Cities: Skylines Recenze Cities: Skylines

Cities: Skylines

20. 3. 2015 11:30 10

Trvalo to deset let, ale SimCity 4 se konečně dočkalo pořádné konkurence. Cities: Skylines není bez chyb, ale funguje jako antiteze téměř všech problémů předloňského SimCity. Velké mapy, snadný přístup k modům a jejich lehká správa, žádné always-online ani velké ústupky ve jménu nižších požadavků na výkon... Vývojáři hráčům asi opravdu naslouchali a nabízejí první skutečný novogenerační městský stavitelský simulátor.

STAROSTOU SNADNO A RYCHLE

Principy stavby a rozvoje města se nevzdalují od zažitého standardu, a když se to tak vezme, tak ani od reality. Základem všeho je navrhnout funkční silniční síť, která zajistí plynulou dopravu obyvatelů z domovů do práce a do obchodů, přepravu zboží z továren do komerčních budov a dostupnost veškerých potřebných služeb v okolí. Zkušenosti s transportační sérií Cities in Motion vývojáři z Colossal Order nezapřou a Skylines na správně vyřešenou městskou dopravu zkrátka dbají. Jednoduché a přitom účinné nástroje na stavbu silnic umožňují stavět ulice, jednosměrky, široké bulváry a dálnice dle chuti - zakřiveně i rovně dle základních os. Co však oceníte nejvíce, až se vám město začne rozrůstat, je jejich snadné vylepšování jedním klikem na hezčí (a dražší) ulice osázené stromy, či širší ulice s více silničními pruhy. Dokonce i různé nadjezdy, mosty a dálniční exity jsou otázkou tahu myší a není třeba složitě vyhledávat přesně padnoucí modely, jako třeba v SC4.

Nedáte-li si pozor, nová přehrada může způsobit zatopení blízkých břehů.

Škoda, že podobně přívětivý přístup k hráčům nezaznamenala i stavba vodovodní a elektrické sítě. Nemám v zásadě nic proti nutnosti stavět vodovodní a kanalizační potrubí nebo natahovat mezi budovami elektrické dráty. Jenže omezená efektivita, či spíše nízký dosah rour a stožárů způsobuje, že po každé menší expanzi města opět natahujete vodu k novým domům a opět sázíte stožáry do těsné blízkosti novostaveb. Není to pěkné, není to ani moc zábavné a celé to působí jako přežitek z dob dávno minulých.

SPOUSTA DOBRÝCH NÁPADU

Přitom Colossal Order přišli se spoustou vlastních, téměř až inovativních nápadů, které vytvářejí zajímavé problémy k řešení. Například, když přehradíte řeku vodní elektrárnou, hladina vody se na jedné straně dramaticky sníží, zatímco na té druhé začne voda velice pomalu stoupat. Nedáte-li si pozor, nová přehrada může způsobit zatopení blízkých břehů a třeba i dálnice, po které pak do vašeho města nemohou přijíždět vozidla odjinud, čímž může dojít ke zpomalení importu a exportu nebo k přetížení jiných dopravních uzlů. Podobná řetězová reakce může nastat, když se vám růstem průmyslové zóny dostane znečištění do zdrojů pitné vody, obyvatelé onemocní a začnou umírat, dopravní zácpa způsobí pomalé odvážení mrtvol na hřbitov, mrtvoly začnou hnít, čímž onemocní další obyvatelé v okolí, což zase vyšle více sanitek do ulic, které se ještě více ucpou, a tak dále, a tak dále.

Cities: Skylines

Starost o dopravu a její plynulost přidává konflikt k jinak vcelku pohodovému stavění svého městečka. Cities: Skylines jsou totiž hra v tom pravém smyslu a se všemi dostupnými nástroji si skutečně vyhrajete. Při plánování hromadné dopravy můžete navrhovat autobusové linky a dráhy metra a vlaků, a dokonce jim přiřadit i barvu pro snazší rozpoznání v dopravě či na mapě. Pomocí několika posuvníků lze nastavit výši financování městských služeb, které jsou pak více či méně účinnější, a stejným způsobem můžete určit, jak moc zatížíte daněmi své obyvatele a podniky. Nová možnost, rozdělit své město do specifických čtvrtí, pak nabízí nejen jistou míru personalizace, ale také specializace v rámci částí měst. Průmyslové zóny lze zaměřit třeba na zemědělství, lesnictví, obyčejnou výrobu zboží nebo třeba těžbu ropy. Obytným a komerčním částem lze nařídit zákaz kouření, nebo naopak legalizaci jistých látek k rekreačnímu užívání, daňové úlevy vybrané vrstvě obyvatel, podporu malých podnikatelů či třeba investice do moderních technologií.

Mody, ať už oficiální nebo fanouškovské, také řeší asi ten největší problém hry - je v základu zkrátka jednoduchá.

Některé vyhlášky mohou ovlivnit podobu čtvrti - vyrostou zde vysoké futuristické budovy nebo naopak jim zůstane vlastní maloměstský ráz - ale většinou se spíše jen podepíší na spokojenosti tamějších obyvatel. Trochu mě mrzí, že jejich efekt není tak znatelný či kontroverzní mezi obyvateli, jako bývaly například vyhlášky v SimCity 3000. Nicméně i tentokrát vám obyvatelé dávají vědět, co si o poměrech ve městě myslí. Používají Chirper, takový pseudo-Twitter, jenž vám každou chvíli pípne s novou ohashtagovanou zprávou. Tahle fíčurka se brzy ohraje a naštěstí ji lze snadno ztlumit, případně pomocí modu vypnout úplně.

UDĚLEJ SI SÁM

Modování je ve Skylines umožněno, podporováno a dokonce snad i doporučováno. Zhruba týden po vydání je Steam Workshop zaplaven různými budovami, parky, křižovatkami, mapami, městy ale i přídavky do uživatelského rozhraní (třeba hodiny či možnost nastavení kamery) a nástroji například pro analýzu vytíženosti silnic. Jednoduché stahování a instalace probíhá přes Steam a jejich přehled pak nabízí záložka v hlavním menu. Mody, ať už oficiální, nebo fanouškovské, také řeší asi ten největší problém hry. Cities: Skylines jsou v základu zkrátka jednoduché a i pokud stavíte město halabala a příliš rovnováhu mezi výdaji a ziskem neřešíte, vaše město bude prosperovat. Mody, přidávající přísnější pravidla, tak ocení zejména ostřílení starostové znalí poměrů ze SimCity 4, ale i hráči, kteří si už se základem dostatečně pohráli a nestačí jim si jen tak plánovat a stavět pro radost.

Cities: Skylines

Rozlehlé mapy (6x6km a s mody až 10x10km) a vlastně omezená specializace měst jako celků totiž způsobí, že si vlastně většinu stavebních strategií stačíte vyzkoušet v jediné hře. Jednotlivá města navzájem nesdílejí zdroje, každé si jede to své a hráč není tlačen k profilování svého urbanistického výtvoru jedním směrem. Za jediný cíl, kromě stavby samotné, tak můžeme považovat unikátní budovy - stadiony, opery, korporátní sídla megaspolečností, vesmírné výtahy a další - které se zpřístupní po splnění ne zrovna přísných podmínek, jichž snadno dosáhnete.

Přesto jsou Skylines návykovou městskou simulací, která nepůsobí ani uspěchaně, ani vykleštěně. S dostatkem vlastního obsahu a možností snadné infúze komunitních výtvorů hře odpustíte i občas přitroublou umělou inteligenci řidičů, kteří se rádi cpou do jednoho pruhu a přispívají tak k dopravní zácpě i to, že ve hře vlastně nemáte jasné cíle, ke kterým lze směřovat. Dosáhnutí výdělečné megalopole je ve vanilla verzi možná snazší, než by si někteří hráči přáli, ale se správnými mody si i oni určitě přijdou na své a využijí při tom všechny možnosti městské správy. Líbivá cenovka titulu pak z Cities: Skylines činí povinnost pro každého fanouška žánru.

Cities: Skylines

První krok do vod městských simulací se vývojářům z Colossal Order povedl. Stavění svého města je zábavné, lehce mu propadnete a ty malé nedostatky hry pak napraví hravá komunita.