Combat Mission: Shock Force Recenze Combat Mission: Shock Force

Combat Mission: Shock Force

Tomáš Nadrchal

Tomáš Nadrchal

15. 9. 2007 22:00 5

Při pohledu na počátky série Combat Mission se musíme vrátit zpátky časem na konec minulého století, konkrétně do roku 2000. Combat Mission: Beyond Overlord byl veřejností přijat jakožto geniální a plně realistická strategie z druhé světové války. Jistě, mnozí si také pamatují, že se nejednalo o titul pro kdekoho. Vypiplanost detailů od balistických křivek až třeba po údaje o pancéřování tanků, to vše dokázali tvůrci do svého díla zapracovat a vše fungovalo jedním slovem skvěle.

Pak přišla ještě dvě pokračování, která, bohužel, takový věhlas nepřinesla. Zásadní problém tkvěl ve všudypřítomné nudě, způsobené špatně navrženými misemi. Zastaralé bylo také ovládání, to se od původní verze prakticky nezměnilo. Zlí jazykové tvrdili, že se Battlefront pouze snažil vytřískat z úspěšné značky co nejvíce peněz, a to i za cenu pošramocení jména série. Od té zavládlo ticho po pěšině, a to už uplynuly téměř 4 roky…

Přesun do současnosti, potažmo budoucnosti

Combat Mission: Shock Force
Vypadá to, že chlapci z Battlefrontu už mají druhé světové tak akorát. Vedle zmiňovaných CM her se v tomto historickém období odehrávala většina ostatních titulů z jejich dílen, namátkou oba díly Strategic Command či nedávno vydaný Theatre of War. Combat Mission: Shock Force se dějově přesunula do roku 2009, kdy se síly NATO (takže USA) rozhodly zaútočit na Sýrii s cílem sesadit stávající totalitní režim. Podobnost s americkými útoky na Afghánistán nebo Irák pravděpodobně není náhodná.

Vývojáři přesunem do jiné doby dost možná opodstatňují velkou časovou prodlevu od posledního pokračování, přeci jen sběr naprosto detailních informací o současné vojenské technice zabere dost a dost času. Ano, pochopili jste správně, v Combat Mission: Shock Force jde stejně jako u předchozích dílů o naprosté a totální zpracování reálných taktických možností, reálných zbraní, vozidel, artilerie, průstřelnosti jednotlivých materiálů, balistických křivek, počtu střel vyslaných artilerií, vzorku pneumatik na vozidlech, obsahu čutor, velikosti záplat na uniformách, … ehm, pardon. Když jsme u té techniky, strana západu používá nejmodernější výstřelky, zatímco Arabové mají k dispozici sovětské stroje ze sedmdesátých a osmdesátých let. Z naprostého a tvrdého reálna také vyplývá, že se nejedná o titul pro každého. Občasní hráči strategií budou dost možná v šoku a raději opustí bojiště okamžitě po prvním výprasku. Tedy, pokud se k němu vůbec dostanou.

Okamžitě po spuštění hry jste totiž okamžitě vpuštěni na bojiště. Žádné intro, žádné uvedení do děje, žádné opodstatnění důvodů, proč se v písečné poušti bojuje na život a na smrt. A také žádný tutoriál. Jediné příjemné zjištění z počátků hraní je možnost výběru, zdali byste radši real-time či tahovou verzi. Poté už záleží jen a jen na vašich schopnostech, potažmo trpělivosti, jak se s danou situací poperete.

Nedokončený vývoj

Combat Mission: Shock Force
V prvních hodinách hraní přijde nováčkům v sérii ovládání natolik složité, že je může dokonce i odradit od hraní. Pokud v Battlefrontu vytvořili nový Combat Mission pouze a jen pro pamětníky, pak tento tah absolutně nechápu a považuji ho za víc než nešťastný. Spíš mám ale dojem, že se na tutoriál tak nějak zapomnělo. O tom by svědčilo i vydání opravného patche 1.01, v němž se již s implantací průvodní mise počítalo. Nutno podotknout, že tento patch byl zveřejněn v ten samý den, kdy šel nový Combat Mission do prodeje.

Samotné mise trvají nejméně hodinu a svou obtížností patří kamsi mezi těžké a velmi těžké. Úkoly se sice liší, ale valná většina je o dobývání syrských pozic, jež bývají mnohem výhodnější než ty vaše. K úspěchu je také potřeba započítat různé parametry výsledku boje jako udržení ztrát ve vlastních řadách pod stanoveným limitem či odstranění minimálně daného počtu nepřátel. Nejednou se tak může stát, že i když na první pohled může vypadat mise jako úspěšná, v konečném důsledku tomu tak není.

Velký smysl pro detail hraničící s chaosem

Combat Mission: Shock Force
Zpočátku kampaně, hratelné pouze za síly NATO, se na bojišti dá orientovat vcelku dobře. Postupem času se ale bitvy rozrostou natolik, že se z množství jednotek na hrací ploše stane jeden obrovský guláš. K tomu připočítejte neskutečně složité ovládání, kdy musíte každé jednotce nastavit co všechno má v jaký moment udělat. A když říkám všechno, tak myslím všechno. Zda se má dotyčný pohybovat rychle, pomalu, nastavit waypointy. Ty jsou velmi důležité, protože zadáte-li pouze prachsprostý příkaz „přesuň se sem“, půjde každou možnou cestou, jen ne tou, která by se zdála ideální.

Onen chaos, složité ovládání a nepřehlednost bojiště prakticky znemožňují využití realtime módu a donutí tak hráče preferovat tahovou variantu. K ní ale patří jeden naprosto iritující aspekt, a to nevypnutelné opakování každého každičkého tahu. Zpočátku neustálé odklikávání dvakrát nevadí, ale věřte, že po několika misích budou mít psychicky labilnější povahy problémy udržet nervy na uzdě a neulevit si alespoň nějakým hrubším slovíčkem. Problematická je i umělá inteligence protivníků, kteří po většinu času stojí na původní pozici a téměř jediná vyvíjená aktivita je protipalba. Tento nedostatek, stejně jako pathfinding, se vylepšuje po aplikaci zmiňovaného patche, což opět svědčí o nedotaženosti původní verze.

Z dosavadního textu je jasné, že hratelnost je dosti rozporuplná. Podobný verdikt můžeme vyslovit i při hodnocení technického zpracování. Grafická stránka působí dosti zastarale, problémy může způsobit i pohyb kamery. Od Sýrie nemůžeme čekat žádné krásné scenerie, a tak se případní zájemci o fiktivní konflikt musejí smířit s ne moc oku lahodící písečnou krajinou. Obdobně je na tom ozvučení, žádná velká sláva, žádný velký propadák.

Co více dodat? Combat Mission: Shock Force sice navazuje na své předchůdce co do detailnosti a vypiplanosti jednotlivých prvků techniky. Po několika dlouhých hodinách potýkání se se zmatečným a zbytečně složitým ovládáním se dokonce dá hrát a dokáže i zabavit. Tak i tak se nedokážu zbavit dojmu, že Battlefront poslal na pulty obchodů nedotažené dílko s tím, že se to časem odladí pomocí patchů.

Combat Mission: Shock Force

Ač se tvůrci z Battlefrontu snažili navázat na úspěchy slavné série, nepodařilo se jim dotáhnout vše do konce. Po aplikaci základního patche se Combat Mission: Shock Force stane mnohem hratelnějším a dá se předpokládat, že další záplaty opraví i další nedostatky. Hardcore hráči zajásají a budou čekat na opravy, ti ostatní odejdou z bojiště zklamáni.

Naprosto detailní zpracování současné vojenské techniky na straně NATO a techniky starší na straně Syřanů, zajímavý námět, dobrý potenciál pro hardcore multiplayerové řežby
Komplexní nedotaženost téměř všeho, kardinálním nedostatkem se stala nepřítomnost tutoriálu, komplikované ovládání, problematická AI protivníků, neustále replaye při tahové hře, kamera, grafika