Capsized Recenze Capsized

Capsized

Maggot

Maggot

21. 5. 2011 22:00 3

Jak jednoduché je se zamilovat do prosté, leč malebné krajiny, obdařené výsadou jisté jedinečnosti. Jak jednoduché to je, i když jste zvyklí na standard třetího rozměru. Akční indie řezačka Capsized se vrací ke kořenům z boku viděných akčních adventur, přičemž jim vzdává hold fešným designem, vyzývavou obtížností a vysokým rozlišením. Ačkoliv se u podobných her vlk nažere a mnohdy se ještě musí dorazit u jiné kozy, nikde není řečeno, že i malá svačinka nemůže nabídnout vysokou nutriční hodnotu. Jedna raketa, jeden výbuch, jeden život… jedna planeta a spousta akce!

Dualismus v praxi

A neodvracejte hned hlavy, třebaže vám Capsized nepřijde jako výrazně důležitá spojka mezi světem AAA her a indie scénou. Dynamické duo vývojářů, Jesse McGibney a Lee Vermeulen, pojali svůj projekt téměř klasicky, přičemž název hry není jen pouhým výstřelem do prázdna, ale také vhodnou metaforou k důvodu, proč se jako nebohý mariňák se strachem v očích a boulí v zadní části skafandru ocitáte na neznámé planetě. Zatímco my Češi pomalu vynášíme škopky piva, když se nám loď převrátí na bok – ať už je to člun, nebo vesmírné plavidlo – v anglicky mluvících zemích se křičí „Kepsaaajzd!“, což je přesně ten výraz! Nehledě na okolnosti, vylézáte ze záchranné buňky na cizí, leč od pohledu exotické planetě, jejíž obyvatelé jsou stejně příjemní jako svědci Jehovovi při pálení Strážné věže. Pohotově saháte po zbrani a vyrážíte na tůru po krásách místní přírody.

Není potřeba se schovávat za máminu zástěru, abychom shledali pravdu v tvrzení „Prezentace hry je na první pohled prostě úžasná!“… ano, vskutku je, vysoké rozlišení je v kombinaci s malebně navrženým a ručně malovaným prostředím velice příjemné, zvláště když vstoupíte do hry a chopíte se kormidla. Za pohybu je svět mnohem hezčí, obzvláště když v něm platí alespoň základy fyziky a je co rozbíjet. Ačkoliv se neustále pohybujete v druhém rozměru, z neznámé džungle přímo sálá naturální atmosféra, která z velké části staví i na hudebním podbarvení. Pískání ptáčků a hučení kopulujících primátů je stejně důležité jako mumlání zdejších obyvatel a v neposlední řadě zvuky vaší hlavně. Všechny levely jsou zpravidla stavěny hned na několika úrovních, takže kmitáte nejen zleva doprava, ale často také ve vertikálním směru. K cíli tedy vede několik cest a to hned všemi směry. Typickou instancí Capsized je tedy změť různých cestiček a tajných chodeb, při jejichž zkoumání si připadáte jako krtek připravený na invazi dravých žížal. Využijete jak svojí šplhací kotvičku, tak speciální silovou rukavici pro manipulaci s těžkými věcmi.

Krása prostředí je bohužel narušována jeho takřka jediným modelem, který se opakuje v téměř všech 12 úrovních, kde je pouze stimulován doprovodnými efekty, jako je tma, či jedovatý žlutý opar. Podíváte se i do podzemních štol, ale převážnou část života prožijete v deštných pralesech na povrchu. I přes všeříkající názvy levelů vás ovšem čeká práce, která je z 90 % doprovázená zběsilou akcí. Nezáleží na tom, jestli se snažíte dostat z jednoho konce na druhý, ničíte rušičky signálu, nebo zachraňujete další kolegy z padlého plavidla. Otáčet mířidlem můžete v plných 360 stupních, tudíž vás nepřekvapí ani náhlé vpády do zad, což ovšem neznamená, že na vás nečekají chvíle, při nichž budete myší mávat z jedné strany podložky na druhou. Což je také jeden z důvodů proč někteří z nás budou oplakávat absenci nastavení citlivosti myši. Někdy jste zkrátka tak žádaní, že se nestačíte otáčet a čím více se blíží smrt – což mimochodem poznáte i na prasklinách, které se na obrazovce objeví – tím více byste ocenili o něco svižnější rotaci kurzoru.

Opium na nervy

Akce je povětšinou velice intenzivní, přičemž během pozdějších střetů s vetřelci (což jste ve skutečnosti vy) vymetete bez větší nadsázky všechny kouty konkrétní zastávky, ať už nese příznačný název Útěk, Lov nebo Propast. První verze nepřátel jsou banální, pochodují ze strany na stranu a občas po vás vystřelí, s každou novou úrovní ovšem objevujete něco nového, včetně nových zlounů, mezi nimiž naleznete rychlé čtyřnohé dravce (to jsou ti, kteří s vámi doslova vymetou každý kout mapky), místní nebezpečnou flóru nebo přelétavé šamany místní civilizace. Nudit se zkrátka nebudete, později na vás nastupují všichni pohromadě, což ve výsledku tvoří hezký šéfkuchařův salát, který za tepla promícháváte svými zbraněmi.

Akci hezky doplňují i zničitelné objekty, kterých je po úrovních jako smetí. Ladem ležící kameny lze využít jako zbraň, zničitelné dřevěné bariéry často skrývají tajné místnosti s momentálním vylepšením a hýbat můžete prakticky s čímkoliv, co se zdá být rozbitelné. Jednoduše řečeno, rovnice zběsilosti pokaždé exponenciálně poskočí, když zběsile poletujete po úrovních, a ve snaze zabít pronásledovatele kolem sebe metáte zkázu z energetického minometu, ničíce vše, co leží v dosahu, včetně vás samotných. I přes rozličnost úkolů se náplň hry neustále točí kolem akce, co také čekat od titulu, který přesně na tomto faktu buduje svou pověst? Krom zbraní ovšem často využijete i záchytné lanko, pro překonávání překážek, které jsou na první pohled nezdolatelné, nebo tahání větších předmětů. Jetpacky, ochranné štíty, pomocné schopnosti – to vše má Capsized na skladě! A není jen hrou pro intelektuály. Ačkoliv vám vystačí na jednu odpolední jízdu, příběhové úrovně jsou bodované, tudíž můžete kdykoliv zkusit překonat sami sebe a to klidně i v kooperaci s kamarádem. A to nemluvíme o režimu Arcade, v němž naleznete další podpůrné módy, jako jsou časovky nebo hraní beze zbraní. Speedrunning bude vždy žádaným zbožím.

Je to tak, pouze pár hodin zábavy. Intenzivní zábavy, na kterou se nejen krásně kouká a která se příjemně poslouchá, ale která se také hraje velice oddechovým příjemným způsobem. Alientrap Games za sebou mají již několik počinů, ale až Capsized působí opravdu hmotným dojmem, který samozřejmě není dokonalý. Změny prostředí by mohly být důraznějšího rázu, stejně jako způsob jejich procházení, a tolik propagovaná puzzle, která se točí výhradně kolem přenášení velkých věcí z místa A na místo B, také mohla být důmyslnější, ale co více si přát od hry, kterou na koleni vytvořili dva lidé a která vás i na těch několik časových momentů příjemně pohltí neúprosnou akcí? Pravděpodobně jen další a ještě lepší pokračování!

Capsized

Sedněte, zapněte a hrajte... jen proboha moc nepřemýšlejte!