Concrete Genie Recenze Concrete Genie

Concrete Genie

David Rozsíval

David Rozsíval

14. 10. 2019 11:30 1

Dětské, nebo chcete-li rodinné tituly, jsme si zvykli vnímat jako tituly bez ambicí. Jako hry, kterým k úspěchu stačí, že jsou barevné a hýbou se. Tím, že jde o hru „pro děti“ pak často omlouváme mělkost herního designu, unavující repetici a banální scénáře. Concrete Genie od kalifornského studia Pixelopus, které je součástí Sony Worldwide Studios, ale ambice má, a to nemalé. Podařilo se je naplnit?

Možná vás zarazila zmínka o dětských hrách z úvodu. Přece jen, Concrete Genie je exkluzivitou přímo od Sony, a vzhledem k celkem velkorysé marketingové kampani byste čekali něco víc než „jen“ hru pro videoherní omladinu. Právě vaše očekávání však, jak už to tak bývá, dost ovlivní, jak si hru užijete. Concrete Genie je titulem ze stejného ranku a pro stejné publikum jako například Lego tituly. To ovšem samozřejmě neznamená, že byste ji automaticky měli přehlížet.

NO TEDY, ONO TO MLUVÍ!

Jedním ze signálů, že se jedná o hru určenou primárně rodinám s dětmi, je dnes už raritní přítomnost české lokalizace nejen ve formě titulků, ale i dabingu. Pokud ale chcete, aby na vás česky začalo mluvit uživatelské rozhraní a titulky, musíte změnit jazyk v nastavení konzole, zatímco dabing můžete měnit přímo v menu hry. Zdá se mi to trochu nešťastné – jedná se o drobnost, ale nepochopitelnou.

Ve světě Concrete Genie se dá vyřešit ropná katastrofa tím, že je náš hrdina sympaťák, co se umí ohánět štětcem.

Přítomnost českého dabingu je samozřejmě vítaná a měli bychom si jí vážit. Na druhou stranu se nelze zbavit dojmu, že občas až prkenně spisovné vyjadřování hlavního hrdiny Ashe k osobnosti umělecky nadaného teenagera moc nesedí a dabing chvílemi trochu tahá za uši. Zvyknout se ale dá.

KLOUŽEME PO POVRCHU

Ashe poprvé zastihneme, když se poflakuje na molu v opuštěném městě Denska. To zasáhla ekologická katastrofa v podobě havárie tankeru. Město se vylidnilo, a kromě Ashe se tu poflakuje už jen parta výrostků, která nemá na práci nic lepšího než našemu hrdinovi ztrpčovat život. Concrete Genie se otírá hned o několik citlivých témat – ekologii, šikanu, traumata v rodině a zjevně by rád byl dílem, které kromě zábavy nabídne i přesah. Jenomže stejně jako malířův štětec, tvůrčí tým ve své snaze klouže po povrchu, což je opět důsledkem faktu, že tohle není That Dragon, Cancer, ale pohádka z aktuálně populárního ranku Kids & Bikes. Koneckonců, ve světě Concrete Genie se dá vyřešit i zmíněná ropná katastrofa tím, že je náš hrdina sympaťák, co se umí ohánět štětcem.

K onomu ohánění se dopracujete s Ashem již v úvodu – ve chvíli, kdy ožije první z jeho kreseb. A o pár okamžiků později už náš slušně se vyjadřující teenager třímá kouzelný štětec, se kterým se pokusí Densce navrátit dávno ztracené barvy, doslova rozzářit město a možná se při té příležitosti zbavit znečištění, a získat nějaké nové kamarády.

BUĎ JAKO BANKSY

V praxi to znamená, že budete pobíhat v nepříliš rozlehlých levelech a malováním na zeď oživovat okolí. A to doslova. Malování využívá gyroskop a pohybový senzor v Dualshocku podobně, jako tomu bylo například při sprejování ve třetím Infamous. Hra ale nejde tak daleko, aby vás doopravdy nechala nakreslit něco svého. Obrazy skládáte z objektů, které postupně odemykáte objevováním stránek, jež chuligáni vytrhli z vašeho skicáku. Na to, abyste vytvořili něco líbivého, přitom není potřeba vůbec žádný talent – hra je v tomto ohledu maximálně zjednodušena a jde opět naproti dětskému hráči. Kromě nepovinných billboardů, kde se musíte snažit jakž takž trefit do předlohy, vám hra v malování nechává volnou ruku. Tedy skoro – musíte totiž také plnit přání svých džinů.

Učiníte-li džina šťastným, získáte super barvu a můžete se poprat se znečištěním.

I džiny, podle kterých hra získala své jméno, musíte nakreslit – opět je lze poskládat z celé řady těl, rohů, chapadel, ocasů, větví a bůhvíčeho ještě. Sledovat džiny stojí za to – popravdě řečeno jim tvůrci vetkli více charismatu než hrdinům z masa a kostí. Džinové s Ashovými malbami i Ashem samotným různě interagují. Nakreslíte pampelišku, džin ji rozfouká a nebo utrhne a rozpustile s ní pobíhá. Tím, že si každého džina stvoříte podle svého gusta, není těžké je od sebe rozeznat a získat si k nim vztah. Navíc tu nejsou jen tak pro parádu, ale neobejdete se bez nich při postupu dál.

DŽIN A TONIC

Ve hře jde totiž většinou o to rozzářit nějakou část mapy tím, že na zdi pod žárovkami něco nakreslíte. Ne vždy je to ale úplně prosté – někdy vám v cestě stojí znečištění, na které pomůže jen super barva, jindy musíte vyřešit nějakou jednoduchou hádanku v prostředí a čas od času se také vyhnout zevlujícím sígrům. A v prvních dvou případech jsou džinové neocenitelnými pomocníky.

Učiníte-li totiž džina šťastným, získáte super barvu a můžete se poprat se znečištěním. V závislosti na typu vám pak vyvolaný šťastlivec může pomoci s nějakou překážkou v prostředí – červení mohou zapalovat, žlutí si poradí s elektřinou a modří zase dokážou leccos odfouknout.

ASSASSIN’S CREED JUNIOR

Mezi tím vším budete lozit po střechách ve stylu dětské variace na Assassin’s Creed, hledat ukryté stránky skicáře anebo zkrátka jen hledat hezkou plochu, kam by se dalo něco nakreslit. Jestli totiž v něčem Concrete Genie triumfuje, je to překrásná stylizace. Pravda, ani ta asi nesedne každému, ale pokud vás nepotěší hřejivé barvy děl, které na zdech vytvoříte a roztomile pitvořivé animace džinů, asi máte srdce o dvě čísla menší. I hudba a zvuky drží bez problému s grafickým zpracováním krok. Soundtrack Sama Marshalla hodně odkazuje na osmdesátkové a osmdesátkami inspirované filmy a seriály, mimo jiné na aktuální hit Stranger Things, ale hře rozhodně sedí a ostudu nedělá ani na samostatný poslech. Nazvučení džinů a samotného kreslení pak jen dotvářejí líbeznou a trochu tesknou atmosféru, kterou se může Concrete Genie pochlubit.

Naneštěstí je ale Concrete Genie relativně krátká hra – dohrajete ji bez problému za nějakých pět hodin, a i když se i po ukončení příběhu můžete do Densky vrátit a vyzobat neobjevená nebo naopak nově se objevivší tajemství, o moc déle vás asi neudrží. Ještě větším problémem ale je skutečnost, že i na takto krátké ploše zvládá upadnout do stereotypu.

ROZSVÍCENO ŽÁROVEK: 0 Z 8

Dílem za to může relativně mělká hratelnost – kromě šplhání a malování ve hře nic jiného neděláte, hlavním viníkem je ale lenost vývojářů při určování vašich cílů. Přijdete do lokace a dostanete za úkol rozsvítit dvoje žárovky. Tak to uděláte. Hra vás pošle do další lokace, kde jsou žárovky čtvery. Pak do další, kde jich je už šest. Pak zase šest. První dvě větší lokace (ze tří) přitom vypadají velmi podobně a rozhodně se nedá říct, že by Denska vstoupila do učebnic virtuálních metropolí.

Stále se opakující úkol s minimem variací mi připomněl jednak ty zmíněné dětské hry bez ambicí z úvodu a jednak otravné fetch-questy z MMORPG. Bohužel kupředu vás v těch chvílích netáhne ani mělký příběh, který na svůj twist tou dobou teprve čeká, a jediné, co zbývá, je audiovizuální pozlátko.

Po výtvarné stránce se jedná o podmanivé dílo, a i základ samotné hratelnosti je zdravý, byť relativně mělký. Stereotypním, až školometským podáním však vývojáři svému dílu naházeli klacky pod nohy.

Právě ve chvíli, kdy jsem toho měl tak akorát dost, se ale něco stane a hra se docela radikálně promění. Nechci prozrazovat víc – reklamní kampaň jsem nesledoval, a tak pro mě byl tenhle přerod docela příjemným překvapením – a rád bych, aby jím byl i pro vás. Naneštěstí, za další hodinku od uvedeného momentu se objeví závěrečné titulky.

Kdyby tvůrci dokázali obě části hry namixovat tak, aby ve vhodných chvílích rozbíjeli stereotyp, možná bych byl ochotný uvažovat i o vyšší známce. Takhle ale Concrete Genie zůstal trčet na půl cesty. Po výtvarné stránce se jedná o podmanivé dílo, a i základ samotné hratelnosti je zdravý, byť relativně mělký. Stereotypním, až školometským podáním však vývojáři svému dílu naházeli klacky pod nohy. Přesto si ale dovolím Concrete Genie opatrně doporučit i těm, kteří třeba vlastního potomka ještě doma nemají. Možná to ještě není plnohodnotná videoherní pixarovka – ale předfilm už je to slušný.

Concrete Genie

Po výtvarné i zvukové stránce podmanivá nádhera, jejíž přednosti ale nedokáží zakrýt krátkost a relativní mělkost.