Borderlands: The Pre-Sequel Recenze Borderlands: The Pre-Sequel

Borderlands: The Pre-Sequel

Dan Kremser

Dan Kremser

25. 10. 2014 08:00 11

Více humoru, více akce, více bizarních situací a taky více pořád těch samých chyb a problémů. Zkrátka více Borderlands tak, jak je znáte a pravděpodobně i máte rádi. Zhruba takhle by se dalo shrnout třetí pokračování série s podtitulem The Pre-Sequel, které prostě bere úspěšný mustr a roubuje na něj další příběh plný nekonečného množství zbraní a legendárních hlášek, aniž by se přitom moc staralo o jakákoli vylepšení. Ale je to vůbec na škodu? Toť otázka, na kterou si musíte odpověď sami na základě vašeho vztahu k druhým Borderlands.

VTIPNÁ HLÁŠKA

V tomto případě se přímo vybízí srovnání s Batman: Arkham Origins, který je prakticky tím stejným případem a lze na něj aplikovat i totožnou hodnotící optiku. Obě hry jsou totiž jakousi nastavovanou kaší od autorů, kteří nemají s dřívějšími hrami série nic společného a obě hry jsou taktéž zábavné a nadprůměrné, akorát prostě jenom dělají ty samé věci jako jejich předchůdci. Obě se pak také vydávají proti proudu času a jako udržovací díly poodhalují jak to všechno začalo.

V případě Borderlands se tak podíváte před dvojku a svými akcemi přímo i nepřímo způsobíte přerod Jacka hrdiny na bláznivého záporáka. Autoři doslova vytvořili velmi vtipnou a trefnou dekonstrukci jedné z nejlepších záporných postav posledních let a pro třeskuté hlášky a bizarní situace se nikdy nemusí chodit daleko.

Jak se zdá, tak receptem skoro na všechny problémy je přesun dění na měsíc Elpis, který se svou nehostinnou atmosférou a hlavně sníženou gravitací posouvá hratelnost druhého dílu o level výše.

Tvůrci zkrátka vystavěli příslovečné sídliště vtipů na půdorysu minulých dílů a minimálně do vypravěčského konceptu nepřinášejí nic nového. Logicky se tedy drží také spíše nedějového schématu a Pre-Sequel jednoznačně stojí na izolovaných epizodkách a explozivních momentech, nikoli na jednom uceleném příběhu. Dokonce bych se nebál prohlásit, že oproti dvojce vývojáři příběhovou složku odsouvají značně do pozadí a je tu jenom, aby se zkrátka neřeklo.

Nějak se mi ostatně nepodařilo přilnout k nové, respektive staronové čtveřici vault hunterů a vedlejším postavám, které až na pár výjimek prostě postrádají vybroušené osobnosti z dvojky. Tedy až na sestřičku Ninu, jejíž rektální záliba je vskutku nezapomenutelná.

PŘEVLEČENÝ HON ZA BARVIČKAMI

Tvůrci z 2K Australia si však určité vypravěčské tápání mohou vzhledem ke zběsilé povaze hry dovolit a vynahrazují si jej překvapivě pevným uchopením herních mechanismů, ba dokonce jejich kosmetickým vylepšením. Na dvojici her od Gearboxu mě vždycky štvalo nesmyslné vracení se stále dokola napříč lokacemi, nejasná členitost map a stupidní označování cílů na mapě. Něco z toho Pre-Sequel zázračně řeší (backtracking), něco nechává ležet ladem (mapa), ale celkově rozhodně nedělá sérii ostudu.

Jak se zdá, tak receptem skoro na všechny problémy je přesun dění na měsíc Elpis, který se svou nehostinnou atmosférou a hlavně sníženou gravitací posouvá hratelnost druhého dílu o level výše a ze zběsilé akce dělá ještě nepřehlednější a zábavnější mumraj. Skoky napříč rozeklanými kaňony nebo efektní dopady protivníkům přímo na hlavu se navíc do uhozené nálady Borderlands skvěle hodí.

Není to ale pouze o efektnějším boji. Díky nezvyklé gravitaci si autoři mohli dovolit také trochu popustit uzdu fantazii a vsadit ještě více na vertikalitu, jenž nyní nezpůsobuje takové problémy a konečně nebloudíte. I kdyby jste se ale nakonec v solidně rozlehlých lokacích ztratili, vždycky to můžete vyřešit skokem do neznáma. Jen pozor na kyslík, který je dalším novým prvkem a musíte jej pravidelně doplňovat skrze sbírání zásobníků nebo zapínání speciálních věžiček.

Otázkou ovšem zůstává, čeho tím chtěli autoři dosáhnout, protože takto hráče uzavřít do umělé klece a nutit ho vždy na kyslík pamatovat se v některých fázích hry moc nevyplácí. Najednou máte málo kyslíku, nemůžete udělat kýžený skok a spíše než na akci se soustředíte na to, abyste se jednoduše neudusili. Asi jde ale o cenu za alespoň nějakou novinku v jinak nezměněném konceptu nekonečných přívalů zbraní a dalšího vybavení. V tomhle ohledu jsou totiž Borderlands pořád tou stejně návykovou hrou točící se okolo bílých, žlutých nebo fialových věciček.

I tak jsou ale souboje zábavné a poměrně pestré a dokonce ani do třetice všeho dobrého nenudí. Skladba nepřátel se totiž během nějakých těch 20 hodin plynule obměňuje a umělá inteligence je schopna dokonce využívat prvku kyslíku a kyslíkových masek stejně jako vy. Protivníci dokonce využívají i gravitaci a střety jsou tak mnohdy výzvou. A ruku na srdce, kdo by si neužíval rozstřelování chladících barelů a následné demolování zmrzlých hlav všemožných lidských ztroskotanců a měsíčních ještěrek?

TŘI V PARTĚ A ROBOT

Snaha o inovace ovšem naneštěstí nepostihla nekonečné pendlování napříč měsíční krajinou tam a zase zpátky. Zběsilá akce a třeskutý humor jsou tak střídány nudným popojížděním a značně kolísavým tempem, což je letitý problém Borderlands, na který prostě autoři nejsou schopni nalézt lék. Najezdí a nachodíte se tedy požehnaně kilometrů a garantuji vám, že po čase vám namodralé kaňony a lávová pole začnou lézt krkem, a to i navzdory parádní grafice. Ta samozřejmě kopíruje výtvarný styl nastavený jedničkou, ale autoři i tak zaslouží pochvalu za pestrou barevnou paletu i překrásná panoramata Pandory a hvězdné oblohy. Bohužel ale od Gearboxu tvůrci vedle stylu přebírají i nezvykle časté kolize objektů a hlavně doskakující textury, které ještě navíc neoplývají moc velkým rozlišením.

Claptrap se skvěle hodí obzvláště do multiplayeru, kde funguje jako podpora ale není problém si vyjet do světa Borderlands i o samotě.

Stejně tak si pak od Gearboxu noví autoři půjčují také koncepci skvělého kooperativního multiplayeru a čtveřice nových postav, které ale povětšinou variují typy viděné už v minulých hrách. Tank, bijec ... Za zmínku snad v tomto ohledu stojí jen bojová verze Claptrapa, která díky většímu počtu speciálních schopností a jejich náhodnému výběru vnáší do hry nejen trošku svěží prvek, ale hlavně úžasný element chaosu a mnohdy i absurdity. Skvěle se Claptrap hodí obzvláště do multiplayeru, kde funguje jako podpora ale není problém si vyjet do světa Borderlands i o samotě. Díky široké škále schopností můžete ostatně každou postavu profilovat vícero směry.

Jinak lze ale o pokroku, ba dokonce tvůrčí invenci mluvit jen s obtížemi. Košaté vývojové stromy postav, zběsilá a návyková akce, nebo třeskutý humor, to všechno už skvěle zvládala dvojka a Pre-Sequel v tom prostě jen pohodlně pokračuje. Zkrátka jsou to Borderlands a mnohé výkřiky o nastavované kaši jsou rozhodně na místě.

NASTAVOVANÁ ALE CHUTNÁ KAŠE

Zároveň je ovšem nelze brát v pejorativním slova smyslu. Borderlands: Pre-Sequel totiž není špatnou hrou. Dokonce se jedná o hru přímo výbornou a prakticky všechno tady má své místo a funkci. Jejím jediným problémem je tak originalita, která zkrátka chybí a připravte se na to, že dostanete principy a mechanismy Borderlands 2, jen trošku převlečené a s lehce odlišným obsahem. To samé pak platí i o chybách především technického rázu a toho pro sérii již typicky kolísavého tempa způsobeného zbytečnými přesuny tam a zase zpátky.

Zarytí zastánci Borderlands budou Pre-Sequel jednoduše milovat a pokud se vám líbila dvojka a stále vás honí mlsná, Pre-Sequel je skvělý dvacetihodinový zákusek, který sice dělá to samé, ale dělá to dobře. Akorát tedy nevím, kdo jiný by do tohohle pokračování mohl jít, když za směšný peníz dostanete prakticky stejnou a lépe odvyprávěnou dvojku. Snad jen ty souboje Australani uchopili o chlup lépe, ale ruku na srdce, ani to zase taková revoluce není!

Borderlands: The Pre-Sequel

Parádní akce, které nechybí humor a skvělý multiplayer. Všechno tohle už jsme sice minimálně jednou dostali, ale to vůbec nevadí, protože Pre-Sequel jednoduše funguje a je čirou zábavou ho hrát.