Cryostasis: Sleep of Reason Recenze Cryostasis

Cryostasis

taltos

taltos

10. 2. 2009 23:00 5

Survival horory jsou na filmovém i herním poli poměrně nedostatkovým zbožím, a tak musí zarytí fanoušci tohoto žánru častokrát sahat do starších regálů pro hry téměř minulého století, aby okusili tu pravou hororovou atmosféru. Cryostasis se vyhnul většině konkurenčních her a i když se jedná o akční hru, srovnání s klasickými střílečkami typu Crysis není na místě.

Severní vítr je krutý

Na začátku hry se po pádu probouzíte v ledové jeskyni, vyslechnete si příběh o dávných indiánech a vlastně moc nevíte, která bije. Hra vám od začátku příběh zakrývá jen velmi lehce prostupnou rouškou tajemství a temna, kterou budete postupem děje stále více odhalovat. Než se ale dohrabete k ucelenému příběhu a nějakému vysvětlení podivných jevů, bude to chvíli trvat. Píše se rok 1968 a hlavní hratelnou postavou se stane Alexander Nesterov, meteorolog, který čirou náhodou zavítá do míst, kde před lety ztroskotal ledoborec Severní Vítr. A protože se vám spřežení psů rozprchlo a na čerstvém vzduchu Severního pólu je trošku chladno na procházku, nezbývá nic jiného než se vydat na průzkum zdánlivě opuštěných pater gigantické lodi.

Od páčidla po kulomet

Kromě podivného ztroskotání ledoborce se na palubách lodi dějí ještě mnohem zvláštnější věci. Po chvíli hry a zkoumání okolí i interiéru lodi se vám naskytne pohled na nepěkně zmutovaného člena posádky, který nedychtí po ničem jiném než vaší smrti. Pár ran ocelovou tyčí do hlavy ho však o tuto chuť většinou bezpečně připraví. Tím však akční sekvence nekončí a později si potěžkáte i různé druhy dobových samopalů a pušek. Nábojů po padlých protivnících nebude však příliš mnoho, a tak se často budete, pravděpodobně neradi, vracet k chladným zbraním nablízko.

Začínáte pouze s řetězem omotaným kolem ruky, později se dostanete i k nějaké trubce, sekeře či jiné části lodi. Tvůrci nám k těmto zbraním navíc připravili vcelku povedený bojový systém, kterým zásadně ovlivňujete konečný výsledek souboje. V Cryostasis tedy nestačí pouze divoce klikat směrem k nepřáteli a doufat, že to nějak dopadne. Protože i jeho pěsti jsou dosti tvrdé. Musíte tak využívat možností uštědřit mu pravý či levý hák a občas se zase vyplatí chvíli ustupovat a pak udělat výpad zespodu. Zpočátku jsou souboje dosti náročné a stresující, protože mutanti vám i přes svou nulovou inteligenci dokáží uštědřit pár nepěkných ran. Jakmile si však zvyknete na stísněné prostory a bojový systém, budete se v kajutách lodi cítit jako Rocky v ringu.

Jako ve správném hororu zde neexistuje klasické zdraví, které by vám po kousíčkách ubývalo. Jediný ukazatel tak bude „teplo“, které bude plnit úlohu právě zdraví hlavní postavy. Je tedy logické, že na zahřátí žádné lékárničky na zemi nepomohou a budete si muset vystačit s teplem například z otevřeného ohně (těch je velmi málo) nebo z blízkosti žárovky.

Souboje i příběh s opravdovou atmosférou

Souboje v Cryostasis jsou pomalé. Kdo by čekal desítky vystřílených zombíků za pět minut a obrovské výbuchy, ten je zcela na omylu. K survival hororu prostě patří jistá dávka opatrnosti, vyčkávání a „pomalého“ stylu hraní. V začátcích hry můžete tento faktor pokládat za nechtěný a nedoladěný, nicméně postupem času přijdete na to, že sem by se ani zběsilý běh a střelba na všechny strany nehodily. Autoři vše vsází právě na atmosféru. Tmavá zákoutí a těsné ventilační šachty vám vyženou adrenalin a napětí téměř k maximu. Skok nového protivníka očekáváte na každém kroku, i když víte, že se s nimi setkáváte pravidelně zhruba v pětiminutových intervalech.

Této atmosféře nahrává i velmi dobře zvolené prostředí, ve kterém se budete pohybovat. Stísněné prostory lodi střídají větší strojovny a rozlehlé pláně Severního pólu, po kterých musíte rychle přeběhnout, abyste nezmrzli na kost. Stylově zamrzlý výhled hlavní postavy pak vše dovádí téměř k dokonalosti.

Z příběhu nebudete na úvod vědět zhola nic. A jelikož na lodi si není s kým pokecat, nezbývá, než se osud plavidla dozvědět z flashbacků členů posádky. Tedy těch nezmutovaných. Jejich těla budete poměrně často potkávat a využívat na ně svou speciální schopnost, tzv. Mental Echo. To zapříčiní přesunutí své duše do posledních chvil dané osoby. Kromě toho, že takto skládáte střípky děje a osudu ledoborce, máte často možnost člena posádky i zachránit.

Překvapení roku?

Cryostasis je milým překvapením začátku roku a může se stavět vedle titulů v akčním žánru. Svým specifickým způsobem si totiž vybudoval opravdu silnou atmosféru osamocení na Severním pólu a téměř až beznaděje, že vše leží pouze na vašich bedrech. Grafika hry se také povedla na výbornou, a pokud překousnete některé méně detailní pixely a nedodělané textury v zákoutí, budete si jistě pohledem na hru libovat. Zase zde musím přiznat, že tento rozmazaný, v některých chvílích až zmatený pohled na okolí, prostě hře sedí jako ulitý. Ke Crysis patří detaily a barevná džungle, zde si vystačím jen s černobílou a rozmazaným prostředím.

Jediným větším nedostatkem hry je tak HW náročnost, přesahující dnešní standardy. Což vzhledem k jisté budgetovosti hry překvapí. Tvůrci by také měli brzy vydat patch, který by opravil občasné zatuhnutí či spadnutí hry.

Pokud tak překousnete horší umělou inteligenci protivníků a zvyknete si na zcela odlišnou rychlost boje, Cryostasis vám nabídne téměř královskou zábavu. Pokud vás survival horory za srdce neberou a raději nasypete několik zásobníků do hordy nepřátel, nemá smysl ani tuto hru spouštět.

Cryostasis: Sleep of Reason

Pro jednoho více méně průměrná hra, pro druhého špičkový titul, který dohraje přes noc. Cryostasis je hrou rozporů, pokud si však libujete v hororovém pojetí akce, k výslednému hodnocení přihoďte nějaký ten bodík.

Poutavý příběh, výtečná hororová atmosféra, soubojový systém, vyprávění pomocí flashbacků, zajímavé prostředí i grafika, cena, absence hudby = lepší atmosféra
Poměrně časté bugy a padání hry, vysoké HW nároky, pro někoho dosti pomalý a nepřehledný bojový systém, kolísající obtížnost