Call of the Sea Recenze Call of the Sea

Call of the Sea

Zdeněk Pudivítr

Zdeněk Pudivítr

11. 12. 2020 16:15 3

Začínajících vývojářských týmů, které si za svou prvotinu zvolily příběhovou adventuru, je na videoherním trhu nespočet. Rozeznat mezi nimi kvalitní tituly je stále těžší, a proto se snadno stane, že i velice povedená hra proklouzne bez povšimnutí hráčům mezi prsty. Do přesycených vod zmíněného žánru se rozhodla přispět i španělská formace Out of the Blue a já jsem velice rád, že jsem právě na jejich Call of the Sea náhodou narazil.

KLASICKÝ START

Call of the Sea začíná jako spousta jiných adventur stručným představením hlavní postavy, která se vydává hledat postavu druhou. Prosté. Záhadné zmizení, tajuplné dopisy, skálopevná láska, dobrodružná výprava, všechno tu najdete, přesně dle očekávání. V úvodu hra ničím nepřekvapí a tváří se jako standardní, lehce nadprůměrný zástupce svého žánru.

Když ale naše odhodlaná hrdinka Norah vystoupí z lodi na malém ostrůvku v Tichém oceánu, začnou se kvality Call of the Sea pomalu prodírat na povrch. Krásná grafická stylizace mě oslovila už při sledování traileru a stejné nadšení jsem pociťoval i při samotném hraní. Od sluncem zalitých pláží až po temné jeskyně, tady zkrátka vývojáři udeřili hřebíček na hlavičku a vhodným grafickým zpracováním si připravili kvalitní základ pro budování atmosféry.

VYPRÁVĚJ DÁL

Hlavním hnacím motorem hry je ovšem pochopitelně příběh, který je v případě Call of the Sea vyprávěný textovou i mluvenou formou. Norah si často sama pro sebe rekapituluje uplynulé události týkající se jejího ztraceného manžela Harryho, ten naopak příběh doplňuje pomocí různě poztrácených poznámek a dopisů. Harry se na cestu nevydal sám a zvědaví hráči si tak mohou obohatit hlavní dějovou linku sledováním osudů ostatních členů jeho expedice.

Kvalita příběhu je pro mě jednoznačně největším překvapením hry

Abych nechodil příliš dlouho kolem horké kaše, hodí se na tomto místě zmínit, že právě kvalita příběhu je pro mě jednoznačně největším překvapením hry. Kromě poutavosti samotné zápletky oceňuji především její rozuzlení, které dává smysl i bez toho, aby si autoři na poslední chvíli museli vymyslet spoustu složitých a nelogických událostí, jak to bohužel občas bývá u podobných titulů zvykem. Hra nabízí dva možné konce, nad kterými je příjemné se na chvíli pozastavit, protože žádný z nich nelze jednoznačně prohlásit za dobrý nebo špatný. Nad rámec řečeného mě překvapilo, jak hladce do hry vývojáři přimíchali nadpřirozené prvky. Obvykle mám trochu problém se sžít s příběhem, ve kterém vystupuje cokoli mimo naši realitu, Out of the Blue ale našli tu správnou míru, která vyprávění adekvátně okořenila.

ČAS PŘEMÝŠLET

Pro delší trvanlivost hry připravili autoři pro hráče hned několik logických puzzlů. Nemyslím si, že by o některém z nich mohl prohlásit, že jsem něco podobného už jinde neviděl, přesto mi hádanky přišly dostatečně nápadité a příjemně prokládaly příběhové části. Vzhledem k tomu, že s vyprávěním často přímo souvisely, rozhodně nemám pocit uměle natahované hratelnosti. Průchod, ve kterém jsem odhalil naprostou většinu obsahu, mi zabral zhruba osm hodin, což je podle mého ideální délka.

Hra je rozdělena do kapitol - většina z nich představuje nějaký větší otevřený prostor jak s hádankami, tak příběhovými předměty. Ačkoli se tedy v jádru jedná o lineární zážitek, nabízí Call of the Sea hráči slušnou volnost v průzkumu jednotlivých scén. A to je vzhledem k jejich půvabnému zpracování jedině dobře.

Časté monology klidné hrdinky a všudypřítomné čtivo nedávají hráči příliš prostoru pro strach či napětí

Navzdory faktu, že se Norah za dobu své cesty setkává s ostatními postavami jen nepřímo skrze nalezené předměty, není atmosféra hry nijak zvlášť tíživá. Časté monology klidné hrdinky a všudypřítomné čtivo nedávají hráči příliš prostoru pro strach či napětí. Hra je naopak poměrně uvolněná, není důvod v ní spěchat a hlavní postava v ani nemůže zemřít. Může to znít jako výtka, ale není. Osobně mi jako motivace proč ve hře dál pokračovat s přehledem stačila vlastní zvědavost a volnější tempo hry mi velice sedlo.

NAPOPRVÉ VELMI DOBŘE

Po technické stránce je Call of the Sea ve slušném stavu. Grafiku už jsem po stránce stylizace chválil, přesto s ní souvisí nemalé množství chyb. Ať už jde o prosvítání světla tam, kde by správně nemělo, problikávání nebo špatná ostrost objektů či chybně nastavená průhlednost některých materiálů. Jeden pád hry vzhledem k neustálému automatickému ukládání snadno přehlédnu, nestabilní framerate v jedné z kapitol také. Zmíněné chyby už vývojáři zaregistrovali a podle jejich vyjádření bude většina z uvedeného opravena v prvním patchi.

Měl jsem za to, že se už i menší vývojáři naučili s textem pracovat lépe, zřejmě to ale ještě chvíli potrvá

Co mě mrzí podstatně více, jsou chyby, kterými se možná už nikdo zabývat nebude. Možnost nastavení velikosti titulků autoři možná ještě přidají, ale text, který je napsaný v zápisníku hlavní postavy už asi budou předělávat jen těžko. Měl jsem za to, že se už i menší vývojáři naučili s textem pracovat lépe, zřejmě to ale ještě chvíli potrvá. Rukou psané písmo je sice překvapivě dobře čitelné, ale i na 65 palcové televizi zbytečně malé. Tak jako tak bych uvítal možnost ho stisknutím tlačítka překrýt nespojenými znaky i vzhledem k tomu, že předměty sebrané v herním světě tuto možnost na rozdíl od zápisníku nabízejí.

Call of the Sea

Závěrem je důležité podtrhnout, že mi žádná z uvedených výtek nezabránila si Call of the Sea vychutnat v celé její kráse. Hra je skvělým příkladem menším příběhovým hrám a navrch nabízí i promyšlenou a nápaditou hratelnost. Za cenu 20 dolarů poskytuje adekvátní porci zábavy, která pro vás bude téměř bezplatná, pokud jste předplatiteli Xbox Game Passu. Nepřehlédněte ji.

Call of the Sea

Call of the Sea zvládla na jedničku vše podstatné. Zaujala vzhledem, navnadila tajemstvím, nezamotala se sama do sebe a to nejlepší si pošetřila na konec. Není dokonalá, ale kdo vlastně je?