Cubemen 2 Recenze Cubemen 2

Cubemen 2

konfrst.jan@gmail.com

konfrst.jan@gmail.com

25. 5. 2013 22:28

Cubemen byla ve své době tower defense hříčka věru zajímavá – odlišovala se především tím, že v ní hráč mohl svými věžemi pohybovat a poskytovala tak pro žánr příjemnou míru taktiky. Druhý díl si neklade kdovíjaké ambice – v podstatě jen bere recept dílu prvního a trochu jej dotahuje, může však něco takového stačit?

Druhý díl premisou nikterak neliší od svého předchůdce – opět je to v základě tower defense hra, ve které se budete snažit ubránit svojí základnu před vlnami nepřátel různých barev, velikostí i variabilního arzenálu. Žehrat je však ale třeba nad faktem, že se noví kostkáči dovolávají svých starých bratrů i v maximální míře minimalismu. Jinými slovy – Cubemen má stále jen status hříčky vhodné pro krátkodobější pobavení a na jiné a dá se říci i plnohodnotnější tituly mu ještě zkrátka něco chybí. Nicméně není ještě radno zahazovat flintu ani šrajtofli do žita, Cubemen 2 má co nabídnout.

V jednoduchosti je síla

Středobodem vašeho vesmíru bude opět vaše jednoduchá a bezbranná základna – tu se snaží obsadit kostíci odlišných barev a vaším úkolem pochopitelně není nic menšího, než jim v tom za každou cenu zabránit.

A opět to není jen tak – panáků máte několik druhů, každý má odlišné vlastnosti, využívají zbraně s různou efektivitou a mají jiný dostřel. Správný stratég rovněž nesmí zapomínat na chytré využívání terénu, kde nahoře je vždycky lépe nežli dole. Co se typů panáků týče, od posledně ubyl zmrazovač a pohyblivý medik, přibyla naopak kapesní verze Zeuse a jednotky umící se zakousnout do země a nasadit výraz miny nebo neprůchodné překážky. A je to právě variabilita jednotek a jejich zlatá schopnost pochybu, co ze hry činí titul, jež mnohem více inklinuje k žánru RTS než ke klasickým TD hrám. Tenhle příklon hře sluší a hratelnost tím oproti klasickým žánrovkám příjemně nabobtnává.

A nejen hratelnost s podobnými nápady roste, autoři se sice trochu poučili z minimalismu prvního dílu a snažili se přidat něco tu i tamhle, ale jak již bylo naznačeno v počátku recenze – stále je to málo i na oko a reálně hrozí, že se u hry začnete velmi záhy nudit. Přidané textury map i panáků prostě nedokážou zakrýt fakt, že na PC hru je to stále málo. Zachraňuje to ale naštěstí na Steamu příjemná cena.

Platební kartou vpřed!

Tedy, alespoň částečně. Miktotransakce vládnou světu a ani Cubemen 2 se tomuto trendu tak docela nevyhnula – chvíli po vydání byla na přání část skinů a barviček pro hru uvolněna zdarma, ale i tak je na výběr zoufale málo. Za zbytek je třeba platit, a to u takhle malé hry není dobré.

Vedle problému s velikostí obsahu ale také nejednoho hráče zamrzí potíže s ovládáním. Není z nejlepších a postrádá prvky například pro žánr RTS typické – nelze kupříkladu vybírat jednotky po skupinách. A když už přeci jen dokážete ovládání překousnout, tak tu máme problém v podobě zakrnělých mozků vašich nástrojů zkázy – anomálie námi kritizovaná již v prvním dílu pak pochopitelně padá ve hlavní složce hry – multiplayeru.

V síťové hře je k dispozici klasický vyvražďovací skirmish, CTF a boj o nadvládu nad územími. S největší pravděpodobností se však uhnízdíte hned u prvního ze jmenovaných. A ti asociálněji ladění hráči se mohou vyřádit v klasickém TD módu, vedle kterého je k dispozici i mód záchrany, kde se budete starat o záchranu nevinných hranatých civilistů, zatímco ti druzí se budou pokoušet zhatit vaše samaritánské plány. Tím ovšem zábava tak docela nekončí – hra obsahuje příjemně robustní editor pro tvorbu map, jež můžete pak testovat buďto sami, nebo, po schvalovacím procesu shůry, s bandou živých kvádrů.

Cubemen 2 nejsou vůbec špatnou hrou a žel pro čas mnohých z nás umí velice dobře těžit z klasické nemoci všech TD her – ještě jeden level a jdu spát! Jenže trpí až přílišným minimalismem, platebním modelem a některými nepříjemnými chybami. Do kapsy nebo kabelky a na dotykovou obrazovku, to ano, ale na PC je nám takový titul zatěžko hodnotit – jste-li fanoušky žánru, nevadí vám zmíněné nedostatky a nemáte díl první, tak jistě o koupi má smysl uvažovat. Pokud jste ale na kteroukoli z otázek odpověděli záporně, tak naše doporučení zkrátka nedostanete.

Cubemen 2

Cubemen 2 nejsou špatným titulem, ale je třeba nahlížet skrze optiku dílu prvního – změn je minimum, chyby přetrvávají a obsah je malý. Na druhé straně, stále se jedná o solidní zábavu mající potenciál lehké závislosti.