Cities: Skylines Recenze Cities: Skylines PlayStation 4 Edition

Cities: Skylines PlayStation 4 Edition

5. 9. 2017 10:00 4

Ještě před několika lety bychom se při spojení konzolí a budovatelských strategií chytali za hlavu. Původně počítačové strategie se obecně moc na domácích konzolích neuchytily kvůlli jinému ovládacímu schématu. Na PS1 si hráči mohli vyzkoušet, jaké to je ovládat kurzor ne myší, ale tlačítky, a rychle se na toho kočkopsa zapomnělo. Snad až pár let staré Tropico 5 na konzolích ukázalo, že když se staví po jednotlivých budovách, tak to s ovladačem docela jde. No ale co Citites: Skylines a jejich důraz na stavbu silnic a dálnic, štětcové vybarvování čtvrtí a menu se spoustou nabídek, jak se to ovládá s analogy a tlačítky? Kupodivu to jde docela dobře.

Cities: Skylines je hra, která přebírá základní systémy série SimCity, jen je na rozdíl od pátého dílu v mnoha ohledech skutečně předvádí dle současných standardů. Při stavbě města se řídíme poptávkou po rezidenčních, komerčních a průmyslových zónách, na kterých pak rostou odpovídající budovy. Ty městu nesou určitý zisk, ale pokud se podaří naplnit potřeby jejich nájemců, postoupí na vyšší úroveň a přinesou ještě vyšší zisk. Lidi ve městě chtějí mít přístup k vodě, fungující kanalizaci, stabilní přívod energie, mít blízko k obchodům, parkům, školám, nemocnicím a MHD, chtějí bydlet v tichém prostředí, být pod ochranou policie a požárníků, a tak dále. Na hráči je zařídit město tak, aby uspokojil potřeby obyvatel, navrhl dopravní síť, která nezkolabuje pod množstvím aut v ulicích, a zajistil pravidelný přísun peněz do městské kasy a tím si umožnil další expanzi. A jelikož je možné stavět až na ploše o 36 km2, rozhodně je kam své město rozšiřovat.

BEZ JASNÉHO TRUMFU V RUKÁVU

PlayStation 4 Edition pak přináší základní hru a obsah, který do ní přišel s prvním placeným rozšířením After Dark, který do hry přidal den a noc, s ním změny v chování obyvatel dle denní doby a několik novinek, jako například budovy evropského stylu, specializace pro komerční čtvrti či nový způsob dopravy po městě. Pro nenáročného stavitele, třeba někoho, kdo hraje výhradně na konzolích a na počítačové stavitelské strategie se dívá se závistí v očích, je to vcelku dobrá nadílka. Na konzolích hra v podstatě nemá konkurenci, což však není jediný důvod, proč by měla hráče zajímat. Už před dvěma lety byly Cities: Skylines ve svém žánru výjimečně dobrou hrou, která sice nebyla bůhvíjak originální a nepřišla s hyperrealistickou simulací správy města, ale představovala po všech stránkách zábavnou hračku, ve které je radost navrhovat urbanistické zázraky. To platí i o verzi pro PS4, avšak s jedním velkým ale.

Konzolová verze uživatelské mody nepodporuje a, není třeba chodit okolo horké kaše, je to její hlavní neduh.

Cities: Skylines na PC téměř okamžitě po vydání vytvořily kolem sebe komunitu hráčů a tvůrců, kteří vyprodukovali bezpočet nových objektů, grafických modifikací a hlavně nástrojů, s nimiž se stavba města stala mnohem komplexnější a bohatší na různé možnosti. Konzolová verze uživatelské mody nepodporuje a, není třeba chodit okolo horké kaše, je to její hlavní neduh. Upřímně, až do hraní na PS4 jsem si ani neuvědomil, kolik zpříjemňujících modů jsem si za ty roky do PC verze nainstaloval. Jeden příklad za všechny: stavba parků a lesů je na konzolích otravná, neboť hra generuje modely vždy ve stejném natočení a bez zdlouhavé rotace každého jednoho stromu vysázíte identické stromy jen možná různých velikostí. Takové maličkosti během hraní zaregistrujete vícekrát a je škoda, že je hra sama neopravuje a vyřešily je až mody.

ČÁRY S OVLADAČEM

Co pak může nabídnout verze hry, která takový uživatelský obsah nemá? Odpověď vás možná překvapí. Zaprvé, Cities: Skylines se na ovladači ovládá překvapivě dobře. Navigace v menu probíhá přes R1 a L1, v podmenu pak na d-padu. Levý analog pohybuje pomyslným kurzorem ve středu obrazovky, pravý natáčí kameru. Stisknutí analogu vyvolá textový popis nabídky, trojúhelník například zakroucení silnice či styl vybarvování parcel, čtvereček spustí buldozer ke zničení čehokoliv, zoom pak spočívá na R2 a L2. Na jiný způsob ovládání jsem si zvykl téměř okamžitě a byť se stavba silnic nebo barvení zón vykonává o něco lépe pomocí myši, díky analogům je možné ovládat kameru úplně jinak než s myší a provádět s ní skvělé průlety nad městem. Zní to možná jako blbost, ale o čem jiném by mělo Cities: Skylines být než o postavení města snů a následném kochání se nad tím, jak vypadá třeba při západu slunce. Na myši nikdy tak elegantní pohyb kamery nešel a opravdu to stojí za to.

Druhou, a vlastně možná ještě větší předností konzolových Cities: Skylines je ale fakt, že hra na PS4 běží plynule. Dokonce tak plynulé, že jsem takhle stabilní framerate ve Skylines na PC nezažil! Jasně, je to částečně dosaženo znatelným doskakováním detailů blízko kamery, ale i středně velká města s desetitisícemi obyvateli framerate neovlivní. Bylo to pro mě velké překvapení, neboť engine Unity, na kterém Cities běží, má s plynulostí na konzolích problémy. Tady se to ale podařilo studiu Tantalos Media, které mělo port na starosti, vyřešit k mé naprosté spokojenosti.

MOC SE TOHO NEZMĚNILO

Pokud vám přijde, že se soustředím na technické drobnosti, zatímco opomíjím samotnou hratelnost, pak je to jen tím, že na PS4 jsou až na zmíněné změny Cities: Skylines tou samou hrou, kterou jsem recenzoval na jaře 2015. Vlastně snad jen jednu další věc jsem zaregistroval - mám pocit, že čas v konzolové verzi plyne i na nejvyšší rychlost pomaleji než v PC verzi. Možná je to kvůli potřebě vypočítat přesun obyvatel, zboží a služebních vozidel po městě a kvůli zachování plynulosti bylo třeba nárok na výpočty trochu snížit. Možná je to z jiného důvodu a možná je to jen můj dojem. Každopádně dosáhnutí města o 50 000 obyvatelích mi pocitově trvalo o něco déle, než při hraní na počítači.

Cities: Skylines PlayStation 4 Edition

Snad se nezlobíte, že k bližšímu poznání Cities: Skylines na PS4 vám nestačí přečíst jedna, ale celkem dvě až tři recenze. Zato vám ale jasně odpovím na otázku, která vás pravděpodobně zajímá. Hrát na PC nebo PS4? Jednoznačně doporučuji PC verzi, která kromě podpory modů už dostala mnoho bezplatných aktualizací a nepotřebných, ale vcelku pěkných placených rozšíření. Nicméně konzolová verze má svoje kladné stránky, její ovládání snad nemohlo dopadnout lépe a pokud nemáte herní počítač a chcete si pohrát se stavbou měst, pak nemusíte dlouho váhat. Navíc podle toho, co jsem slyšel od vývojářů na Gamescomu, konzolová verze by nemusela dlouho zůstat ošizena o DLC a bezplatné aktualizace, kterých se hra na PC dočkala.

Cities: Skylines

Nepravděpodobný port nejlepší současné stavitelské hry dopadl nad očekávání dobře. Absence modů je citelná, ale i bez nich se pořád jedná o skvělou hru, která nemá konkurenci.