Control: AWE Recenze Control: AWE

Control: AWE

29. 9. 2020 16:15 1

Ještě jednou. Nikdy jsem moc nechápal, proč hráči milují drobné přídavky, které je po několika měsících vrátí do jejich milované hry. Většinou totiž jde jen o poloprázdné schránky, které se snaží vytěžit původní hru na absolutní maximum. V rámci aktuální generace konzolí neznám jedinou hru, ke které bych se chtěl mermomocí vrátit a vidět, co je nového, a připomenout si, co bylo tehdy skvělého na originálu. Jedinou výjimkou je Zaklínač, ale jak se asi shodneme, jeho dvě rozšíření můžeme jen stěží považovat za poloprázdné schránky, jakkoliv samotnou hratelnost příliš nerozšiřují. Pochopil jsem to až teď. Ani AWE, poslední DLC pro Control, není duchaplnou hrou a svým způsobem nenabízí nic moc nového, ale jsem zatraceně rád za jakoukoliv možnost opět navštívit Oldest House, sídlo Federal Bureau of Control.

JEŠTĚ JEDNOU, NAPOSLEDY

Svou myšlenku jsem už jednou vyřkl, ale s dovolením ji ještě jednou zopakuji: V rámci dosluhující konzolové generace není jiné hry, která by mne tak překvapila a nadchla, jako se to podařilo Controlu od Remedy. V původní hře se snoubilo všechno, od perfektní akce, hrátek s fyzikou, temného světa, zamotaného příběhu, až po působivý brutalistický styl a jedinečnou tvář. Svým způsobem o mém vztahu s Controlem svědčí i to, že jako člověk, který téměř pohrdá herními trofejemi, mám na svém kontě jedinou platinovou. Hádejte kterou. Nebudu zastírat, že mi v tomto smyslu nahrálo, jak snadno ji lze získat, a také to, že jsem se do FBC mohl vrátit, a to rovnou dvakrát. Rozšíření Foundation bylo neokoukané a svým způsobem nečekané, protože ředitelku úřadu a hlavní hrdinku v jednom poslalo do sklepení. Do prastarých oblastí budovy, která je zjevně postavená na neotesané skále protkané množstvím tunelů a více či méně strašidelných zákoutí. Tímto způsobem byl také postavený separátní příběh - zjistit, co se dole děje, co úřad ohrožuje, a s výzkumným týmem zabránit nadcházející katastrofě.

AWE je jiné. Pokud jste Control hráli, dokážete už dešifrovat jeho samotné pojmenování, které se odvíjí od jedné dobře známé události. Tehdy jsme ji ale jako Altered World Event neznali. Namísto toho jsme ji popisovali jako záhadu v Bright Falls, nebo možná jako příběh Alana Wakea. Již v recenzi původního Control jsem nastínil, že hra slouží jako takové zastřešení dřívějších her od Remedy, a tento fakt ukrytý v několika zápiscích se vývojáři rozhodli odhalit právě v posledním DLC. Jako Altered World Events (AWEs) FBC označuje události, v nichž se nadpřirozené síly promítnou do naší reality. Přesně to se stalo také známému spisovateli, když se rozhodl strávit dovolenou v zapadlém městečku se svou ženou Alice.

Všechno, co jste měli vidět ze samotného FBC, už jste viděli. Teď už uvidíte jen přídavek, poslední návrat hry po bujarém potlesku nadšeného publika žadonícím o ještě jeden finální kousek.

Poslední DLC je tak v primárně servisem pro fanoušky, kteří volají po návratu Wakea. Nechci říct, že ostatním toho příliš nenabízí (o tom později), ale primárně si v útrobách Oldest House připomenete události, které jsme viděli prvně před deseti lety. Také uděláte si lepší obrázek o tom, jak zapadají do univerza, v němž se jak Control, tak Alan Wake, nachází. Právě tohle je účel recenzovaného DLC. Nečekejte, že si za Alana zahrajete, nečekejte ani, že ho vyloženě potkáte a popovídáte si o tom, co je nového. Remedy se zkrátka rozhodlo otevřeně propojit obě linky dohromady – nic víc, nic míň. V kůži Jesse Fadenové se tak vydáte do nově zpřístupněné oblasti domu, kterou jednak stále ovládá entita Hiss, jednak se v ní nachází nám dobře známý Emil Hartman, který se však, tak trochu, vymkl kontrole.

WAKE ME UP

Pokud jste Alana Wakea hráli, role Hartmana je vám dobře známá. Pokud však nevíte, která bije, bude pro vás doktor a asistent spisovatelů jen postavou, kterou musíte vyřídit. I tak vám ale možná dojde, kolik styčných prvků Wake a Control v novém DLC mají. Předně, AWE si hodně hraje se světlem a tmou. Jesse dostane do rukou novou formu vaší servisní zbraně. Čekáte baterku? Nikoliv. Tu v rukou sice třímat nebudete, ale díky telekinetickým schopnostem hlavní hrdinky můžete do své moci uchopit po zemi ležící reflektory a nepřátelskou tmu prosvítit s nimi. Nebo jinak – ne můžete, ale pokud se chcete dostat dál, vyloženě musíte.

Díky tmě je Control zase o něco temnější v širším slova smyslu. Ne snad, že bych Control považoval za horor, ale jisté pasáže dokáží člověka polechtat na zátylku, a stejně pocity jsem měl minimálně zpočátku i v AWE. Tma hraje proti vám. toho Na obrazovce toho vidíte míň, hlavně ale nikdy nevíte, kdy se za vámi zhmotní něco, co vás bude chtít sprovodit ze světa. Jakkoliv vás možná mohou tyto řádky navnadit na nové mechanismy, AWE není tak chytré a promyšlené, jak by se mohlo zdát. Zmiňovaných pasáží není tolik, a kromě nich toho DLC o moc více nenabízí. Namísto jeskyní a základů budov objevujeme jen relativně tradiční kanceláře nebo větší skladovací haly, které člověka svým stylem už tolik neohromí. Je to jakoby Control obíhal vítězné kolečko, a slevil při tom logicky z tempa a už jen mával svým hráčům: „Tak, to jsem já ve vší parádě, užij si mě, dokud můžeš.“

Jestliže tak nebudete zvládat drobné reference na slavnou hru týmu Sama Lakea, dostane se vám do rukou jen soubor misí, které nejsou nijak špatné. Jen už vás po pětadvaceti hodinách předchozího obsahu asi nepřekvapí. Všechno, co jste měli vidět ze samotného FBC, už jste viděli. Teď už uvidíte jen přídavek, poslední návrat hry po bujarém potlesku nadšeného publika žadonícím o ještě jeden finální kousek. A to je možná trochu škoda a v tomto směru odcházím malinko zklamaný. Struktura hry sice možná nahrává tomu, že bych něco minul (například něco jako fantastickou vedlejší misi „Jesse Faden Starring in Swift Platform“ z předchozího DLC). Ale i to patří ke kouzlu hry a myslím, že jsem vážně vyzobal vše a nic neminul. Jak jsem ale říkal v úvodu, když nic, konečně jsem pochopil smysl podobných, poloprázdných schránek. Přestože toho možná tolik nenabízí, užil jsem si tu možnost vrátit se ještě jednou do dobře známých prostor. Jak jinak bych navíc zjistil, že Control konečně šlape jak dobře namazaný stroj? A jak jinak bych se měl rozloučit se hrou, do které už nebudu mít jediný důvod se v budoucnu vracet?

PAVUČINA PŘÍBĚHŮ

Control i díky poslednímu DLC dospěl. Jestli jste jej ještě nehráli, je čas. Ani na aktuální generaci už hru netíží technické problémy, a to ani na základní PS4. Minimálně já jsem skutečně neviděl byť jediný pokles frameratu, a to i když dokážu udělat na obrazovce solidní brajgl, jelikož mám dávno odemčené prakticky všechny schopnosti. Ani po grafické stránce se nic nezměnilo, a Control tak v mých očích zůstává vážně krásnou hrou. Jediným škraloupem je poněkud macešské chování 505 Games, které neumožní bezplatný upgrade na novou generaci. Jestli by se někde titul od Remedy vyjímal, tak je to právě tam. To už ale o vlastnostech posledního dodatku nijak nevypovídá a je to trochu jiná písnička.

AWE dokazuje, jak snadné je napasovat prakticky cokoliv na samotnou nosnou kostru a jak snadno by se ze hry mohl stát jakýsi centrální hub, z nějž by paprskovitě vybíhaly další a další příběhy.

Rozhodně tak nejde říct, že by bylo AWE pro každého. Já si Control užil od začátku až do samotného konce. Jestli to však pro vás neplatí, a jestli navíc neholdujete odkazu Alana Wakea, nic nového vám prakticky nedá. Já ale i přes výhrady a možná lehce nevyužitý potenciál uvítal možnost FBC ještě jednou navštívit. Sám doufám, že naposledy. AWE totiž dokazuje, jak snadné je napasovat prakticky cokoliv na samotnou nosnou kostru a jak snadno by se ze hry mohl stát jakýsi centrální hub, z nějž by paprskovitě vybíhaly další a další příběhy. Já se ale upřímně obávám, že i kdyby Remedy těžilo v hlubinách hry několik let, horko těžko by překonali původní wow efekt, který se zákonitě vytrácí. Poslední DLC totiž zejména ukazuje, že by se slavní Finové měli upnout na něco nového, svým unikátním způsobem mysteriózního, nesrozumitelného a zmateného, leč přesto zábavného a pozoruhodného. Protože to jim jde nejlépe. Vytvořit hru, která bude na Control sama odkazovat – nikoliv nechat eventuální druhý Control odkazovat na jiné příběhy anebo již vydané hry.

Control: AWE

Možná by se Control mohl rozloučit s větší pompou. Díky bezchybné akci ale AWE drží i bez zásadnějších momentů. Bonus je samotný Alan Wake, jakkoliv by jeho osud mohl Control využít o poznání lépe.