Cave Story+ Recenze Cave Story+

Cave Story+

Tomáš Nadrchal

Tomáš Nadrchal

4. 3. 2012 23:00

Psal se rok 2004, když v Japonsku vyšla na první pohled nenápadná freeware hra Doukutsu Monogatari. Stál za ní jediný člověk, Daisuke Amaya, který si říkal Pixel a makal na ní pět let. Precizní a chytlavá plošinovka, jež se v anglofonních zemích rozšířila pod názvem Cave Story, sbírala všude po světě velmi kladná hodnocení. V našem freewarovém archivu, čítajícím více než 7 000 her zdarma, jde o jeden ze dvacítky titulů s absolutním desítkovým hodnocením. Po úspěchu ve světě volně šiřitelných titulů se dala předpokládat snaha vydělat si nějaké ty chechtáky, a tak přišlo spojení se studiem Nicalis. To založil Nifflas, další z hrdinů freeware světa, o čemž svědčí tituly jako Knytt nebo Knytt Stories. Studio Nicalis začalo nejprve s převodem Cave Story pro Wii a DS, další vývojová etapa pokračuje směrem k HD rozlišení na PC a Macu. Nabízí se otázka, zda má cenu na PC vydávat něco, co už tu bylo a ještě k tomu zdarma, ale o tom později…

Zachraňte Sue!

Autoři se snažili vytvořit titul věrný své předloze, a to jak po stránce příběhu, tak zejména hratelnosti. Hráč se na počátku probudí kdesi v jeskyni, sám, opuštěn, aniž by tušil, jak se tam sakra dostal, proč tam je a co má dělat dál. Během dalších několika desítek minut zjistí, že jej obklopuje ostrov obývaný inteligentními králíky Mimigy, kteří mají celou řadu problémů, jež je potřeba v dohledné době vyřešit. Tím největším je ovšem zlý a krvelačný Doktor, který představuje pro Mimigy obrovské nebezpečí. A aby toho nebylo málo, doktůrek ke všemu unesl králičici Sue, jíž je potřeba zachránit. Z na první pohled plytké a kýčovité zápletky se postupem času vyklube velmi zajímavá a napínavá pohádková zápletka, která i díky různým zakončením připoutá k obrazovkám na pěkných pár hodin, v některém případě i desítek. Ano, desítek, Cave Story + totiž není pouze o prvním dohrání, výtečná hratelnost ve spojení s objevováním tajných místností a dalších konců totiž přímo láká k opakovanému hraní.

Sic stará, leč stále svěží

Jsou však i další motivace, například využívání jiné zbraně. Ale zpět ke hře, Cave Story + je klasickou z boku viděnou plošinovkou ze staré školy, kdy hráči musí při svém postupu vykostit vše, co se mu dostane do cesty, aby mohl pokročit v příběhu zase o kousek dále. Mnohdy je potřeba putovat po světě tam a zpět a hledat předměty, ale jestli si myslíte, že když už jste jednou chodbu od havěti vyčistili, budete mít klidnou nedělní odpolední procházku po výborném obědě od maminky, nenechte se zmást. Protivníci se totiž objevují opět znovu a znovu – stačí si zalézt do místnosti určené k uložení hry a doplnění životů, a jakmile šaháte na kliku zpátky ven, můžete žhavit kolty, neboť venku opět bude zuřit pořádná válečná vřava. Je pak otázkou, zda je nutné trestat hráče za snahu uložit si hru, nicméně kolegové v redakci mne ubili argumenty, takže jsem sám rád musel uznat, že by atmosféra ztratila onen pověstný retro feeling.

Bossové a bossáci

Je pravda, že ze všech nepřátel vypadávají náboje, zdraví nebo zkušenosti, takže pokud se vám v nějakém souboji úplně nezadaří, můžete se vrátit vykostit něco málo lehčích potvor a vydat se zpět na zteč. Dalším zajímavým tématem jsou souboje s bossy, které vždy uzavírají určitý příběhový úsek. Jejich obtížnost se postupně zvyšuje, což neplatí pouze o výdrži, ale i o náročnosti na vymyšlení postupu na vítězství. Nejde totiž pouze o hlavního kápa, po jeho boku se proti vám postaví další řada potvor, která rozhodně nemá za cíl vám úlohu ulehčit. Naštěstí byli tvůrci poměrně rozumní a ukládají automaticky pozici kousek před setkáním s bossem, zamrzí však nutnost odklikat všechny dialogy znovu a znovu.

Vždyť to už tady bylo… a zadarmo!

Cave Story + je po všech stránkách vynikající retro plošinovkou – má skvělou hratelnost, výbornou hudbu na pozadí a proti původní freeware verzi přináší hned několik vylepšení. Předně jde o grafickou stránku převedenou do vysokého rozlišení, tvůrci však také přichystali nějaké drobné přídavky v podobě několika málo bonusových módů jako probíhání úrovní na čas. Hlavní základ titulu však stále zůstává prakticky totožný tomu, který jsme před zhruba osmi lety opěvovali ve freeware verzi. Pokud se vám podaří Cave Story + sehnat v některém z výhodných indie balíčků, jedná se bezesporu o jasný tip, za plnou cenu deseti éček bych však raději doporučil sáhnout po starší zdarma stažitelné verzi.

Cave Story+

Freewarový skvost ve vylepšeném kabátku a za deset Euro. Hraje se sice stále skvěle, ale díky minimu vylepšení sáhne spousta hráčů raději po starším, zdarma šiřitelném bratříčkovi.