Call of Juarez: Gunslinger Recenze Call of Juarez: Gunslinger

Call of Juarez: Gunslinger

Jaromír Möwald

Jaromír Möwald

27. 5. 2013 22:00 14

Při pročítání zaprášených knížek o kovbojích a indiánech u babičky na půdě šrotuje člověku hlava na plné obrátky. Z jemně zakroucené větve je hnedle krásně zdobená puška. Kus látky, nemotorně sešitý jehlou a nití, se rázem promění v dlouhý zaprášený kabát. A mimořádně dlouhé kapsy dědových pracovních kalhot dobře poslouží jako pouzdra pro lesklé revolvery s červenou špičkou, které vám rodiče koupili na pouti za pět padesát. Pocity, které by se alespoň zčásti blížily této představě, jsme si mohli prožít třeba v Red Dead Redemption. Nebo ve stařičké střílečce Outlaws. Rozhodně ale ne ve třetím dílu série Call of Juarez. Snaha uvrtat western do moderní podoby a využít k tomu mexické kartely, které by se jakž takž daly považovat za následníky westernových padouchů, nedopadla dobře podle jakýchkoliv měřítek. Málokdo proto věřil, že aktuální Gunslinger dopadne lépe – navíc, když bylo dopředu ohlášeno, že půjde o menší stahovatelný titul za nižší cenu. Kdo by to byl ale nakonec řekl, že právě v tom se bude skrývat největší síla hry?!

Za hubičku!

Také jste čas od času napsali do diskuse k nějakému našemu článku, že byste za „tuhle hru“ dali klidně i dva tisíce? No vidíte, za Call of Juarez: Gunslinger dáte sotva čtyři stovky, ale přesto budete cítit, že byste za tenhle kopec zábavy s klidem dali i dvojnásobek. Co je ale na téhle hře tak speciálního? Můžeme se bavit o krásné grafické stylizaci, o úchvatném soundtracku, klidně i o stylu, kterým je vyprávěn příběh. Každopádně se hodí, když máte alespoň trochu rádi westerny. Autoři je totiž evidentně mají rádi hodně a nebojí se to dávat najevo. Na ploše více než osmi hodin (nepočítaje vyšší obtížnost a další dva módy) se podíváte do všech nezbytných lokací, které známe z příběhů o divokém západě. Nechybí indiánská pohřebiště, vylidněné ulice, sluncem vybělené skály nebo vlakové loupeže. Vývojáři se přitom příliš nesnažili, abychom si v nich zažili něco radikálně odlišného, než k čemu jsou na první pohled předurčeny. Velkou měrou to však přispívá k zábavnosti, kdy se nemusíte soustředit na nic jiného, než na přesnou mušku, občas okořeněnou lehkou interakcí s prostředím.

Když jen střílení bohatě stačí…

Jelikož je Gunslinger v první i poslední řadě čistokrevná střílečka, děj tu postrkují dál šestiranné kolty a nepřesné pušky. Připočtěte k tomu dvouhlavou brokovnici, štangli dynamitu a občasné polaskání gatlingu – to je kompletní arzenál, s nímž se ve hře setkáte. Může se to zdát málo, ale opět je to jenom ku prospěchu věci. Jednak se necítíte jako chodící zbrojnice, ale hlavně vám to jednoduše stačí. Pocit ze střelby je zde zcela nepřenosný a teprve poté, co si vyzkoušíte palbu dvěma kolty (které jediné můžete v průběhu hry měnit za několik různých typů) najednou do libovolného cíle, pochopíte. Jednoduše řečeno, už nikdy nebudete chtít střílet jinak!

"Výtvarný styl nejvíce připomíná Borderlands,
i tady se povedlo grafiku vyšperkovat detaily."

Drobnou vychytávkou, která opět přispívá k pozitivnímu dojmu, je možnost zpomalení času. Jeho délku ovlivňujete jednak zabíjením nepřátel v rychlém rytmu, a pak také vylepšováním schopností za nasbírané zkušenosti. Oblasti, do nichž je můžete investovat, jsou celkem tři – revolvery, puška a brokovnice – vytušit pak, co která vlastnost bude ovlivňovat, už není úkol pro nejbystřejší. Vedle zpomalené střelby je bullet time využíván ještě pro vyhýbání kulkám, kdy je třeba nejprve nechat tuto funkci nabít, a pak se ještě vyhnout správným směrem. Chybět nakonec nesmí ani oblíbená „tlačítkovaná“, kdy na vás ze všech stran vyskakují nepřátelé a vy je mačkáním správné série kláves efektně posíláte pod kytky.

Tohle by hrál i Sam Hawkins, hehe!

Na ty správné pudy dokáže zaútočit kromě střílení i příběh. Hlavní hrdina, lovec lidí, Silas Greaves (nyní v důchodu), se během svého vyprávění nad sklenicí whisky postupně setká s kompletním all-star týmem divokého západu. Ať už po jejich boku, nebo v souboji muže proti muži, potkáme Jesseho Jamese, Billyho Kida, Daltony, Wyatta Earpa nebo Butche Cassidyho, Sundance Kida a celou jejich vypečenou partu. K divokému západu pochopitelně patří i klasické souboje na kolty, které jsou zde vyřešeny velmi uspokojivým způsobem, přičemž jejich počet není tak vysoký, aby se vám okoukaly. Za doprovodu „osudové“ hudby a výrazného tlukotu srdce se snažíte zamířit vašeho protivníka, zatímco se zároveň pokoušíte vybalancovat ruku tak, aby byla co nejblíže zbrani. Jakmile vytáhnete kolt z pouzdra, musíte ještě rychle zkorigovat mušku a při tom se třeba těsně vyhnout letící kulce. Zejména na vyšší obtížnost je zvládnutí všech těchto kroků dost namáhavé, leckdy i frustrující, ale odměna v podobě ležícího bastarda a další pěkné příběhové animace za to stojí.

Technické provedení tak trochu odpovídá výše zmíněné ceně, neboť je rozhodně snazší pohrát si s kreslenou paletou několika barev, než balancovat realistické textury. Použitý styl nejvíce připomíná lacinější kopii Borderlands, ale i tady se povedlo grafiku vyšperkovat několika detaily (například padající kapky při dešti), které ji táhnou vstříc všeobecné spokojenosti. Společně s úžasnou zvukovou a hudební kulisou se ve vás budou zajisté probouzet vzpomínky na již zmíněnou střílečku Outlaws.

Snad jedinou vadou na kráse nového Call of Juarez je absence multiplayeru, ale to už bychom za asi vážně žádali příliš. Náhradou budiž arkádový mód, v němž jde o výsledné skóre a co nejkratší čas, samostatné duely muže proti muži a extra obtížnostní stupeň, který kompletně vyzmizíkuje HUD. Ještě dva, tři roky zpátky, by Gunslinger mohl vyjít z fleku v krabici s manuálem za cenu kolem tisícovky, což berte jako nejlepší doporučení toho, že pokud chcete čistokrevnou střílečku v libové grafice a s perfektní stylizací, u níž se váš počítač skoro ani nezadýchá, čtvrtý Call of Juarez je jasná volba.

Pozn.: Recenzováno z X360 verze.

Call of Juarez: Gunslinger

Ryzí westernová akce, kombinovaná se skvělým pocitem ze střelby, malebnou grafikou, úžasnými zvuky a nenáročnou hratelností. Call of Juarez: Gunslinger je jednoduše poctivá pařba. Navíc za proklatě nízkou cenu.