Close to the Sun Recenze Close to the Sun

Close to the Sun

Zdeněk Pudivítr

Zdeněk Pudivítr

11. 11. 2019 14:00 7

Mezi videoherními horory od menších týmů se za poslední roky objevilo hned několik zajímavých titulů. Přesto se nelze ubránit pocitu, že nám kromě několika AAA her od doby Layers of Fear, Amnesia a Outlast zbyla jen nepříliš povedená pokračování zmíněných her a záhada jménem Blair Witch. A do toho všeho přichází nenápadný italský tým Storm in a Teacup s nepříliš úspěšnou historií a dalším z řady ambiciózních hororových projektů, který navíc na první pohled až příliš vykrádá estetiku BioShocku kombinovanou s Everybody's Gone to the Rapture. Má vůbec v dnešní konkurenci šanci oslovit alespoň fanoušky žánru, ideálně širší hráčskou veřejnost?

RAPTURE NA VODĚ

Podobnost s BioShockem, konkrétně s podvodním městem Rapture, mě praštila do očí hned při pohledu na logo hry a nepustila mě až do zhlédnutí závěrečných titulků. To ovšem rozhodně neznamená, že by na tom bylo cokoli špatně. Close to the Sun estetika nóbl společnosti počátku dvacátého století velice dobře sedí a i po technické stránce je potřeba autory pochválit za velice pěkné zpracování prostředí. Tím ovšem podobnost s hitem Kena Levina nekončí.

Close to the Sun si totiž hraje s myšlenkou uzavřené společnosti nejchytřejších mozků své doby, stejně jako tomu bylo ve zmíněném městě Rapture. Megakorporace Wardenclyffe ovšem nebyla z hlediska financování tak štědrá jako Andrew Ryan, a tak se špičky jednotlivých vědních oborů musejí spokojit s obrovskou lodí na hladině oceánu jménem Helios. Celý objekt řídí Nikola Tesla a kromě mnoha laboratoří obsahuje vlastní železniční systém dopravy, rozsáhlé zahrady, špičkovou nemocnici nebo třeba divadlo.

Hráči se zmocní role novinářky jménem Rose Archer, která se po obdržení tajemného dopisu od své sestry Ady, jednoho z nejúspěšnějších vědců na palubě Helia, vydá po jejích stopách. Adino psaní se totiž zdá být voláním o pomoc a i přesto, že Ada po spojení s Rose přes vysílačku přizná, že netuší, kde se na lodi její sestra vlastně vzala, rozhodně ocení její přítomnost. Na palubě totiž na první pohled není něco v pořádku a zcela vylidněná vstupní hala s obřím nápisem „karanténa“ rozhodně nevěstí nic dobrého.

Aby nebylo těch podobností s BioShockem málo, bude vám po podstatnou část hry dělat společnost pouze vysílačka. Rose se kromě své sestry, ke které se postupně snaží skrz napůl funkční loď dostat, spojí ještě s podivným chlapíkem jménem Aubrey King. Pomoc šéfa technické údržby Helia se při počtu zamčených dveří a po výpadku proudu potemnělých chodeb Rose velice hodí a souhlasí, že mu na oplátku pomůže s osvobozením z plameny obehnané budovy. Ale to by už k příběhu stačilo.

KUDY, KUDY, KUDY CESTIČKA

Hratelnost Close to the Sun se převážně skládá z průzkumu prostředí a řešení logických hádanek. Tady ovšem trochu naráží. Rozlehlost Helia se vývojářům sice podařilo vykreslit skvěle, hra je ovšem svým rozsahem poměrně skromná a za deset půlhodinových kapitol musí hráče stihnout provést veškerým svým obsahem. Výsledkem je obrovské množství dveří, z nichž je většina po stisknutí kliky zamčená, a uměle vytvořené cestičky z popadaných cestovních zavazadel nebo mrtvých těl. Rozsáhlé a přesto poměrně prázdné prostory občas odrazují od hledání zřídka umístěných předmětů dokreslujících pozadí příběhu, protože do většiny míst se prostě nedostanete nebo neobsahují nic, co by vám v postupu jakkoli pomohlo.

Uvěřitelnosti celé hry za mě nejvíce škodí chování hlavní postavy, která se mezi zástupy mrtvol často pohybuje jako by nic

Logické hádanky nejsou příliš náročné a hra se tak může soustředit na to, v čem vyniká nejvíce. Tím je samotné vyprávění okolností zkázy Helia a odhalování rolí obou sester, ale i dalších aktérů vyprávění. Uvěřitelnosti celé hry za mě nejvíce škodí chování hlavní postavy, která se mezi zástupy mrtvol často pohybuje jako by nic, a zdá se, že jí celkově jen tak něco nerozhodí, čemuž se vzhledem k okolním událostem jen těžko věří. Nad tím ale naštěstí není moc času přemýšlet. Atmosféra hry je skutečně povedená a přes všechny výše uvedené výhrady dokáže Close to the Sun hráče vtáhnout do svého světa a díky svižnému vývoji událostí si poměrně snadno udrží jeho pozornost až do samotného konce.

Animace nepřátel působí v kontrastu s opravdu detailně vymodelovaným prostředím až směšně

Aby nebyla hra pouze strašidelným walking simulátorem, obsahuje i akčnější pasáže, jejichž náplní je nejčastěji útěk před nějakým druhem nebezpečí. V tuto chvíli se na scénu dostanou i vedlejší postavy a je okamžitě vidět, že rozpočet hry a velikost vývojářského týmu byly skutečně skromné. Nejvíce je tento nešvar pozorovatelný na animacích vašich nepřátel, které v kontrastu s opravdu detailně vymodelovaným prostředím působí až směšně. Běžeckých pasáží ale ve hře není mnoho a často trvají pár desítek vteřin, takže zážitek z hraní vám pravděpodobně nezkazí.

Close to the Sun

NAKONEC TO VLASTNĚ DOCELA FUNGUJE

Záměr autorů vyprávět zajímavý příběh v uvěřitelném světě se vlastně nakonec celkem povedl. Často neohrabaný pohyb Rose a lacině vypadající animace vedlejších postav na tom nic zásadního nemění. Hra svým obsahem prostě táhne a když už to vypadá že přestane, skočí do další kapitoly. Do plusů lze z nezmíněného přičíst ještě příjemnou hudbu a sníženou cenovku, která je však u takhle krátkého titulu nutností. Jestli se tedy chcete na pár hodin ponořit do hororového světa alternativní minulosti, dostanete za svých 30 eur vcelku přiměřený zážitek. O žádnou povinnost pro každého se ale rozhodně nejedná.

Close to the Sun

Storm in a Teacup předvedli na své možnosti nadprůměrný výkon, který však žánr hororu nikam neposouvá. Close to the Sun si naopak půjčuje prvky z jiných her, které ovšem obaluje do působivého kabátku a intenzivního vyprávění, což by mělo hladovým fanouškům podobných titulů stačit.