Blacksad: Under the Skin Recenze Blacksad: Under the Skin

Blacksad: Under the Skin

Jaroslav Burda

Jaroslav Burda

19. 12. 2019 13:00
Reklama

Blacksad: Under the Skin, nejnovější dílo španělských vývojářů Pendulo Studios, pro mě byla ideální videoherní látka. Jako adventurní veterán, který započal svou hráčskou kariéru na textových dobrodružstvích Františka Fuky (Indiana Jones a chrám zkázy, 1985), fanoušek her Pendulo Studios, potažmo vydavatelského domu Microïds a sběratel komiksů od konce 80. let, patřím mezi nejpovolanější. Oznámení Blacksada na mě udělalo patřičný dojem. Vždyť co by se mohlo pokazit? Noirové příběhy soukromého očka nesoucí se v tom nejlepším duchu americké drsné školy od španělského dua Juana Díaze Canalese a výtečného kreslíře Juanja Guarnida patří mezi vůbec to nejlepší, co se na komiksové scéně urodilo. Jejich "papírový" Blacksad sklidil řadu nejprestižnějších cen a například na komiksové databázi se pyšní uživatelským hodnocením sběratelů 4,9 z 5. Precizní, neuvěřitelně detailní kresba Guarnidova je dechberoucí ukázkou absolutního mistrovského umu. „Tohle je fakticky nejlepší komiks co jsem kdy četl. Už cejtim, že ho nikdy nic nepřekoná...," píše jeden z uživatelů Comicsdb.cz. Vždy, když se mě nějaký komiksem nepolíbený člověk ptá, jakou grafickou novelu bych mu doporučil, neomylně odkazuji na Blacksada, ve vynikajícím překladu Richarda Podanýho.

Druhým aspektem, že nevrlého kočičího detektiva se ujalo studio z nejpovolanějších, je fakt, že Pendulo Studios pocházejí ze Španělska. Tudíž jsem předpokládal, že vše zůstane v "geografické rodině" a nevzniknou žádná nedorozumění multikulturních rozměrů. Nic se neztratí v překladu a pánové Canales/Guarnido na vše bedlivě dohlédnou. Nadto mají Pendulo Studios bohaté zkušenosti v žánrové škatulce a v jejich týmu se nachází řada vynikajících kreslířů. Stačí se podívat na skvostně animované adventury Runaway (trojdílná série z let 2003 - 2011), The Next Big Thing (2011) či naposledy Yesterday (2012 - 2016).

Do trojlístku nám schází již jen vydavatel, kterým se stal letitý matador na adventurním poli, francouzský Microïds, společnost, která se stará o vydávání her již od roku 1985. V jejich portfoliu dominují převážně adventury a stojí prakticky za každou známější sérií. Syberia, Still Life, Dracula a bezpočet dalších. Z rozvláčného úvodu je zřejmé, že má očekávání byla nemalá a tudíž se můžeme přesunout k otázce, proč Blacksad obdžel průměrnou, nepopulární trojku a ve světě sbírá průměrná, až lehce podprůměrná hodnocení.

Ne, skutečně není zapotřebí, aby holub sedící na plotě kloval ve 4K…

Proč? Já se ptám proč musí být právě Blacksad ve 3D? Koho pro všechny svaté v Pendulo Studios napadlo, že se pustí do vývoje 3D adventury, když komiksový Blacksad přímo vybízí k předkresleným obrazovkám. Třeba samotným mistrem Guarnidem. Vizuální stránka, nad kterou lze v jiných hrách přivřít oko, v tomto případě stahuje celý projekt ke dnu. Ať už to jsou oproti komiksu zcela neatraktivně, nedetailně zpracovaná prostředí, kterými se John Blacksad pohybuje, či katastrofálně navržené, graficky chudé postavy. Ano, z řady her (včetně AAA produkce) jsme ze zřejmých důvodů zvyklí, že NPC stafáž neoplývá detailními, vycizelovanými modely. Ne, skutečně není zapotřebí, aby holub sedící na plotě kloval ve 4K s hi-res texturami a honosil se dokonale rozanimovaným peřím. Problém je, že tragicky se jeví i hlavní postava(y), u kterých předpokládáme tu nejvyšší možnou péči grafického oddělení. O nějaké srsti, pórech, vyšším rozlišení textur či nedej bože skvělých animacích (čenich, uši, zuby, balónový plášť) si můžete nechat jen zdát. Smutně vzpomínám na špičkově animovaného bardího myšáka Tila v Ghost of a Tale. To se nedá srovnat!

JEŠTĚ KOUSEK, JEŠTE, JEŠTĚ…

Pochopitelně, že třetí rozměr sebou přináší další z typických problémů, totiž špatnou kameru. A tu budete v Blacksadovi skutečně nenávidět. Hru sužují i další nešvary, jako například nemožnost (jinak jistě hbitého) kocoura přinutit k běhu. Dvojklik na instantní přesun postavy (patřící mezi slušné vychování takřka každé adventury) zde neexistuje. Tudíž se s Johnem ploužíte jednotlivými obrazovkami, ať už hrajete na klávesnici nebo gamepadu, jako plž sužovaný artritidou. Špatně je vyřešena i kolizní zóna a pathfinding. Ta je buď nastavena striktně na blízko, jindy máte pocit, že se do určitých míst nemůžete dostat. Na každé obrazovce tak zkoušíte, co ještě je a není vykolíkovaná cesta a přitom se neustále snažíte neminout žádný hotspot. Celek působí těžkopádným dojmem, především pak ve spojení s uživatelsky nepříjemnou kamerou a prapodivně nastaveným otáčením postavy. Motorika je přednastavena v určitých výsecích a postrádá jemné doladění. Což bohužel vede k tomu vůbec nejhoršímu a nejzásadnějšímu problému: detekci aktivních míst.

Především pak pro kompletisty je to menší očistec…

Blacksad: Under the Skin, jak titul předznamenává, se vám skutečně zaryje pod kůži, protože každou lokací se prošouráte hned několikrát, v obavě, že jste minuli nějaký aktivní bod, předmět zájmu či stopu. Mnohokrát se mi stalo, že jsem nebyl schopný se s postavou natočit tak, aby se vyvolal příslušný symbol pro ohledání místa. Jindy jsem si všimnul aktivního bodu ve zlomku vteřiny, načež jsem se vrátil, minutu laboroval s gamepadem a snažil se Johna správně napozicovat. Především pak pro kompletisty (mezi něž se počítám) je to menší očistec. Hra totiž obsahuje hráči oblíbené collectibles ve formě sportovního alba Hall of Fame, do kterého si vlepujete samolepky, skrytě roztroušené po jednotlivých obrazovkách (kdo pamatuje na album želvích ninjů z 90. let?). Asi čtvrt hodiny jsem se snažil ulovit hokejovou kartičku brankáře Chucka Clintona, která na mě s výsměchem shlížela z jednoho sloupu boxerské tělocvičny…

SHERL… TOTIŽ JOHN!

Dál už budu jenom chválit. John Blacksad vyniká kočičím smyslem, jenž si autoři vypůjčili od ukrajinských žab, totiž ze slavné série Frogwares. Tudíž se po vzoru Sherlocka Holmese můžete zaměřit na jednotlivé detaily NPC a jejich bezprostřední okolí. Zvířecí smysly vám napoví, že na místě se nachází konkrétní množství spotů k vidění, slyšení či čichání. Nepostradatelným pomocníkem je Johnův podrobný zápisník a (opět po vzoru Holmese) myšlenkový palác, kde dochází k vaší briskní logice a spojování jednotlivých stop v důkazy. Slíbil jsem, že budu už jenom chválit, ale nemohu nezmínit ještě jednu drobnost (jak pro koho), která působí rušivým dojmem. Hra obsahuje rozhovory a nemalé množství rozhodnutí, podmíněných časomírou (stejně jako ve hrách od Telltale). Limit na volbu odpovědi je ale skutečně velice přísný a mnohdy člověk nestačí přečíst všechny nabízené možnosti, natož zodpovědně odvětit. Jak si s Johnem stojíte, si můžete ověřit v menu v položce "Your Blacksad". Přitom právě v Blacksadovi mají vybrané odpovědi poměrně zásadní smysl a ovlivňují směr příběhu.

A když už jsme u příběhu, je… vynikající. Pokud vás něco v Blacksadovi přiková k židli, je to scénář a jedním dechem dodávám - atmosférický, jazzový soundtrack a dabing. Ach ten dabing! Slast pro vaše ochlupená ouška. Jenže to by nebyl Blacksad, abych ze svých poznámek nevylovil nějakou tu jedovatou doušku. Hned v několika scénách se mi stalo, že vypadl dabing nebo se rozhovory prolínaly, jindy se zcela vytratí zvuky a ruchy okolí… A takhle je to s Johnem pořád. Otevřete například černobílé samolepkové album v lokaci s rychlým občerstvením a po návratu do hry zůstává obraz černobílý… Hra, která vypadá překvapivě mnohem lépe na screenshotech, než při samotném hraní.

PŘÍPAD UZAVŘEN

Ach jo! Blacksad: Under the Skin mohla být opravdová bomba a výstavní klenot Pendulo Studios. I přes opravdu kvalitní scénář, vynikající soundtrack a dabing, který si od nynějška budu spojovat i s původní, komiksovou verzí Blacksada, bohužel hru do šedých vod průměru stahují technické problémy a celková nedodělanost. Nad vizuální stránkou kovaní adventuristé nakonec mávnou rukou, ale za tu "troškovskou kameru" a především pak nelidsky-zvířecky nastavenou detekci aktivních bodů by někdo zasloužil klečet na struhadle. Za tři a víc ani chlup!

Blacksad: Under the Skin
Xbox Xbox One
Windows PC
Apple Mac
PlayStation PlayStation 4
Nintendo Switch Switch

Verdikt

Dobrodružství sympatického detektiva Johna Blacksada z šedých vod průměru nedokázal vyzdvihnout ani kvalitní scénář, ani skvělá práce dabérů. Bohužel.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama