Chivalry: Medieval Warfare Recenze Chivalry: Medieval Warfare

Chivalry: Medieval Warfare

Lukáš Kunce

Lukáš Kunce

21. 10. 2012 22:00 7

Co si budeme povídat, v herních obchodech už je prostě přestřílečkováno. Když se na vás dostatečně svůdně neusmívá voják z Battlefieldu, tak vaši peněženku snadno zpracuje tmavá silueta týpka z Call of Duty, a když ani ta ne, z dalšího regálu zamrká třeba nemluva v nevkusném zeleném skafandru. To všichni ti slavní vývojáři fakt zapomněli, jaká je to neskutečná sranda, když si banda šílenců navzájem usekává končetiny naleštěnými čepelemi? Nezapomněli! Všem vyznavačům "studeného boje" je adresována čerstvá rubačka Chivalry: Modern.. err, Medieval Warfare, která v lecčem vážně připomíná nekonečné Call of Duty.

Singlaři pryč!

Že vám první část názvu hry něco připomíná? Aby taky ne, když jde o komercializovanou verzi oblíbené modifikace Half-Life 2 Age of Chivalry a na svědomí ji má to samé studio. Z důvodů technické zastaralosti o holi chodícího Source enginu tvůrci přešli na krásnější Unreal Engine 3, jehož použití se více než na hratelnosti podepsalo na pečlivě ušitém grafickém kabátku, to ale vůbec není podstatné. Především byste jako potenciální majitelé a hráči měli vědět, že...

... Chivalry nenabízí absolutně žádnou kampaň. Vážně nic, ani náznak, nebudeme-li tedy počítat docela užitečný tutoriál, který kromě řádného výcviku poskytne i drobounký vhled do "děje". Tím "dějem" je ovšem pouze elementární konflikt dvou nesnášejících se stran, jmenovitě jde o Agathské rytíře a Masonův řád. A jak se od sebe tyhle dva tábory liší? Nabídne vám každá z frakcí unikátní schopnosti a zbraně? Tadá, nenabídne! Spokojit se musíte s klasickým rozdělením na červené a modré panďuláčky s trochu odlišným vzhledem, ale to nemusí být nutně špatně, naopak se člověk nemusí zlobit na nějakou neférovost či nevyváženost. Ale může... a bude.

Hopsající rytíři

Účel hry je jednoduchý – v pohledu první osoby byste obvykle měli v časovém limitu zneškodnit soupeřovo družstvo, to za pomoci dobových zbraní a jiných pomůcek. Svého zabijáka můžete vybírat ze 4 různých povolání, konkrétně mluvíme o lučištníkovi, rytíři a dvou těžko přeložitelných classách – vanguard a man-at-arms. Každý ze jmenovaných má k dispozici naprosto odlišné vybavení a podle toho pak vypadá i situace na bojišti – chlápci s lukem, kuší či sadou oštěpů stojí opodál a s trollským výrazem ve tváři sledují, jak nic netušící troubové padají k zemi. Rytíř zase plní roli tanku, přes brnění pustí jen minimum zásahů a v rukou obvykle třímá obří meč či sekyru, zacházet umí i se štítem. Vanguard se ohání některou z dlouhých zbraní (kopí, halapartna, vidle...) a man-at-arms je tím nejobyčejnějším vojáčkem s drobnou jednoručkou a štítem, nepřipraveného však dokáže zaskočit svou rychlostí. Jen se nám zdá trošku zvláštní, že rytíř se zbrojí, co váží desítky kilográmů, se dokáže pohybovat téměř stejně dobře jako daleko lehčí kolegové.

Ke hraní vás docela snadno donutí systém odemykání nových zbraní, které se zpříštupní jen a pouze s poctivým zabíjením nepřátel. Abyste dosáhli kompletního odemčení výbavy u všech tříd, budete muset připravit o život něco kolem tisícovky vojáčků, což tedy nezní jako úplně šílené číslo, v případě Chivalry se ale jedná o běh na zatraceně dlouhou trať. Zapomeňte na desítky zabití během několika minut, zde se budete cítit jako vítězové, když poměr zabití a smrtí bude jen o málo menší než 1 a v tabulce killů bude po čtvrthodince hraní svítit aspoň desítka. Samozřejmě za předpokladu, že jste tak neschopní, jako jsme si v zprvu připadali my.

Své řeznické dovednosti si momentálně můžete ověřit na pouhých 6 mapách a ve 3 režimech, přičemž 2 módy jsou méně či více (případ free-for-all) idiotskými variacemi na obyčejný deathmatch. Team objective, tak trochu po vzoru Team Fortress 2, nutí zúčastněné, aby k tomu všemu sekání přidali i trochu týmové spolupráce. Dojde tak třeba na tlačení vozíku s mrtvolami nebo ničení nebezpečných katapultů, podstatně efektnější je pak zapalování farmy, kdy může dojít i k zajímavé proměně prostředí. A mapy? V pohodě, snad jen s výjimkou opravdu příšerné "glaidátorské" arény, které slůvka jako "bordel", "frustrace" a "demence" rozhodně nestačí.

Hardcore!

Chivalry je po stránce prezentace až primitivní hrou, prosťoučké menu si na nic nehraje a stejně tak i ingame rozhraní hráče nezahlcuje zbytečnými efekty a jinými hloupostmi. Spousta z vás by ale mohla nabýt dojmu, že obrazovka je jaksi prázdná – úplně totiž chybí jakákoliv mapa či radar, veškerou orientaci tedy musíte svěřit svým vlastním smyslům. A protože ani nad jednotlivými postavami nepoletují žádné značky, dost často se nevyhnete nechtěnému napadení spoluhráče, při trošku hustší mele nezřídka dochází i k neslavnému teamkillu. Postižení vám to skrze chatbox dají náležitě sežrat, jen si pak při čtení ostrých slůvek na svou adresu dejte pozor, aby se vám o záda neotřela nepřátelská sekyra. A ona vlastně ani nemusí být nepřátelská...

Se vší upřímností říkáme, že Chivalry je fakt těžká hra. Fakt. Za každou chybičku vás praští přímo do hlavy, zakrvavený obličej vymáchá v louži bahna a jako bonus vás ještě nechá válet sudy ze skalnatého kopce... a když ne, rádi to uděláte sami, dokonce hned několikrát a pak pořád dokola. Jde totiž přesně o ten typ hry, která vás frustuje tak, že s chutí demolujete všechno kolem, ale i přes všechen ten vztek se nedá jednoduše vypnout. Svižná hratelnost a neustále se obnovující naděje to zkrátka nedovolují, ona motivace ke znemožnění soupeře pak nechuť ke stisknutí kláves Alt a F4 ještě zvyšuje. A věřte nám – headshot šípem z luku je mnohonásobně uspokojivější než headshot z jakékoliv moderní zbraně.

Chivalry: Medieval Warfare

Neuvěřitelně chytlavá řezničina, která vás bude bavit, dokud definitivně neroztřískáte myš. Takže vlastně ne moc dlouho.