Crash Team Racing Nitro-Fueled Recenze Crash Team Racing: Nitro-Fueled

Crash Team Racing: Nitro-Fueled

Jakub Štěpánek

Jakub Štěpánek

24. 6. 2019 09:26 10

Dva roky nazpět nás studio Vicarious Visions pod patronátem Activisionu vzalo na výlet do starých dobrých devadesátek. Kolekce Crash Bandicoot N. Sane Trilogy byla přijata s velkým nadšením a tak je vcelku logické, že se objevil další remaster s šíleným vačnatcem v hlavní roli. Je to již téměř dvacet let, co z garáže studia Naughty Dog přijel na první PlayStation původní Crash Team Racing. Vlastně by se nabízelo, aby se o facelift postarali opět vývojáři z Vicarious Visions, na svědomí mají ostatně nepřímé pokračování Crash Nitro Kart, které vyšlo v roce 2003 na PlayStation 2 a dalších platformách. Místo nich však dostalo šanci kanadské studio Beenox. Nebudu chodit kolem horké kaše a hned na úvod prozradím, že projížďka s Crashem a jeho kamarády je prvotřídní zážitek.

NA VLNĚ NOSTALGIE

Bez mučení se přiznám, že mám na původní Crash Team Racing nádherné vzpomínky. Crash seděl za volantem malé motokáry, já zase na zemi před starou televizí, protože tehdy musel být gamepad trvale připojen ke konzoli příliš krátkým kabelem. Remaster je pro mě osobně především nostalgický výlet do historie. Dovolím si tvrdit, že podobně bude hra působit na všechny závodníky, kteří mají s původní hrou zkušenost. Tu bohužel zub času nehezky ohlodal, upozorňuji, že rozhodně nevypadá tak, jak si jí pamatujete. Remaster s podtitulem Nitro-Fueled naštěstí ano.

Není nic neobvyklého, když směrem k vaší káře letí řízená střela, výbušná dělová koule, nebo když trefíte bednu plnou nitroglycerinu.

Hra vypadá naprosto famózně. Design tratí byl zachován, navíc však oplývají obdivuhodnou mírou detailů. Zaujmou maličkosti jako je rozbitá asfaltka, odlesky v kalužích, záře slunečních paprsků. Zkrátka radost pohledět. Vývojáři si také dali záležet, aby dráhy oproti originálu více ožily. Každé volné místo je využito, okruhy se hemží všemožnou havětí, všude je plno pohybu. Škoda, že člověk v té rychlosti většinu malých vtípků ani nezaregistruje. Například v blízkosti závodního okruhu Polar Pass probíhá malá diskotéka, k vidění je medvěd za mixážním pultem a trsající tučňáci. Pokud ale nezastavíte, ani si jich nevšimnete. A zastavovat byste rozhodně neměli.

ZÁVODY, V NICHŽ NEBRZDÍ

Remaster si totiž z devadesátek přivezl také nesmlouvavou obtížnost. Jakékoliv zaváhání se bez soucitu trestá. Především tedy v Arcade režimu. Příběhová část se od předlohy neliší. K dispozici je pět vzájemně propojených oblastí, přístup do každé z nich si však musíte zasloužit. V závodech v konkrétní oblasti je potřeba dojet na prvním místě a poté zvítězit v jízdě s agresivním bossem. Klíč od zavřených dveří schovává třeba zmutovaný klokan Ripper Roo nebo domorodec Papu Papu.

Pokud se chystáte porvat o první místo, musíte využít všechny dostupné prostředky. Asi není třeba upozorňovat na skutečnost, že jde o závod plný zákeřností. Není nic neobvyklého, když směrem k vaší káře letí řízená střela, výbušná dělová koule, nebo když trefíte bednu plnou nitroglycerinu. Tak to prostě chodí. Navíc je potřeba využít zrychlovací rampy a správně si najíždět do zatáček. K tomu trochu štěstí a možná se na konci divoké jízdy postavíte na bednu. Možná! V pozdější části kampaně však musíte zabrat ještě víc. A tím se dostáváme k prvnímu problému.

POWER SLIDING, RUBBER BANDING A DALŠÍ RADOSTI

Před začátkem kampaně si můžete zvolit jednu ze tří obtížností. Od té střední bych očekával vyváženou hratelnost. Hra by mě neměla nudit, zároveň bych měl časem bez větších problémů zvládnout každý závod. To ale neplatí. Zatímco v úvodu není žádný problém donutit ostatní závodníky inhalovat plyny z vašeho výfuku, v závodech posledních dvou oblastí se karta obrátí a vy budete jen těžko stíhat zběsilé tempo šílené motorizované zvěře. Poslední závody jsou pak doslova peklo. Stačí udělat pár malých chybiček a o prvním místě si můžete nechat zdát. K jejich dokončení na střední obtížnost musíte zvládnout speciální techniku - power sliding. Ve smyku je potřeba třikrát zmáčknout příslušné tlačítko, aby došlo ke chvilkovému zrychlení. Chvíli to trvá, než člověk zjistí, kde a jak užitečný trik použít, než technika přejde do krve. Naučte se jí ale co nejdřív, bez ní si totiž neškrtnete. Design úrovní je ostatně pro jízdu smykem navržen, proč toho nevyužít. Cestou se také vyplatí nasbírat nějaká ta jablíčka, jablečný džus dodává závodníkům energii a odvahu, nebojí se potom pořádně sešlápnout plyn a řítí se po dráze o něco rychleji.

Mám malé podezření, že s tvorbou designu některých úrovní vypomáhali vývojáři ze studia FromSoftware.

Hra také trpí na běžně rozšířený nešvar závodních her - takzvaný rubber banding. V praxi to znamená, že se vám jen tak nepodaří ostatním závodníkům ujet. Člověk má občas zkrátka pocit, že soupeř za jeho zády podvádí.  Zatímco v běžných závodech není tento mechanismus tolik patrný, bossové této berličky využívají až příliš okatě.

Nesmlouvavá obtížnost byla pro hry z devadesátek typická, dnes ale vidím v kalendáři rok 2019. Rozhodnutí autorů zachovat původní nastavení bych respektoval, pokud by nabídli možnost kdykoliv si obtížnost snížit. To však možné není. Zmiňuji to hlavně kvůli hráčům, kteří se na dráhu chystají poprvé. Pro ně by mohlo jít o nepříjemné překvapení.

Crash Team Racing: Nitro-Fueled

Nepřiměřeně velká obtížnost má také další nepříjemné důsledky. Palec na křížku (plyn) časem začne chytat nepříjemnou křeč, bolest se pak nenápadně rozšíří po celé ruce. Pokud pracujete kupříkladu jako soudní zapisovatel, budete po víkendu s Crash Team Racing v práci náležitě trpět. Také je potřeba počítat s tím, že z vás při hraní budou lítat sprosťárny toho nejhrubšího zrna, jimiž překvapíte své okolí, možná i sami sebe. Není se ale za co stydět. Mám malé podezření, že s tvorbou designu některých úrovní vypomáhali vývojáři ze studia FromSoftware. Třeba trať Hot Air Skyway, to je Dark Souls na čtyřech kolech. Má to ale jedno velké pozitivum. Když už se vám v tom pekle povede urvat první místo, máte z toho sakra velkou radost.

ZASTÁVKA V PIT STOPU

Velmi pozitivní je možnost kdykoliv si změnit závodníka. Ti se od sebe liší stylem jízdy. Někdo upřednostňuje rychlost, někdo disponuje úctyhodným zrychlením, jiný zase skvěle řeže zatáčky. Více parametrů zde není a ničemu to nevadí. Jejich kombinace by však mohla být variabilnější. Existují v podstatě tři různé profily, závodníci se tedy podle charakteristik vejdou do tří kategorií. Je to škoda. Pokud by profilů bylo více, získaly by postavy na jedinečnosti. Přitom by se nemusely odlišovat nějak výrazně, malé rozdíly by stačily.

Chování na dráze tedy definují postavičky, nikoliv vozidla. Je sice možné vyměnit celou kastli nebo kola, jde ale pouze o kosmetické prvky. K dispozici je hromada nálepek a postřiků, vše se postupně otevírá jako odměna pro šikovného závodníka. Za každý závod získáte také malou finanční odměnu. Wumpa Coins můžete následně utratit v místním pit stopu. Zakoupit lze unikátní vozítka nebo třeba animace jednotlivých postaviček, které si užijete na stupních vítězů.

Původní Crash Team Racing bych se nebál označit jako nadčasovou hru.

Ke každé postavičce je navíc připravena řada nápaditých skinů. Jak už asi chápete, hra se snaží nabídnout jistou jedinečnost. Kombinací všech dostupných prvků je nespočet, jde o příjemnou nadstavbu. Pokud snad někdo fashion ve hrách moc nemusí, může se pustit do klasické verze kampaně, v níž jsou tyto prvky vypnuty. Všichni jsou tedy spokojeni.

VRAŤ MI TU VLAJKU

Krom samotné kampaně nabízí remaster hromadu dalšího obsahu. Například režimy, v nichž nejde o to někam přijet jako první. V arénách se můžete pustit do Last Kart Driving nebo klasického souboje o vlajky. K dispozici je také speciální Relic Race, v němž za rozbité bedny získáváte čas, je zde i tradičnější Time Trial. CTR Challenge vybízí ke sbírání tokenů ukrytých po trati, v rámci Crystal Challenge zase musíte v aréně sebrat určitý počet krystalů, než vám dojde čas. Jde sice o zajímavé nápady, klasické závody ale podle mě nabízí o třídu lepší zábavu.

Připraven je také turnajový režim, v němž je potřeba slušně se umístit ve čtyřech závodech. Skvělá volba pro chvíle, kdy si chcete zahrát s přáteli, ať už doma na gauči, nebo online. Možnost pustit se do jednoho samostatného závodu samozřejmě nechybí. Za zmínku stojí fakt, že se zde ukrývají také tratě z výše zmíněného Crash Nitro Cart, což je velké a významné plus. Že byly tyto dráhy součástí volného pokračování, je naprosto evidentní. Často jsou totiž barevnější, nápaditější. Je moc dobře, že se na ně nezapomnělo. Celkem je ve hře přes třicet tratí.

Crash Team Racing: Nitro-Fueled

Online multiplayer bohužel není tak plynulý, jak by mohl být. Čekání na další jezdce je neúměrně dlouhé. Nezřídka se také stává, že se hra přesune na startovní čáru, načež vyhodí chybovou hlášku. Zde je určitě prostor pro další optimalizaci. Vývojáři by ostatně mohli trochu zapracovat také na loadingu v singleplayerové části. Nahrávací časy jsou zkrátka příliš dlouhé.

PRO VŠECHNY ZAPÁLENÉ ZÁVODNÍKY

Původní Crash Team Racing bych se nebál označit jako nadčasovou hru. Důkazem je fakt, že i po dvaceti letech nabízí fascinující a návykovou hratelnost. Ano, mohla by být přístupnější, mohla by se oprostit od drobných přežitků, ale možná si právě díky tomu zachovává ducha kultovní hry z roku 1999. Restaurátoři ze Studia Beenox odvedli dobrou práci, ocenit je potřeba především úchvatné grafické ztvárnění a nadstavbu v podobě systému kosmetických prvků.

Ve výsledku to znamená jediné. Crash Team Racing Nitro-Fueled nejvíce potěší pamětníky, kteří v prvním PlayStationu roztáčeli původní hru. Radost ale udělá také hráčům, k nimž se legendární závodní počin do ruky nedostal. Remaster má zkrátka potenciál oslovit obě skupiny lidí, což je asi ten nejlepší výsledek, jaký si vývojáři mohli přát.

Crash Team Racing Nitro-Fueled

Podle starého receptu namíchalo studio Beenox moderní a cenově dostupný koktejl plný nostalgie. Jeho chuť však krom pamětníků ocení všichni zapálení závodníci.