Choplifter HD Recenze Choplifter HD

Choplifter HD

Vladislav Burian

Vladislav Burian

24. 1. 2012 23:27

Kalifornský vývojářský tým inXile Entertainment nepatří mezi nejznámější, přestože má ve svém čele matadora jménem Brian Fargo. A ač to nejsou žádní nazdárkové (vždyť mají na svědomí The Bard's Tale, dva díly Line Rider či Hunted: The Demon's Forge), skutečně tučným podpisem se do historie videoher ještě nezapsali. Tentokrát se vývojáři z Newport Beach rozhodli reinkarnovat klasiku s kořeny sahajícími až do začátku osmdesátých let, a to vrtulníkovou arkádu Choplifter.

Volal si tu někdo pro odvoz?

Někdo chce péct housky, jiný dělat herního novináře, právníka či úplně nejlépe uhlobarona. Části lidí pak imponuje pomáhat jiným, třebaže přitom mohou být ohroženy životy jich samých. A nějak podobně je na tom i hrdina počinu Choplifter HD. Jde totiž o pilota bojového vrtulníku, jenž zachraňuje svoje druhy na pokraji smrti, především válečná rukojmí. Na vás pak je vzít odpovědnost do hrsti a pro své kolegy se vydat, i když to rozhodně nebude procházka růžovým sadem.

Hra mi hned od začátku silně připomínala jinou arkádovou střílečku: Renegade Ops. Opět jste členem záchranné skupiny a bez nějakého sofistikovaného příběhu se vrháte do akce proti nespočtu nepřátel. Začínáte vždy z heliportu na své základně, odkud jste postupně vysíláni ke zhruba třicítce úrovní. Ty se v naprosté většině odehrávají na válečném poli, kdy musíte překonat řady oponenta, abyste doletěli vyzvednout kýžené panáčky. Dojde však i na méně okoukané levely, kdy zachraňujete nešťastníky ze střech hořících baráků, děláte létajícího taxíka armádnímu agentovi napadajícího cizí bunkry, odstřelujete zadané cíle, respektive se vydáváte na zteč hordě zombií. Ano, i do takovéto hry se prodraly ...

Jak už bylo zmíněno, každý z levelů začíná na základně. Odtud se vydáváte k zadaným cílům, jež naleznete graficky znázorněné v horní části obrazovky. Některé z nich je potřeba (aspoň z pohledu vyššího skóre) vyřídit v individuálním časovém limitu, jiné můžete řešit takřka libovolně. Hned zpočátku je tedy nutné rozvrhnout si, co budete řešit jako první. Zda vyzvednete umírajícího na druhé straně mapy, případně jestli ještě před tím zkusíte vysvobodit panáčky jen pár metrů od vás, abyste od nich měli klid. Každá možnost má pochopitelně v daném okamžiku své pro i proti.

Nestřílejte, vždyť převážím lidi!

Krom skutečně úvodních úrovní, kdy objevujete základní principy výtvoru, se v žádném případě nevyhnete soupeřově ataku, a to docela rozmanité podoby. Pěchota se samopaly působí spíš jen jako nevinná prskátka. Když vás však začnou ohrožovat vojáci s RPG, raketová sila nebo třeba tanky, je na místě začít se obávat o holý život. Vrtulník má pochopitelně jen určitou hranici poškození, a pokud dojde k nadmíře poničení, stroj vybouchne, a vy si můžete dát celou anabázi od začátku. Samozřejmá je proto obrana, přičemž k dispozici máte nekonečné zásoby střeliva do kulometu, jenž se však zahřívá, a pak několik raket. Pozornost si však zaslouží i stav nádrže, neboť nedostatek paliva dokáže zhatit dobře rozehranou hru. Žádné slitování nečekejte, raději si na příležitostných čerpacích stanicích dotankujte, jinak můžete skončit jen několik centimetrů od cíle s očima pro pláč.

Krom rozličných typů úkolů na vás čeká i několik modelů vrtulníků, jež se odemykají vždy po dosažení několika hvězdiček. Ty dostáváte za pokoření daného limitu bodů, jejichž výše se odvíjí od uběhlého času, počtu zabitých, na své straně těch zachráněných apod. Nakonec si sice můžete vybrat jakoukoliv už získanou helikoptéru, ale snad nikdy není důvod brát jiný stroj, než je ten poslední odemčený. Rozdíly jsou však znatelné – velikost a tvary nabízejí jiné manévrování, otevřená/zavřená paluba pak (ne)chrání převážené, vyšší výdrž umožňuje létat s klidnějším vědomím, avšak vůbec nejdůležitější je asi počet lidí, které můžete mít v jeden okamžik na palubě.

Nad město, na poušť i do tunelu

Lokace nabízejí nejrůznější exteriéry. Nejčastěji se dění odehrává nad městskými zástavbami, ale nelze se vyhnout ani nebi nad zamrzlou krajinou, písečnými dunami, zarostlou džunglí, případně nad mořem či skalisky. Ani obloha však není prázdná, a tak se občas musíte vyhýbat kamenným výstupkům sahajícím až po mraky, případně železným konstrukcím a vybavení tunelu, jímž budete prolétávat.

Pokud nadáváte na koridovky, pak vás Choplifter HD možná zklame. Ale ještě spíše mu to rádi odpustíte, neboť počin je díky tomu lehce ovladatelný, dokonce jak vystřižený z mobilních zařízení – třebaže vychází jen pro počítače a na PSN a XBLA. Ovládání je totiž zredukováno pouze na měnění stran letu doleva/doprava/čelem k vám a na následné měnění výšky u z boku viděného obrazu. Manévrovací prostor tak nenabízí kdovíjaké možnosti leteckých kejklí, což aspoň nesvádí mizet z boje úprkem. Není totiž kam! Potěšitelný je také fakt, že hra se až na pár drobností (třeba občas míření) lehce ovládá i za pomoci myši a klávesnice. Druhou možností je pak gamepad.

Není HD jako HD

O technickém zpracování toho bylo naznačeno už ledasco. Když se však podíváme z drobnohledu, zjistíme, že ono proklamované HD zpracování je sice hezké, ale zároveň ne nevídané. Jde vlastně o takový novodobý standard menších titulů. Kvalitou modelů, textur, barevností či efektů mohu dát za vzor už podruhé Renegade Ops. Pokud se vám líbila tato bojovka od Avalanche Studios, nepohrdnete ani Choplifter HD. Hudební doprovod ostudu také nedělá, zvláště některé dynamické skladby dodávají atmosféře správné grády.

Bohužel se ani tomuto počinu zápory nevyhnuly. Kdekomu nemusí přijít vhod ona koridorovost anebo vcelku strnulá hratelnost, díky níž máte po pár desítkách minut dojem stereotypu, přestože se tento stav vývojáři snaží eliminovat vsuvkami jedinečných misí á la bránění města před zombiemi. Zamrzí i občasná nevyváženost obtížnosti. Při pozdějším postupu hrou budete nejednou potit krev, abyste dokončili danou úroveň, přičemž následující misi zvládnete na plný počet bodů a první pokus bez mrknutí oka. A hned poté znovu nastanou nemilosrdné galeje.

Shrneme-li si to, inXile Entertainment vytvořili jednoduchou oddechovku, která nenudí, ba naopak, ale náročnější hráč z ní může být trochu zklamán. Pulzující boje, občasné průpovídky i příjemná cena okolo deseti euro však zaujmou. Návrat ke staré klasice a pomáhání nebožákům z kokpitu helikoptéry mezi hordami nepřátel si i proto svoje fanoušky jistě najdou.

Choplifter HD

Choplifter HD je dobrá hra, ale bohužel opravdu jen dobrá. Hratelnost zabaví, avšak nepohltí. Technické zpracování se zalíbí, leč neuchvátí …