Cities: Skylines - Parklife Recenze Cities: Skylines - Parklife

Cities: Skylines - Parklife

Vojta Dřevíkovský

Vojta Dřevíkovský

18. 7. 2018 14:45 4
Reklama

Další půlrok je za námi, což znamená, že vyšlo další rozšíření pro Cities: Skylines. Nyní když už hra má komplexní řešení dopravy, cyklus dne a noci, živelné pohromy i v podstatě milé nadstavby jako ekologická řešení urbanistických problémů či zasněžené mapy, zdá se, že už není co přidat. No, a přesto Finové z Colossal Orderu s něčím novým přišli a ládují svoji megaúspěšnou hru dalším obsahem. Rozšíření Parklife se zaměřuje na městskou zeleň a překopává systém turismu, ale jsou to novinky natolik zásadní, aby vás přesvědčily ke koupi?

VE JMÉNU KRÁSY A KLIDU

Parky byly dosud poněkud opomíjenou součástí Cities: Skylines. S dosavadními nástroji šlo vytvořit kusy zeleného prostoru, které mohly připomínat lesoparky či větší oázy klidu v urbanistické síti, ale bez odpovídajících modů z toho obyvatelé měst nic neměli. Dokud nebyla postavena “budova” parku, zeleň pro lidičky jakoby neexistovala. To napravuje nový systém zón, který leží nad vrstvou čtvrtí a umožňuje věnovat jakkoliv velkou plochu relaxaci a zábavě. Označená zóna se stává parkem a jeho rozvoj představuje novou herní nadstavbu, téměř takovou minihru ve stylu správy hudebního festivalu z dřívějšího DLC.

Oficiální možnosti zkrášlování měst tak opět dohání něco, co mody vyřešily již před lety.

V nabídce parků přibylo několik záložek, ve kterých najdeme budovy a vybavení pro čtyři nové druhy parků a ještě seznam snad všech dostupných dekorativních předmětů, jako jsou lavičky, odpadkové koše, lampy nebo truhlíky s květinami, které můžeme samostatně stavět na jakoukoliv volnou plochu. A to i mimo zónu parku! Oficiální možnosti zkrášlování měst tak opět dohání něco, co mody vyřešily již před lety.

POSTAV SI SVOU STROMOVKU

Ale to už je takový úděl DLC pro Cities: Skylines. Alespoň onen hlavní nový systém parků přináší něco, na co komunita ještě nepřišla. Je mi záhadou, proč nedošlo k integrování se stávajícími parky a jejich umisťováním, nicméně s novými nástroji si kromě standardních městských parků můžete postavit i zábavní park, zoologickou zahradu a přírodní rezervaci. Zaměření ovšem není škatulka, ze které nejde ven. Takže jestli se rozhodnete uprostřed svého města postavit park s kavárnami, prolejzačkami a výběhem žiraf, nic vám v tom nebrání.

Vlastně ano, brání. Ne všechny budovy jsou zpočátku dostupné. Musíte se k nim totiž propracovat. Parky je třeba vylevelovat, k čemuž slouží dvojí statistika - návštěvnost a jakýsi faktor zábavy. Čím víc budov je uvnitř parku, tím je zábavnější. Když je pak na dobrém místě, tím navštěvovanější je. Každá úroveň parku má požadavky na obě statistiky a po jejich dosažení se zpřístupní v daném typu parku pár nových budov. Vaše zoo tak zpočátku bude mít jen areál pro gazely, ale časem a s trochou péče dosáhnete i na slony, žirafy a plameňáky. Celkově je správcovská minihra vlastně triviální, ale zpočátku alespoň vytváří pocit, že k něčemu spějete a někam se posouváte. Jakmile však v jednom parku něco otevřete, můžete to postavit v kterémkoliv jiném parku a progres vezme za své.

SPÍŠ HRAČKY NEŽ NÁSTROJE

A ačkoliv je fakt fajn, že si nyní můžeme v městech postavit zábavní park, který není jen jedna velká kostka, je škoda, že rozšíření Parklife nepřináší více budov, které parky plní. To jsou takové ty kavárny, obchody se suvenýry, areály se zvířaty, pouťové atrakce, kempy, altánky a vyhlídky, které si v parcích stavíme a zvyšujeme tak jejich zábavnost. Asi těžko si ve městě postavíte víc poutí nebo zoo, ale třeba městským parkům docela chybí stavby, které by odlišily jejich vzhled napříč vaší metropolí. V současnosti si tak každý městský park musí vystačit především s kavárnou, dvěma altánky, hřišťátkem a náměstíčkem a všechny tak nějak vypadají ve výsledku stejně.

I takový minipark u výstupu z metra může nakonec pěkně přispět do městského rozpočtu.

Také se mi při stavbě zoo nebo zábavního parku zastesklo nad dedikovanými tycoony a jejich komplexnějšími nástroji pro provoz. Nemuselo by se jednat úplně o hru ve hře, ale určitě by se mi líbilo, kdybych měl větší kontrolu nad správou takových speciálních parků anebo alespoň měl větší nabídku obchodů se suvenýry a občerstvením. Takhle má hráč možnost jen ovlivnit cenu vstupenek a může zapnout speciální “vyhlášky”, které umožní třeba noční prohlídky, pravidelný ohňostroj nebo marketingovou kampań. Není toho moc a nedokáže to úplně uspokojit nějaké chutě po managementu.

KRÁSNÉ A NAVÍC NAŠE?

Alespoň, že mají tyhle parky i své využití. Pokud je dobře postavíte a vhodně naceníte vstupenky, dokážou i pěkně vydělat. Každý park vyžaduje jeden hlavní vchod, ale pak může mít vedlejších vchodů, kolik chcete. Můžete tak z parku udělat výhodnou zkratku a křižovatku pro chodce, které neodradí ani několikadolarový vstup. Takže i takový minipark u výstupu z metra může nakonec pěkně přispět do městského rozpočtu.

Cities: Skylines - Parklife
i Zdroj: Hrej.cz

Kromě toho, že něco vydělají, parky především město zkrášlují. A to jak esteticky (pokud se tedy neřídíte heslem Hnusné, ale naše), tak systémově. Může za to nový systém “appealu”, takové té přitažlivosti lokace. Ta je částečně propletená s hodnotou pozemků, ale na rozdíl od ní ji negenerují pouze jednotlivé parcely a významné budovy, ale i každý jednotlivý strom a dekorace - skluzavka, houpačky, kiosek nebo stánek s buřty. Rozlehlé parky tak nemusí mít postavenou jednu budovu vedle druhé, ale stačí je osázet stromy a lidem se to bude líbit. Přitažlivost pak samozřejmě zvyšuje hodnotu pozemku, ale také vábí k návštěvě místní i turisty.

LEDVINKU NA PÁS A FOŤÁK DO RUKY

Turismus je totiž další novinkou, nebo spíše přepracovaným systémem, který závisí právě na přitažlivosti vašeho města. Parky, náměstí, do jisté míry lesy a hlavně významné budovy a monumenty zajímají návštěvníky z jiných měst a ty si mezi nimi volně přecházejí. Abyste jim návštěvu města zpříjemnili a kontrolovali jejich pohyb, můžete mezi takovými místy můžete nově vytvářet turistické prohlídky. Klasické pěší túry mohou vést přes cestičky, chodníky a parky, zatímco autobusové prohlídky jsou rychlejší, ale zase mohou zacpat silnice. Nakonec výlety ve vyhlídkovém balónu jsou už pak jen takové perličky, které obohatí vzdušný prostor nad vaším městem věrohodněji než kroužící vzducholodě z Mass Transitu. K tomu všemu mají prohlídky dobrou synergii s turistickými komerčními zónami plnými hotelů a po více než dvou letech od vydání rozšíření After Dark se tak řeší jejich určitá nedotaženost. Navíc mi přijde, že se turistické prohlídky skvěle hodí do evropských měst, do kterých zapadne několik nových pěkných unikátních budov jako je hodinová věž nebo ulička s tradičním trhem a jeden monumentální hrad. Líbí se mi to a líbilo by se mi ještě víc, kdyby se vývojáři věnovali častěji věcem, které se hodí evropským městům do stylu.

Pořád by bylo co zlepšovat a co přidat.

Změny a vylepšení, které Parklife do Cities: Skylines přináší, nejsou nikterak kritické a ani nejsou zpracované tak robustně, jak by si asi zasloužily. Nicméně parky byly dosud docela opomíjenou části hry a s novými oficiálními nástroji je zkrášlování města o něco lehčí a lepší. Pořád by bylo co zlepšovat a co přidat, například s jakým jiným než s tímto DLC by se do hry mohla od vývojářů dostat nahodilá rotace stromů, aby všechny při vysázení nevypadaly jak naklonované? Kdyby totiž toto DLC bylo piknikový koš připravený na odpoledne v parku, museli byste si do něj ještě sami něco přidat, abyste po několika hodinách mezi brabenci na dece měli pořád co jíst.

Cities: Skylines - Parklife
Windows PC

Verdikt

Nové rozšíření pro Cities: Skylines přináší trochu života do městských parků, ale nové nástroje neumožňují více než povrchní správu městské zeleně. Přesto nové systémy stavby parků i turismu přidávají nové výzvy a možnosti, jak si při stavbě města pěkně pohrát.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama