Command & Conquer 3: Tiberium Wars Recenze Command & Conquer 3: Tiberium Wars

Command & Conquer 3: Tiberium Wars

frix@seznam.cz

frix@seznam.cz

5. 6. 2007 22:04 3

Především si ustanovme jednu věc hned zpočátku – hra je prakticky ve všech ohledech shodná s PC verzí, které jsme se věnovali více než dost v rámci našeho speciálu. Proto se popisu herních vlastností a mechanik jen zlehka dotkneme a soustředit se budeme na specifika hraní RTS na konzoli, respektive na jeho v mnoha ohledech pro strategie restriktivním gamepadu. Ačkoliv je přechod celkově možno označit za překvapivě povedený, přeci jen se cestou nevyhnul některým zásekům, které jsou navíc v některých případech poněkud překvapivé. Jako první z nich si člověk nemůže nevšimnout grafiky, přesněji tedy jejího zadrhávání.

Na PC je grafická kvalita enormně škálovatelná, i na slabých strojích jde C&C3 spustit naprosto bezproblémově, na silných sestavách se pak dočkáte i odpovídající vizuální hostiny. Verze pro Xbox 360 si zřejmě stanovila své cíle trochu moc vysoko a jenom stěží jde přehlédnout v tomto směru odfláknutý betatesting. Stačilo nastavení grafiky trochu povolit, výsledek by byl okem jenom stěží postřehnutelný, a přitom by se snímkování v některých drsnějších momentech tolik nezasekávalo. Po setkání s nikoliv ideálně ošetřenou grafikou už není tolik překvapivé, že v ohledech, kde se potíže očekávat daly, se bohužel také dostavily. Uživatelské rozhraní by potřebovalo ještě vylepšit pro skutečně intuitivní ovládání a gamepad je, marná snaha, záležitost vhodná spíše pro akční hry. Přesto však nadále nebudeme hovořit o velkém zklamání, rozhodně ne! Naopak, v rámci konzolí platí C&C3 za velkého vítěze, který nemá konkurenci a docela snadno vám dá zapomenout na své nedostatky prostě díky tomu, že si s jednotkami a zdroji hrajete nikoliv z kancelářské židle či křesla, nýbrž z pohodlí pohovky hezky před televizní obrazovkou.

Jak ví touto dobou už snad všichni, máte na výběr hrát kampaň za hodné GDI, zlé Brotherhood of Nod v čele s famózním záporákem Kanem, nebo za vetřeleckou bizarní rasu Skrin. O kampani a singleplayeru obecně jsme vás v recenzi PC verze informovali více než dost, Xbox 360 pak věci okořenil jenom zlehka. Bonusové cíle, které zde plníte, vám totiž pomáhají k Achievementům, tedy speciálním bodům, které sbíráte během veškerého hraní na Xboxu. Zrovna v případě C&C3 je jejich získávání pro aspoň trochu zručného stratéga překvapivě snadnou záležitostí a pokud patříte mezi nemálo lovců bodů, rozhodně si zde přijdete na své.

Přejděme však k hlavnímu bodu programu, totiž rozboru ovládání na gamepadu. Pomocí bumperů a stisků tlačítka A je docela jednoduché si rychle přivyknout na novou metodu vybírání a posílání jednotek po hracím poli. Když skupinu vyberete, stiskem dolů na d-padu ji označíte číslem a stiskem nahoru pak mezi skupinami můžete cyklit a rychleji je vybírat. Na pravém tlačítku jsou speciální jednotky, na levém pak speciální vlastnosti, jako například letecké útoky. Na pravém triggeru (tlačítko pro ukazováček na zadní straně gamepadu) je vybírání specifického druhu jednotek z dané skupiny a když se pak na danou jednotku zaměříte, máte na výběr z jejích vlastností, ať už jde o stavění budov nebo používání zbraní. Pokud nemáte vybranou žádnou jednotku, pomocí triggeru se pak dostanete na seznam právě budovaných staveb nebo s jeho pomocí určujete jednotkám waypointy.

Začíná vám tenhle seznam možností a jejich rozložení znít trochu strašidelně a zmateně? Jen počkejte, stále jsme neskončili. Pokud jste v situaci, kdy se snažíte vybrat jeden typ jednotek na obrazovce nebo si chcete prostě jenom označit všechno okolo, systém funguje díky dobře nastavené citlivosti bumperů docela slušně. Problém nastává v pozdějších misích, kde už se nehraje na pohodové mačkání tlačítkových kombinací, ale naopak zde potřebujete hodně svižnou mysl i výkonnost. Tehdy vychází na povrch hlavní problém této konverze, totiž neupravená hratelnost vůči nové platformě. Mise, které na PC zvládl bez větších obtíží prakticky každý, se na Xboxu už stávají opravdovou výzvou, komentovat obtížné PC mise pak snad ani nemá smysl. Během boje se často hodí vybrat jen určité typy jednotek, což je vzhledem k jejich celkem titěrné velikosti často problém a nezřídka vás počítač rozseká, protože nestihnete zformovat svoje jednotky včas. Umělá inteligence nebyla upravena k tomu, aby se hypoteticky musela potýkat se stejnými problémy, naopak reaguje stejně pružně, jako byste to udělali s myší a klávesnicí i vy. Není to nicméně naštěstí pro hru jasný hrob – akorát musíte trochu utlumit svoji ješitnost a hrát na snadné obtížnosti, potom je totiž úroveň drsnosti vůči zábavě nastavena vážně příjemně. Naopak na hraní ve skirmishi, který by měl teoreticky fungovat jako trénink k online hře, raději rovnou zapomeňte. Tady se AI opravdu ukazuje v plné kráse a bude vám dávat na budku často nehorázným způsobem, od kterého si oddechnete po vstupu do světa Xbox Live, kde se najednou budete střetávat s normálními lidmi, kteří stejně jako vy nebudou často schopní včas ve skrumáži vybrat nic menšího nežli Mammoth Tank a díky tomu se šance na výhru tak nějak srovnají.

Ovládání má tedy zcela nepochybně své chyby a z herního požitku dovede ubrat někdy až moc velké kusy, ale na druhou stranu je třeba uznat, že jde v rámci konzolí o velice povedený krok do neznáma. Hraní je i přes občasnou spršku nadávek, vyvolanou právě onou ovládací impotencí, vážně zábavná a stejně návyková, jako ji známe z PC. Hlavním pozitivním bodem je rozhodně multiplayer, který je skvěle zakomponovaný a servery jsou opravdu dobře vyladěné. Vzhledem k tomu, že v online světě Xboxu si můžete jinou RTS zahrát leda tak v podobě Battle for Middle-Earth II, je volba čistě na tom, zda vám více sednou do noty elfové nebo hi-tech vojsko. Sluší se poznamenat, že Battlecast (více se o něm dočtete v recenzi PC multiplayeru) zde absentuje, ale popravdě se skalní stratégové budou soustředit na PC a v konzolové verzi by šlo o prvek skoro jistě opomíjený. Celkově vzato je tato konverze rozhodně podařená, ale možná by některé žánry měly zůstat ve svém koutku a nepokoušet se o zbytečné expanze do zemí nezaslíbených.

Command & Conquer 3: Tiberium Wars

Není to spasitel RTS a to ani v konzolové verzi, stále se však můžete u C&C3 skvěle pobavit. Ovládání na gamepadu je nakonec docela zvládnutelné, ačkoliv myš s klávesnicí jasně vítězí. Na druhou stranu, pokud máte u televize měkký, pohodlný gauč…

Hezká, ač chvílemi trhaná grafika, multiplayer, klasická RTS hratelnost, filmové scény.
Ovládání prostě není ideální, ačkoliv se autoři hodně snažili, žádné větší změny oproti PC verzi, nelze hrát multiplatformový multiplayer.