Blazing Chrome Recenze Blazing Chrome

Blazing Chrome

Martin Synek

Martin Synek

23. 7. 2019 14:25

Brazilci jsou kluci šikovní. Nejenom, že umí skvěle válet fotbal, což ostatně dokázali nedávno na domácí půdě, ale rodí se zde i skvělí muzikanti nebo vývojáři. Ale dneska tady nebude řeč o Neymarových divadelních etudách. Dokonce zde nebudu psát zhola nic ani o bratrech Cavalerových, což je možná škoda, protože jejich tvorbu mám velmi rád. Inu milí čtenáři, dnes tu bude řeč o Danilu Diasovi a Thais Weillerové, kteří se sdružují pod hlavičkou indie vývojářského studia Joymasher.

Jak už samotný název studia vypovídá, tihle indie vývojáři cílí především na retro zábavu. Aktuálně jim z pod rukou vypadla hra Blazing Chrome, kterou se vám pokusím na následujících řádcích dostatečně dobře popsat a zhodnotit, jelikož jde rozhodně o něco, co jsem si opravdu dobře užil. Ale jak už to tak u videoher bývá, všechno není tak chromové, jak by se na první pohled mohlo zdát.

GAMEPADY NABROUSIT!

V prvé řadě se sluší napsat, že jde o klon 2D oldschoolové „run and gun“ střílečky Contra, kterou zná snad každý. Se svým po zuby ozbrojeným pikolíkem frčíte zleva doprava a kosíte všechno, co se na vás vrhne. A pokud napíšu, že jde o klon, tak si pište, že jde o doslovný klon, protože hra vypadá, hýbe se a zvučí přesně podle pravidel žánru, který byl nejpopulárnější v osmdesátých a devadesátých letech minulého století.

Prostředků k likvidaci zdejších neřádů budete mít dostatek.

Na pozadí této řežby se odehrává jakýsi pseudo příběh o zapomenuté jednotce, která se musí prostřílet skrze několikero úrovní, přežít a zároveň zachránit svět od robotí nadvlády. Mimoto samozřejmě musíte zastavit totální vyhlazení lidstva. Nic míň a taky nic víc. Každopádně jde o něco, co u hry tohoto ražení vůbec nepotřebujete. Vtělíte se do role drsňačky Mavry nebo jejího robotího kolegy Doylea a společně s nimi celou záchrannou anabázi absolvovat.

Prostředků k likvidaci zdejších neřádů budete mít dostatek. Od klasických palných zbraní, přes různé paprskomety až třeba po vrhače granátů. V momentě, kdy se k vám dostane nepřítel nebezpečně blízko, lze použít úder, který daného nebožáka odpraví do věčných lovišť. K tomu vám dopomáhej váš hbitý reflex a možnost střílet do osmi různých směrů. Možná, že jste se teď škodolibě pousmáli, ovšem tohle je oldschool se vším, co je možné od něho čekat.

TADY ZADARMO NIC NEDOSTANETE

Autofire dokáže pomoci, ale ne ve všech situacích. Kotoul po zemi využijete spíše v momentech, kdy bojujete proti jednomu ze skvěle navržených a rozhýbaných bossů či subbossů. Výhodou je i možnost nést až čtyři druhy zbraní najednou, mezi kterými je možné libovolně přepínat. Ovšem jen do té doby, než vás zasáhne letící projektil, který vaším směrem vypustil některý z nepřátel. Poté ztrácíte dosaženou zbraň a musíte si opět vystačit pouze s klasickým samopalem.

Postupně se budete učit každou úroveň hezky krok po kroku a proklínat brazilské tvůrce, kteří vše navrhli tak, aby vás pokaždé někdo sejmul v momentě, kdy to zrovna nečekáte.

Kromě zbraní sbíráte na své cestě i další vylepšení, jak jsou různé druhy bariér, chránící hráče před útoky nepřátel nebo podpůrné útočné drony, které pomohou s likvidací dotěrných vetřelců. Pokaždé jde však o dočasnou ochranu, protože snese jen určitý počet zásahů. Stejně tak je o i s útočnou podporou, kterou ztrácíte v momentě, kdy přijdete o život. Podobně se chovají i robotické jednotky, které můžete osedlat a nepřátelskému náporu pořádně přiložit pod kotel.

Holt oldschool náročnost je jednou ze silných stránek titulu. Hra je prostě spravedlivě těžká. Postupně se budete učit každou úroveň hezky krok po kroku a proklínat brazilské tvůrce, kteří vše navrhli tak, aby vás pokaždé někdo sejmul v momentě, kdy to zrovna nečekáte. Je to možná částečně i tím, že jsem se nejspíš zasekl v čase a mám rád podobné typy her. Každá taková hra mi totiž připomene, že tehdy nešlo jen o grafickou stránku hry, ale šlo především o funkční a jednoduchou zábavu.

ZASTAV A NEPŘEŽIJEŠ!

Blazing Chrome se odehrává na ploše pěti misí, které jsou přesně tak dlouhé, jak byste asi od podobné hry očekávali. Každou z nich dohrajete za zhruba patnáct až dvacet minut a jednotlivé mise jsou také označeny levelem náročnosti. Přístupné jsou z menu hry a pořadí si můžete zvolit libovolně. Pozitivním jevem je i fakt, že pokaždé budete procházet originálními lokacemi, které si berou to nejlepší ze svých předchůdců v podobě Contry nebo Metal Slugu.

Jakmile dokončíte hru na normální obtížnost, odemkne se i hardcore režim, který vám dá zakusit ta pravá oldschool muka.

Jednou budete muset čelit nepřátelům hezky pěkně po svých. Podruhé osedláte futuristickou motorku a budete pálit v rychlosti po všem živém nebo nasednete do robota a v brutálním stylu se prostřílíte úrovní. V tomto ohledu se jede taktéž podle starých známých pravidel. Zábava se násobí i tím, když ke hře přizvete dalšího kamaráda či kamarádku. Blazing Chrome totiž obsahuje i gaučový multiplayer pro dva.

Po dohrání všech kapitol na všechny tři zdejší obtížnosti však nic dalšího nečekejte. Ze začátku máte k dispozici pouze obtížnost easy a normal. Jakmile dokončíte hru na normální obtížnost, odemkne se i hardcore režim, který vám dá zakusit ta pravá oldschool muka. To je ale opravdu vše. Jakmile budete vědět, kde poletí další kulka, kde se objeví další nepřítel, jedinou motivací ke znovuhratelnosti bude pouze dosažení lepšího skóre.

BRAZILEC NAKONEC

Blazing Chrome jde až na dřeň klasických „run and gun“ stříleček. Pokud přistoupíte na pravidla, která jsou časem velmi dobře prověřená, dostaví se nebývalý příval té pravé oldschool zábavy. Graficky archaická, přesto navýsost funkční záležitost, která však osloví pouze zaryté fanoušky tohoto žánru, který se drží už jenom díky usilovné práci indie vývojářů.

The Arcade Crew a Joymasher ukázali, že jsou pro tento typ her ideálními vývojáři a rozhodně jsem se začal dívat i po jejich dřívější tvorbě. Závan nostalgie se dostavil a vy byste měli zbystřit, pokud vás zdejší žánr nějakým způsobem oslovuje. Hru jsem si zahrál na Playstationu 4 a cena, za kterou hru pořídíte, je také vcelku férová. Vlezete se do pětistovky a užijete si zábavy, které je v posledních letech velmi skromné množství.

Blazing Chrome

Oldschool zábava v té nejčistší podobě se všemi pro i proti. Přistoupíte-li na její pravidla, hra vás pohltí a užijete si s ní mnoho velmi příjemných chvil.