Blood & Truth Recenze Blood & Truth

Blood & Truth

Zdeněk Pudivítr

Zdeněk Pudivítr

3. 6. 2019 08:30 5

Letos na podzim už to budou tři roky, co si první zákazníci nasadili na hlavu novinku jménem PlayStation VR a pustili se do objevování světa virtuální reality. Po prvotním úžasu z nové technologie však mnozí rychle vystřízlivěli, když zjistili, že si vývojáři s novou platformou neumí moc dobře poradit a launchové hry trpí mnoha nedostatky. Jeden z vůbec nejlepších VR zážitků v té době nabídla ukázka z kompilace PlayStation VR Worlds s názvem London Heist, kde se hráči na krátkou dobu stali ozbrojeným zlodějem diamantů. Povedené demo od studia SIE London se líbilo natolik, že na něm autoři vystavěli celou hru a výsledek jejich práce si můžeme nyní vyzkoušet pod názvem Blood & Truth.

JAKO V KINĚ

Na zasazení do Londýna se oproti původní ukázce nic nezměnilo, příběh už se ovšem liší. V pohledu z první osoby se dostaneme do kůže Ryana Markse, bývalého vojáka, který je donucen ochránit své blízké a jejich byznys před všivákem Tonym Sharpem. Ten se totiž pokouší využít naší tragédií postiženou rodinu k vlastnímu obohacení, což mu pochopitelně nemůžeme dovolit. Velice stručně – silácké řeči brzy vystřídá záplava smrtících kulek, po které nezbyde nic než mrtvá těla. Nebudu zabíhat do větších podrobností, ale asi je vám jasné, že kvůli příběhu si Blood & Truth pravděpodobně nezapamatujete. Hra ovšem dokazuje, že akční béčko nemusí být pouze hanlivé slovní spojení, a to především v případě, že si adrenalinovou jízdu můžete užít na vlastní kůži.

Občas budete říkat, kde se všechen ten arzenál v úrovních vůbec bere

Ještě před prvním výstřelem si vás kamera konzole náležitě změří a umístí na vaše tělo virtuální pouzdra na zbraně a zásobníky, ze kterých budete během hry tahat vaše smrtící vybavení. A že ho bude hodně. Až si občas budete říkat, kde se všechen ten arzenál v úrovních vůbec bere a nebudete schopni se rozhodnout, kterou zbraň použít dřív. Teď už stačí se jen příjemně usadit, což je poloha, kterou hra doporučuje, ale mohu potvrdit, že hrát lze pohodlně a plnohodnotně i ve stoje. Blood & Truth lze překvapivě ovládat i pomocí Dualshocku, mnohem více si ji ale pochopitelně vychutnáte s PlayStation Move ovladači.

TAKHLE SE DĚLÁ HRA VE VR

Hned jak se načte první úroveň hry a vy se trochu rozhlédnete po okolí, dojde vám, že takhle nějak má virtuální realita vypadat. Zpracování grafiky je oproti většině konkurence na poli PSVR o slušný kus vepředu, což společně s energickou hudební složkou umožňuje dostatečné ponoření se do akce. Atmosféru zvládla hra prostě na výbornou. Dosažení autentického zážitku napomáhá především způsob ovládání. Vaše postava se plynule pohybuje po předem určených bodech, žádné teleportování ani trhané otáčení o 90 stupňů tady nehrozí. Stačí se nasměrovat a stisknout tlačítko. Úplně bez chyb se to neobešlo, ale funguje to. Zamrzí především nemožnost ustupovat, takže jakmile se pohnete dopředu, ve většině případů není cesty zpět.

Jako správný akční hrdina se ale nebudete vždy pohybovat pouze po zemi, a tady přichází asi to největší překvapení. Zatímco leckterá VR hra si často nedokáže poradit ani s trochu rychlejším pohybem v prostoru, v Blood & Truth budete vyskakovat z oken hotelů, běhat po střechách, létat s padákem a šplhat po budovách. A nebude vám u toho špatně. Ano, fyzika tady musela v některých momentech trochu ustoupit, a především při dopadech vás hra velice něžně uloží zpátky na zem, to ale za udržení právě dojedeného oběda jednoznačně stojí a na zážitku to neubírá.

Interaktivita prostředí je zcela dostatečná, i když o to více zamrzí, pokud náhodou něco nejde otevřít nebo uchopit

Tím ovšem kvalita zpracování virtuálního světa nekončí. Správné využití okolí hráče je ve VR velké téma, a i v tomto ohledu se vývojářům podařilo uhodit hřebíček na hlavičku. Interaktivita prostředí je zcela dostatečná, i když o to více zamrzí, pokud náhodou něco nejde otevřít nebo uchopit. To je zkrátka daň za to, že většinou tu možnost máte a jste na ni zvyklí. Sbíráte zbraně a náboje, skrýváte se za překážky, házíte granáty a umisťujete výbušniny. Dojde ale i na tišší pasáže, takže můžete i zneškodňovat alarmy pomocí šroubováku a kleští nebo dolovat přístupové karty ze zamčených šuplíků pomocí šperháků. Na tomto místě se rozhodně sluší pochválit, že pokud tichý postup není váš styl a chcete postupovat násilně, hra vám to umožní a nebudete muset příslušnou misi opakovat.

PUSŤTE MĚ NA NĚ

I když Blood & Truth není se svou šestihodinovou délkou za cenu necelých tisíc korun úplným drobečkem, nelze se občas ubránit pocitu, že v některých pasážích až příliš dlouhými rozhovory natahuje herní dobu. Samotná herní náplň je zkrátka tak zábavná, že když vás z ní něco vytrhne, chcete se rychle dostat zpět. Drobný detail, že výrazný zvukový doprovod občas ztěžuje porozumění řeči postav v příběhových pasážích, situaci příliš nepomáhá. Naštěstí hra nabízí titulky (český překlad chybí), takže si snadno poradíte. Nastavit lze jejich polohu i velikost, to se taky často nevidí.

Odemykání jednotlivých vylepšení není úplně dobře nastavené a na zpřístupnění těch nejlepších budete muset až příliš dlouho čekat.

Převážnou část hratelnosti prostě jen střílíte, ale to bohatě stačí. Na výběr máte několik zbraní, které lze dokonce vylepšovat pomocí tlumiče nebo laserového zaměřování. Dojde ale i na vizuální úpravy. Veškeré vybavení modifikujete ve vašem sídle, kde si můžete zbraně na střelnici rovnou vyzkoušet a prohlédnout si v misích posbírané předměty. Odemykání jednotlivých vylepšení však není úplně dobře nastavené a na zpřístupnění těch nejlepších budete muset až příliš dlouho čekat. Hra se vás nad rámec příběhu pokusí zabavit ještě hraním jednotlivých misí na čas, to pravé zpestření ale přijde asi až s těžkou obtížností a hrou na co nejvyšší skóre. Obě novinky by se do hry měly dostat v rámci zdarma šířeného updatu v nejbližších týdnech.

Blood & Truth

Kdybychom se z virtuální reality přesunuli zpět na televizní obrazovku, nebyla by Blood & Truth ničím výjimečným. Dílo studia SIE London však v mnoha pasážích dokazuje, že VR není jen o portování klasických her do virtuálního prostoru, ale dokáže zaujmout svým vlastním specifickým způsobem, který je pro tuto platformu unikátní a nedá se na plochém monitoru hráči žádným způsobem předat. A toho si na ní vlastně cením úplně nejvíc.

Blood & Truth

Blood & Truth rozhodně není bezchybnou hrou pro virtuální realitu. Jedná se ovšem o velmi povedený titul, který kromě svých nesporných kvalit ukazuje i směr, kterým by se hry pro VR měly vyvíjet.