Black & White 2: Battle of The Gods Recenze Black & White 2: Battle of The Gods

Black & White 2: Battle of The Gods

taltos

taltos

21. 5. 2006 22:39

Půl roku po vydání původní hry přichází první datadisk, který svým obsahem překvapí asi málokoho. Battle of the Gods rozjedete pouze se základním Black & White 2 a žádný zásadní zásah do herního konceptu rozhodně nečekejte. Opět budete ovládat své zvířátko, stavět překrásná města, ničit armády nepřítele a v neposlední řadě používat své božské síly a zázraky. Black & White je o výběru. Je o tom, jestli se vydáte cestou dobra či temna, úspěchu či prohry. Jakou si vyberete je jen na vás.

Zmrtvýchvstání

Aztékové rozhodně nebyli vaším posledním božským problémem a proto se musíte hned po minulém vítězství postavit dalšímu nepříteli. Mrtví totiž začali ožívat (což samo o sobě nikdy nevěstí nic dobrého) a zformovali se do slušné armády kostlivců. Ta nyní plení váš krásný ostrov, což si nemůžete nechat líbit. Za jejich silou však stojí temná moc, opak boha, tedy jakýsi ďábel. Ten vlastní podobnou ruku, jako vy a zde je pravděpodobně jedna z největších novinek datadisku. Oproti základní verzi budete zde (jak to již plyne z názvu hry) bojovat proti druhému bohu, který bude mít podobné vlastnosti jako vy, samozřejmě kreaturu a vojsko nemrtvých k tomu. Stejně jako v Black & White 2 není ani v datadisku příběh stěžejním bodem. Ve svém putování si projdete tři různě rozlehlé ostrovy. To se může zdát málo, ale svou rozlohou vysoce převyšují ty ze základní hry a tudíž se dá tato relativní krátkost odpustit.

Známé systémy

Ve hře se opět setkáte se systémy známými z původní verze. Základem tedy opět bude postavení vašeho městečka, přičemž záleží, jestli se přikloníte k temné či dobré straně. Podle toho budete své město obhánět zdmi a vyzbrojovat nebo spíše stavět překrásné paláce, fontány, lázně a další nevojenské budovy, sloužící ke zkrášlení vašeho sídla. Armádu však budete potřebovat v každém případě a v tomto ohledu opravdu nenabízí datadisk nic převratně nového. Platným systémem vaší hry bude stejně jako v Black and White 2 vytvoření co největší armády, složené ze základních vojáků a lučištníků, které pak vrhnete do bojové vřavy s nepřítelem. Ani váš soupeř příliš netaktizuje a dobrou obranou složenou z hradeb a věží dokážete jeho útokům v začátcích hry odolat. Vojsko je občas nutné podpořit vaším zvířátkem, které se stejně jako minule vyvíjí, roste a mění se podle stylu vaší hry. Je opravdu skvělé pozorovat, jak se želva (nové zvíře v datadisku) mění v temný bojový stroj nebo naopak v mírumilovné zvířátko potřebné k budování vašeho města. Boji se nevyhnete nikdy a proto nechybí zázraky (uzdravování, zavlažování, blesky atd.), které budete pomocí své božské ruky ovládat. Ta zůstala více méně beze změn a opět s ní budete brát stromy, kameny, vesničany nebo ovládat svou kreaturu. Její význam je stále velký, ale trošku zamrzí, že se autoři nepokusili udělat něco s nepříliš přívětivým ovládáním čistě pomocí myši a tzv. gest. Nějaké klávesové zkratky by se rozhodně hodily a s problémy v ovládání se budete trápit prakticky celou hru.

Novinek jen pomálu

Za největší klad datadisku se dá jistě brát přítomnosti druhého, temného boha, který má podobné možnosti jako vy. Celou hru vaše kroky komentuje a nejednou se u vašeho města objeví jeho vrásčitá, černá ruka. Pokud si tedy postavíte lázně, velice sympatickým hlasem se vám vysměje, co že to stavíte za budovy, když válčíte. Hru to velice oživuje a vy si připadáte více „nadlidsky“ než v původní hře. I přesto, že tento datadisk do základního konceptu příliš novinek nepřináší, pár vylepšení tu najdete. Velikým přídavkem je přítomnost dvou nových zvířat. Jedná se již o zmiňovanou želvu a tygra, který se objevil již ve sběratelské edici druhého dílu. Hra s oběma přírůstky je stejně zábavná, jako s ostatní partou a i na první pohled nezajímavá želva může být naopak největším zpestřením vašeho hraní, protože její proměny jsou vskutku vyvedené.

Na začátku hry si kromě vybrání vaší příšerky zvolíte i váš „styl“. Na výběr máte hodný, zlý a neutrální. Pokud budete hodní, tribute body se vám rozdělí především do vlastností kladného boha a na vaše volby vám zůstane 50 000 bodů. U zlého je samozřejmě vše stejné, ale s orientací na jiné možnosti. U neutrálního si vše zvolíte během hry a k dispozici dostanete rovnou 740 000 tribute bodů. Ty pak rozdělíte do zázraků, vašeho zvířátka a dalších důležitých vlastností. V městech přibyla možnost postavit si nemocnici, která uzdravuje vaše vojsko (takže si budete moci šetřit kouzlo uzdravení), kovárna pak vylepšuje vaše jednotky a přidává jim důležité bonusy. Také přibyla možnost postavit cesty mezi jednotlivými budovami, tudíž bude vaše město přehlednější a vesničané nebudou pobíhat, kde se jim zachce.

Fanoušci jásají…

Pro ostatní hráče, kteří si druhý Black & White nikterak neoblíbili je koupě zcela zbytečná, už jen kvůli tomu, že datadisk původní verzi vyžaduje. Pokud vás základní Black & White 2 nechytl, nepohltí vás ani Battle of the Gods. Tento klasický datadisk nabízí pár nových budov a zázraků (jedním si můžete vyvolat i své vlastní nemrtvé), dvě nové příšery, zajímavý souboj nadliských mocí a armády nemrtvých. Na grafice nic změněno nebylo, bohužel zůstala slabší umělá inteligence nepřátel a nepříliš pohodlné ovládání pomocí myši. Systém boje, kdy postavíte co největší armáda a pošlete ji směrem k nepříteli je dávno přežitý a považuji tento fakt za jeden z největších nedostatků hry. S tím samozřejmě souvisí i špatná AI nepřítele a nemožnost jakéhokoliv taktizování (kromě využití vašeho zvířete). Autoři si netroufli na tenký led ani v případě multiplayeru a tudíž toho tento přídavek nabízí poměrně málo. Pro fanoušky se však rozhodně jedná o několik hodin výborné zábavy za solidní cenu.

Black & White 2: Battle of The Gods

Black & White 2: Battle of the Gods může zaujmout fanoušky posledního dílu. Ostatní si přídavek zaprvé nezahrají a za druhé ani nepřináší tolik novinek, kvůli kterým byste měli váš názor na původní hru jakkoliv měnit. Pokud vám tedy nevoněla dřív, nezačne ani teď.

Nový příběh, druhá moc jako protivník, nemrtvý, dvě nové příšerky, stále stejně zábavná hra na boha.
Málo novinek, slabší AI nepřátel, stejné nepříliš povedené ovládání a nezměněná grafika.