Crash Bandicoot 4: It's About Time Recenze Crash Bandicoot 4: It‘s About Time

Crash Bandicoot 4: It‘s About Time

Miroslav Václavík

Miroslav Václavík

12. 10. 2020 10:45 3

Když se v roce 2017 vracel Crash Bandicoot s remasterem N. Sane Trilogy, ne každý si byl jistý, jestli dokáže kultovní plošinovka sednout i chuti současných hráčů. Úspěch nakonec přišel, možná až překvapivý, a po trilogii sáhlo více než jen pár pamětníků. Jakmile léty ověřený Crash obstál, byl čas vykročit dál, což se však sérii už několikrát nepovedlo. No, tentokrát můžeme zůstat v klidu, pád do propasti se nekoná.

DEVADESÁTKY JSOU ZPĚT

Hned po prvním spuštění si budete připadat, jako byste znovu usedli do gauče v obýváku vašich rodičů, kde jste dvaadvacet let nebyli. Všechno je neskutečně povědomé, jen se trochu změnila podoba nábytku a barva výmalby. Úvodní mise začíná na N. Sanity Beach, do uší vám hraje známá melodie a na vás čekají dřevěné bedny a wumpa fruity. To samé platí pro základy hratelnosti, které se drží známé klasiky. Procházíte úrovně, rozbíjíte jednu krabici za druhou a snažíte se v koridorech proskákat až do cíle. Na cestě pochopitelně pomáhá Aku Aku, a dokud si klestíte cestu prvními levely, vše působí jako v devadesátkách. Vývojáři ze studia Toys for Bob se však nebáli a postupem času do Crashe propašovali i další mechanismy.

Člověk se naplno ponoří do světa, kterému se poddal před pár desítkami let.

Tou nejzásadnější je přítomnost čtyř magických masek, jež zásadně mění hratelnost. S jednou dokáže Crash přepínat reality, s druhou zpomaluje čas, třetí z vás udělá nekonečné tornádo a poslední mění gravitaci. Do kontaktu s maskami naštěstí přicházíte postupně, ale i tak se po chvíli může zdát, že Crash Bandicoot ztratí hlavní výsady – jasnost a přímočarost.

To se naštěstí neděje, a i když může být člověk zprvu trochu zavalený možnostmi, brzy pochopí, že jde o přirozené a skvěle padnoucí rozšíření původního systému. Stále zde máte příjemnou výzvu, jež díky maskám spočívá i na trochu jiném principu. Obavy z přeplácanosti se po pár levelech vytratí a člověk se naplno ponoří do světa, kterému se poddal před pár desítkami let.

VÝZVA JAKO ZA STARÝCH ČASŮ

I po stránce obtížnosti se prověřený mustr opakuje – jestliže jste nováčky ve světě Crashe Bandicoota, nenechte se zmást animovaným ztvárněním. Rozhodně nejde hru pro nejmenší, spíš naopak. Výzva je o notný kus větší, než na jakou jsme u dnešních her zvyklí. Ostřílení pardálové nebudou mít problém levely procházet, základní pravidla zůstávají stejná jako dřív. Až do úplného konce navíc nenarazíte na žádnou úroveň, jež by mohla působit stejně frustrujícím dojmem, jako nechvalně známá lávka v nebesích z prvního Crashe. Příjemnějšímu průchodu napomáhá i zdůraznění stínu pod postavičkou, naznačujícího místo dopadu. Stín tu byl vždycky, teď ale máte pokaždé jistotu, že přesně víte, kam skáčete (nebo padáte).

Skutečná výzva hodná mistrů opět leží ve vyzobávání drahokamů a křížů za „vedlejší úkoly“. Už tu však není pouze odměna za všechny rozbité krabice a dostatečně svižný průchod, přibyly ještě odměny za maximální počet úmrtí či sesbírané množství wumpa fruitů. Pochopitelně vývojáři nezapomněli ani pár drahokamů po levelech pěkně poschovávat.  Jakmile budete chtít čtyřku vytěžit naplno, pořádně se zapotíte, zejména pak v kombinaci s novými maskami. Za pečlivost tentokrát budete navíc odměněni nejen dobrým pocitem či nějakým tím achievementem, ale i novými skiny – za každou kompletní úroveň pěkně jeden. Znovuhratelnost je doslova synonymem Crashe Bandicoota 4.

TO NEDĚLALI NAUGHTY DOG?

To ale není všechno, It’s About Time má připravených dalších pár kousků, které hratelnost a znovuhratelnost rozšíří ještě mnohem více. Po dokončení úrovně ji totiž můžete projít i v inverzním režimu, kde na vás čeká stejná práce, jako při první kompletaci. Pak tu máme videokazety, které hráče vpustí do úrovně z doby, kdy Neo Cortex na Crashovi dělal pokusy (dohrání těchto levelů je taky pěkný oříšek). Do toho navíc přichází celkem pět hratelných postav a vedlejší dějové linie.

Jednoduše se ve hře skloubí hromada novinek, kterými se vývojáři nebáli doplnit originální hratelnost.

Kromě Crashe si v It’s About Time zahrajete za řadu postav známých napříč všemi díly. Mladší sestra Coco Bandicoot se od Crashe neliší ničím jiným než podobou, pod svá tlačítka však dostanete i Crashovu přítelkyni Twanu či starého známého Dingodila. Nové postavy pak disponují nejen jinými typy útoků, ale celkově pohyby a vedlejšími schopnostmi. Cílem není pouze ozvláštnění průchodu hrou, díky unikátním příběhovým linkám se podíváte na základní děj z jiných stran.

Crash Bandicoot 4: It‘s About Time

Jednoduše se ve hře skloubí hromada novinek, kterými se vývojáři nebáli doplnit originální hratelnost. Objevují se například další typy beden či sjezd a houpání po liánách. Nejdůležitější ale je, že nic z přidaného není v konfliktu s tím, co si ve spojitosti s Crashem neodmyslitelně představíte, a co ho vždy zdobilo. Nic nevybočuje, neruší, všechno skvěle zapadá a vy si prostě užíváte pokořování dechberoucí plošinovky.

SHRNUTÍ

Pokračování kultovní série Crash Bandicoot mohlo dopadnout všelijak, však se to už v minulosti několikrát ukázalo. Toys for Bob ale vzali celý koncept do rukou ukázkově – základ vystavěli ze známých mechanismů a bez nevydařených experimentů je doplnili o další. Crash Bandicoot 4: It‘s About Time tak působí jako brána do devadesátek ve své nejlepší formě, kterou by měl do svého mládí nakouknout každý milovník plošinovek.

Crash Bandicoot 4: It's About Time
Xbox Xbox Series X | S

Crash Bandicoot 4 je jednou z nejlepších plošinovek současnosti. Skvělou hratelnost předchozích dílů nerušivě doplnily nové mechanismy, moře obsahu a rozšířené možnosti. Při hraní si tak přijdou na své jak nováčci, tak zkušení harcovníci. It’s About Time je prostě obrovská zábava.