Broken Age: Act 1 Recenze Broken Age: Act I

Broken Age: Act I

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

14. 1. 2014 23:53 4

I kdyby bylo teprve před Vánocemi a kolem se jako čerstvé novinky hemžily ty nejlepší hry roku, adventura Broken Age by nezapadla. Někdy stačí zvučné jméno vývojáře, někdy jde o designéra, někdy jde o kampaň před vydáním... Umíte si ale představit, co se děje ve chvíli, kdy má hra všechno dohromady? Tady jde o studio Double Fine, legendárního Tima Schafera a více než 3 miliony dolarů vybraných na Kickstarteru, vážení! Tohle všechno a ještě mnohem víc je Broken Age, jehož vydání si až do konce ledna budou moci užívat jen ti, kdo pomohli hře na svět a hádáte správně, patříme mezi ně!

SPOLU PROTI VŠEM

Jak už bylo řečeno, Broken Age je adventura, hned v zápětí pak musíme přihodit, že adventura velmi tradiční a v očích některých hráčů možná až konzervativní. Zapomeňte na všechny moderní výstřelky a hokus-pokusy, které většinou nikam nevedou, nebýt absentující mřížky s aktivními slovy pro ovládání, jako tomu bývalo ve slavné éře adventur od Lucasů, připadali bychom si opravdu jako kdysi.

Důvody, proč se tak odvážně pustit do hodnocení už na samém začátku, leží zejména v příběhu, a abychom byli přesní, mluvíme tu o příbězích dvou. Hned na začátku si zvolíte mezi dívkou Vellou a chlapcem Shayem, kteří však nežijí ve stejném světě ani čase, navzájem se neznají a jestli nakonec dojde k setkání, si budete muset zjistit sami. Faktem ale je, že oba nevědomky sdílí nelehký osud i nepochopení okolního světa, odkud ostatně pramení i název hry, který do kontextu obou příběhových linek skvěle zapadá.

KAPITÁN SLAĎOUŠEK

Pokud začnete, stejně jako my, rozplétat nejdříve Shayův příběh, čeká vás výlet do nudného dětinského světa dospívajícího chlapce, který je pod laskavou tyranií umělé inteligence vesmírné lodi. Zní to možná trochu nelogicky a děsivě, ale je to zkrátka tak a Shay s tím nemůže nic dělat. Jeho loď je totiž naprogramovaná, aby našla obyvatelnou planetu, a dokud se tak nestane, je hlavní hrdina pod nadvládou dua úzkostně pečlivých programů nazvaných jednoduše „Mamka“ a „Taťka“.

Broken Age: Act I

Jenže zatímco se lidská mysl vyvíjí, počítačový program bez patřičného zásahu zůstává nezměněn, a tak se k Shayovi stále chová jako k malému klukovi. Každý den ho vysílá na fiktivní mise, v nichž zachraňuje svoje oživlé pletené kamarády z kopečků zmrzliny, nechává si od mluvicí lžíce radit, co jíst, na velitelském můstku mačká obří plastová tlačítka a ze zvyku mlátí do zářivého kolotoče, který před mnoha lety sloužil nemluvněti k rozptýlení. Do té doby, než objeví větrací šachtu do neprozkoumané části lodi a začne si uvědomovat, že ve vesmíru není sám, a že je také potřeba někomu pomoct.

Po stránce hratelnosti se jedná o poměrně akční záležitost, kdy budete sem a tam probíhat lodí, řešit několik logických hádanek a na několika místech dojde i k jednoduchým minihrám. Nic, co by vás zastavilo, nic, nad čím byste si museli lámat hlavu neúměrně dlouho, což může být pro hardcore vyznavače adventur problém. Na druhou stranu tím ale rozhodně nechceme tvrdit, že byste se během hraní ani jednou nezasekli – několik takových pasáží Broken Age nabízí a bohužel při nich vyvstávají nepříjemnosti typu chybějících popisků předmětů v inventáři, případně jakákoliv nápověda, ať už z úst hlavního hrdiny, anebo vedlejších postav. Naše rada zní - nesnažte se být zbytečně moc chytří, ušetříte si tím spoustu problémů a nebude vás tak bolet hlava, až se do ní budete mlátit, jak prosté řešení bylo.

REVOLTUJÍCÍ CUKRÁŘKA

Je jedině dobře, že je příběh Velly podán zcela odlišně, tedy s příklonem k rozvážnému postupu a kupě rozhovorů. Díky tomu může Broken Age nabídnout dostatečnou variabilitu a zároveň prodat velice kvalitní dabing i samotné dialogy. V titulcích naleznete samá zvučná jména a herci jako Elijah Wood (Shay), Jack Black, Wil Wheaton či (převážně) televizní herečka Massasa Moyo (Vella) jednoznačně potěší. Přidáte-li k tomu jejich skutečně povedený výkon, budete se těšit na každý jeden rozhovor i doprovodnou hlášku, které se neoposlouchají až do samého závěru.

Broken Age: Act I

Variabilitu pak podporuje i prostředí, které se v případě Velly od Shayova opravdu hodně odlišuje. Vella totiž nevyrůstá v šedých koridorech a křečovitě barevných místnostech „na hraní“, narodila se v cukrářské vesničce jako vystřižené z pohádky a všichni kolem ní neustále vrkají. Idyla se zdá neprůstřelná, ovšem jen do doby, kdy zjistíte, že je nutné každých čtrnáct let obětovat obří mořské obludě Mog Chothra několik mladých dívek. Mírný šok nastupuje v zápětí, kdy vyjde na jevo, že pro obyvatele Sugar Bunting i okolních vísek je obrovskou ctí být prostředkem rituálu a dívky se o možnost nechat se sežrat doslova perou. Jen ne Vella, která vás uzemní otázkou, proč příšeru někdo nezabije, než se do díla pustí sama.

Z JINÉHO SVĚTA

Oba příběhy, mezi kterými můžete zcela svobodně přepínat, čerpají vedle zasazení a kvalitních dialogů logicky i z unikátního vizuálního stylu. Vsadíme se, že jste každý obrázek v naší galerii museli prohlížet o pár vteřin déle, než je tomu obvyklé, a zcela těmto potřebám rozumíme. Na Broken Age se totiž nedá vynadívat a jednotlivé detaily i celé lokace skutečně hladí na duši.

Vella nevyrůstá v šedých koridorech a křečovitě barevných místnostech na hraní, narodila se v cukrářské vesničce jako vystřižené z pohádky.

Něco tak malebného se vidí jen málokdy a v kombinaci s roztodivnými tvary, postavami a předměty nebudete vycházet z němého úžasu celé čtyři hodiny, za které se dá první část Broken Age dohrát. Příjemným faktem je i to, že hra není nikterak hardwarově náročná, bez problémů si ji proto zahrajete i na slabším stroji nebo notebooku a nebudete ochuzeni ani o kapičku téhle pestrobarevné nádhery. Těžko slovy popisovat ten laskavý pocit, který vás při hraní obejme, škoda jen místy docela kostrbatých animací, působících jako kdybyste tu harmonii narušili skřípěním nehtů o tabuli. Nic hezkého, ale hře to zřejmě prominete.

Nebýt toho, že celý ten zážitek trvá tak krátkou dobu, ještě nás čeká jeden akt a tempo je kvůli střídání lehoučkých puzzlů s dvacetiminutovými záseky značně nevyvážené, udělili bychom bez přemýšlení nejvyšší možné hodnocení. Nechat si rezervu a nepropadnout prvotnímu nadšení se ale obecně vyplácí a jako cenu za upřímnost jsme jeden bodík ochotní zaplatit. Nedáváme vám tím ale prostor myslet si, že byste snad měli na něco čekat!

Broken Age vychází na Steamu 28. ledna za férovou cenu 22 euro, v níž je započítán i druhý akt, který přibude formou bezplatného updatu v průběhu roku.

Broken Age: Act 1
PlayStation Vita Vita

Jedním slovem adventurní nádhera, která nabízí dostatek variability a motivace hrát stále dál až do závěrečných titulků. Bohužel se ale neobešla bez drobných pih na kráse, zejména v podobě krátké herní doby a nevyvážených hádanek.