civilization-v-gods-kings
Sid Meier’s Civilization V: Gods & Kings Recenze Civilization V: Gods & Kings

Civilization V: Gods & Kings

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

27. 6. 2012 22:39

Pátý díl slavné série tahových strategií Civilization byl přijímán s nadšením i rozpaky. Přesun od čtvercových k šestiúhelníkovým polím či "vyčištění" bojového systému od nekonečných "sloupečků" s jednotkami byly kvitovány s povděkem. Hra představila koncept městských států, ruiny po starobylých civilizacích a další novinky, jež usnadňovaly další postup. Z druhé strany byla ale osekána o řadu zásadních mechanismů v čele s náboženstvím – a chyběly také jakékoli špionážní informace o síle a slabinách národa, s nímž se hráč chtěl pustit do křížku. DLC Gods & Kings, které navazuje na menší obsahové balíčky s civilizacemi a mapami, řeší právě tyto dvě oblasti: přichází totiž s novým systémem víry a špionážní obrazovkou dostupnou od renesance.

Víra po etapách

Systém víry je velice šikovný a odráží i fakt, že se náboženství v průběhu historie mohou měnit. Na horní lištu k bodům výzkumu či kultury přibývají nyní také body víry. Po nashromáždění určitého množství víry je možné založit pantheon, čímž se raná civilizace přihlásí k nějaké primitivní víře. S pantheonem se váže jednorázový bonus například k produkci, výdělečnosti určitých polí nebo boji. Časem se stane, že civilizace vygeneruje proroka (jeden z typů velkých dějinných osobností). Tehdy je možné založit plnohodnotné náboženství.

Na výběr je z řady existujících druhů víry od judaismu přes křesťanství, islám, buddhismus až třeba k šintó nebo zoroastrismu. Ale hráčově fantazii se meze nekladou – může si novou víru pojmenovat klidně po svém. Civilizace přitom zůstává striktně neutrální a politicky korektní: sám hráč tedy rozhoduje, jaké bonusy přinese křesťanství či islám, nic není dopředu předepsáno a hra se tak účelně vyhýbá nařčením z podjatosti. Volí se přitom hned několik druhů bonusů: každá víra sebou nese výrazné plus pro svého zakladatele, jenž získává například body kultury za města, která ji přijmou. Dále je součástí "výbavy" nové víry také bonus pro všechny, kdo ji přijmou (třeba v možnosti utrácet body víry za náboženské stavby apod.). A třetí rovinou je bonus k šíření pro misionáře a inkvizitory. Postupem čase se pak může objevit další prorok, který sbírku efektů dané víry ještě obohatí.

Hráči díky náboženství mohou ještě zefektivnit svůj postup některou z cest vedoucích k vítězství: například získat nezanedbatelné kulturní bonusy, či vědecké body. Stejně tak si lze pomoci v jinak zanedbávané oblasti, na kterou už nezbývají finanční prostředky. Nové jednotky misionářů převracejí na víru blízká města, inkvizitoři naopak "vymítají" cizí nežádoucí víru. Pravdou je, že okolo šestnáctého, sedmnáctého století už náboženské války trochu ztrácejí "drajv" – ale ve středověku či renesanci jde o důležitý prvek a hezké zpestření.

Špionáž a sabotáž

Právě spolu s renesancí přichází také možnost špionáže – na založené ambasády navážou rozvědky, zpracované formou speciální obrazovky, v níž hráč může vyvolávat různé akce svých zvědů. Je škoda, že špioni nejsou přímo jednotkou fyzicky dostupnou na mapě, jako byli v minulých dílech Civilization. Řešení formou univerzální obrazovky se zdá být trochu laciné, i když postačuje k tomu, aby se hráč cítil výrazně informovanější a mocnější, než tomu bylo v základním balení Civilizace V.

Některé dlouhodobé problémy Civilization V stále přetrvávají. Je pravdou, že diplomacie je značně omezená. Zároveň bojová AI dělá občas hodně špatná rozhodnutí. Ale ostatní věci, které Gods & Kings přinášejí, dělají z pátého dílu konečně důstojného a mimořádně chytlavého nástupce slavné série. Jen ve stručnosti lze ještě vyjmenovat obsahové bonusy: nové národy se specifickými silami a slabinami, některé – jako Byzanc – zaměřené specificky na náboženství. Nové typy městských států, upravené efekty řady budov či divů světa, tři velké scénáře. Ale Gods & Kings není třeba poměřovat jen optikou množství obsahu: důležitější než fakt, jestli hráči u scénářů stráví pět či třicet hodin, je to, že hlavní náhodně generovaná hra, je díky obohacení o víru a špionáž pestřejší a zábavnější.

Sid Meier’s Civilization V: Gods & Kings

Vydařené DLC, které přidává přesně ty prvky, které páté Civilizaci doposud nejcitelnějši chyběly. Prostor pro zlepšení tu ještě je, ale už teď hrozí Civilizace V značným narušením pracovní morálky strategicky pozitivní části redakce.