Cleopatra - A Queen's Destiny Recenze Cleopatra - A Queen's Destiny

Cleopatra - A Queen's Destiny

Robotron3

Robotron3

14. 10. 2007 22:00 1

Tak a dost! Dost s hrami přes kopírák. Jestliže sportům od Electronic Arts vytýkáme každoroční obměnu v podobě datadiskového obsahu za cenu plnohodnotné hry, musíme ostatním měřit stejným metrem. Firma Kheops Studios nás zavaluje svými adventurami v celkem pravidelných intervalech. Namátkou si připomeňme Return to Mysterious Island, ECHO Secrets of The Lost Cavern, Safecracker, atd., to vše jsou hry tvořené dle jednoho mustru, doslova přes šablonu – vezměme si ať známý, či smyšlený historický příběh a zasaďme jej do prostředí a do enginu, jenž oslňoval hráče ještě tak v letech devadesátých u první Atlantis od dnes již zaniklého studia Cryo.

Jelikož je pro recenzenta velice nevděčné psát o hře, která byla vlastně popsána už několikrát, jen s obměněným příběhem (viz recenze všech výše zmíněných titulů), řekněme si, proč by Cleopatra mohla být docela dobrou hrou, ale proč tomu tak není.

Neproměněný vklad

Umístit hru, zvláště pak adventuru, do historických událostí a do skutečného prostředí je věc v zásadě chvályhodná. Schola ludus, jak by řekl Jan Ámos Komenský. Vždy mě zajímaly počítačové hry, v kterých bych se mohl procházet po historii, po starověkém Egyptě, po Alexandrii, zažít si to, pohovořit si s lidmi, nebo jen tak obdivovat architekturu, prostředí - ještě ve své nedotčené kráse. Ale firmě Kheops Studios se tato myšlenka jaksi vytrácí pod návaly přežitých adventurních stereotypů. K čemu nám je hra zasazená do Egypta, do doby, kdy vládla královna Kleopatra, kdy se strachovala o trůn vinou svého podlého bratra. K čemu nám je to vše, když jako novorozeně z lůna matčina jsme vyvrženi do Alexandrie, beze všeho, s holýma rukama (nohama taky), do víru událostí, zjistit, kam se poděl náš učitel astrologie a naše milá, a po vzoru detektivní kanceláře pak pracovat pro Kleopatru a nakonec zachránit celý Egypt? K čemu nám to všechno je? Ano, v základě by nám to i mohlo k něčemu být, ale kdyby jen ten herní princip dávno přežitých adventur nebyl tak neskutečně otravný!

Cleopatra - A Queen's Destiny
Pokud jste totiž ti, kteří kvůli přílišné složitosti inventáře, neuvěřitelnému počtu předmětů, jež mezi sebou musíte kombinovat v roztodivných kreacích, pokud jste to vy, kteří spílají autorům při každé logické hádance vyřešené stylem „použij všechno na všechno“, pokud jste z těch hráčů, odpůrců klikacích adventur, budete Cleopatru nenávidět. Zde nejde o nic jiného než o sbírání předmětů (hodně předmětů, obrovské množství předmětů!) a o jejich používaní kde se co dá, občas cíleně, často však velice nahodile. Dále pak řešíte hádanky, které zase pochopitelně souvisí s předměty a s jejich patologickým kombinováním. Jako když musíte nastavit správnou konstelaci znamení na hvězdném glóbu, aby šíp ze sochy vystřelil kýženým směrem a otevřel tak tajné dveře astrologické laboratoře, nebo když jednomu milovníku krokodýlů budete muset ručně vypálit sošky jeho oblíbené bohyně, aby vás nechal vstoupit do velké knihovny – což samozřejmě nebude jen tak.

Ono např. v adventurách jako The Secret of Da Vinci, též od Kehops Studios, se takovéto hledání kódů, hádanek a šifer ještě snese. I ta šílená kombinace nekonečného množství předmětů je odůvodnitelná, jenže na místech, kde bychom se měli spíše zastavit a vstřebávat starověkou atmosféru, krásu Alexandrijské knihovny, majáku na ostrově Faru, něco se z té doby dozvědět, přiučit se, ne a prostě ne, na to zde není čas. Hráč je neustále stavěn před ustavičný stres plynoucí jak z velkého množství předmětů, tak z docela těžkých hádanek (zvláště pokud neovládáte na sto procent angličtinu), které většinou nesou rozluštění ve zkoumání starých svitků a indicií, jež nalézáte všude možně po okolí a které též posouvají příběh vždy o něco dále.

Cleopatra - A Queen's Destiny
Hlavní problém hry tedy je, že je tu brán až pedantský důraz na hádanky samotné a na jejich řešení, že celý svět krásného Egypta, postav, dialogů a příběhu tak vyzní zcela chladně, vlastně zbytečně. Jakoby celé to prostředí bylo něčím navíc: Ano, tady jsou hádanky, puzzle, vidíš, hráči, to je zde důležité, jen si lámej hlavičku, a tady máš všechno to ostatní, jen takovou omáčku k tomu, aby ti to celé dobře klouzalo do krku. A to je podle mě od základu špatně postavená myšlenka. Mělo by to být obráceně, měl bych se kochat Egyptem, udělat si výlet v čase, podívat se na místa, které už nikdo neviděl tisíce let, hovořit s lidmi, kteří už dávno a dávno nežijí, odnést si zážitek prostřednictvím něčeho, co může poskytnout jen počítačová hra. Takhle mi ale zůstává jen frustrace, frustrace a zase frustrace a z Egypta zůstal jen pocit, jako bych byl účastníkem jednoho velice nepovedeného zájezdu.

Celou hru ještě o to více podrývá nedoladěné technické zpracování, které je na požadavky a reakce hráče velice líné (i na silných sestavách). Kurzor myši se vám potácí jako po deseti pivech. V samotném herním prostředí, kde procházíte v přesně stanovených lokacích a kde se rozhlížíte po okolí, tam se to ještě snese, ale utrpení přichází právě s otevřením inventáře, tam, kde by měla být hra nejrychlejší, je zdaleka nejpomalejší, a tak kombinace předmětů, jejich používání a zkoumání se stává doslova noční můrou.

Cleopatra - A Queen's Destiny
Ale abych jen nehaněl, jedna věc mi přišla v celku originální a zajímavá. Je to v počátku hry možnost zvolit si symbol znamení zvěrokruhu, který vás bude provázet po celou hru. Zajímavé je, že volba má opravdu vliv na některé herní momenty, kdy, jste-li narozeni ve správném “šťastném znamení“, bude pro vás řešení některých hádanek malinko jednodušší a naopak. Ovšem, to má i druhou stranu mince. Může se stát, že pokud si nebudete vědět rady s nějakou hádankou, jen těžko vám bude radit někdo, kdo hrál za jiné znamení.

A závěr? Přese všechno si myslím, že firma Kheops Studios opět uspěje. Uspěje totiž u publika a u hráčů, kterým se předchozí hry líbily a takovýto archaický adventurní systém jim prostě vyhovuje. Ale pro všechny ostatní hráče, ať z hlediska vzdělávacího, či z hlediska čistě herního, nemá Cleopatra - A Queen's Destiny moc velký smysl.

Cleopatra - A Queen's Destiny

Jak už to tak u těchto her bývá, pokud se vám předchozí hry Kheops Studios líbily, bude se vám líbit i Cleopatra, pro všechny ostatní hráče jsou tu však jiné hry, zajímavější, lépe zpracované a prostě lepší.

Zajímavé prostředí starověkého Egypta za vlády královny Kleopatry. Detektivní příběh.
Staromilský adventurní systém, který kazí herní zážitek. Příliš mnoho předmětů, přílišné lpění na puzzle a hádanky na úkor hratelnosti. Líný herní interface.