Blazing Angels: Squadrons of WW II Recenze Blazing Angels: Squadrons of WW II

Blazing Angels: Squadrons of WW II

taltos

taltos

24. 4. 2006 22:54

Druhou světovou válku jsme pobíháním po souši s puškou v ruce zažili již mnohokrát. Každý znalý člověk však jistě ví, že tato válka se často rozhodovala i ve vzduchu a bez leteckých spojeneckých sil by si Hitler teď v klidu pochodoval po celé Evropě. Na tento fakt poukazuje UbiSoft ve svém novém - a poměrně nečekaném - titulu, který sice není nejrealističtějším leteckým simulátorem, ale nabízí především ryzí zábavu.

Na výlet po zeměkouli

Příběh hry vám nabízí pohled na bezejmenného amerického letce, který již ve své armádě nasbíral spoustu zkušeností, ale nyní si musí své umění osvědčit, aby se mohl přidat k Britům. V první misi vás tedy čeká seznámení s ovládáním v podobě poměrně zábavného tutoriálu s ukecaným učitelem za vašimi zády. Po krátkém ošahání hry se již přesouváte do první ostré mise, kde se řádně zapotíte. Různorodost misí a úkolů je velice široká a podíváte se například nad domy Londýna a Guadalcanu. Nechybí ani skvělý Pearl Harbor nebo výlet nad severní Afrikou a dalšími kontinenty. Poušť střídá civilní město, vojenské základny nebo nedotčená krajina. Sice nejsou mapy zcela historicky přesné, ale dočkáte se známých míst a některá profláknutá fakta jsou zachována. Kromě trošku kratší kampaně vás čeká několik samostatných scénářů a propracovaný multiplayer.

Mód Dogfight je klasický deatmatch, o něco zajímavější Seek and Destroy je o předhánění hráčů za cílem zničení daného objektu. Poslední možností - prosím potlesk - je hra dvou hráčů v klasickém split-screenu. Návrat, ke starým kořenům jak má být a zábava každým kouskem. To je výstižné označení této části hry.

Kámen úrazu - ovládání?

Typickým problémem podobných titulů je spackané ovládání, které je buď příliš složité pro příležitostné hráče a nebo zcela arkádové, avšak naprosto nezábavné. Blazing Angels volí zlatou střední cestu a na poli ovládání slaví 100% úspěch. Nepochybuji, že se objeví hráči, kteří si budou na jednoduché ovládání stěžovat a budou se domáhat realistického simulátoru, ale o tom tato hra není. S pohyby vašeho letadla se sžijete do půl hodiny a pak si budete ve vzduchu připadat, jak král celého nebe. Adrenalinové létání těsně nad zemí, podlétávání mostů a prudké otočky tu jsou denním chlebem a bez riskantního a bláznivého létání si ani neškrtnete. A to je dobře.

Vystačíte si s použitím pár kláves a pohybem myši. Budete akcelerovat i brzdit a pomocí myši dělat rychlé otočky a samozřejmě střílet a shazovat bomby. Kromě toho vám hra po stisknutí jediného tlačítka neustále ukazuje váš současný úkol a tudíž vás bezradné bloudění čeká málo kdy. Ku pomoci vám také budou vaši spolubojovníci, kteří vás sice navigovat nebudou, ale rozdáváním jednoduchých příkazů často vyřešíte na pohled beznadějnou situaci. Můžete je buďto nechat zařazeny ve formaci, poslat je do útoku, nebo naopak zadat obranu vašeho letounu. Pokud se tedy blíží nepřátelská letka, vyšlete je počesat jejich křídla a máte rázem třikrát větší palebnou sílu. Pokud se německý letec nalepí za vás a ne a ne ho setřást, stačí rozkaz změnit na obranu a vaši parťáci zmiňovaného prevíta lehce sundají. Umělá inteligence je na obdivuhodné úrovni a především při brutálních střetech desítek letounů se poznají schopnosti vašich spojenců. Němci zase dobře reagují na vaše odstřelování a hbitou otočkou se dokáží dostat za vaše záda.

Next-gen grafika

Blazing Angels je next-gen titulem a tudíž byl prvotní vývoj zaměřený na Xbox 360. Naštěstí se tento původ nepodepsal na kvalitě hry a konverze se povedla na jedničku. Kromě toho, tento fakt s sebou přináší nesporné plus. Hra vypadá opravdu úchvatně. Scénárie jsou vykresleny do posledního detailu a střídající se časové úseky a změny počasí patří k tomu nejlepšímu, co jsme mohli v tomto žánru vidět. Azurově modré nebe, noční Londýn zahalený do mlhy nebo nádherný západ slunce za obzorem - to je jen zlomek okamžiků, při kterých se vám zatají dech a vy budete jen tak létáte a pozorovat okolí. Efekty vybuchování letadel jsou na tom o poznání hůře, ale hořící padající letoun nebo rozklepaný pohled při střelbě vše ihned vynahradí. Instrumentální hudba se také povedla a i když nedosahuje kvalit svého grafického brášky, jedná se stále o jasný nadprůměr.

Kámen úrazu... stereotyp

I přesto, že autoři dbali na různorodost misí, bohužel se neubránili pozdějšímu stereotypu. Typy úkolů se střídají sice v každé misi, avšak v poměrně dlouhých částech plníte většinou stále stejnou činnost, což bývá - díky vývoji války - především obrana. Souboje jsou sice zábavné a adrenalinové, avšak občas se opravdu navztekáte, protože trefit pronásledovatele je někdy velice náročné. Na mapách se střídají úkoly typu ubraň - znič - doleť, ale častokrát se dočkáte i specialit, jako ničení nepřátelského konvoje, protiletadlových lodí nebo dokonce focení německých základen s hbitým, avšak neozbrojeným letadlem.

Na hře bysme našli ještě několik dalších chyb, které sice přímo nezasahují do výborné hratelnosti, ale v samotném součtu jsou nepříznivými faktory. Příběh mohl být rozhodně komplexnější, osobnější přístup k hlavní postavě by také jedině prospěl a daní za krásné technické zpracování jsou vyšší nároky na váš počítač, tudíž se před koupí dobře podívejte na vypsanou minimální konfiguraci. Na druhou stranu vás můžeme uklidnit, protože hra vypadá výborně i v rozlišení 800 x 600.

Co říci závěrem? Blazing Angels opravdu stagnující žánr leteckých simulací oživuje a i díky malé konkurenci se stává v současné době nejlepší volbou pro fanoušky tohoto žánru. Nejde sice o profi simulátor, v kterém byste se dvě hodiny potili jen u tutoriálu, avšak pokud vám jde především o skvělou zábavu, jednoduché ovládání a hezkou grafiku, neváhejte a berte. Podobná nabídka se již nemusí opakovat.

Blazing Angels: Squadrons of WW II
Xbox Xbox

Blazing Angels: Squadrons of World War II je nejlepší leteckou hrou na dnešním trhu. Pokud navíc patříte k leteckým fandům a každý den před spaním uctíváte Crimson Skies, klidně si hodnocení změňte na 8 / 10. Bavit se budete opravdu dlouho.

Ovládání, next-gen grafika, prostředí, střídající se mise, ryzí hratelnost a multiplayer.
Občas se opakující úkoly v jediné misi a později stereotypní souboje, malá motivace v příběhu, chabé propojení misí a neznámý hlavní hrdina, hardwarové nároky.