Bound By Flame Recenze Bound by Flame

Bound by Flame

Vilém Koubek

Vilém Koubek

11. 5. 2014 22:44 9

Studio Spiders zcela přirozeně v průběhu let přešlo od tvorby adventur k odvážnějšímu a náročnějšímu žánru RPG. Už v případě Of Orcs And Men ukázalo, že jisté předpoklady k vytvoření dobré hry má. Titulem Mars: War Logs toto zdání dále přiživovalo, nicméně stále se nedalo ani o jedné z jejich her říct, že by se zapsala zlatým písmem do žánrové historie. Bound by Flame bývá označováno za jeho prozatím nejambicióznější projekt a nutno říct, že minimálně ze začátku megalomanií rozhodně nešetří.

NEZVANÍ HOSTÉ

Po krátké a v podstatě jednoduché tvorbě vašeho hrdiny vás uvrhne do světa, který se momentálně třese před hrozbou Ledových lordů. Nekromantů, kteří standardně kýčovitou a monumentální fantasy krajinu přikrývají nejen ledem a sněhem, ale také hordami nemrtvých. Co s tím? Kdo ví?! Lidé a pár dalších přeživších ras prohrávají a jednou z jejich mála nadějí je tajemný rituál, který zrovna provádí malý hlouček mágů. Vy se do toho všeho zapojíte jakožto člen žoldácké skupiny, které byla najata k jejich ochraně. Tajemný rituál nicméně nevyjde podle předpokladů (kdo by to byl čekal...) a shodou okolností se ve vás kvůli tomu zabydlí démon. Z obyčejného žoldnéře jste najednou povýšeni do pozice potenciálního ultimátního řešení zimy a nemrtvého problému. Otázkou ale je, co to s vámi udělá...

Čistě technicky vás hra postaví před obrovský konflikt s neuvěřitelně mocnými mágy a jejich nemrtvými armádami, které plení svět. Nakročeno tedy máte k desítkám hodin zabíjení, rozhodování o velepodstatných věcech a k tomu všemu se ještě budete muset vypořádat se svým vnitřním problémem. Potenciálu má Bound by Flame na rozdávání, že by ho ale autoři adekvátně vytěžili, to už se říct nedá. Ačkoliv totiž o své hře tvrdí, že je jejich nejambicióznějším projektem, během hraní budete mít pocit, že se účastníte pouze lokálního konfliktu, v němž jde o to vyhladit přemnožené krysy.

Příběh z ambicí od začátku postupně upouští, až se na ně vykašle úplně.

Trailery se sice ohání bitvami a obrovskými nepřáteli, ovšem pravdou je, že se žádné velkolepé bitvy nekonají, bossové nejsou kdovíjak monumentální a vaše putování je absolutně komorní. Na své cestě vyčistíte lesík od škodné, proběhnete se vesnicí, chrámem a zledovatělým městem, prozkoumáte jeskyni, podzemní skladiště mrtvol, zamrzlé hory a nakonec navštívíte jednu pevnost, čímž to celé tak nějak končí. Příběh z ambicí od začátku postupně upouští, až se na ně vykašle úplně. V závěru už se o velkých činech pouze mluví a v momentě, kdy na vás vyskočí titulky, se budete ptát, kam se jako poděl ten zbytek?

MLČETI ZLATO

K lepšímu dojmu nedopomáhá ani fakt, že jsou dialogy psané, jako by chtěly utopit kickboxerské telenovely v testosteronu a povýšit je tím na zcela novou úroveň. Rozhovory působí absolutně amatérsky minimálně ze začátku a ani později se vás nesnaží přesvědčit, že jejich autorovi bylo víc než patnáct let. Hra nicméně obsahuje na PC české titulky, ve kterých některé pasáže přeci jen znějí lépe a špatný dojem se dostaví až po delší době. Jistý druh podivnosti se navíc časem stupňuje, když si autoři nacházejí stále více příležitostí k nucení postav mluvit o různých erotických tématech a nešetřit podivnými narážkami. Což ve zdejším kontextu působí nemístně a nejednou jsme kvůli tomu nevěřícně kroutili hlavou.Nemluvě o tom, že se hra nebojí ani samoúčelné vulgarity a podobných manévrů. Kdo by se pak divil dabérům, že svoje texty čtou jako by chtěli vzdát hold text-to-speech programům a pohybují se pouze mezi přehráváním a absolutním nezájmem. RPG, které se na první pohled tváří vážně, je tedy utopeno v dětinském humoru a samoúčelné povrchnosti. Dá se na to zvyknout? Asi ano. Otázkou však je, zda vůbec chcete.

Po stránce hratelnosti a herních prvků také není Bound by Flame zrovna není kdovíjak originální – na první pohled se zkouší tvářit otevřeně, nicméně velmi záhy zjistíte, že sice volní jste, ale pohybujete se vždy změtí vytyčených cest a cestiček. Nehrajete tedy koridorovou střílečku, ale o Skyrimu si můžete leda tak nechat zdát. V reklamních textech všemi pády skloňovaný crafting je v podstatě velmi jednoduchý – pouze z truhel a mrtvol sbíráte hromady věcí a pak jednoduchým klikáním vylepšujete zbraně či brnění, nebo si vyrábíte pasti, lahvičky, případně šipky do kuše. Jednoduchost v tomto případě není na škodu, důležité je, že tento systém funguje, protože už od druhé úrovně obtížnosti se bez něj neobejdete.

ZKOUŠKA OHNĚM

Bound by Flame totiž není zrovna hack-and-slash RPG a dokonce ani jeho komorní potyčky nejsou zrovna jednoduché. Pokud nebudete dostatečně obezřetní nebo šikovní, dokážou z vás nepřátelé udělat mrtvolu během mrknutí oka. Je proto třeba se střídavě krýt, uhýbat magickým útokům, naučit se prorážet štíty nepřátel a ideálně si zvolit také pořadí jejich likvidace. S trochou cviku přijdete po chvíli na chuť i odrážení úderů a pak si třeba začnete i užívat zpomalování času, které doprovází každé kritické zranění. I pro svou obtížnost je tedy každá vybojovaná šarvátka velmi uspokojivá.

Vaše postava se může na základě morálních rozhodnutí postupem času měnit v démona.

V moři rozporuplnosti působí souboje jako jeden z mála prvků dotažených do konce. Je však škoda, že technické zpracování po stránce kvality navazuje na zbytek hry a mísí v sobě celou řadu divných výkyvů. Vaše postava se například na základě morálních rozhodnutí postupem času může měnit v démona. Ve zdejším případě to znamená, že začne hořet, na hlavě jí rostou rohy, mění se jí hlas a podobně. Jsou to opravdu milé a nečekané drobnosti, které podporují dobrý dojem, na druhou stranu ale postavy postrádají mimiku a třeba v porovnání s panáky z Oblivionu se dobrý dojem zase rychle vytrácí. Se scenériemi se to pak má podobně - jsou pěkné a je ke cti vývojářům, že optimalizovali engine i pro slabší počítače, kvůli koridorové povaze hry jsou však jednotlivé lokace netečné a působí skutečně jen jako kulisy. V podobném duchu by se navíc dalo pokračovat...

UHASTE TO!

Bound by Flame je zkrátka rozporuplný slepenec podivného, zajímavého a špatného. Dá se k němu najít cesta a můžete ho mít rádi, asi jako si třeba s chutí pustíte opravdu špatný a bizarní film (například Birdemic nebo The Room). Čistě mechanicky funguje a na pár hodin vás rozhodně zaměstná, ale pouze v případě, že trpíte skutečnou nouzí. Ničím nevyčnívá a nic na něm není výborné nebo snad nadprůměrné. Pokud by vám ho někdo dal darem, nemusí to nutně znamenat, že vás chce zabít, na vašem místě bychom si ale na něj dávali pozor.

Bound By Flame

Kvalitativně velmi kolísavé RPG, které na některých místech tlačí na pilu moc a na jiných zase pro změn málo. Občas působí uspokojivě a jeho souboje jsou taktické i zábavné.