Cities: Skylines After Dark Recenze Cities: Skylines After Dark

Cities: Skylines After Dark

23. 10. 2015 09:00 10

Pokud mělo rozšíření After Dark odpovědět na otázku, co se děje ve městech po setmění, dozvídáme se, že vlastně nic moc odlišného. Největší změna, tedy proměnlivá denní doba, přišla do hry ve formě aktualizace zdarma a samotné rozšíření přidává několik různých novinek, které však na hru vlastně nemají žádný vliv.

HLEDĚTI NA ZUBY DAROVANÉHO KONĚ

Colossal Order prostě uchopili své první placené rozšíření za špatný konec. After Dark nijak nemění hratelnost hry a dokonce ani nepřidává nové herní mechanismy, které by tvořily jasnou nadstavbu, jako například ve Městech budoucnosti pro poslední SimCity. Ve výsledku se Cities: Skylines hrají v podstatě stejně, ať už se rozhodnete do After Dark investovat, nebo ne.

Nejzřetelnějším (nebo spíše nejnezřetelnějším) příkladem je předělaný systém kriminality, který ve městech zvyšuje aktivitu různých zločinců, a to především v noci v komerčních zónách. Policisté zločince musejí zatknout a pak odvést na policejní stanici nebo do vězení, kam se lumpů vejde více a kde si odpykají pár měsíců, než budou vypuštěni ven do společnosti. Na papíře to zní pěkně a určitě je pěkné hrát hru, která myslí i na simulaci takového systému, ale v praxi to znamená, že do většího města přidáte věznici a tím jste “nový systém kriminality” vyřešili.

Jediná věc, které nelze prakticky nic vytknout, je noc a potažmo proměnlivá denní doba.

I zbytek novinek patří do kategorie věcí, se kterými si můžete vyhrát, ale zásadním způsobem hru neovlivní. Například přibývá možnost postavit ulice, které budou mít dedikované pruhy pro autobusy, taxíky nebo kola. Pokud navíc přijmete vyhlášku, která zakáže pohyb kol po chodnících, vytvoříte tak společně s cyklostezkami jasné cesty pro cyklisty... Ale proč byste to dělali, když systém cyklodopravy v podstatě funguje i bez takových omezení?

Podobně se lze vyjádřit na konto taxislužby, která přináší trochu jiné principy do možnosti pohybu obyvatel a turistů po městě, ale nijak převratné to ani není. Vlastně můžete taxislužbu úplně opominout a nic se nestane. Autobusy, metro a u větších měst i vlaky jsou mnohem užitečnější, citelně prospěšnější a především lépe kontrolovatelné než taxíky, které z jedné lokace rozvážejí své zákazníky po městě.

POVRCHNÍ ZÁBAVA

Asi největší potenciál změny v sobě nesly dvě nové specializace komerčních zón. Podobně jako zaměření industriálních zón na zemědělství, těžební průmysl nebo lesnictví ze základní hry, lze s After Dark nastavit komerčním zónám zaměření na turismus či zábavu. S oběma specializacemi si lze skvěle pohrát, vytvořit široké bulváry s kasiny a mnohopatrovými hotely, které budou lákat turisty z okolí nebo čtvrti plné barů a tanečních klubů, které ožívají se západem slunce. Obě nové zóny mají navíc specifické noční osvětlení, díky kterému je při pohledu na město jistě poznáte. Bohužel při bližším ozkoumání zjistíte, že přesto, že obě specializace nabízejí poměrně dost různých vzhledů budov, jejich typy se zas tolik nemění. Zábavní čtvrti jsou tak opravdu pouze plné barů, heren, bister a diskoték, ty turistické nabízejí jen hotely a kasina. A opět zjistíte, že města s novými zónami fungují vlastně stejně jako města bez nich.

Cities: Skylines After Dark

Jediná věc, které nelze prakticky nic vytknout, je noc a potažmo proměnlivá denní doba, které do hry přišly v rámci aktualizace zdarma, ale do DLC patří už třeba díky jeho názvu. Noční doba je ve hře však mnohem více než pouhá absence slunce na nebi. Pohled na města v noci je sám o sobě naprosto fantastický zážitek imitující nejkýčovitější noční fotografie metropolí a velký podíl na tom mají různobarevné lampy lemující ulice a silnice. Vřelé nažloutlé světlo dvouproudých bulvárů osvětluje části města, kde život po soumraku teprve začíná. Chladné bíle světlo šestiproudovek pak dává jasně najevo, že dopravní tepny jsou připravené na nápor lidí, kteří vyrážejí za zábavou hromadnou dopravou. Černotu dalekých obzorů pak melancholicky protínají světelní hadi meziměstských dálnic tak jako ve skutečnosti a bezpochyb si vzpomenete na vlastní až magické noční cesty po rychlostních silnicích.

Není to jen pouliční osvětlení, ale i budovy, které noc ve městě proměňují v kaleidoskopickou barevnou show. Ne všichni obyvatele v noci spí a někteří svítí ve svých bytech dlouho do noci, jiní zamíří do fabriky na noční šichtu, další jdou do neony zalitých klubů. A nemocnice, požárníci i policejní stanice stále vysílají své pohotovostní jednotky do ulic, které jejich světelné majáčky obarvují střídavě do červena a modra. Stačí však kamerou odjet do místa řidší zástavby a tma a klid satelitních městeček, prázdných chodníčků a městských lesoparků jasně předají tichou zprávu o pomalejším tepu vašeho urbanistického zázraku. Počkáte-li si pak na východ slunce, uvidíte, jak se nad řekou valí mlha a město vám postupně zalévá bleděoranžová zář.

VÍCE TOHO STEJNÉHO

Určitě to znáte. Něco se vám líbí tak moc, že si nechcete připustit, že to možná vůbec tak dobré ve skutečnosti není. Strávil jsem s After Dark dost dlouho, sledoval, zda má rozdělení denního a nočního rozpočtu městských služeb nějaký vyšší smysl (ani ne), zda vyšší spotřeba energie zábavních zón v noci způsobí výpadky proudu (spíše také ne), zda podpora cyklistiky a stavění cyklostezek řeší problémy se zácpami v obytných čtvrtích (jen minimálně, ale alespoň je to pěkné). Je to dáno především tím, že Cities: Skylines prostě nejsou náročnou simulací města a nové prvky vlastně ani nepřidávají nové problémy, které by hráči museli řešit, ale spíše nové hračky, se kterými si lze postavit ještě o trochu pěknější městečka.

Nemá cenu vyjmenovávat, co všechno DLC do hry přidává - to ostatně sami avizovali vývojáři ještě před vydáním. After Dark zkrátka představuje kolekci několika úprav a několika více či méně užitečných novinek, které mají na hru ve výsledku pramalý vliv. Příjemná cena dodatku ospravedlňuje všechny milé, byť nepodstatné přídavky do hry, která je však díky aktualizacím zdarma prakticky stejná s novým DLC i bez něj.

Cities: Skylines After Dark

After Dark je DLC, jehož největší devizu - proměnlivou denní dobu - dostali hráči Cities: Skylines zdarma. Zbyla tak hrstka novinek, které hru neobohacují o nic převratného či zásadního.