CSI: Hard Evidence Recenze CSI 4: Hard Evidence

CSI 4: Hard Evidence

taltos

taltos

3. 12. 2007 23:45

Cokoliv se zkratkou CSI (Crime Scene Investigation) v nadpisu zažívá v poslední době televizní boom. Zatímco u nás frčí natáčení romantických „dramat“ s námětem akčního povolání gynekologa či pojišťováka, v USA je situace trochu jiná a každý den naleznete v programu jistě alespoň jednu kriminálku. Vzniká spousta paralelních dějů, jako Kriminálka Miami či New York, nicméně L.V. se nedá upřít prvenství, a to jak ve vyprávěných případech, tak i výkonech herců. Není tedy divu, že i herní zpracování se opět zaměřuje právě na tento seriál.

Pět případů, stovky důkazů

Kdo měl tu čest a zahrál si jeden z předchozích, vesměs průměrných dílů této série, nebude mít s pokračováním problémy. Žádné změny se totiž nekonají. S bezejmenným agentem budete opět řešit sérii za sebou jdoucích případů, které na sebe nijak nenavazují. Tentokrát se jedná o pět kratších kousků, ve kterých budete zkoumat vraždu taxikáře, pobodání těhotné ženy, smrt členů rockové kapely a další. Jednotlivé úkoly velmi svižně ubíhají a vždy na nich budete spolupracovat s některou ze známých postav ze seriálu. Začnete s Nickem, následuje Catherine, Warrick, Greg a nakonec i malá třešnička na dortu v podobě spolupráce se samotným Grissomem. Naše oblíbenkyně, Sára, vám mírně pomáhá ve všech případech, když vám občas zavolá nebo donese multimediální důkaz. Stejně tak využijete vyslýchacích schopností poručíka Brasse, jehož budete hojně povolávat k rozhovorům.

Všechny zúčastněné postavy mají samozřejmě svoji pravou tvář ze seriálu (u většiny i hlas). Bohužel, jejich rozpoznání je náročnější, než bychom si přáli. Především Sára, Grissom nebo Brass mají velmi podivně roztažený obličej a neméně zvláštní jsou jejich oči, které neustále kmitají po místnosti nebo šilhají. Autorům se příliš nepovedl ani důležitý pohyb úst při rozhovoru, k němuž slova téměř vůbec nesedí a blízký záběr na obličej tak vypadá velmi nereálně.

Jáchyme, hoď to do stroje

CSI 4: Hard Evidence
Jak jsme již naznačili, příliš změn od posledního dílu 3 Dimensions of Murder nepřišlo. Znovu tak budete cestovat mezi jednotlivými lokacemi, kde se odehrál zločin, a se získanými důkazy se vracet do místností vašeho oddělení. To kromě důležité laboratoře, obsahuje také vyslýchací místnost, pitevnu, garáž a Brassovu kancelář, kam si budete chodit pro povolení k prohlídce, předvolání k výslechu, či k příkazu pro zatknutí. V lokacích se pohybujete čistě tlačítky myši, kterými zaměřujete zelené šipky značící možný pohyb nebo přiblížení. Jakmile jste dostatečně blízko důkazu, můžete ho pomocí jedné z vašich pomůcek sebrat nebo jinak zaevidovat. Používat budete například pinzetu, baterku, rukavice, baterku, špejli pro odebrání vzorků DNA, štěteček, několik různých tekutin pro zjištění přítomnosti krve, spermatu nebo otisků a pár dalších pomůcek, které budete pravděpodobně znát ze seriálu.

Všechny získané důkazy můžete ještě prozkoumat v databázi, přehledně rozdělené na vzorky (otisky, DNA), obrazové důkazy (fotky, dokumenty) a sebrané předměty. Ty na sobě občas mají ještě další důkaz k zajištění, jako například otisk prstu, krev nebo kousek látky. Následná činnost pak pokračuje v laboratoři, kde budete získané vzorky porovnávat pod mikroskopem, budete hledat shody v otiscích prstů, DNA, vroubkování střel, či získávat informace z různých telefonů a USB disků. Nedílnou součástí hry jsou samozřejmě časté rozhovory, v nichž úspěch vede přes vyčerpání všech dostupných otázek. Postupem ve hře se budete k svědkům a podezřelým často vracet s novými dotazy.

Přístupnost pro děti?

CSI 4: Hard Evidence
Nevíme, jestli to byl záměr autorů nebo jim přišla hra složitá, nicméně faktem je, že ve finální verzi naleznete vskutku velké množství ulehčujících prvků. U některých pomocných drobností samozřejmě nejsme proti, ale vše se musí udržet v rozumné míře. A to se v tomto případě nepodařilo. Označení důkazů, které již máte prozkoumané a neobsahují další důležité informace, je ještě pochopitelné a alespoň odpadá zoufalé klikání na vše. Označení již prozkoumaných lokací, ve kterých jste objevili všechny důkazy je už podle našeho názoru trošku velký luxus, protože předmětů se po mapách zase tolik nepovaluje a navíc jsou velmi dobře viditelné.

Největší nápovědou je možnost požádat vašeho pomocníka o radu, a to prakticky kdykoliv. Na každý případ pak připadá zhruba 25 – 30 slovních nápověd, které vám poradí, jaké předměty máte sebrat, co s nimi udělat nebo s kým si promluvit. Samozřejmě je tento faktor dobrovolný a za celou hru nemusíte nápovědu vůbec použít, nicméně to snižuje dobrý pocit ze splněného úkolu. Postih za nápovědu totiž není prakticky žádný a výčitky svědomí bude mít pravděpodobně jen ten, kdo se rozbrečí, když mu Grissom na konci misi poví, že by příště měl víc pátrat sám.

Po prvním případu velmi rychle přijdete na způsob, jakým lze hru jednoduše dohrát, a na žádné zaseknutí ani nepomyslíte. Výjimkou by mohla být nějaká zapomenutá stopa (musíte se dívat i po zemi), nicméně na toto pravidlo si také po chvíli zvyknete.

Počtvrté a stále stejně

CSI 4: Hard Evidence
Za pochvalu stojí velmi slušně zpracované případy, kterým opět nechybí detailní záběry a černobílé scénky, ve kterých si vyšetřovatele představují, jak se mohl daný zločin stát. Záběry z pitvy jsou velmi vypečené. Lépe se také povedlo zamotat hráči hlavu, takže by se nemělo stávat, že po prvních pěti minutách ví, kdo vraždu spáchal. V Hard Evidence prakticky do konce nevíte, kdo je opravdovým vrahem, a o to lepší je pak konečné rozpletení zamotaného klubka příběhu.

Kdyby autoři trošku víc přitlačili na obtížnost a odstranili některé zbytečné usnadňující nápovědy, mohli jsme se u CSI 4 pobavit mnohem víc. Pro vlastníky některého z předchozích dílů je otázkou, jestli si nový, zhruba šestihodinový příběh kupovat. Pro nové, nenáročné a začínající adventuristy se jedná o poměrně zábavnou a zajímavou hříčku. Obzvláště pak, pokud je Kriminálka Las Vegas jejich oblíbený seriál.

CSI: Hard Evidence

Další z řady pokračování slavného televizního seriálu přináší velmi zajímavé případy a zábavné hraní. Nicméně nese si s sebou také přílišnou jednoduchost, stejnorodou činnost v postupu a průměrnou grafiku a celé zpracování. Hard-core adventuristi asi potěšeni nebudou.

Pět odlišných příběhů, setkání se známými postavami ze seriálu, plynulá hratelnost, ze začátku velmi slušná zábava
Brzy přijdete na postupy, které se nijak nemění, nízká obtížnost, krátká hrací doba, špatně zpracované obličeje hlavních agentů a pohyb jejich úst, statické obrazovky, zdlouhavé a často nedůležité rozhovory