Blitzkrieg 3 Recenze Blitzkrieg 3

Blitzkrieg 3

Adam Zámečník

Adam Zámečník

24. 7. 2017 12:00 10

Od vydání Blitzkrieg 2 uběhlo dvanáct let. Za tu dobu se staly real-time strategie jedním z ohrožených žánrů herní scény a pořádných titulů vyšlo opravdu poskrovnu. Na rozdíl od nedávných Cossacks 3 je však Blitzkrieg 3 plný změn a snahy o revitalizaci skomírajícího žánru, včetně přidání asynchronního multiplayeru a jakési neurální AI zvané Boris. Jsou toto pouhé sladké řeči vývojářů, nebo jde o úspěšné zmrtvýchvstání klasické série?

VÁLEČNÝ MARIÁŠ

Dlouho před vydáním se vývojáři z Nival Interactive pyšnili velkolepou transformací původně tradiční RTS série v moderní MMORTS. Věrní hráči hardcore strategií se při prvních zprávách sice mohli zděsit, skutečnost však rozhodně není tak drastická. Všechno, co dělalo Blitzkrieg Blitzkriegem, tu opět je, ať už se jedná o systém přivolávání posil namísto stavění základny, důraz na tanky a jiná obrněná vozidla či velké počty jednotek. Blitzkrieg se sice vydává za věčně online MMORTS, fanoušci propracovaných historických kampaní se ale ničeho bát nemusí – Blitzkrieg 3 totiž nabízí rovnou tři dlouhé kampaně za každou stranu. Hráč si tudíž prožije nacistickou invazi Polska, hrdinnou sovětskou obranu Sevastopolu či invazi Sicílie a Den D. Provedení klíčových bitev druhé světové války se Nival Interactive většinově povedlo, obzvláště v případě misí Sovětského svazu, které jsou plné patosu a velkolepých scén bombardování. Kampaně už nejsou pouhými seznamy misí, nýbrž většími celky odehrávajícími se na rozlehlé mapě konfliktu. Ještě než se začnete radovat, že konečně vyšla hra podobná sérii Total War s velkou mapou a boji jednotlivých vojsk, vás budu muset zklamat, tato mapa rozhodně není herním prvkem, spíše se jedná o takové atraktivnější „meta-menu“, kde najdete všemožné herní režimy, ať už se jedná o hlavní příběhové mise, vedlejší „pětiminutovky“ či multiplayer. Přesto je rozhodně osvěživé hrát hru s opravdu plnohodnotnou singleplayerovou kampaní, která není pouhým trenažérem na boj s ostatními hráči.

Prvotní hodiny v Blitzkrieg 3 se točí zejména okolo různých typů pěchoty a několika lehkých tanků, což rozhodně nezní nudně, avšak v praxi se většina bojů zvrhne ve velmi rychlý masakr veškeré pěchoty a následné střetnutí dvou či nanejvýš tří tanků

Kde je tedy ta inovace? Nu, prvně to je v karetním systému sběru jednotek á la Heartstone, kde hráče každé vítězství odmění několika jednotkami. Tyto karty se samozřejmě dále řadí podle vzácnosti, sestava pořádného balíčku tudíž potrvá pěknou chvilku. Tento systém se sice ze začátku může jevit jako nanejvýš otravný a nezábavný, ale postupem času se z honu po vzácných fialových tancích stává jeden z pilířů hratelnosti a překvapivě baví. Společně se sběrem karet se do hry zavedlo i levelování velitelů a rozsáhlý strom technologií, kde hráč utrácí své těžce vyhrané zkušenostní body za různá vylepšení. V důsledku zavedení karetního systému se hra ale také notně zjednodušila. Ovšem, Nival Interactive Blitzkrieg 3 již od začátku propagoval jako titul, který potěší jak veterány, tak nováčky, přesto mě až zarazilo, jak arkádový boj nyní je. K vítězství hráč potřebuje spíše kvalitní balíček složený ze silných jednotek, namísto rozvážného taktického uvažování. Karetní systém jako takový rovněž zvýraznil notnou archaičnost bojového systému postaveného na jednoduchém „kámen, nůžky, papír“, kde zcela chybí jakýkoli systém krytí a využití terénu, jak tomu je například v sérii Company of Heroes.  Vrcholem taktiky v Blitzkrieg 3 tudíž zůstává dbaní na tloušťku pancíře tanků, útok na slabá místa a sestava kvalitního balíčku vhodného pro různé typy misí, což hráče bohužel čeká až v půli hry, kdy si konečně nasbírá alespoň nějakou zásobu středních a těžších tanků.  Prvotní hodiny v Blitzkrieg 3 se točí zejména okolo různých typů pěchoty a několika lehkých tanků, což rozhodně nezní nudně, avšak v praxi se většina bojů zvrhne ve velmi rychlý masakr veškeré pěchoty a následné střetnutí dvou či nanejvýš tří tanků. Ruku v ruce s lehkým zklamáním z bojového systému jde i povrchně zpracovaný systém tankového poškození, který funguje na bázi několika debuffů jako zpomalení nebo zkrácení dostřelu. Ne, náhlé opravy přestřelených pásů či snad naprosté zneškodnění celého tanku vyjma věže tu vážně nečekejte, tady vítězí modrofialové karty.

SÁM DOMA S ĎÁĎOU BORISEM

Některé už možná napadlo, že Blitzkrieg zatím příliš nezní jako MMORTS vyžadující nepřetržité připojení k internetu a já rozhodně přitakávám. Drtivou většinu času mého hraní Blitzkrieg 3 byl jediný online prvek občasné kolabování serverů a jejich protahovaná údržba, kdy byl každý hráč nucen čekat několik hodin, aby následně stejně hrál singleplayerové mise. K Blitzkriegu by se proto mnohem více hodil termín „asynchronní multiplayer“, což ho částečně přibližuje k mobilním strategiím jako Clash of Clans. Na mapě se tudíž krom již výše zmíněných režimů  vyskytuje i hráčova základna, kterou ostatní hráči mohou napadnout ve speciálním multiplayerovém módu, kde si obránce nejprve za těžce vyhrané body vylepší základnu a potom následně shlédne ze záznamu útočníkův pokus o invazi. Z mé zkušenosti jsem se většinu času cítil jako idiot, vzhledem k lehkosti se kterou se protivníci prostříleli mou zdánlivě nedobytnou državou, ale o to sladší je vítězství. Přesto se mi zdá nutnost konstantního připojení k internetu trochu zbytečná, když je většina hry stejně postavena na sólové hře a online prvky zastávají spíše druhotnou roli.

Asynchronní multiplayer však není jediným prvkem, na který vývojáři z Nival Interactive kladli přílišný důraz. Takzvané neurální AI Boris je dle vývojářů světovou prvotinou, umělá inteligence, jež přesně reaguje na postupy hráče a využívá pouze možností, které jsou i nabídnuty samotnému hráči. Ve výsledku jsou speciální zápasy s Borisem rozhodně těžší než s obvyklou AI, která se pomalu vrhá pod pásy tanků, ale zároveň to není nic ohromujícího. Spíše jsou pak ještě viditelnější naprosto nelogické postupy AI v obvyklých misí kampaně a nikdo příliš nechápe, proč ďáďa Boris nebyl rovnou implementován do celé hry. Zároveň člověka napadne, že by celé hře více prospěla pečlivá optimalizace a výraznější grafické zpracování, nežli jakási snaha o unikátní prvky, které jsou nakonec v podstatě průměrné. Méně je občas více, že.

STŘET S REALITOU

Real time strategií je posledních pár let opravdu poskrovnu a obzvláště těch dobrých. Pokud toužíte po vcelku tradiční a svižné strategii a moderní prvky vás v podstatě nezajímají, tak Blitzkrieg 3 není špatnou volbou, megalomanské prvky totiž lze ignorovat docela lehce. Jen prozatím doporučuji pevné nervy, od vydání se vývojářům nepodařilo opravit mnohé problémy se servery, nabíhání menu a celkovým technickým zpracováním.

Blitzkrieg 3
Apple Mac

V jádru zábavné a tradiční RTS, které stahuje k průměru přílišný důraz na online aspekt a mnohé chyby technického charakteru