vypadá ještě hůř. To už vám sexy nepřipadá ani ta Laia. Naprostá tragédie. Připočtěte si v den vydání nefungující volantové periferie (již by mělo být snad vyřešeno), neovladatelnost vozového parku na gamepadu (vyzkoušeno), nepřehlednou krajinu, nestoudných 40 GB místa na vašem disku (ta mapa!), cenu od 1200 Kč (licence se nějak zaplatit musí) a máte zaděláno na průšvih. Ne, Dakar 18 je veskrze špatnou hrou, kterou neospravedlňuje ani fakt, že tu tematická hra z prostředí dobrodružné rallye dlouho nebyla. To už byly zábavnější tragické vozatajské závody v písku v Assassin's Creed: Origins.

Dakar 18
Xbox Xbox One
Windows PC
PlayStation PlayStation 4

Verdikt

Dakar 18 je těžkopádná arkáda, na níž vývojáři naroubovali hardcore simulátor přespolního běhu s buzolou. Licence, oficiální grafika a věrně zpracovaný roadbook hru nezachrání. Dakar 18 zabředl do pohyblivých písků, včetně Tatry Buggyry, Martina Kolomýho a zubatý žáby.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama