Carmageddon: Max Damage Recenze Carmageddon: Max Damage

Carmageddon: Max Damage

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

27. 7. 2016 10:30 13
Reklama

Silně pochybuji nad tím, že se svět od roku 1997 nezměnil. Dávají snad ještě Českou sodu? Močíte na mrtvoly v Postalu? Přejíždíte lidi v Carmageddonu? Hádám, že odpověď bude ve všech třech případech negativní, a tím hlavním důvodem, proč vás to ani trochu neštve, je prostě fakt, že už nejste v pubertě. A pokud ano, pravděpodobně lovíte Pokémony, posloucháte Justina Biebera a děláte spoustu dalších věcí, které se jednoduše neslučují s plánem lidí ze Stainless Games, oživit zaprášenou legendu. Samozřejmě, čest výjimkám, ale první, co mě při vyslovení jména hry Carmageddon: Max Damage napadlo, je nezájem. Ne, nebudeme si tu teď povídat o předsudcích, protože já jsem na rozdíl od vás tuhle hru hrál, budeme si tu povídat o 35letém chlápkovi s pořádným knírkem, který v roce 2016 přijde na diskotéku v džísce a čeká, co se asi tak stane.

TOHLE BUDE BOLET

Staronový Carmageddon působí přesně takhle divně, když vás uvrhne do série závodů, v nichž na vás čeká několik stovek chodců či zvířat, opakujících se cca po 10 modelech (ano, včetně vozíčkářů), bezzubá umělá inteligence a trapný žert v podobě grafiky. Úkol přitom není úplně jasný a vývojáři - snad po vzoru moderních trendů - dávají hráči na výběr! Vyhrát tedy můžete, když a) dojedete jako první, b) zničíte auta protivníků a konečně c) přejedete všechny chodce. Za normálních okolností - a nejblíže má Carmageddon ve svém pojetí ke GTA - by to možná byla sranda, ale tenhle divoký plán v realitě selhává na všech frontách.

Auta jsou těžká a hodně se přetáčí, což vás automaticky přinutí k mnohem opatrnější jízdě, a to je v přímém rozporu s tím, co skutečně chcete.

Pokud se rozhodnete zvítězit právě proto, že umíte řídit, bude to až příliš snadné a co je horší, neobdržíte dostatek bodů k tomu, abyste si odemknuli následující závody. To je vcelku problém a jeden z mnoha balvanů, ležících na silnici vedoucí od hratelnosti k zábavě. Zbývající dva body pak selhávají jednak kvůli zmiňované AI, ale hlavně kvůli jízdnímu modelu, který nemohl být pro arkádu zvolen hůře. Auta jsou těžká a hodně se přetáčí, což vás automaticky přinutí k mnohem opatrnější jízdě, a to je v přímém rozporu s tím, co skutečně chcete. Soupeři pak neváhají třeba i ve dvou třech přilepit své vozy k tomu vašemu a ve společném pestrobarevném chrchlu mířit ke zdi. Chcete brzdit, nic se neděje, chcete zatočit, nic se neděje. Prostě vás naberou na vidle a vy zase čekáte na to, až si to záhadně rozmyslí, nebo dokončí své dílo. Je to žalostně nemoderní a natolik otravné, že se budete jakémukoliv kontaktu co nejvíce vyhýbat.

PAPRSKY NADĚ… NEBUĎ SPROSTEJ!

Je pochopitelné, že na Carmageddonu není špatné úplně všechno, a pokud bych měl vyslat alespoň umírněnou pochvalu, bude to za pestrost jednotlivých lokací. Pořád platí, že vypadají ultra ošklivě, ale mění se s ráznou kadencí a připomínají místa, v nichž jsme před takřka 20 lety rozjížděli své první chodce. Industriální zóny, město, westernový okruh, ufoni… Tohle všechno tu je a nebýt otravného jízdního modelu, daly by se chytře rozmístěné rampy, skokánky a loopingy určitě i dobře využít. Druhá věc, která se mi i s nedostatky vcelku líbí, jsou power-upy. Vývojáři se příliš nenamáhali s tím, aby vysvětlili, co který dělá, je to ale pravděpodobně součást zážitku a mrazit nepřátele, odhazovat je na pružinách, nebo zabíjet chodce jen při letmém doteku vyvolá tu a tam škodolibý úsměv. S náznakem určité uvolněnosti přichází i speciální závody, v nichž je například nutné zabít co nejrychleji deset lidí, nebo protnout náhodně se zjevující checkpoint jako první.

Vzhledem k okolnostem na tom nejsou špatně ani jednotlivá auta, která svým technickým zpracováním olizují spodní hranici průměru a nabízí i překvapivě dost zásahových míst pro poškození. Nečekejte nic sofistikovaného, ale v kulisách téhle hry byste jednoduše nečekali, že se auta budou rozpadat na části. Pozitivní je i jejich různorodost, což se ale bohužel týká pouze vzhledu – i když si auta můžete drobně vylepšovat, v zásadě se od sebe neliší a každé jedno vás bude štvát kvůli tomu, že se nedá pořádně udržet na silnici, natož na štěrkové cestě.

ROTACE V HROBĚ

Je to smutné, ale když k výše vypsanému přičtete opravdu dlouhé načítací časy a pouze online multiplayer, který nikdo nehraje a nejsou v něm chodci (?), vychází z toho opravdu špatné vysvědčení. Nemá smysl nadále hrát ping-pong s klady a zápory, protože to druhé jednoznačně převyšuje. Neberu v potaz fakt, že hra byla financovaná fanoušky na Kickstarteru – to není omluva, proč se urputně snažit o zkopírování věcí, které fungovaly před mnoha lety, a nezabývat se tím, co by mohlo bavit hráče dnes. Nefunguje zde ani šok z něčeho kontroverzního, protože tu je spoustu jiných a lepších her, které si s podobnou látkou rovněž pohrávají a dělají to… No, zkrátka kontroverzněji. Jo, a abych nezapomněl, za tohle máme zaplatit tisícovku?

Carmageddon: Max Damage
Xbox Xbox One
PlayStation PlayStation 4

Verdikt

Pokud jste čekali návrat legendy ve velkém stylu, budete hodně zklamaní. Vy ostatní toho o Carmageddonu příliš nevíte a váš názor se po případné zkušenosti s Max Damage poškodí natolik, že se už o sérii nikdy zajímat nebudete...

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama