Civilization IV: Beyond the Sword Recenze Civilization IV: Beyond the Sword

Civilization IV: Beyond the Sword

Jan Horčík

Jan Horčík

13. 8. 2007 22:00 1

Chovám hluboké podezření, že Sid Meier a jeho kumpáni z Firaxis chtějí své hráče finančně a především společensky zruinovat. Ne že by snad nasazovali ceny svých produktů příliš vysoko, to spíš právě naopak. Jestliže jste se za boha nemohli odlepit už od původní Civilization IV, věřte, že úplně stejný - jen o něco intenzivnější - problém budete mít i po instalaci datadisku Beyond the Sword.

Udělat herní datadisk je pro vývojáře jedna z nejsnadnějších věcí. Udělat ale opravdu dobrý datadisk a ne jen takové to domácky přežvýkané "pár map a tři jednotky", to už chce kumšt. No nebudu vás dlouho napínat, Firaxis to mají všechno v malíku. v novém datadisku připravili pro hráče podstatné změny hned v několika rovinách, které dále umocňují a rozšiřují zážitek z hraní.

Přestože pro někoho může největší kouzlo Civilization spočívat právě v úvodních fázích hry, kdy se jeho civilizace teprve rodí, jiní hráči preferují pokročilejší hru. Pro ně je určena volba Advanced start, která umožňuje hráčům připravit si v editoru svou civilizaci, postavit města, infrastrukturu, a začít hru jako relativně rozvinutý národ bez nutnosti pitvoření se skrze úvodní peripetie.

Civilization IV: Beyond the Sword
Naopak pro pozdější fáze hry je výborná novinka v podobě kolonií. Části vašeho impéria se mohou řízeně odtrhnout a stát se vazaly, kteří jsou ovládaní umělou inteligencí. Hráčova civilizace tak už zdaleka nemusí být jednolitým kolosem, ale naopak "akčnější" soustavou různých kolonií. Kolonie se samozřejmě musí nacházet na jiném ostrově nebo kontinentu. Kolonie fungují úplně stejně jako vazalové v původní Civilization IV, takže i s nimi musíte udržovat (pokud možno) co nejlepší diplomatické styky. A to leckdy není úplně jednoduché.

Další zajímavou novinkou datadisku jsou náhodné události, které do hry přinášejí příjemné osvěžení. Kdykoliv v průběhu hry vám může hra oznámit nějakou zajímavou událost, která se odehrála v jiné nebo vaší říši. Pokud se odehrála ve vaší, máte navíc možnost různě jednat a reagovat na ni. Ať už se jedná o přírodní katastrofy (pošlete pomoc, nebo zůstanete nečinní?), letecké neštěstí, události ve městech a podobně. Náhodných událostí lze využít jak k oslabení protivníka, tak k posílení diplomatických vztahů. Některé události se prezentují dokonce ve formě úkolů, čímž zaměstnávají hráče a chutně okořeňují už tak bohatý herní systém.

Ten je dále rozšířen o několik novinek. Například korporace, které fungují podobně jako náboženství, v podstatě jej nahrazují v pozdějších fázích hry. Stejně jako můžete rozšiřovat po městech svou víru, lze nyní rozšiřovat také vliv korporací. Může jít například o důlní společnosti, řetězce suši restaurací nebo další z pěti typů podnikání. K založení korporace je ovšem třeba jedné Velké osobnosti. Stejně jako náboženství jsou korporace dobrým sluhou, ale zlým pánem. Pokud je využijete správně, mohou vaší státní pokladně přispět, na druhou stranu je nákladné jejich spravování a cizácké korporace vám mohou pěkně zavařit. Korporace lze také využít k dosažení ekonomického vítězství.

Dalším podstatným zásahem do herní mechaniky je zdůraznění špionáže, která je nyní neopominutelnou součástí hry. Do špionáže investujete podobně jako do vědy či kultury a získáváte za to body. Ty pak mohou využít vaši špiclové k provádění různých nekalostí uvnitř cizích měst. Čím více budete na špionáž vydávat, tím podrobnější informace o svých protivnících (nebo i spojencích) budete mít a tím více akcí budete moct podniknout. Ačkoliv špionáž byla důležitá už v původní hře a mohla vám pomoci k vítězství, v datadisku už můžete za pomoci svých agentů výrazně ovlivnit průběh hraní a třeba sabotovat tah na bránu ostatních protihráčů. Samozřejmě, že efektivita špionážních akcí se násobí v průběhu (plánování) vojenských operací.

Civilization IV: Beyond the Sword
Kromě větších či menších zásahů do herních principů přináší datadisk také klasický nový obsah jako jsou nové jednotky, vůdcové, technologie, divy světa, budovy a civilizace. Zahrát si tak můžete za Holanďany, Portugalce, staré dobré Babylóňany a dalších sedm nových národů. Mezi novými vůdci jsou to třeba Abraham Lincoln nebo Sedící býk Indiánů. Klasického nového obsahu je dostatek, obzvlášť užitečnou novou jednotkou je třeba protitanková pěchota, ale co činí nový datadisk opravdu výjimečnou záležitostí, to jsou nové scénáře.

Datadisk nabízí osm nových oficiálních scénářů/modifikací. Mezi ty nejlepší patří Final Frontier, který hru mění de-facto ve vesmírnou tahovou strategii typu Master of Orion. Místo měst zakládáte kolonie uvnitř hvězdných systémů, osidlujete planety, stavíte vesmírné základny, kolonizační lodě, propojujete své systémy a vynalézáte spousty nových technologií. Stejně kvalitním novým scénářem/modem je Next War, který konečně dává hráčům možnost vynalézat pokročilejší technologie a nikoliv obligátní "Future Tech", které dokážou naštvat snad každého nadšeného hráče. Mechové, kyborgové, no prostě labůžo. Mimochodem, mezi tou spoustou novinek v datadisku, které jsem opomněl zmínit, je i skutečnost, že vesmírné vítězství už se nepočítá vypuštěním vesmírné lodi, ale jejím úspěšným dosažením cíle. Může se tedy stát, že sice vypustíte loď později než ostatní, ale například s více motory, a tedy dosáhne Alfy Centauri dříve. Kromě osmi oficiálních scénářů jsou tu ještě tři fanouškovské, které patří k tomu nejlepšímu, co se v komunitě urodilo.

Datadisk Civilization IV: Beyond the Sword je skutečně nadupaný od hlavy až k patě a ukazuje, jak se mají dělat opravdu dobré datadisky. Milovníkům Civilization nesmí uniknout, protože nabízí neskutečné množství novinek výrazně obohacujících už tak zajímavou herní zkušenost.

Civilization IV: Beyond the Sword

Datadisk Beyond the Sword nesmí chybět ve sbírce žádného nadšence pro tuto sérii. I kdyby vás omrzelo běžné hraní, pořád tu jsou vynikající nové scénáře, které dělají z Civilization IV téměř jinou hru.

Objem nového obsahu v tomto datadisku a lehkost jeho zapracování do původní hry je obdivuhodná. Poměr cena/obsah je v tomto případě zcela na straně hráče.
Herní zprávičky jsou trochu nepřehledné, někdo si jistě bude stěžovat i na vyvážení špionáže či korporací, ale není to nic zásadního. Pro méně zkušené hráče bude možná překážkou stále složitější ovládací rozhraní.