Blood Bowl 2 Recenze Blood Bowl 2

Blood Bowl 2

Vilém Koubek

Vilém Koubek

1. 10. 2015 09:00 6

Blood Bowl je hra nesmlouvavá, tvrdá a zcela nemilosrdná – a přesně v takovýchto odstínech se nakonec vybarvila i její videoherní varianta před šesti lety. Nutno však podotknout, že konkrétně v jejím případě nebyla tuhost a do jisté míry i nepřátelskost ke zcela nezasvěceným zrovna dobrým tahem.

VŘELÉ PŘIVÍTÁNÍ

Jednička nenabízela pořádný tutoriál, ovládala se zbytečně komplikovaně, a působila proto spíš jako vlhký sen veteránů, kteří ještě pamatují Blood Bowl ve své deskové formě. Nováčci buďto strávili hodiny učením, zkoumáním nejrůznějších herních zákrut a experimentováním, nebo časem odpadli – což není dobře. Pokračování je proto nejen hezčí po grafické stránce, ale také přívětivější, a to hned na několika frontách.

Ocitnete se v pozici nového trenéra týmu Reikland Reavers, který má za úkol dostat mužstvo z absolutního dna zpět na výsluní.

V první řadě je třeba zmínit, že na rozdíl od dřívějška je ve dvojce dokonce příběhová kampaň. Ta slouží nejen jako požírač času hráčů bez přátel, ale také jako velmi pozvolný vzdělávací kurz. Ocitnete se v něm v pozici nového trenéra týmu Reikland Reavers, který má za úkol dostat mužstvo z absolutního dna zpět na výsluní. Jako by nebylo málo, že si na vás bude brousit zuby v průběhu sezóny řada oponentů, svedete boj také se sponzory a mnoha událostmi nebo komplikacemi, jako jsou podplacení rozhodčí a podobně.

A TEĎ SI TO TROCHU ZTÍŽÍME

Vybíháte tedy na dlouhou trať. Minimálně ze začátku se ale nemusíte bát, že by na vás hra vysypala hromady faktů a nechala vás se v nich utopit. Prvních pár zápasů v tomto módu je přizpůsobených k učení. Jejich průběh je dokonce pozměněn tak, aby umožňoval co nejsvižnější osvojení postupně se rozrůstajících pravidel. Skutečný zápas Blood Bowlu se vším všudy začne až po několika utkáních – tou dobou už si ale budete krapet jistější v kramflecích a nezaskočí vás komplexnost ani zničující nahodilost herních mechanismů.

Svou zásluhu na tom bude mít také přepracované hráčské rozhraní, které je jednodušší, čistější a přehlednější. Zároveň nabízí procentuální předpovědi úspěchu jednotlivých tahů a v případě komplikovanějšího vývoje vám dokonce nenásilnou formou prostřednictvím videa v rohu obrazovky ukáže, co se může stát, pokud zvolíte tu, anebo onu akci. Ovládání hráčů je proto intuitivní a přejde vám do krve během chvilky. I s absolutně nulovými zkušenostmi po pár hodinách proniknete do jednoho z nejdrsnějších sportů ve vesmíru.

ZAPOMEŇTE NA PRAVIDLA

Kombinace amerického fotbalu namíchaného s rasami světa Warhammer je stále tak šílená, jak jen si dovedete představit. Každá strana „konfliktu“ má své kladné a záporné stránky a dovede dosáhnout vítězství jinak. Takže zatímco základní myšlenka Blood Bowlu spočívá v uchvácení míče a následném touchdownu, nic vám nebrání s bandou chaosáků vymlátit celý nepřátelský tým a až pak bude chroptět zadupaný do trávníku, pohodlně se projít s míčem do vítězné zóny. Opět se hraje na tahy, a tak je každý zápas plný taktizování, manévrování a v neposlední řadě také adrenalinu. I sebelépe vybalancovaný tým se totiž musí potýkat s hody kostkami, které se zde aplikují takřka na cokoliv.

Pokud vám nepadnou dobrá čísla, váš hráč se neproběhne ani po rovném trávníku – namísto toho uklouzne a zraní se.

Bez nadsázky se dá říct, že pokud vám nepadnou dobrá čísla, váš hráč se neproběhne ani po rovném trávníku – namísto toho uklouzne a zraní se. Tím přijdete nejen o část týmu a akci, ale také o svou budoucnost, protože každé takto fatální selhání ukončí váš tah a rozváže ruce soupeři. Drsné? Rozhodně. Jenže k Blood Bowlu tahle RNG brutalita zkrátka patří. Právě díky ní se podtrhuje, jak silně škodolibá a nevypočitatelně zábavná je to vlastně hra – což si uvědomíte hlavně v multiplayeru proti živému oponentovi. Neštěstí cizích je... no však to znáte.

NEŽ SE ZRANÍTE

Ještě než se pustíte do online klání, můžete se podívat přímo ve hře na replaye nebo živé streamy právě probíhajících her a okoukat nějakou tu taktiku. Pak přijde čas vyrazit se svým nově vytvořeným multiplayerovým týmem na trávník a dát si pár cvičných zápasů, při nichž vaši hráči nasbírají zkušenosti. Levelování se opět odvíjí od zvolené rasy. Černí orkové například stoupají po úrovních pomaleji než zbytek týmu. Chaosáci na druhé straně začínají jako docela obyčejní vrahouni, jakmile s nimi ale projedete několika zápasy, začnou díky zkušenostem nahodile mutovat a změní se vám přímo před očima v nepochopitelné šílenství.

Blood Bowl 2

Vedle týmu se musíte starat také o sponzory, vylepšování stadionu a tak vůbec. Blood Bowl 2 vás naučí vaše mužstvo milovat i nenávidět, protože jakožto trenér okolo něj budete obstarávat to první i poslední.

VŠE POD KONTROLOU?

Přesto je však na hře ještě co zlepšovat, a to hlavně během zápasů jako takových. Ve snaze dát vám absolutní kontrolu nad děním se autoři rozhodli převést na vás takřka všechny funkce krom házení kostkami. Každý úkon navíc oblepili animacemi, které buďto sledujete díky akční kameře, nebo nesledujete, ale stejně čekáte, než proběhnou. A tak například po značně masakrálním kole musíte jednoho po druhém zvedat všechny své padlé, ač by to klidně mohla dělat hra automaticky za vás. To samé platí pro vybírání hráčů, kteří mají šanci sebrat oponentovi míč při nahrávce a tak dále.

Urychlit pohyb nebo alespoň přeskočit animace nejde ani při hře proti umělému oponentovi, a to už je opravdu designová chyba.

Taková usnadnění by klidně mohla být povolitelná pouze v případě zájmu. Zcela jistě by však osvěžila někdy značně utahané tempo jednotlivých klání, která se klidně mohou protáhnout až na hodinu. Drtivou většinu z ní přitom budete sledovat nebo čekat na neustále se opakující akce, jako jsou srážení, zvedání se a běhání. Urychlit pohyb nebo alespoň přeskočit animace nejde ani při hře proti umělému oponentovi, a to už je opravdu designová chyba.

KOPÁNÍ DO MRTVOLY

Poněkud trpčí přivítání čeká hráče jedničky kvůli omezenému množství týmů. Bohužel to vypadá, že podobně jako s prvním dílem i tentokrát se dočkáme masivního rozšiřování, díky němuž se v nabídce objeví nové rasy. Titul samozřejmě bude hratelný i bez nich, protože s nimi budou přicházet pouze jinak oskinované sety dovedností a schopností. Přesto na můj vkus mohl být základní výběr alespoň trochu košatější. Klasická sestava lidí, orků, chaosáků, skavenů, vysokých elfů, temných elfů, bretonnianů a trpaslíků je přeci jen už značně ohraná a na žádného veterána zrovna dojem neudělá. Je tedy na zvážení každého z vás, zda se vám vyplatí investovat hned do první edice, nebo ještě chvíli vydržet a pořídit si později nějakou rozšířenou verzi.

Blood Bowl 2

Tahle kritika už je ale jen jistá forma hnidopišství. Důležitá je skutečnost, že se Blood Bowl vrátil ve skvělé formě, která je navíc oproti dřívějšku snadno stravitelná i pro začínající hráče. Nikdy předtím nebylo tak snadné naskočit do tohohle zvráceného sportu, postavit si tým sebevrahů a jít rozmlátit lebky oponentům. Nebo si vzpomenout, že se hraje s míčem a hledět si jej…

Blood Bowl 2

Návrat nejbrutálnějšího sportu sice nepřekvapí veterány, nicméně zaujme příjemným a funkčním zpracováním, které je v první řadě velmi přívětivé pro nováčky. Druhý Blood Bowl se s vámi bude párat, naučí vás pořádně zvládat základy a pak vám nabídne tolik výzvy, kolik jen budete schopni unést.