Cloudbuilt Recenze Cloudbuilt

Cloudbuilt

Vojta Dřevíkovský

Vojta Dřevíkovský

29. 4. 2014 22:00 1
Reklama

Parkour lze ve hrách těžko považovat za novátorský koncept. Od dob, kdy si Princ z Persie hrál s Písky času, se běhání po zdech a plynulé přeskakování překážek za poklusu stalo každodenním chlebem nejednoho hrdiny či hrdinky. Málokdy se však metoda plynulého pohybu stala tím primárním prvkem, kolem kterého byla hra postavena. Přitom v základě jde v parkouru o nejefektivnější způsob z hlediska rychlosti i bezpečí jak dosáhnout daného cíle, což je v podstatě herní princip známý už od Sonica.

Právě Cloudbuilt je v prvé řadě založený na ladnosti pohybu a rychlosti z ní plnoucí, ale místo městské zástavby ve hře probíháte opuštenými futuristickými konstrukcemi zavěšenými v oblacích. Vaším cílem je v každé z úrovní zdolat různorodé překážky, horizontální a vertikální plošinky, kluzké plochy, mechanické střílny, miny a roboty, a co nejrychleji doběhnout na konec úrovně. Čím rychleji se vám to podaří, tím vyšší ocenění získáte a s ním i velice užitečné extra životy do dalších běhů. Každý pád do nekonečné prázdnoty, každá smrtelná střela, která vás zasáhne, vás pošlou k poslednímu checkpointu, kterého jste se dotkli a pokud přijdete o všechny životy, budete muset úroveň opakovat od samotného začátku.

DEMI BĚŽÍ O ŽIVOT

Poměrně standardní schéma průchodu spletitou úrovní ozvláštňuje častá možnost výběru cesty vpřed. Briliantní level design jednotlivých levelů na první pohled vypadá lineárně, ale při samotném běhu úrovní často zjistíte, že ta nejočividnější cesta málokdy bývá tou nejrychlejší. Při opakovaném hraní tedy naleznete zkratky a alternativní způsoby, jak úrovní proběhnout, což vám nakonec zajistí vyšší skóre a motivaci k úrovním se vracet.

Cloudbuilt
i Zdroj: Hrej.cz

Jednoduchý princip Cloudbuiltu jakoby odkazoval na nekomplikovanou hratelnost titulů z devadesátých let, kdy nám stačilo říct, že jsme modrý ježek a máme sesbírat všechny prstýnky v úrovni. Co si ale parkourová běhačka z her uplynulé doby také vzala, je často až frustující obtížnost, která stupňuje výzvu předkládanou každou další úrovní. Cloudbuilt hráče za ručičku nevede, spíš ho hodí do jámy lvové a řekne: „Bojuj!“

Co mě na hře však uchvátilo nejvíce, je fantastické propojení příběhu a samotné hratelnosti. Jako hráči jsme si odvyknuli klást otázky, proč ve hrách děláme to či ono, Cloudbuilt však svoji nezvyklou premisu vysvětluje a zároveň dokáže dosáhnout neobvyklého propojení se svým hráčem na velice osobní úrovni. Příběh je vyprávěn pomocí vnitřních monologů hlavní postavy mezi jednotlivými úrovněmi - dívka Demi je po jistém válečném zranění hospitalizována a celá hra je vlastně počítačem navozený rekonvalescenční program, který ji má v podvědomí připravit na bezpochyby složité období, ve kterém se bude muset naučit žít s mechanickými implantáty. Není třeba chodit daleko pro paralelu se skutečnou rehabilitací po vážném úrazu - jak Demi zkraje hry poznamená, ačkoliv se překážky zdají nepřekonatelné, s úsilím lze nakonec všechny úspěšně zdolat. Každá další pokořená úroveň odhaluje trochu víc pozadí celé situace a nelineární struktura hry hráče dovede až ke čtyřem odlišným koncům, podle toho jakými myšlenkami/úrovněmi se rozhodne zabývat.

SPOLEHNOUT SE LZE JEN NA SEBE

Přechod z pohledu na Demiino poničené tělo v nemocničním pokoji přináší ostrý protiklad do samotné hry, kterou se ta samá postava pohybuje s rychlostí a mrštností laně s tryskovým pohonem. Vskutku, v běhání po stěnách a překonávání velkých vzdáleností Demi pomáhá šikovný jetpack, jehož správné užití bývá často kritickým klíčem ke zdolání rafinovaných překážek a nástrah. Jeho baterie vám dovolí soustavné užití jen po pár vteřin a je třeba občas zůstat nohama na zemi, aby se opět dobila. Některé cesty vyžadují více pomoci od jetpacku, jiné méně a je třeba je kombinovat tak, abyste kvůli došlé energii nemuseli sbírat vteřiny navíc čekáním než se jetpack dobije, nebo v horším případě, nezahučeli do hlubin pod plošinkami během dlouhého wallrunu.

Druhým velkým pomocníkem bude vaše pistole, se kterou se postaráte o bezpečnou cestu mezi střílnami, naváděnými drony a odstrkujícími roboty, kteří patří mezi jediné obyvatele světa plošinek v oblacích. Spíše než o nepřátele se jedná o další typ překážek, který vás nutí k pohybu kupředu či uhýbným manévrům navíc. Většinu z nich pár dobře mířených střel vyřadí z provozu, ale samozřejmě je mnohem rychlejší střelám i robotům uhýbat a soustředit se pouze na zneškodnění nebezpečných min. Vaše výstřely jsou částečně naváděné a teoreticky by mělo jít snáze vybraný cíl zasáhnout i při pohybu, ale spíše se raději zastavíte, abyste měli jistotu, že se trefíte. Bohužel se tímto ztrácí „flow“, onen soustředěný stav, při kterém nacházíte optimální cestu dál ještě za běhu. Podobně jako v Mirror’s Edge, i tady střílení běh spíše narušuje a často se stane, že se konfrontaci budete snažit vyhnout.

Cloudbuilt
i Zdroj: Hrej.cz

IN AERE AEDIFICARE

Navzdory skromnému původu v nezávislém švédském studiu Coilworks je Cloudbuilt jedním slovem nádherný. Cel-shadová grafika mu dodává nezaměnitelný a velice příjemný styl a za péči, která zjevně šla do světelných a částicových efektů, by se nemusela stydět kdejaká větší hra. Čtyři různá prostředí, ve kterých se úrovně nacházejí, odpovídají čtyřem způsobům, jakými se Demi s rekonvalescencí vypořádá. Těžko říci, zda se mi lépe hrálo ve světlejších, barevnějších úrovních kvůli jinému osvětlení či tomu, že jsem si přál, aby Demi přišla na lepší myšlenky. Jediná výtka na konto grafické stránky hry by byly občas překrývajících se textury v rozích objektů, ale těžko to brát jako vážný prohřešek, zvlášť když je zbytek hry tak pečlivě sestrojený.

Dosažení konce vyvolá smíšené pocity - radost z překonání finálního běhu a současně chuť po dalších výzvách. Naštěstí i na takové případy Cloudbuilt myslí a nabízí dodatečné zvýšení obtížnosti každé již proběhlé úrovně například podmínkou opakování běhu po jediném zásahu střelou bedlivých robotů. A byť Demi někdy trpí přílišnou upovídaností, její často až filozofující promluvy umožňují nahlédnout na věrohodný způsob vypořádávání se s nelehkou životní situací a zároveň hráčům předávají pozitivní motivaci i na vyšší meta-rovině. To v souladu s fenomenálním level designem a vypilovanou (znovu)hratelností činí z Cloudbuilt jednu z nejlepších indie her tohoto roku.

Cloudbuilt
Windows PC

Verdikt

Cloudbuilt exceluje jak po stránce hratelnosti, tak v jejím zakomponování do příběhového rámce. Jednoduchý koncept a pečlivé zpracování jsou základními kameny této zábavné a zatraceně náročné hry.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama