Championship Manager 2008 Recenze Championship Manager 2008

Championship Manager 2008

Jan Bors

Jan Bors

31. 12. 2007 23:00

Po skončení podzimní části české nejvyšší soutěže jste si někteří určitě drbali hlavu a říkali si, že být ve vedení toho či onoho klubu, určitě by půl sezony vypadalo jinak. Právě proto vznikají fotbalové (a jiné sportovní) manažery. Co se těch fotbalových týče, své každoroční zastoupení mají tři firmy - EA, Eidos a Sega. Dílo Eidosu s legendárním, leč historicky strastiplným názvem Championship Manager (CM), se nám letos dostalo do rukou jako poslední. Po několikaletém hraní Football Manageru (FM) jsem byl zvědavý, zdali jsou řeči o naprosté neschopnosti jeho soupeřů pravdivé. Zcela bez okolků – jsou...

První kámen úrazu – zpracování

Člověk by řekl, že pokud máte hrát hru, jejíž základ tvoří nekonečné tabulky, potřebujete vymyslet hodně intuitivní a přehledný interface. Bohužel je tato stránka věci zřejmě velmi individuální, a tak jsem se prvních pár hodin ve hře vyloženě ztrácel. Po několikatýdenním hraní jsem si sice zvykl, ale narozdíl od FM jsem prostě nedostal nikdy záchvat sledování všemožných statistik, jelikož mě to v této hře vyloženě otravovalo. Není to samozřejmě tím, že by byly kdovíjak nepřesné, ale spíš zvolenou grafickou paletou, velikostí fontů atp., která z nich dělá vyloženě nepřehlednou změť čísel.

Druhou věcí, která mi na interface vadí, je složité proklikávání a návraty do jiných menu atp., vesměs velmi nešikovné a vyžadující nejméně o kliknutí víc, než by bylo záhodno. Každopádně bych jen nerad hudroval, jenom autoři dle mého nectili to základní pravidlo – jednoduchost ovládání a přehlednost.

Druhý kámen úrazu – nepřesnosti... a spousta

Pokud jsem si při dlouhodobém hraní FM stěžoval na nepřesnosti v převedených pravidlech, ještě jsem netušil, že to byly absolutní prkotiny. Championship Manager jde do opravdového extrému. Tak například – rezervní týmy naší ligy hrají svou vlastní soutěž, naše liga se hraje i přes leden, losování do Ligy Mistrů je nepřístupné a týmy v předkolech jsou nasazovány podle zřejmě náhodného klíče. To je jen malý výčet úplně základních nedostatků. Další zajímavostí, což mě svým způsobem dost pobavilo, jsou ceny domácích hráčů, které se šplhají do enormních výšin mnoha desítek milionů korun (pardon, české koruny tu nejsou). Ovšem nebylo by to tak legrační, kdyby české týmy tyto ceny opravdu nepožadovaly. Situace, kdy Zlín nepřistoupí na 45 milionů korun za hráče a chce ještě 2x tolik, jsou na denním pořádku.

Určitě vás zajímá, proč vlastně mluvím o české lize. Důvod je ten, že lepší ligy už takovými chybami netrpí. Ty jsou jednoduše ve světě více na očích a na odhalení problémů tohoto řádu bych potřeboval mnohem větší čas, což u méně viditelné soutěže nehrozí.

Třetí kámen úrazu – simulace hry

Statistiky jsou pěkná věc, ale nejzajímavějším prvkem všech fotbalových manažerů je určitě samotná herní simulace. Championship k tomu využívá dokonce jakýsi 3D model, kdy na trojrozměrném hřišti pobíhají kuželky. No, proč ne. Sice to nejsou mé oblíbené 2D knoflíčky, ale to je vcelku nepodstatné. Co ovšem podstatné je, je samotná simulace. Celkově totiž působí naprosto nezáživně, hráči dělají pořád to samé, po vběhnutí do vápna bez jakéhokoliv nahrávání střílejí, hlavičkují od velkého vápna. Střely z dálky téměř neexistují a pokud ano, tak se děsně loudají, kdežto střely z přímých kopů díky jejich razanci skoro nezaznamenáte. Nemluvě o šílených chybách v obraně, za které by se nemusela stydět ani Slavia. Bohužel, narozdíl od českého půlmistra jsou chyby v CM jednoduše schválností, kdy hráč pět minut čeká u vápna, než k němu přiběhne útočník a sebere mu míč. K tomu všemu je velkým strašákem rozhodčí, který téměř v každém zápase ctí pravidlo – kdo má žlutou v poločase, ten zápas nedohraje. Proto na mě samotný herní systém vyloženě nezapůsobil, i přesto, že jeho grafické ztvárnění je velice pěkné.

Dost bylo zla

Pokud bych něco Championship Manažeru určitě pochválil, tak je to způsob přestupování, resp. celý proces vyjednávání od skautingu hráče až po dohadování samotné smlouvy. Řekl bych dokonce, že co se dynamičnosti tohoto prvku hry týče, je na tom FM o něco hůře.

Zajímavým prvkem je i forma určování herní strategie, která je mnohem méně spoutaná než v FM a hráče můžete stavět opravdu, kam chcete. Stejně jako jim dávat různorodější pokyny. Na druhou stranu jsem vyloženě nepostřehl, že by se těmi pokyny nějak moc řídili. Každopádně je však voleb více než dost a každý si tak mnohem více tuto herní činnost užije.

Osobně se mi také líbil způsob a možnosti tréninku, které nejsou tak komplikované jako v FM a člověk si pod jednotlivými způsoby snáze představí opravdovou situaci, místo aby si prostě jenom hrál s čísly.

Vyplatí se koupě?

Trochu mě mrzela díky interfacu nedostatečná komunikace s médii, jinými kouči atp., tedy přesně to co patří ke skutečnému fotbalu. CM tak vypadá děsně polovičatě, složitě a překombinovaně a přitom nenabízí ani zdaleka tolik možností jako FM. Proto si koupi Championship Manageru pořádně rozmyslete. Já bych opět sáhl po Football Manageru.

Championship Manager 2008

Prakticky úplně ve všem mnohem horší než Football Manager. Na oko děsně složitá hra, která neoplývá dostatečnou kvalitou a tudíž i zábavností.

Rychlé loadingy, chytlavé, pěkný systém volby herní strategie.