Blackguards Recenze Blackguards

Blackguards

Dan Kremser

Dan Kremser

4. 2. 2014 23:41 16

Už to vypadalo, že se lidé z Daedalicu tradičních adventur snad nikdy nezbaví. Jen loni tohle německé studio vypustilo na trh pecky jako Deponia nebo The Night of the Rabbit, tedy velmi kvalitní hry, které pokulhávaly jen v detailech. Nikdo by tedy nepomyslel, že je vůbec nutné přistoupit k nějakým změnám, nakonec se ale tvůrci přeci jen rozhodli malinko si odpočinout a otočili kormidlem o devadesát stupňů. Nově nám tedy servírují Blackguards, tahovou strategii lomeno RPG, a to s využitím svých nesporných vypravěčských kvalit, které by jim mohl leckdo závidět.

VE ZNAMENÍ PŘÍBĚHU

Skutečně, Blackguards zaujmou v prvních minutách až podezřelým zaměřením na děj a faktem je, že spíše než ke změně žánru se tvůrci uchýlili k jeho transformaci. Více než o tahové strategii by se totiž dalo mluvit o adventuře s tahovými souboji, na pravdě ale v konečném důsledku nezáleží. Hlavní je, že se to vyplatilo a Blackguards nabízí na své žánrové zasazení až nebývale kvalitní příběh.

Kouzlo přitom netkví v hlavní, notně klišovité linii, ale především v jemných nuancích a vztazích mezi postavami. Nějaká ta zabitá princezna, nespravedlivé obvinění a pomsta nejsou zrovna scénáristické žně, avšak způsob, jakým se podařilo autorům navodit atmosféru, je strhující. Hra vás neustále drží v nejistotě a předkládá volby, jež nutí hráče o herním světě skutečně přemýšlet. Jací vlastně jsou ti moji parťáci? Vždyť jsem je potkal ve vězení a teď s nimi bojuji bok po boku… Toto a další dilemata okořeněná o povedené dialogy a situační vtípky vám bude hra servírovat na každém kroku.

Vlastně se ale není čemu divit! Svět tradičního německého papírového RPG The Dark Eye vykazoval po stránce děje vždycky jisté kvality. Jen škoda, že se autorům nepodařilo povedený základ trochu lépe prodat. Grafika je sice mírně nadprůměrná, ale najdou se doslova odfláknuté úseky a spíše než řemeslným uměním se Blackguards chlubí zajímavými nápady. Vyloženě odporně pak působí třeba portréty jednotlivých postav nebo ztvárnění uživatelského rozhraní a spokojení jsme nakonec nebyli ani s ozvučením. Kvalita dabingu je hodně nevyrovnaná a některé vedlejší postavy jsou opravdu tragicky namluvené, situace je navíc o to horší, že dabérů je jen trochu a není tedy výjimkou, že je vícero postav namluveno jednou osobou.

UNIKÁTNÍ MAPY = UNIKÁTNÍ SOUBOJE

To, co ztrácejí tvůrci na prezentaci, to dohánějí soubojovým systémem a fortelným návrhem jednotlivých map. Většinu hry strávíte zborcení potem v boji na hexových polích a odpočinek přijde jen párkrát. Díky tomu však alespoň o to více oceníte statické obrazovky měst a dalších lokací, kde můžete poklábosit a pořídit nějaké to vybavení do další bitvy. A můžete vzít jed na to, že to bude řežba pokaždé zábavná a hlavně zcela odlišná od té předchozí.

Na začátku dostanete na výběr ze tří povolání - bojovník, mág, lovec - za vyhrané souboje pak časem dostáváte body a vylepšujete v pravdě tradiční atributy.

Síla soubojové části totiž tkví v tom, že je každá potyčka předem napsaná samotnými autory a je pro ni připraveno unikátní prostředí. Žádné náhodně generované mapy na vás zkrátka nečekají! Na jednu stranu tak sice přicházíte o prvek znovuhratelnosti, ale autorům se to vyplácí. Nikdy totiž nenarazíte na stupidní generický souboj, kdy jen posouváte postavičky a počítáte tabulkové statistiky. Ty tady sice hrají významnou roli, ale téměř stejný důraz je kladen i na interaktivní prostředí. Jednou se utkáte s trollem na mapě poseté zápalným plynem a jindy si to rozdáte s řádem podivných kněžek ve společnosti hexů posetých obřími střílnami.

Vzhledem k tomu vyžaduje každý souboj trošku jiný přístup a budete opravdu překvapeni, jak vysoké nároky hra někdy klade na taktiku a dobré plánování. Zároveň je však třeba připomenout, že za to nemůže umělá inteligence, nýbrž poměrně nešikovné ovládání a hlavně komplexní systém vývoje postav, který vás dokonce může zahnat do slepé uličky.

A KDE JE TUTORIÁL?

Podobně jako třeba v krokovacích RPG i tady si pipláte vlastní postavu. Na začátku dostanete na výběr ze tří povolání - bojovník, mág, lovec - za vyhrané souboje pak časem dostáváte body a vylepšujete v pravdě tradiční atributy, jako je síla, obratnost nebo intuice. Můžete si ale také vytvořit povolání úplně vlastní rozhozením startovních bodů do vámi požadovaných kolonek. Může to znít jako brnkačka, ale v praxi se do toho přimíchávají ještě speciální schopnosti, umění zacházet s jednotlivými zbraněmi nebo magické dovednosti.

Blackguards

Je toho zkrátka moc a garantujeme vám, že se nejednou ztratíte. Všechna menu jsou totiž špatně navržená a přehlednost je pro ně neznámý pojem. Výjimkou tak bohužel není ani špatné rozdělení bodů a následná dost přestřelená obtížnost, ba dokonce vybrání schopností, které pak ani vaše postava neumí použít v boji. Blackguards jsou v tomto ohledu zkrátka běh na dlouhou trať a vzhledem k absentujícímu, resp. použitelnému tutoriálu vás v tom autoři pěkně vymáchají.

ZATÍM NE!

Neradi to říkáme, ale Daedalic se prostě dopustil naprosto školáckých chyb. Nakonec, jedná se o jejich první nakouknutí do strategického žánru, a ačkoliv nejde o žádné fiasko, určitě bych doporučil s nákupem počkat. Cena je momentálně nastavena poměrně vysoko, více než 35 euro, a zajímavé nápady nebo jen poctivé mechanismy shazuje nedostatečné převedení do praxe možná i kvůli nízkému rozpočtu.

Na jednu stranu si tak můžete užívat dobře napsaný příběh, ale jeho prezentace značně pokulhává, a to především co se dabingu týče. Zajímavé souboje na unikátních, ručně kreslených mapách zase vyžadují k plnému pochopení pořádnou encyklopedii a to ani nemluvíme o problematickém vývoji postavy. Skalním fandům herního systému The Dark Eye asi nic z toho vadit nebude, ale pokud hledáte povedenou tahovou záležitost, podívejte se raději na nedávno vydanou Banner Sagu. Minimálně dokud nedojde ke zlevnění.

Blackguards

Zajímavé nápady, které ale značně pokulhávají v realizaci. Některé herní mechanismy jsou vyloženě nesrozumitelné a produkční hodnoty už také zažily lepší časy.