Black Mesa

Recenzovaná verze: PC
20. březen 2020 12:30 / David Plecháček / Recenze / Diskuze (15)

Související hra

Související články

Diskuze

Tvůj komentář

Pro přidávání příspěvků do diskuzí se prosím přihlašte!
20876350
Ocelotr NN napsal 30. 3. 2020 v 08.22

red-icius: Ja. Na tomhle se vystřídalo tolik lidí, v průběhu tolika let a všichni to dělali zadarmo, je vůbec zázrak, že to vyšlo. RE2 byl dělanej s jasnou vizí a hromadou peněz na stole a sehranym týmem perfekcinios...bza ...kejch japonců.

tomas.hluchnik: Myslim si ovšem , že BLACK MESA si tu 5/5 zaslouží. Nemám rád HALF-LIFE, hlavně HL2, FREEMAN je pitomec, příběh je sr***a, kterou nakonec museli napsat fanoušci a Valve to odkejvalo, ale z hlediska gameplaye... Střílečka s makabrózním level designem, plná nikdy už se opakujících situací, co umí pracovat s nepřáteli a variacemi jejich skupinek, jak je na vás posílá a plná OMGWTF momentů, víc než která jiná. Navíc "z hlediska dnešní doby" je updatovaná o celou cca. jednu třetinu/čtvrtinu oproti originálu. Já bych řek, že MESA je možná jeden z nej. zdůrazňuji REMAKŮ a nebude daleko za RESIDENT EVIL2, kterej zbožňuju.

"Sedl sis k tomu a nadšenej si nebyl", to je dost subjektivní faktor o kterej se opíráš, já si kamaráde dneska sednu k 96% her a nadšenej nejsem, vidim kde je co vošulený a to už jsem viděl 100x, jsem už opravdu viděl 100x, ale neboj se, jak budeš stárnout bude se to zhoršovat :).

David Plecháček: Tu poslední větu recenze tesat do kamene :).

Editováno: 30. 03. 2020 v 08.35

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 23. 3. 2020 v 22.04

red-icius: Souhlas. Srovnávání s RE2 je dost mimo, nejen kvůli diametrálnímu rozdílu ve financích, ale je to i jiný typ remaku. RE2 remake je prakticky úplně nová hra, kdežto tohle vzniklo jako předělávka HL1 do enginu HL2. Mnohem bližší je tomu třeba remake Spyra, nebo Crashe, nebo pokud chceme zůstat u RE, tak remake jedničky.

Nahlásit nevhodný obsah

20809076
red-icius napsal 23. 3. 2020 v 21.44

Úplně tady v komentářích zapomínáte, že to udělali indie vývojáři a ne Valve .. bavíme se o indie předělávce, která začla hobby amatérama a došla do aktuálního stavu .. srovnávat to s RE2/3, který mají zas sebou finance velkýho vydavatele, není úplně fér.. nicméně rozhodně souhlasím, že pokud je někdo úplně mimo herní informace a nedejbože HL nepamatuje, to může být zavádějící hodnoceni ;)

Nahlásit nevhodný obsah

20875576
Smaug. napsal 23. 3. 2020 v 16.14

tomas.hluchnik: Máš pravdu v tom, že tam trochu chybí pohled dnešní doby. Pár řádek o tom, co už zastaralo a nemuselo se současnému hráči líbit. Jelikož nové FPS nehraju, tak se mi i původní HL zdá dobře udělaný a v podstatě ty archaismy nevidím.
Na druhou stranu, aby byl remake hodnotitelný z dnešního pohledu, je u střílečky třeba i výrazně změnit design úrovní a mohlo by z toho vzniknout něco ve stylu moderního Dooma, který je na mě prostě už moc moderní.
RE2 sází na něco, co pořád funguje (to HL z principu nemůže) a modernizuje technickou stránku, proto je tak dobře hodnocený ze všech stran.

Nahlásit nevhodný obsah

20869592
tomas.hluchnik napsal 23. 3. 2020 v 14.20

Smaug.: No na to mám právě opačný názor. U remake mne zajímá primárně, jak ta hra dokáže obstát v dnešní konkurenci. Tj. například RE2 dopadl i jako remake skvěle. Nebylo poznat, že to vychází z 20 let starý hry a mnozí to dokonce považují za hru roku. Chápu, že hlavní smysl remake je asi ten fanservis, trocha nostalgie, ale jde zkrátka o to, že pokud si novej hráč (nemusí bejt nutně mladej, ale zkrátka někdo, kdo nemá na HL citové vazby) usedne k Black Mesa, tak nadšený nebude.

Ale tak či tak jsem velmi rád, že tato hra vyšla, protože všem fanouškům HL přeji, aby se mohli zase projednou vrátit nostalgicky 20 let zpět a prožít to celý znova.

Nahlásit nevhodný obsah

20875607
Aleš Adam napsal 23. 3. 2020 v 13.49

tomas.hluchnik:
Já ti rozumím, chápu tvůj postoj, ale vycházíš ze špatné premisy a to že by měly být recenze objektivní. Ony ale objektivní nikdy nejsou a nebudou. Proto je tak důležité číst text a hodí se znát autora. Text říká, že je Black Mesa předělání starého half life 1 a zároveň, že recenzent považuje tuto sérii za určitý vrchol. Recenze tak říká, že je to skvělé předělání původní skvělé hry.

Podle mě je dobře, že se rozdělují recenze i podle toho, kdo co rád hraje. Autoři mají lepší přehled o žánru, lépe nohou srovnávat a hraní je nenudí obvykle. Zároveň pokud ten daný autor má rád žánr, z kterého recenzuje hru, může být ve výsledku i přísnější.

Nahlásit nevhodný obsah

20842776
JabJab21 napsal 23. 3. 2020 v 12.51

Koukam ze tu lidi pletou dohromady znalosti a emoce. To jsou dve rozdilny veci, clovek muze o dany hre vedet vsechno a presto byt nezaujaty. Respektive "nezaujaty" tak jak to jen jde, nebot jsou vsichni lidi z podstaty zaujati.

Jinak nejlepsi by bylo asi mit tri tusitele, kteri by dali tri hodnoceni, a pak by se videlo :)

Co se BM tyce, jeste jsem to nezkousel, ale predpokladam ze to budu hodnotit kladne, protoze puvodni HL kvuli grafice apod. proste nejsem shopen hrat dyl jak 5 minut pred odinstalaci. A pritom to byla ve svy dobe jedna z mych nejoblibenejsich her.

Editováno: 23. 03. 2020 v 12.55

Nahlásit nevhodný obsah

20875595
David Plecháček napsal 23. 3. 2020 v 12.48

tomas.hluchnik: Ačkoliv i já tvému názoru rozumím, nemyslím si, že nutně musí platit vše, co v něm píšeš. Dokážu si živě představit, co se na jakémkoliv remaku/remasteru může pokazit. Nedávno tu bylo Commandos, další moje oblíbená série, která dopadla tragicky. Vždycky je co zkazit.

To, že bude Black Mesa opačným případem, bylo jasné už v roce 2012. Už v původně volně stažitelné verzi se ukázal vytříbený cit autorů zachovat nádech originálu, ale také schopnost jej vylepšit. Podobný článek bych byl z velké míry schopný napsat už v roce 2015, kdy se Black Mesa dostala až na Xen do early accessu. Xen jen ukázal, že Crowbar Collective nejsou jen otroci, kteří předělají hru pixel po pixelu, ale že dokážou i sami velice obstojně tvořit něco zbrusu nového. A není to jen můj názor, je to něco, na co v těchto dnech poukazuje celý svět. Ano, v určitém smyslu by si remake zasloužil už svůj vlastní remake, pořád se ale jedná o partu nadšenců, kterým jen Black Mesa tak trochu přerostla přes hlavu. I tohle jsou věci, které musí člověk brát v potaz, je potřeba i takovéhle hodnocení zasadit do kontextu.

Nahlásit nevhodný obsah

20859314
h4nsasjks napsal 23. 3. 2020 v 11.53

tomas.hluchnik: Otázkou je, proč se pouštíš do remaku více než 20 let staré hry... To prostě nemůžeš hodnotit optikou dnešních her... Samozřejmě je pak otázkou jestli takováhle hra může z principu dostat 5/5... Asi by neměla..

Co se týče požadavků na nezávislost... Já mám sérii DS rád a u nového dílu mě zajímá jak to vidí člověk co je na tom stejně... Nezajímá mě názor nováčka, který to schodí s tím, že je to těžký a nebo to naopak vyzdvihne s tím, že je to těžký což ho nutí se zlepšovat... S tímhle počítám, tak o tom nemusím číst...

Je to jako se vším, chceš znát názor člověka co dané věci rozumí a ideálně má podobný vkus jako ty...

Nahlásit nevhodný obsah

20875576
Smaug. napsal 23. 3. 2020 v 10.41

tomas.hluchnik: Myslím, že minimálně u remaků nebo remasterů by měl recenzi dostat do ruky opravdu fanboy. Pokud tedy ještě platí, že u remasteru se nehodnotí primárně hra jako taková, ale to, jak se povedla její modernizace.
Sám jsem fanoušek původního HL (ač jsem ho hrál hodně dlouho po vydání) a souhlasím s tím, že druhý díl v mnoha ohledech zaostával (ač v jiných zase vynikal). Nicméně na dřívější verze Black Mesa (když byla ještě free) jsem dost nadával zejména kvůli umělé inteligenci. Právě fanoušek by měl poznat, jestli se předělávka povedla nebo původní hře naopak uškodila. Nováček to nemá šanci posoudit. Pokud to dostane do ruky hráč navyklý na moderní mechanismy, tak logicky bude některé věci hodnotit jako zastaralé a celkově jako nově vydanou hru, což u remasterů není zrovna fér.

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 23. 3. 2020 v 10.23

tomas.hluchnik: No jo, ale pak dostaneš recenze jako na AlzaTechu, kde idiot recenzuje Age of Empires 2 DE a řekne, že národy jsou špatně vybalancované a jako příklad dá Góty a jejich absenci kamených hradeb, kterou odůvodňuje tím, že jsou méně technicky vyspělý národ. Co na tom, že Gótové jsou jeden nejsilnějších národů ve hře a hradby nemají, aby je bylo možné zastavit, dřív, než se pořádně rozjedou a stanou se prakticky nezastavitelnými, což je dělá vybalancovanějšími.

Nesouhlasím, že by recenze měly být od lidí, kteří o hře/sérii nic nevědí, chápu, proč to říkáš, jde ti o zaujatost, ale člověk, který neví nic má zase svojí jinou zaujatost a neuvidí třeba věci, které ten druhý ano. Oba pohledy jsou cenné.

Nahlásit nevhodný obsah

20869592
tomas.hluchnik napsal 23. 3. 2020 v 09.43

Vždy jsem toho názoru, že hru by měl recenzovat někdo, kdo je vůči dané sérii/hře indiferentní. Samozřejmě existují výjimky, protože dát na recenzi třeba takový Football Manager někomu, kdo o tom absolutně nic neví, je hloupost. Nicméně třeba soulsovky by podle mého měl recenzovat někdo jiný, než Pavel. Stejně tak v tomto případě. Já bych naopak nesměl recenzovat třeba remake Mass Effectu, protože to by byly pětky jak vyšitý.

A ted proč to píšu - pro mne, jakožto nestranného fanouška, který Half Life v životě nehrál (ač patřím do té generace), je Black Mesa naprosto průměrná až podprůměrná hra. Kombinuje některé aktuální přístupy s naprosto zastaralými mechanismy, nevzhlednou grafikou, katastrofálním AI protivníků atd atd. Funguje asi skvěle jako melancholická vzpomínka, ale to by stačit nemělo.

Davida uznávám jako perfektního recenzenta, jeho články jsou zpravidla super, ale ultimátní hodnocení v tomto konkrétním případě není úplně na místě.

Nahlásit nevhodný obsah

20878723
veselykralicek napsal 21. 3. 2020 v 22.55

Díky, asi to taky vyzkoušim.:-)

Nahlásit nevhodný obsah

20809076
red-icius napsal 21. 3. 2020 v 10.37

Překvapilo mě, hned jak sem zapl, jak to okamžitě navodilo pocit z HL. Pamětníkům doporučuju. Přitom se to hraje docela dobře, jako aktuální hry ;)

Nahlásit nevhodný obsah

20859314
h4nsasjks napsal 20. 3. 2020 v 13.55

V rámci roleplaye nedokončujte experiment a mluvte s vědci až do smrti... :D :D :D

Nahlásit nevhodný obsah

Black Mesa

  • Výrobce: Crowbar Collective
  • Vydavatel: Crowbar Collective
  • Žánr: 1st person akce
  • Datum vydání: 06. 03. 2020
  • Platformy: PC