Cities: Skylines - Mass Transit Recenze Cities: Skylines - Mass Transit

Cities: Skylines - Mass Transit

6. 6. 2017 11:14 10

Po dalším půlroce tu máme nové rozšíření pro Cities: Skylines. Mass Transit se zaměřuje na rozvinutí systému dopravy a přidává nejen nové možnosti hromadné dopravy, ale také spoustu nástrojů, které řízení proudu automobilů ve městě usnadňují. Jsou však takové novinky potřeba při obřím množství komunitních modifikací?

DLC PRO MARGE SIMPSONOVOU

Největším lákadlem Mass Transitu je čtveřice MHD, která doplňuje již slušně robustní nabídku možností o méně tradiční, ale rozhodně zajímavé kousky. Pro mě je hvězdou rozšíření jednokolejka, skvělý a moderní způsob, jak rychle rozvést lidi po městě. Nejen, že ji lze stavět volně a prohánět je mezi mrakodrapy, ale především ji můžete postavit nad dvou a více proudovými silnicemi. To samé platí i o jejích stanicích! S trochou demolice si můžete na hlavních třídách postavit hypermoderní stanice, které snadno přepravují lidi z dálky do budov v okolí, a jednokolejka se navíc nijak nedotkne pozemní dopravy, jako to dělají tramvaje. Ostatní novinky jsou spíše okrajové záležitosti, které nemusí najít užití úplně ve všech městech, ale přinejmenším fungují jako základy pro moddery, kteří je jistě brzy dokáží vyšperkovat či využít v nových projektech. Mám tím na mysli především nové vzducholodě, nafouklé pytlíky, které se přitrouble kolébají po nebi a rozváží vždy pár cestujících z jednoho koutu mapy do druhého. Upřímně, vzducholodě vaše problémy s dopravou nejspíš nevyřeší, ale vypadají docela legračně a městu dodávají docela veselou a příjemnou atmosféru. I jim je třeba nastavit přesnou trasu od stanice do stanice, ale naštěstí nejsou nijak limitovány pozemní zástavbou a mohou tak létat kdekoliv.

Přívoz a jednokolejka přicházejí s trumfy, které patří mezi nejužitečnější prvky Mass Transit.

Podobně funguje i přívoz, který najde užití spíše na mapách s množstvím ostrovů. I parníkům je třeba vyznačit cesty po vodní ploše, což není ve výsledku úplně dobré, neboť malé bójky ukazující trasu lodiček nevypadají moc dobře a snad se brzy objeví způsob, jak jejich zobrazování vypnout. Na druhou stranu přívoz přichází rovnou se třemi druhy stanic a jedna se dokonce hodí do vodních kanálů, které automaticky fungují jako cestičky pro parníky. S talentem na plánování tak lze vytvořit vlastní Amsterdam, nebo alespoň město v podobném duchu. Hornatá města nakonec mohou využít nových lanovek, které vypadají pěkně, s převýšením si moc hlavu nelámou a spokojeně dovezou cestující přes hory i řeky.

PROMARNĚNÁ ŠANCE

Přívoz a jednokolejka však přicházejí s trumfy, které patří mezi nejužitečnější prvky Mass Transit. Oba systémy mají rovnou několik typů stanic, přičemž ty nejzajímavější jsou takové, které kombinují několik druhů MHD pod jednou střechou a nabízejí cestujícím snadnou možnost přestupu. Tyto dopravní huby se ve městech stávají centrem zájmu, rušným místem, které dokáže zásadně ulevit dopravním tepnám. Kombinované stanice lodí a autobusů nebo vlaků, jednokolejek a metra jsou velice užitečné. I ledabyle umístěné dokáží přepravit i tisíc lidí denně. Je škoda, že Colossal Order sami nepřišli i s dalšími přestupními stanicemi, které by nějak kombinovaly taxi a tramvaje, tedy MHD, které přišlo v dřívějších DLC. Takhle se novinky týkají jen novinek a nabídky ze základní hry. Dokonce si myslím, že kdyby hra přinesla více přestupních uzlů různých typů, dalo by se mluvit o jednoznačném důvodu, proč si DLC pořídit.

Společně s placeným obsahem dostala hra i bezplatnou aktualizaci, která sama přináší docela dost užitečných věciček a nástrojů, které potěší především ty, kteří nehrají s mody. Nové nástroje usnadňují vizualizaci dopravy a dokonce přibyl i ukazatel průměrné plynulosti dopravy či možnost ručně zvolit, zda daná křižovatka bude mít světla, či pouze stopku u vedlejších silnic. U každé silnice i budovy lze ukázat, kdo a jakým způsobem k ní míří, a stavitelům přijde vhod i rozšíření ukazatelů tvarů blízkých silnic a stupňů zakřivení zatáček, díky kterým je možné lépe tvarovat příjemné paralelní silniční přímky a křivky. Navíc nelze zapomenout, že nově můžeme také pojmenovat jakoukoliv ulici a silnici, kterou postavíte, a konečně se tak někomu splní sen při stavbě rodného města.

MHD POD KONTROLOU

Ještě užitečnější je rozšířená správa MHD. Nová okna ukazují polohu vozů na každé lince, počet čekajících cestujících i aktuální naplněnost vozidel. Navíc jen jedním kliknutím se lze přesunout k jakékoliv zastávce na trase a mít tak přehled, co třeba způsobuje nízkou vytíženost či naopak přeplněnost stanice. Možná to nezní jako taková pecka, ale ani jsem si dříve neuvědomil, jak mi takový nástroj vlastně při hraní chyběl.

Mass Transit se rozhodně hodí pro ty hráče, kteří si na hledání modů ve Workshopu nepotrpí.

Dává smysl, že se vývojáři Cities in Motion rozhodli dát kus předchozí hry do budovatelských Cities: Skylines, a je s podivem, že na to došlo prakticky až po dvou letech od vydání. Až s touto aktualizací se řešení dopravy ve Skylines dostává na touženou úroveň, která dlouho chyběla. Řešení dopravní situace vždy bylo jakýmsi endgamem a až teď máme v rukou dostačující oficiální nástroje, se kterými si můžeme dosytosti vyhrát.

INSPIRACE KOMUNITOU?

Spousta nových nástrojů i možností při hraní si s dopravou je vítaným přídavkem do hry, ale není možné opomenout, že většinu novinek již dříve zpracovala komunita svými mody. Mass Transit se rozhodně hodí pro ty hráče, kteří si na hledání modů ve Workshopu nepotrpí. Také je pěkné, že ve hře užitečné nástroje určitě zůstanou i po další aktualizaci, při které vždy hrozí, že některé mody přestanou (přinejlepším jen dočasně) fungovat. Ale ano, v podstatě všechno v nějaké podobě a často ještě komplexněji lze najít mezi mody, pokud se je rozhodnete prohledat.

Cities: Skylines - Mass Transit

Nic z placené části Mass Transit nelze považovat za absolutně povinné pro jakéhokoliv hráče Cities: Skylines. S tradiční cenovkou nastavenou na 13 EUR, tedy zhruba 350 Kč, se nejedná o nijak závratnou investici a spíše více než méně odpovídá čtveřici nových MHD, přestupním stanicím, novým silnicím, nařízením a významným budovám, které život ve velkoměstech patřičně zpříjemní. Vlastně je to docela sympatické, že v DLC není nic ryze zásadního, ale nezvyklost takového přístupu na první pohled snižuje hodnotu celého rozšíření.

Cities: Skylines - Mass Transit
Linux Linux
Apple Mac

Vývojáři servírují opět ty nejlepší věci v bezplatné aktualizaci a do placeného obsahu dávají milé, byť nepotřebné novinky. Jednokolejky jsou ale bezva a lanovky, přívoz i vzducholodě město vesele oživí.